uitroken

Ik krijg ineens  zó’ n zin om een sigaret op te steken en de hele anti rook maffia eens even flink uit te roken!
stoptoberWat een gezeur weer, nu is het weer stoptober en moeten we allemaal 28 dagen niét roken.
En dan hebben we  ook mensen die vinden dat de benedenburen niet meer in hun tuin mogen roken, daar hebben ze last van want dan kan het raam niet open.

Tjonge, alsof van één sliertje sigarettenrook dat snel verwaait in de buitenlucht  je kamer verontreinigd raakt.
levensgevaarBij die redenatie kunnen de ramen dan sowieso niet open want door het verkeer zouden  uitlaatgassen zómaar naar binnen kunnen waaien.
Ik neem dan gemakshalve maar aan dat al die fanatieke anti-rokers zelf alles op de fiets doen want wie de lucht zuiver wil houden gaat vást geen uitlaatgassen produceren.
En zo’n auto brengt nog veel méér gevaren met zich mee.
De paar volhoudertjes  die nu nog roken worden als vaak een soort uitschot behandelt, ik voel me solidair met ze.

Laatst zaten we  ergens op een bankje waar een meisje een sigaret zat te roken, ze schoof meteen helemaal naar het andere eind, een beetje alsof ik schurft had of zo, maar het bleek bedoeld te zijn om ons  uit de rook te houden.
Toen haar vriend zich bij ons voegde bleef hij staan, ook hij had een sigaret branden. Op mijn gebaar dat er nog ruime genoeg was voor hem zei hij; “dan zit U precies in mijn rook want de wind staat die kant op.
niet rokers
Kéurig toch, en wat een verdraagzaamheid, kom daar eens om bij de antirokers.
Ook mijn bijna 80-jarige zus mág in huis bij mij roken maar ze gaat áltijd even de tuin in of rookt niet.
Ze rookt al vanaf  haar 16de jaar en is kerngezond.

De zus die qua leeftijd tussen ons in zat is al  9 jaar dood.
Zij leefde heel gezond, wandelde veel, dronk geen alcohol en rookte niet…., en jawel, juist zij stierf aan longkanker.
astma
Zelf heb ik  een kleine  20 jaar (van 73) stevig gerookt maar ik kreeg pas jaren nadat ik gestopt was een lichte vorm van astma.
Natuurlijk mag je  mensen  vragen niét in jouw  huis te roken maar ik vind het zélf erg ongastvrij en vraag het van  niemand.
Tja  10 rokers in een kleine ruimte is wat veel van het goede, daar krijgen zelfs rokers het benauwd van maar van één of twee rokers in een ruime kamer heb ik echt geen last.
Uiten_van_mening_is_dodelijkWaar ik wél “last van heb”, nou  last …  het ergert me, zijn al die kreten over “roken is dodelijk” en zijn zovéél dingen dodelijk, zélfs leven!

En niet te vergeten, het uiten van je  mening kan tegenwoordig al dodelijk zijn al zal  naar ik hoop niemand mij afknallen omdat ik het voor de rokers opneem.
Het is wel duidelijk dat ik op het internet “gewinkeld heb voor relevante “plaatjes”, er zijn er méér dan genoeg om een logje mee in elkaar te timmeren!
1roken
Oke,… nog ééntje dan, het is nou toch al geen echt lollig logje geworden dus kan deze er óók nog wel bij.

Advertenties

82 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: over de longen | van koninklijk tot knettergek
  2. MarjaK
    Okt 14, 2015 @ 19:02:52

    Ha, een blog naar mijn hart. Al dat geneuzel van sommige mensen. Ik weet dat er mensen zijn die er, zeker binnen, erg last van hebben, maar buiten….. Lopen ze midden in de stad, omgeven door uitlaatgassen, zeuren over iemand die rookt, waardoor ze een sliertje rook binnen krijgen. Brrr. Sommigen krijgen volgens mij al last als ze in de Zwitserse bergen aan een sigaret denken😉😉😉!
    Maar al met al voelde ik me soms bijna wel “schuldig” als ik op straat rookte! Gelukkig ben ik een half jaar geleden gestopt en gelukkig met mijn rookvrije leven. Al snuif ik soms nog wel eens diep, als er in mijn buurt iemand rookt…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 14, 2015 @ 19:16:03

      Ha Marja, ik realiseer me dat ik je weer een beetje vergeten was, (je logt ook nogal onregelmatig)
      Het schiet mij ook regelmatig in het verkeerde keelgat hoor dat gezeur over roken, nou hébben de anti-rokers hun zin en mag alleen buiten gerookt worden en dan vallen ze dát weer aan! Ik rook al véél langer niet dan jij, al meer dan 30 jaar maar ik mis het eigenlijk nog altijd een beetje/ En héérlijk hé als iemand een verse sigaret opsteekt, ik snuif ook altijd even mee hoor. Ik droom zelfs nu nóg af en toe dat ik weer rook!

      Beantwoorden

      • MarjaK
        Okt 15, 2015 @ 15:27:47

        Ik heb het hele loggebeuren geloof ik, 3 maanden op non-actief gehad. Wel nog regelmatig hier en daar gelurkt, maar verder niet.
        Vrijwel het enige moment, dat ik mijn peukie mis, is als ik in de file sta😱😱😱😱😱. Dan gooide ik altijd de ramen open en stak een sigaret op. Als ik tenminste alleen in de auto zat. Maf hé😂😂😂😂

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Okt 15, 2015 @ 16:29:50

          Soms heb je gewoon andere dingen te doen;-) Moet kunnen hoor!
          Ik vaak nog na het eten, was altijd zo gezellig dat peukie na het eten, nou ja we zijn gewoon nog egens een puntje verslaafd.

          Beantwoorden

  3. Berber Boomsma
    Okt 07, 2015 @ 10:00:36

    wat ik eigenlijk veel viezer vind ruiken zijn de asbakken, daar word ik supermisselijk van

    Berber

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 07, 2015 @ 12:52:27

      ja klopt, een volle asbak kan behoorlijk goor stinken, maar dát is dan weer makkelijk op te lossen door de asbak niet te groot te maken en regelmatig te legen en schoon te maken. Dat scheelt al een flinke slok op een borrel.

