steekje los?

Je bent Nederlander of niet, en dus….. ,hoewel mijn Nederlands vérre van perfect is, ben ik niets te beroerd anderen op de hak te nemen die het in mijn ogen niet goed doen.
Ik zou natuurlijk  éérst de hand in eigen boezem moeten steken,  maar dan gaat het typen een stuk langzamer, een mens moet prioriteiten kunnen stellen!

Nee geen zorgen hoor, ik ga geen logjes van anderen ontleden, dat zijn geen beroepsschrijvers en verdienen dus clementie.
Maar  in  de journaals hoor ik vaak informatie waarbij  ik alléén  maar  met vragen blijf zitten.
Klopt, maakte ik wel eens eerder een logje over in 2008 dat zelfs méér voorbeelden geeft dan  ik nu bij de hand heb.

1gebrokenDit keer hoorde ik dat er bij een grote brand  géén gewonden gevallen waren.
Eh…. geen gewonden gevallen…. dus er waren  wél gewonden,  maar die zijn niét gevallen, de mazzelaars!
Je  moet er toch niet aan dénken  dat je gewond thuis zit na, pak ‘m beet, een val van de trap,  komt er zo’n brandweer man binnen die je na een mislukte brandweergreep nógmaals  laat vallen!

Gelukkig waren er  in dit geval  dus geén gewonden gevallen, maar er wáren  dus  gewonde mensen  in het huis, waarom worden die gewonden anders genoemd?
Dan vraag ik me toch af wat er  verder met die gewonden gebeurd is, konden ze in het huis blijven terwijl de brandweer aan het blussen was, of niet, en hoe zijn ze dan uit het huis gehaald want ik weet óók al niet hoe zwaar ze gewond waren.

In vergelijkbare berichten hoor je ook vaak dat er doden gevallen zijn en dan heb je dus dubbel pech, lig je rustig opgebaard op je begrafenis te wachten laten ze blijkbaar je kist vallen….  want veel mogelijkheden om zélf te vallen hebben dode mensen nou eenmaal niet.
Wanneer er bij een auto ongeluk  “vier  gewonden gevallen zijn” vraag ik me af welke idioot er gewond achter het stuur kruipt met nog drie andere gewonden als passagiers.
gezondheidOke, misschien  op weg vanuit  het ziekenhuis naar huis…..,   en dan de pech hebben dat je alle vier uit de auto valt, dan zit het je écht niet mee hé!
Nou ja, er  zal vást een steekje los zijn aan me dat ik dit soort dingen  zo letterlijk op pik, of eh…. heb jij dat ook wel eens?

59 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Okt 29, 2015 @ 16:04:24

    Haha, herkenbaar, ik heb ook wel eens van die kromme gedachtes!
    Ik lees en luister ook altijd heel beeldend, dus ik zie het ook allemaal voor me haha! Kostelijk logje!

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Okt 25, 2015 @ 15:32:23

    Prachtige observaties. Maar de mijn beperken zich vaak tot het opmerken dat men de klemTOON verkeerd legt of dat men het verschil tussen korte of lange IJ bij een ondertiteling niet weet, met D’s en T’s in de weer is en vooral dat er zoveel Engels wordt benut ipv het verder prima voldoende Nederlands. Weg-met-ons in optima forma.

    Beantwoorden

  3. Truus
    Okt 22, 2015 @ 19:05:14

    Whahaha, gekkie. 🙂

    Beantwoorden

  4. VoorHetBlogGezet
    Okt 22, 2015 @ 01:22:05

    Tis weer een ouderwets Rietepietz bloggie he!👍😊

    Beantwoorden

  5. cornma
    Okt 21, 2015 @ 11:08:45

    Haha, leuk weer. Ik hoor ze wel, maar het komt gewoon niet in me op om er een stukje over te schrijven. Gelukkig gebeurt dat bij jou wel.
    Een tekst als: “iemand “de” hemd van het lijf vragen”, bezorgt me de kriebels en ook de klemtoon verkeerd gebruiken is vaak lachwekkend.

    Beantwoorden

  6. Villasappho
    Okt 21, 2015 @ 05:02:01

    Ik vind mensen die lteerlijk en figuurlijk door elkaar halen en dus fout gebruiken zo leuk! Lang leve mijn levendige fantasie:D.

    Beantwoorden

  7. Rebelse Huisvrouw
    Okt 20, 2015 @ 17:20:54

    Haha, ja, grappig is dat he! Dat heb ik ook wel eens met taal – wat ik hoor létterlijk nemen. Je houdt er leuke blogjes aan over 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 20, 2015 @ 17:45:45

      Leuk hé, Zo’n verkoopster die zich niet realiseert wát ze zegt als ze zegt; “dat is
      € 3, 95 als’t u blieft” …… ze kijkt je dan héél vragen aan als je zegt: “en hoeveel is het als het me niét blieft? ” !
      Of eh… ze zegt wanneer alles opgeteld is ; ” het wordt 19,98″ zeg ik ; “nee nee, het wordt 2016

      Beantwoorden

  8. datzalwel
    Okt 20, 2015 @ 17:10:33

    Geweldig, ik ben blij dat jij het ook hoort, ik vind het alleen erg dat nieuws lezers zo iets vertellen, voor je het weet staat het in de dikke van Dalen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 20, 2015 @ 17:37:53

      Ja zo werkt dat, als iederéén het zo gaat zeggen staat het inderdaad in de volgende editie van van Dale.
      Nou is de mijne al wat ouder dus ik kom al die moderne onzin niet tegen.