      Beantwoorden

  4. Tessa | 52druppels.nl
    Okt 07, 2015 @ 08:23:23

    ik rook zelf niet, maar ben niet heel erg anti… in mijn huis mag iedereen roken. dat rokers en niet-rokers met voorbeelden komen als ‘ik ken iemand…’ dat snap ik nooit zo. ik ken ook iemand die na kanker (weliswaar met doping) de tour won. dat maakt niet dat kanker goed voor je is. mijn vader stierf er aan. hij was trouwens een fanatiek roker… maar stierf niet aan longkanker. de situatie van een individu zegt niks. roken zal niet goed voor je zijn. maar vet, suiker, E-nummers en weet ik veel ook niet. het moet ook leuk blijven. en als voor iemand daar roken bij hoort heb ik daar geen last van.
    haha… sorry voor dit onsamenhangende relaas

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 07, 2015 @ 08:36:36

      Nee hoor, zó onsamenhangend is het niet en het is wel ongeveer hoe ik erover denk. Grappig dat je dus met een voorbeeld komt dat je zelf in andere gevallen niet begrijpt ,( je weet wel dat E nummer enz slecht zijn voor een mens maakt nicotine natuurlijk niet goed voor een mens) maar je bent dus blijkbaar gewoon een normaal mens en daar houd ik van;-)
      Mijn vader weigerde altijd zijn eetpatroon aan te passen om zijn bloedvaten te sparen onder het motto; “ik leef liever 5 jaar korter maar naar mijn zin dan 10 jaar langer als een zuurpruim” hij werd 84 , wat in die tijd ruim boven gemiddeld was. Ik zeg zelf wel eens “wat zou het zonde zijn van alle onthoudingen als ik al jong door een ongeval kerngezond m’n kist in ga” maar ja, jong bén ik nu niet meer !

      Beantwoorden

      • Tessa | 52druppels.nl
        Okt 07, 2015 @ 08:51:02

        Dat bedoelde ik niet… E-nummers in je mond stoppen terwijl je weet dat het slecht voor je is begrijp ik juist heel goed. Doe ik elke dag…
        Naja, toch een te onsamenhangend verhaal dus 😉

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Okt 07, 2015 @ 08:59:35

          Nee hoor, ik vind een verontschuldiging zoeken in het feit dat je mensen kent die roken en niét aan long kanker overlijden ( of juist het omgekeerde , zoals ik mijn zussen aanhaal) zeker te vergelijken met van alles eten waarvan je wéét dat het niet goed voor je is. Ik doe daar braaf aan mee hoor daar niet van. Ik mag mij runderlapje graag doorregen zien ondanks m’n “paar” kilootjes te veel. We wéten in alle gevallendat het niet fout hóeft uit te pakken maar toch wel vaak wél fout gaat.

          Beantwoorden

  5. Spinnetje
    Okt 07, 2015 @ 01:49:34

    Ga ik hier nu iets over zeggen of hou ik gewoon wijselijk mijn mond 😉 Lastig onderwerp. Tuurlijk is roken slecht, maar af en toe rook ik er ook weleens eentje. Punt is dat ik eigenlijk nergens meer durf te roken, maar ach dat scheelt weer in het aantal sigaretten dat ik rook en dus ook weer geld denk ik dan maar.
    Misschien ben ik wat dat betreft iets aan de onverschillige kant, ik ga me ook niet druk maken over alle regeltjes en anti-rokers, als ik ergens niet kan roken rook ik niet en kan het wel…steek ik er weleens eentje op.
    En wat de uitlaatgassen betreft, ik werk in de stad en tis niet fris wat je daar inademt…hoe ik dat weet. Snuit je neus maar eens na acht uur buiten te hebben gelopen in de stad. 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 07, 2015 @ 08:24:03

      Dat is ook wat ik bedoel, de heksenjacht op “de roker” gaat zóver dat het mensen onbehaaglijk maakt. Nou zullen felle anti-rokers dat wel toejuichen, ik vind het beschamend dat het zover is gekomen. Geloof me, als ik het bij “af en toe roken”kon laten rookte ik á la minute wéér. Ik mis het nog altijd maar weet dat ik géén maat kan houden en dus beter helemaal niét kan roken. Wat mij betreft bepaalt alléén de roker zelf of hij/zij wil roken en dat eventuele problemen over waar wel en waar niet opgelost kunnen worden door de betrokken partijen.

      Beantwoorden

  6. Hartelijke Hot Hulk
    Okt 06, 2015 @ 11:52:31

    Roken stinkt!
    Uitlaatgassen ook!
    Als ik langs de kassa loop van de Aldi, word ik kotsmisselijk.
    Doe mij maar zo’n heerlijke ‘wilde Havana’
    Gloeiende, gloeiende, die geuren zo lekker.
    Lekker tegenstrijdig 😉
    Maar ja, Hulk hé!

    Beantwoorden

  7. Petr@
    Okt 05, 2015 @ 15:12:11

    Wat een goed onderwerp Riet, je krijgt er lekker veel reacties mee en lange ook haha.
    Ik ben het helemaal met je eens, als je al niet meer op je eigen balkonnetje mag roken, dat is toch idioot!
    Ik heb vroeger ook gerookt, gestopt voordat er kinderen kwamen en nooit meer gedaan gelukkig, maar als iemand er een opsteekt vind ik het eigenlijk lekker ruiken haha.
    Tegenwoordig gaat iedereen gewoon buiten roken, dat is toch prima? Ik snap niet wat daar mis mee is.
    Verdraagzaamheid is een groot goed! 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 15:32:38

      Ach het kan geen kwaad je eigen mening eens te toetsen aan die van anderen en hoewel ik eigenlijk nooit heel sterke standpunten inneem ga ik soms toch graag een beetje “maatschappijkritisch. ”
      Ik ben altijd blij dat ik toch een beetje de juiste toon blijk te kunnen vinden om zowel voor- als tegenstanders niet af te schrikken waardoor iedereen oprecht voor z’n mening uit durft te komen, daar ben ik best een beetje trots op als ik eerlijk ben.
      Begrip hebben voor elk aar wanneer een ander het anders ervaart geldt uitéindelijk voor álle partijen.

      Beantwoorden

  8. meninggever
    Okt 05, 2015 @ 14:39:39

    Het zal niet verbazen dat ik het er niet mee eens ben. Althans niet met de stelling dat het met dat roken wel meevalt en dat je niet moet mekkeren over ‘meeroken’. En al helemaal niet met het idee dat de meeste rokers ‘sociaal’ zouden zijn. Het tegendeel is waar. Men rookt waar het kan, maling aan hen die toevallig ‘in de wind’ zitten. Daarbij is uit onderzoek een direct verband gebleken tussen roken en vele gezondheidsrisico’s. Ik heb het in de familie mogen meemaken. Mijn (stief)pa werd niet ouder dan 64. Opgeteerd, uitgemergeld, altijd Cabalero gerookt. Mijn broer, op zijn 50e een enorm hartinfarct. Veroorzaakt door roken. Net gered van de dood. Mijn schoonvader, 41, overleden, ook een verstokte roker. Kortom, er is wel iets af te dingen op de gedachte dat roken niet zoveel kwaad kan. Of dat je het kunt vergelijken met uitlaatgassen van auto’s. Aan dat fenomeen wordt veel gedaan en als je niet met je gezicht vlak achter de uitlaat gaat zitten ademen vallen die effecten mee. Niet dat ik denk dat het echt goed is om aan een snelweg te wonen, maar dan nog. Het is domweg een kwestie van fatsoen. Als je rookt doe dat dan niet daar waar mensen er last van kunnen hebben. Al helemaal niet in de buurt van kinderen. In Engeland mag je vanaf 1 oktober jl niet meer roken in een auto als je kinderen (tot 18 jaar) vervoert. Een regel die ook geldt in de VS, Canada en Griekenland. Niet voor niets, het schadelijk effect van roken in een auto is dat er vooral veel fijnstof vrijkomt. En de concentratie is dan zodanig dat men zich bij VW geen enkele schaamte hoeft te voelen over de uitstoot van hun oudere dieselmodellen. Roken is dodelijk…ik ben er van overtuigd en wil dan ook niet dat mensen in min huis of auto lekker gaan zitten paffen. Ik vraag niet om de gassen, het stof, de stank. Het is junkengedrag….Sorry hoor Rietz….ieder maakt andere afwegingen, en die van mij (nooit gerookt) zijn ontstaan door de ervaringen thuis. Waar iedereen (behalve ik) rookte en de gevolgen moest dragen..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 15:04:48

      Maar je mag ook gerust met me van mening verschillen hoor.
      Mijn ervaringen zijn in ieder geval grotendeels anders waar het rokers betreft.en daar ben ik alleen maar blij om. Maar natuurlijk zijn er ook rokers die géén rekening houden met anderen, net als niét rokers die óók geen rekening willen of kunnen houden met wél rokers, het bestaat allemáál.
      En ik ben blij dat jij dus blijkbaar de grote uitzondering bent die na een leven lang aan alle kanten meeroken tóch in een redelijk goede conditie al aardig op weg bent om oud te worden, waar zouden we zijn zonder onze criticasters !

      Beantwoorden

      • meninggever
        Okt 06, 2015 @ 14:38:09

        Ik zal altijd blijven waarschuwen voor dat gerook en het net doen alsof het allemaal wel meevalt wat je vooral bij rokers beluistert. Overigens moet iedereen het zelf weten hoe hij/zij met de gezondheid omgaat hoor. Maar ik wil er geen onderdeel van uitmaken als het even kan. Ook niet van mensen die zo nodig moeten drinken tot ze er bij neervallen, of die een shotje shit nemen om zich lekker te voelen. Alles moet kunnen, maar val er een ander niet mee lastig. En als je dus schade doet aan anderen, bewust of wellicht (..) onbewust, wees dan niet verbaasd als er reacties komen van hen die menen dat dit gedrag niet acceptabel is.Ik weet uit ervaring dat dit een heikel onderwerp is. Zelf vaak aangehaald en ik kan vaak rekenen op weinig bijval. Jammer maar helaas. Ik blijf er toch mijn zegje over doen….

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Okt 06, 2015 @ 14:53:51

          Daar is ook niets op tegen. Voor mij is het allemaal wat minder zwart/wit en geld ook hier dat onderzoeken vaak “passend worden uitgelegd” als het moet zelfs uit het verband gehaald maar dat zeg je zelf al altijd dus dat wéét je en neem je, naar ik aanneem, in je overwegingen mee!
          Het blijft inderdaad de eigen verantwoording wat je met de uitkomsten doet. Ik ben teveel “kind van m’n vader” om prettige dingen te laten om op papier langer te kunnen leven, ik wil het wél naar m’n hebben.
          Ik drink m’n neutje met plezier omdat ik dat heel goed in de hand kan houden.( en dus niét drinken als ik moe rijden)
          Roken doe ik vrijwillig niet meer omdat ik wéét dat ik het niet bij drie peuken per dag kan laten en anderhalf pakje per dag vind ik zondegeld.
          Ook drugs blijf ik verre van omdat ook dáár de verslaving op de loer ligt en ik het té riskant. vind dat uit te proberen., kost bovendien ook méér dan ik ervoor zou willen betalen.
          Anderen hoeven mijn opvattingen niet te delen want uiteindelijk bepaal ik voor mezelf zoals iedereen zou moeten mogen doen zónder al die verboden.

          Beantwoorden

  9. J@n.
    Okt 05, 2015 @ 12:31:32

    We zijn het weer helemaal eens Rietepietz, ook ik heb enige jaren geleden gerookt en zou in staat zijn uit solidariteit er weer eentje in het publiek aan te steken. Wat een onzin toch allemaal en dan nog veelal gesubsidieerd door de overheid. Ik vraag me trouwens al jaren af hoe dit belijd kan stroken met de kreet die de overheid na een brand bijna altijd bezigt:”Er zijn bij de brand geen gevaarlijke stoffen vrij gekomen”. En bij het verbranden van wat tabak dus wel??
    Overigens weer een heel goed logje!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 13:33:24

      Dankjewel J@n ,zo zie je maar dat er ergernis nog best iets goed voort kan komen;-) De overheid rijdt natuurlijk zichzelf in de wielen door de tabakshandel zo te dwarsbomen, ze raken steeds méér accijns inkomsten kwijt!