      Beantwoorden

  9. beaunino
    Okt 20, 2015 @ 16:50:58

    Ik brand van verlangen naar nog zo’n leuk blogje!

    Beantwoorden

  10. Kakel
    Okt 20, 2015 @ 14:48:14

    Taal is zó fijn! Ik heb een abonnement op Onze Taal. Soms slaan ze daar wel een beetje door door te o-h-en over een lidwoord, maar door de bank genomen is het lachen. Op de achterpagina staat altijd “ruggespraak” met taalbloepers.
    Sommige verkeerd geschreven woorden doen pijn aan mijn ogen. Zo zag ik bij een blogger het woord “misgien” staan. Dan zakt mijn broek toch behoorlijk af…
    Lieve groet (ook voor Marion)

    Beantwoorden

  11. Marion Schütte-de Brabander
    Okt 20, 2015 @ 10:29:04

    Het is inderdaad leuk als je er op gaat letten, echt iets voor jou.
    XXX

    Beantwoorden

  12. ria
    Okt 20, 2015 @ 09:52:55

    Wat J@n zegt plek. Toch heb ik liever een eigen plek dan een plaats omdat ik met een plaats een heel dorp heb . Liever niet.

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 20, 2015 @ 13:14:46

      Nou ja, een plaats kún je, i.p.v. een tuin , ook achter je huis hebben maar dán gebruiken we meestal “plaatsje”, hoewel …..tegenwoordig wordt het plaatsje opgewaardeerd door het patio te noemen.

      Beantwoorden

  13. John
    Okt 20, 2015 @ 09:33:34

    Wat dacht je van iemand die half dood gevonden werd? Welk deel was half dood? Zijn linker kant? Zijn rechter kant?
    Je ziet het zo vaak dat in de journalistieke media de taal best raar gebruikt wordt. Nu ben ik zelf ook geen taalwonder, maar toch.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 20, 2015 @ 13:11:51

      O ja óók leuk, ze worden ook wel eens “meer dood dan levend” gevonden, dan heb je hetzelfde probleem;-) Nee grammaticaal sta ik ook niet héél stevig in m’n schoenen hoor maar dit soort dingen valt me altijd op omdat het zo leuk is.

      Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Okt 20, 2015 @ 00:15:23

    Ik heb dat ook dat ik dit soort berichten zo nu en dan letterlijk opneem en daar de grootse lol in heb. Zo is ook het lezen met een verkeerde klemtoon is leuk. Ik heb heel wat mensen destijds gevraagd weet jij wat dat voor dingen zijn die bommeldingen 🙂

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Okt 20, 2015 @ 00:06:46

    Ja, die dingen storen mij ook regelmatig, zo hoor je de laatste tijd steeds weer dat er op vele plaatsen ‘plek’ is……Vroeger heette dat ‘plaats’, maar dat zal wel ouderwets zijn, zoals: Wij zijn gewonnen en er valt tegenwoordig overal rege, zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar daar is het hier de plek niet voor,,,,,Gadverdarrie wat een lelijk woord, ‘plek’.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 20, 2015 @ 08:23:53

      Gelukkig storen deze dingen je alleen maar, tegenwoordig kunnen veel mensen zich eraan “irriteren”, ook zoiets!
      Maar je hebt gelijk, vroeger was er uitsluitend bij rottend fruit sprake van “een rotte plek”, nou ja, in het bos kon een open plek tussen de bomen zijn maar dán had je “de plekken”ook wel gehad. Ik ben blij met mijn lezers die nog ABN schrijven.en het niet over “de meisje” en dat soort dingen hebben.

      Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Okt 19, 2015 @ 23:37:05

    wat heb je dit weer leuk geschreven, hoe kom je er in godsnaam op…… knap van je, ik zou het niet kunnen….

    Beantwoorden

  17. Mrs. T.
    Okt 19, 2015 @ 23:01:27

    Nou, er is hier wel een gewonde gevallen. Van de trap. Mijn broer dus. Gisteren. En die heeft een flinke smakkerd gemaakt. Of is dat weer iets anders? Een smakkerd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 20, 2015 @ 08:16:52

      Nééhee…. let nou op… ik leg het nog één keer uit. Toen je broer boven aan de trap stond wás hij nogniet gewond, er “viel dus géén gewonde” dat was hij pas nadát hij gevallen was onderaan de trap. Je broer viel dus van trap waardoor hij gewond is. Mocht hij morgen wéér van de trap vallen dán valt er pas een gewonde;-) Ik moet eens opzoeken of zo’n smak ook een smakkerd mag zijn óf dat je een smakkerd alleen als pleister op de wonde kunt krijgen ná zo’n smak.;-)

      Beantwoorden

  18. Renesmurf
    Okt 19, 2015 @ 22:45:31

    Nee, helemaal niet. Ik raak altijd overal wel aan gewend, reuze handig.