      Beantwoorden

  10. cornma
    Okt 05, 2015 @ 11:37:29

    Ik ken ze ook, die fanatieke ex-rokers, mijn jongere broer o.a, Het grappige is, dat hij eigenlijk alleen tegen mijn jongere zus begint te zeuren over het feit, dat ze nog steeds rookt. Tegen mij houdt hij zijn mond. (door ervaring wijs geworden, denk ik)
    Echtgenoot is dertig jaar geleden gestopt van de ene op de andere dag zonder probleem. We zouden het eigenlijk samen doen, maar mij is het niet gelukt en eerlijk gezegd, wil ik ook helemaal niet stoppen. Hij heeft er totaal geen moeite mee, dat ik nog steeds rook. Gelukkig.
    Ik vraag me af of die fanatiekelingen zelf ook niet bbq-en of autorijden, iets wat in mijn ogen veel vervuilender is dan het roken van een sigaret op het balkon of in de tuin.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 13:30:47

      Waarschijnlijk is jullie jongere zus een “leuker”slachtoffer, zie je met pesten toch ook vaak, dat het altijd dezelfde types zijn die gepest worden.
      Je zegt het zelf al, eigenlijk wilde je zelf niet stoppen, en dan lukt het ook niet. Bij iedere verslaving geldt dat alleen de “verslaafde “bepaalt of hij/zij het zát is. Gelukkig maar dat het geen problemen meebrengt want er zijn nogal wat treurige gevallen waar het spaak loopt.
      Nee natuurlijk rijden de meeste ex-rokers gewoon auto , het gaat ze meestal niet om “schone lucht” maar om lucht zonder sigarettenrook.
      BBQ kán inderdaad vervelend zijn, als onze buren ermee bezig zijn en de wind staat verkeerd prikt de rook in het begin inderdaad wel op m’n longen maar dan doe ik de schuifpui wel even dicht tot het goed brandt want dan gaat het altijd beter.

      Beantwoorden

  11. gewoonanneke
    Okt 05, 2015 @ 10:39:56

    Ja ik ben ook zo’n ex roker waarvan mijn zus altijd zegt, die zijn het ergste . En gedeeltelijk klopt dat ook wel. Ik heb een hekel aan rook in mijn huis er mag daarom daar ook niet meer gerookt worden. Heb een bijkeuken en daar mogen ze roken. Maar ik zie ook wel dat die antirooklobby doorslaat hoor zoals nu weer op balkon of terras. Je kan het ook te gek maken. Ik ga als ik met mijn zus op stap ben altijd met haar ergens zitten waar ze ook kan roken. Want samen uit en dan de helft van de tijd alleen zitten is ook niet leuk. Blijft een moeilijk iets. Ik gun haar ook namelijk een rookvrij leven als ik haar ’s morgens hoor hoesten en altijd last heeft van het roken. Het komt me zo bekend voor want ik had het zelf ook en ben dan ook bang dat ze er later de rekening voor moet betalen. En ja natuurlijk zijn er uitzonderingen die oud en gezond zijn met altijd roken. Maar ik heb ook gezien dat mijn broer en zwager beide zo rond hun 60 ste overleden aan slokdarmkanker en dat gun ik niemand. Heb ook een paar mensen in de omgeving die COPD hebben en daar wordt je ook niet vrolijk van hoor. Mijn huisarts zei ooit, jaren geleden toen ik zelf nog stevig rookte. Anneke ga eens in het zorgcentrum kijken, die mensen die met zo’n tankje zuurstof lopen hebben bijna allemaal stevig gerookt. Ik zeg niet dat ik dat niet kan krijgen, heb tenslotte ook jaren gerookt en andere dingen zullen ook wel invloed hebben. Maar toch …….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 10:58:44

      Ach ja, al die ziektes zijn van zoveel méér factoren afhankelijk dan alleen van roken. Volgens mij valt jouw houding reuze mee hoor, als jij je zus ’s gezelschap stelt bóven rookvrij zitten ben géén fanatieke ex-roker.
      Je hebt ook oog voor de overdrijving en dat je éigen huis rookvrij wilt houden is redelijk normaal zou ik zeggen als je zelf niet rookt.
      Ik heb zelf een aantal jaren vréselijk gehoest, maar dat was nadát ik gestopt was met roken en daar kwam ik wat astmatisch uit.
      Ik ken div. zware rokers die zeer oud overleden zijn en niét aan longkanker.
      Ik denk dat de anti-rooklobby toch wat vaak ongenuanceerde resultaten naar zich toetrekt om hun gelijk te bewijzen.

      Beantwoorden

  12. IngridMoorenBlogs
    Okt 05, 2015 @ 10:38:54

    Als ze nou eens een sigaret uitvinden die niet stinkt…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 10:51:37

      Nou eigenlijk vind ik een sigaret niét stinken, ik snuif altijd even verlekkert als er iemand in m’n omgeving een sigaret opsteekt. Wat stinkt is de verschraalde rook en een zware shag peuk die ligt na te smeulen. Volgens mij hebben ze met de elektronische sigaret inderdaas een niet stinkende sigaret uitgevonden!

      Beantwoorden

  13. Villasappho
    Okt 05, 2015 @ 04:01:14

    Ik ben niet-roker en niet-autorijder, ben ik nou beter voor het mileu. Neu ik flikker mijn glazen potje namelijk gewoon bij het afval. Maar ff zonder dollen rokers krijgen van mij een paraplue wanneer nodig en mogen op mijn terras gaan staan. Heb er zelfs lichtjes en een stoel gastvrij genoeg niet waar?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 08:41:56

      Nou ja niet auto rijden scheelt natuurlijk wél, althans als je dan alles op de fiets doet;-) want het OV is óók behoorlijk vervuilend. Ik heb zelf niet veel rokers meer in m’n omgeving en die paar mogen van mij gerust binnen roken. Toch kiezen ze zélf voor de buitenlucht, dat is volgens mij ondertussen al aardig “normaal”!

      Beantwoorden

  14. Albert y Mara fotoblog
    Okt 05, 2015 @ 01:40:23

    Ik ben op 3 mei 2003 gestopt met roken, zo maar van de ene op de andere dag, ik had er genoeg van. Het laatste pakje shag heb ik nog bewaard. Ligt in Nederland in een postbakje.
    Mij zal je niet horen zeuren over de rokers. Dat de antirook lobby doorslaat naar de andere èn verkeerde kant heb ik al jaren door. Ik probeer als gestopte roker geen zeikerd te worden en dat lukt me aardig goed, want Mara rook nog steeds af en toe een sigaretje en daar heb ik geen probleem mee. Alleen wordt er niet meer in de auto gerookt. Heeft ze behoefte aan een pafke, dan stop ik bij het eerste tankstation wat op onze weg komt.
    Salu2 Albert

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 08:38:17

      Te triest voor woorden dat roken soms een splijtzwam is in een lang huwelijk, gelukkig kunnen jullie er wél goed mee omgaan.
      De auto is inderdaad een té kleine ruimte om in te roken dus beter van niet.
      Eigenlijk is het ook alleen van toepassing op langere ritten want een half uurtje zonder sigaret kan ook een verstokte roker nog wel bolwerken.

      Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Okt 04, 2015 @ 23:32:33

    Ik ben twee jaar geleden gestopt met roken nadat ik 48 jaar stevig gerookt had. Gelukkig ben ik geen zeikerd geworden die het opeens vind stinken enzovoort, Te belachelijk voor woorden dat ze nu het roken op balkons en terrassen al willen verbieden. We zijn #$U*&%M(&G al naar buiten gestuurd door de niet rokers, waar moeten rokers nu naartoe dan, de Mokerhei of zo 😦

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 08:34:32

      Misschien op de WC? Daar voorkomt het dan nog ándere stankoverlast;-)
      Maar inderdaad, nu de rook zich buiten centreert wil men er dáár weer vanaf. Leven en laten leven moet blijkbaar alléén van de rokers komen.

      Beantwoorden

  16. Corja
    Okt 04, 2015 @ 23:06:09

    O, en volgende maand krijgen we weer movember (wat ze al niet voor ongein uithalen met die namen), dan mag je je snor weer laten staan. Dát ga ik wel doen hoor! Stoptober laat ik aan mij voorbij gaan, want er valt niets te stoppen…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 08:32:10

      O nee, geen snor voor mij, heeft me téveel geld gekost om daar met elektrisch ontharen vanaf te komen, plak snor zóu kunnen maar ik heb niets met dit soort acties, zit niet snor zal ‘k maar zeggen! Wie wil doneren kan dat óók doen zonder dat iemand z’n snor laat staan, of gaat hardlopen, of gaat fietsen… of gaat schaatsen..of een roze lintje draagt…..

      Beantwoorden

  17. Corja
    Okt 04, 2015 @ 23:03:18

    Ha! Mijn schoonvader heeft ooit de CAN opgericht, als de Club van Actieve Nietrokers. Ja, ja. Ze zijn inmiddels internationaal gegaan als Clean Air Now. Toen mijn schoonvader dood was, heeft de toenmalige voorzitter van de CAN op de uitvaart, nee geen lofzang gehouden over de dode, maar een vreselijk zeikverhaal (sorry) over hoe erg het was dat de organisatie nog steeds bestond, omdat ‘iedereen’ maar doorging met roken. Misschien wijd ik er nog wel eens een blogje aan. Wat een vertoning.
    Ik heb alleen last van rook als ik op een feestje ben waar het blauw ziet, maar dat komt eigenlijk niet meer voor.
    Goed blog, Riet!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 08:28:12

      Ik ga er zonder meer van uit dat die mensen het goed bedoeld hebben… maar ja, dat doen jehova getuigen óók en tóch is het puur ongevraagd je eigen mening opdringen aan anderen.
      Beetje triest om de dood van iemand te gebruiken om “je zaak te dienen” maar sommige ex-rokers zijn inderdaad erg fanatiek. Gelukkig niét allemaal blijkt uit de reacties.
      Nee kamers die vol rook staan zie je inderdaad nooit meer, juist daarom begrijp ik niet waarom men die ” paar rokers” (verhoudingsgewijs dan hé) die er nu nog zijn maar blijft achtervolgen.

      Beantwoorden

  18. Blog Zonder Naam
    Okt 04, 2015 @ 21:55:14

    Niet meer roken in de tuin…… Dus BBQ-en ook niet meer??? Veroorzaakt toch ook rook?

    Beantwoorden

  19. Rebelse Huisvrouw
    Okt 04, 2015 @ 21:40:31

    Ik ben jaren geleden ook gestopt maar als ik in een cafe ben vind ik het nog steeds raar – wat is nu een café zonder sigarettenrook?? Niets!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2015 @ 08:19:22

      Vooral de kleinere cafés zouden toch gewoon zélf uit moeten maken of ze wél of geen rokers willen. Dan krijgen ze vanzelf het publiek dat daarbij past.
      Te gek voor woorden dat in een café soms wél drugs gedoogd worden maar géén sigaretten , ze lijken wel gek!

      Beantwoorden

  20. Mrs. T.
    Okt 04, 2015 @ 17:46:23

    Ik vind het wel erg plezierig dat er in restaurants niet meer gerookt wordt. In mijn omgeving roken trouwens niet meer heel veel mensen, zelfs mijn vader en broer zijn al enige tijd gestopt.
    Om buiten roken te gaan verbieden vind ik echt absurd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 04, 2015 @ 20:32:14

      De touwtjes worden stééds verder aangetrokken, alsof rokers en niet rokers het niet zélf kunnen regelen.Dat zou ook heel goed voor bars en restaurants kunnen gelden, laat ze zélf uitmaken of er , en zo ja waar, er gerookt mag worden. Dan krijgen rookvrije zaken vanzelf de klanten die niet roken. en kan de rest ergens anders heen.