    Beantwoorden

  19. Hanny
    Okt 19, 2015 @ 21:47:41

    Ik val met mijn neus in de boter met deze onvervalste Rietepietz log. Heerlijk om weer te lezen hoe jij met taal omgaat. Daar houd ik van.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 20, 2015 @ 08:07:47

      Ha daar is Hanny weer, fijn je weer hier te zien! En ja, van tijd tot tuijd blijf ik me verbazen over dit soort “taalgrappen” ,gewoon omdat ik er lol in heb en overduidelijk niet de énige ben die het leuk vindt.;-)

      Beantwoorden

  20. Corja
    Okt 19, 2015 @ 21:14:40

    Heerlijk blog weer, Riet! Dit soort dingen valt mij ook altijd op. Maar nog erger vind ik het wanneer er wordt gemeld dat er de ‘nodige gewonden/slachtoffers zijn gevallen’. Hoezo, nodig? 🙂
    Ook heel leuk, nou ja, in dit verband (!) dan hè, zijn sommige overlijdensadvertenties: “Na een langdurig, maar geduldig gedragen lijden, nam de Here tot zich…..”

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 19, 2015 @ 21:26:14

      Ja heerlijk hé, kan geen cabaretier tegen op, al is het éigenlijk om te huilen dat mensen “die ervoor doorgeleerd hebben” dit soort vreemde dingen zeggen zonder er bij na te denken!

      Beantwoorden

  21. Melody
    Okt 19, 2015 @ 20:21:16

    je bent inderdaad niet de enige….. ik heb dat ook…… en kan dan soms in een schaterbui uitbarsten terwijl de mensen om mij heen mij aankijken waarbij op hun gezicht te lezen staat: “ehhh heb ik (weer) iets gemist” …

    Geweldig dit soort logjes, kom maar op 😉

    Wat ik van de week op facebook voorbij zag komen…. … zie maar http://www.taalvoutjes.nl/taalvoutje/dikkepeerzaag ,,,,ik lag helemaal dubbel toen ik m de 1e keer zag…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 19, 2015 @ 20:31:29

      whahahaha, ja op mij heeft het inderdaad hetzélfde effect, Henk vraagt zich af wat ik héb want ik zit half te janken! Daar is de twee continentenlijm van wijlen m’n schoonpaps niéts bij! Dank voor het delen want óóóh wat hou ik hiervan!

      Beantwoorden

      • Melody
        Okt 21, 2015 @ 22:22:33

        Dat wist ik natuurlijk 😉

        Ja ach ik wordt soms ook meewarig aangekeken dus dat herken ik natuurlijk wel…. het zijn lieverds, die mannen van ons maar soms missen ze toch net dat ene stukje en dat maakt ze dan net weer iets liever 😉

        Beantwoorden

  22. Tessa | 52druppels.nl
    Okt 19, 2015 @ 19:26:04

    Whaha geweldig weer! Volgens mij vallen mij dit soort dingen nooit op… Oh oohhh, jij vraagt je nu vast af waarop? 😀

    Beantwoorden

  23. Marja
    Okt 19, 2015 @ 19:18:32

    Dingen letterlijk nemen (niet jatten!) is typisch iets voor onze jongste zoon die autistisch is. Ik heb er ook een tikkie last van. Ik vind het dan ook heel zielig dat er zo gesold wordt met al die lijken en slachtoffers. 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 19, 2015 @ 19:26:27

      Klopt, autisten vatten veel meer dan zij de dingen letterlijk op.

      Heb ik ook zielsmedelijden mee, ik hoorde zojuist nog een misdaadverslaggever zeggen dat er “twee dodelijke slachtoffers” waren bbrrr… dáar kun je dus beter uit de buurt blijven, ze zijn gevaarlijk voor ons levenden…. waarschijnlijk zijn ze gestorven aan de pest of een andere zwaar besmettelijke ziekte en dié zijn dodelijk;-) .

      Beantwoorden

  24. Spontanity
    Okt 19, 2015 @ 18:41:32

    Riet, superstukje!!!!!
    Ik weet niet hoe je er opkomt.
    Ga hier nu niet te letterlijk op in anders…….. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 19, 2015 @ 18:45:20

      Whahaha, Nee hoor, de laptop blijft op m’n schoot en niét omgekeerd;-)
      Maar ik zie dat soort beelden écht voor me als ik zo’n mededeling hoor, toch dat steekje los denk ik;-)

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