      Beantwoorden

  21. tagrijn
    Okt 04, 2015 @ 17:02:42

    Tja, daardoor kan dan weer zo’n hevige strijd ont…branden. Maar geloof me, ik kan ’s zomers echt niet meer op mijn balkon zitten, want die gepensioneerde vent beneden mij zit de godganse dag zware shag te roken en ik adem het dan allemaal in. Ik zie de grijze wolken omhoog stijgen en bij mij binnenkomen. Balkondeur kan ook niet meer open want mijn gordijnen en muren worden er bruin van. Dus ’s avonds met dikke keel naar bed. Hij heeft me al eens en ook nog met enige trots verteld dat hij er een heel pak zware Van Nelle doorheen jaagt per dag. Dat zijn er dus 40… En er valt met die lul niet te praten over een tikkie minder. Aso. Als hij wil roken dan doet ie het toch lekker binnen.Ik ben het dus eens een keer niet met je eens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 04, 2015 @ 17:19:51

      Ik weet niet of je de aanmoediging nodig had die standaard boven het reactieveld staat. “je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn” maar ik denk dat je die aanmoediging niét nodig had;-) Nee natuurlijk is niet iedereen het met me eens en dat hóeft ook niet .
      Uiteindelijk bekijk jij het vanuit jouw situatie en mogelijkheden en ik het vanuit de mijne. Meestal ligt de waarheid een beetje in het midden als mensen van menig verschillen. Zware shag ruikt inderdaad viezer dan andere tabak maar zal niet meer of minder schadelijk zijn dan de gewone sigarettentabak . Lastig als het niet samen aanvaardbaar op te lossen is, dat vergalt toch de sfeer tussen buren.

      Beantwoorden

  22. powerpointgreetje
    Okt 04, 2015 @ 10:28:37

    Heb hier, net zoals Marion, helemaal niets aan toe te voegen.
    Ik, als roker, ben het gezeur over het roken spuug en spuugzat…..

    Beantwoorden

  23. Marion Schütte-de Brabander
    Okt 04, 2015 @ 10:13:20

    Eigenlijk heb ik hier niets meer aan toe te voegen.
    Een roker moet in zijn eigen huis of tuin kunnen doen wat hij wil, ik kan me niet voorstellen dat iemand daar last van heeft, gezeur.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 04, 2015 @ 15:05:04

      Ineens wil een flink deel van de ex-rokers álles aangepast hebben, de meeste vervuilen op andere fronten rustig mee. Het gaat dus meestal niet om schone lucht maar om lekker de zin door te drijven. Maar gelukkig zie ik hier dat er toch meer mensen “humaan” mee omgaan XXX

      Beantwoorden

  24. John
    Okt 04, 2015 @ 10:08:14

    Van een sliertje rook zal niet veel gebeuren. Maar…. Je zal maar astma hebben of zo en snel reageren op sigaretten rook. Of veel erger de rook die uit de schorsteen komt van mensen die hout verbranden.
    Maar ja, in de auto rijden geeft ook problemen.
    Nog even en ze kunnen alles wel gaan verbieden want feitelijk is de helft van wat mensen doen slecht voor alles dat leeft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 04, 2015 @ 15:02:10

      Zo is ’t maar net, leven is op zich al een gevaarlijke bezigheid! Ik héb een lichte vorm van astma maar zolang er geen zes man rook in m’n gezicht zit te blazen kan ik er goed mee overweg. Maar de rokers om mij heen zijn zonder uitzondering meedenkers en die gun ik hun peuk van harte.

      Beantwoorden

  25. datzalwel
    Okt 03, 2015 @ 23:43:41

    Een blog naar mijn hart. Hoewel ik zelf niet meer tegen sigarettenrook kan vind ik toch dat roken in eigen omgeving helemaal niemand dus ook de overheid niet niets aan gaat. Hasj moet wel kunnen? Overlast? Wij wonen langs een doorgaande weg naar het centrum waar ik regelmatig de rubber korrels van banden op de ruiten moet afwassen en het geluid van de tv vanwege remmende goederen treinen hoger moet zetten . Dus afschaffen het trein verkeer? . Men vergeet dat met het groeiend aantal mensen ook het vervoer etc toe neemt. Daarbij heb ik in de omgeving verstokte rokers die boom lange kinderen kregen en heel oud zijn geworden. Graat dunne mensen die aan een hart aanval zijn gestorven etc etc . Het zou te lang duren en zeurderig worden, maar mensen heb toch niet zo,n kort lontje! Neem en geef wat aan elkaar. En neem al die onderzoeken niet zo serieus. Geniet van onze wel verdiende welvaart zonder schuld gevoelens .

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 04, 2015 @ 14:59:20

      Ik ben het helemaal met je eens, laat mensen wat meer zélf beslissen of en zo ja waar, er gerookt mag worden. In de huidige maatschappij is er genoeg dat minstens net zo slecht is voor mensen maar mogen we dan tenminste zélf beslissen wat we het belangrijkst vinden waar dat mogelijk is. .

      Beantwoorden

  26. ria
    Okt 03, 2015 @ 22:57:21

    Dan is hier een ex-rookster die niet zeurt maar lief vraagt in huis niet te roken.
    Trouwens ik heb niet eens een asbak binnen, buiten onder het afdak wel.
    Lieve groetjes van een niet zeurende ex-roker. Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 04, 2015 @ 14:56:11

      En nam de overheid dit goede voorbeeld nou maar over, waar bemoéien zij zich mee. Laat een bar – of restauranteigenaar zélf uitmaken of, en waar, er in zijn zaak gerookt mag worden. Krijgt hij vanzelf de klanten die bij hem passen.

      Beantwoorden

  27. Lonely Wallflower
    Okt 03, 2015 @ 20:51:13

    Ik behoor zelf tot de anti-roken groep. Toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen, toen rookte zij. Zij kreeg de keuze of de sigaret of mij. Ik krijg er echt zo veel last van. Tranende ogen, benauwdheid en hoestbuien. Ik vraag mensen die roken er altijd rekening mee te houden. De meesten hebben er wel begrip voor en doen er niet moeilijk om. Soms heb je dan zo’n lolbroek die het expres in je gezicht blaast, want je moet je toch niet aanstellen. Wanneer ik een tijdje later uitgehoest ben en de tranen heb gedroogd, dan krijg ik vaak een sorry. Maar ja, die mensen krijgen van mij dan te horen dat ik ze maar asociaal vind en dat ze beter uit mijn buurt kunnen blijven…
    Bij ons wordt dan ook binnen niet gerookt. Alle visite heeft hier respect voor, zeker gezien ze mijn situatie kennen.

    Ieder moet doen waar hij of zij zin in heeft. Maar ik zal een ander niet met mijn dingen lastig vallen en ik hoop altijd op wederzijds respect. Ik kan er gewoon niet tegen en voel me er snel beroerd door.

    Maar zo lang ik geen last heb van mensen die roken… Is het voor mij geen probleem.

    Wat ik wel erg vind… Wij wonen vlak naast het portiek van een flat en hoe vaak we peuken voor de deur vinden van mensen die daar naar binnen gaan… Grom… 😤

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 03, 2015 @ 21:04:06

      Ik ben zelf niet zo voor mensen hun liefde laten bewijzen door ze tot iets te dwingen, liefde moet van twee kanten komen en er zijn natuurlijk ook oplossingen denkbaar als inderdaad dat niet binnen roken zodat je er geen last van hebt. Je kunt het n.l. altijd ook omkeren, als jij van me houdt gun je mij m’n sigaret en zorg ik dat je er geen last van hebt.
      Maar dat is een keuze tussen jullie samen en die zal vaker voorkomen.
      Ik heb zelf een lichte vorm van astma maar ik zal toch nooit iemand verbieden hier te roken, ik praat natuurlijk makkelijk want de rokers uit mijn omgeving doen dat vrijwillig nooit in huis. Als ik eerlijk ben voel ik me daar soms ongemakkelijk bij en zou ik liever hebben dat ze gewoon binnen roken.
      Maar zolang mensen rekening met elkaar houden komt het gewoon altijd goed.

      Beantwoorden

      • Lonely Wallflower
        Okt 03, 2015 @ 21:09:59

        Mede door mijn AS heb ik veel last van sterke geuren en smaken. Een roker kussen is voor mij net zo erg als in de rook zitten. We hebben het er samen veel over gehad en ze had al eerder willen stoppen, maar haar ex rookte dus bleef ze mee roken. Dit gaf haar de motivatie die ze nodig had om na al die jaren de sigaret weg te leggen.

        Knap dat je er dan wel zo goed mee om kan gaan. Mij lukt het echt niet, ik ga me er zo beroerd door voelen dat dan de lol er wel weer af is. Zoals sommige mensen allergisch zijn voor iets, is dit denk ik mijn grootste allergie, om het zo maar even te vergelijken.

        Maar ons voordeel is ook dat de meeste mensen in onze vriendenkring niet roken. De enkele die wel rookt gaat altijd even het balkon op, een frisse neus halen zoals ze het noemt.

        Zo lang iedereen er een goede oplossing voor heeft, er op een gezellige en goede manier mee om kan gaan, dan zou het toch goed moeten zijn? Ieder het zijne of hare, respect voor allen…

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Okt 03, 2015 @ 21:22:19

          Ik kan het ook makkelijk zeggen hoor, er zijn niet zo veel rokers meer in mijn omgeving en uit vrije wil rookt niemand binnen. .Ik heb ook wel iets met “geuren” maar dan knoflook en de sterke kruiden die eten uit andere culturen vaak achter laten terwijl manlief dat nou juist lekker vind.
          Dan hoef ik inderdaad géén kus als ik ’s morgens wakker wordt, bbrrr…. !
          Maar goed dat gebeurt niet dagelijks gelukkig want anders werd het wel tamelijk ongezellig want ik verdraag zelf geen knoflook en sterke kruiden krijg ik echt niet weg.
          Het woord respect gebruik ik al jaren niet meer sinds het alleen nog maar gebruikt wordt om de eigen zin door te drijven. Maar met een beetje goede wil is er voor alles wel een oplossing

          Beantwoorden

  28. Kakel
    Okt 03, 2015 @ 20:37:34

    De ergste mensen zijn mensen die gestopt zijn met roken en nu het plezier van de rokers extra vergallen. Ik hoor daar uiteraard niet bij 🙂 Lang geleden – in de vorige eeuw nog – ben ik gestopt, terwijl ik roken gewoon heel erg lekker vond. Ik vond het alleen niet gezond.
    Gek genoeg droom ik nog regelmatig dat ik rook. Heel asociaal stap ik rokend een stadsbus binnen en zoek een plekje. Ik zou het niet in mijn hoofd halen “in real life” maar in mijn droom heb ik nergens last van.
    Visite die rookt, krijgt bij mij binnen een privé asbak en als die vol is, pak ik wel een soepkom.
    Wat een heerlijk blog. Eentje naar mijn hart. Heel goed voor mijn spijsvertering want ik heb mijn buik vastgehouden van de lach.
    Toon Hermans zei het al: Nederland, regeltjesland.
    Lieve groet óok voor Marion ❤

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 03, 2015 @ 20:49:48

      Ja herkenbaar, er zitten zeikers tussen hé, zouden ze het die ander misgunnen omdat ze het zelf niet meer hebben? Ik droom er ook nog regelmatig van en dán kan ik maat houden, rook nét zo makkelijk niet als wél.
      Dat wás natuurlijk helemaal niet zo vroeger want ik rookte ruim een pakje per dag, en dan moest er geen bezoek of een feestje zijn want dan werden het twee pakjes
      Ik ben me bewust dat iedereen die het écht wil kan stoppen met roken maar het toverwoord is “dat zelf willen”. En wie niet wil hóeft dus niet van mij en krijgt een zo nodig een asbakje zónder op of aanmerkingen.

      Beantwoorden

    • Marion Schütte-de Brabander
      Okt 04, 2015 @ 10:06:01

      Groetjes terug.

      Beantwoorden

  29. margrietspanjaard
    Okt 03, 2015 @ 20:24:32

    Ook ik rook al 10 jaar niet meer na 40 jaar straf gerookt te hebben en werd en word nog steeds niet goed van al dat betuttel….en dan gaat het niet alleen over roken, maar er wordt steeds meer betutteld met als effect dat niemand zich zelf nog ergens verantwoordelijk voor voelt 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 03, 2015 @ 20:32:49

      Gelukkig, ik hoor zelden milde ex-rokers maar ze zijn er dus;-)
      Mensen kunnen heus zélf wel regelen waar ze wel en niet willen of kunnen roken. Wie nu nog rookt houdt meestal prima rekening met z’n omgeving en daar zu best wat meer waardering voor mogen zijn.

      Beantwoorden

  30. RenéSmurf
    Okt 03, 2015 @ 20:22:20

    De antirooklobby neemt steeds verdere vormen aan, ik zie dat als een ontwikkeling. Langzaam aan wordt het roken helemaal uitgebannen. Maar ik blijf altijd nog vinden dat mensen zelf mogen weten wat ze doen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 03, 2015 @ 20:29:34

      Dat klopt, gaat een klap voor de regering worden als het ook écht zou gaan lukken want rokers spekken de belastingkas behoorlijk en dan moeten ze dát geld weer ergens anders vandaan halen natuurlijk!

      Beantwoorden

  31. Marja
    Okt 03, 2015 @ 19:39:57

    Ik ben zo blij met jou (maar dat wist je al). Gelukkig heb ik een heel lief maatje. Hij stopte vijf jaar geleden met roken na 45 jaar smoren. Ik faalde jammerlijk. De pillen die hem daarbij hielpen, veroorzaakten bij mij een depressie.
    Spontaan besloot ik buiten te roken. Dat doe ik nog steeds. Gelukkig al veel minder dan in die tijd. Ik beperk me tot 3 sigaren per dag. Als het koud is, roept hij regelmatig dat ik niet zo gek moet doen. “Kom toch gewoon binnen met je peuk.” Maar het helpt me juist om minder vaak een rookmoment te nemen. Met een asbak voor je neus steek je automatisch weer eentje op.
    De jongste twee zonen of broer en schone zus mogen hier gewoon binnen roken. Alleen niet met kleinkinderen in de buurt of op schoot.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 03, 2015 @ 20:27:02

      Wanneer ik het bij drie sigaretten per dag had kunnen laten zou ik nóóit gestopt zijn! Ik stopte destijds toen ik 2 weken in het ziekenhuis lag, de ergste “ontwenningsverschijnselen” had ik dus al achter de rug toen ik thuis kwam. Als je ziek bent gaat dat makkelijker.
      Maar ik droom soms nóg dat ik weer rook en mis het ook nog vaak, vooral na het eten. Ik had toen al eerder 7 jaar niet gerookt, tijdens de zwangerschappen en de baby/peutertijd van de kinderen.
      Het valt me steeds weer op dat er erg veel inleving is bij de rokers en die mis ik bij de ex-rokers. Moeten zij weten maar daar wil ik niet bij horen;-)

      Beantwoorden

      • Marja
        Okt 03, 2015 @ 20:59:53

        Mijn moeder was ook een heel lastige ex-roker, maar misschien dat haar excuus wel haar ziekte was. Mijn arme vader stond zich toen in de regen schuldig te voelen met zijn peuk. Dat was eind jaren 80.

        Beantwoorden

  32. Suskeblogt
    Okt 03, 2015 @ 19:12:04

    los van het feit of roken nu al dan niet gezond is is het ook schadelijk voor het budget. Mijn vrouw rookt en die pakjes zijn op voor je er erg in hebt.
    Zelf ben ik blij dat ik in het openbaar van niemands rook moet meegenieten. Daar let mijn vrouw ook op. Desnoods staat ze buiten in de vrieskou om niemand te hinderen met haar rookwolken. Er zijn natuurlijk nog andere factoren die het milieu verontreinigen maar we moeten toch ergens beginnen. En het kan nooit kwaad dat mensen aan hun gezondheid en die van andere denken. Passief meeroken is trouwens gevaarlijker dan zelf roken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 03, 2015 @ 19:21:12

      Ik ben gestopt met roken toen ik ze destijds te duur vond worden en het me niet lukte om te minderen.
      Dat rokers proberen niet rokers te ontzien is een mooi gebaar maar daar is té weinig waardering voor vind ik.
      Ik maak me niet zo druk over meeroken want in de grote steden krijg je door het verkeer zóveel meer troep binnen van het verkeer en andere zaken. Mijn oudste rookt niet alleen zélf al heel lang maar heeft ook altijd “meegerookt’ desondanks is zij kerngezond en mijn niét rokende zus hartstikke dood aan longkanker.
      Niets mis met vrijwillig stoppen met roken maar zoals men er nu mee omgaat lijkt het een heksenjacht.

      Beantwoorden

  33. Melody
    Okt 03, 2015 @ 18:48:44

    Dat jij als niet-rookster dit allemaal hier plaatst is weer typisch iets voor jou, als ik je al niet bewonderde dan deed ik het nu wel 😉

    Ik ben een rookster zoals je weet en al die negatieve berichten maken alleen maar dat ik nog minder bereid, nou was mijn bereidheid al 0 overigens, een poging tot stoppen te doen.

    Ik ben me heel bewust van de ‘overlast’ die het kan veroorzaken, ik hou ook altijd rekening met mensen om me heen. Krijg ik bezoek dat er niet tegen kan of een hekel aan heeft dan roken Joop en ik niet, we doen het dan wel weer als dat bezoek weg is. Ik zet ruim van te voren alle ramen en deuren open, er wordt extra gesopt en gestofzuigd etc. Ik zal zeker niet roken in het bijzijn van kleine kinderen!
    In de tuin… let ik altijd op waar mijn rook heen waait… eveneens op een terras…. ik zoek altijd mijn sta-en.of zitplaats heel zorgvuldig uit…

    Maar …. ik kan ook heel obstinaat zijn. Nog niet zo heel lang geleden zat ik met Anita op een terras en enkele dames verderop begonnen luider te spreken over die aso’s met hun peuk…. tja dan hou ik me niet stil en wijs ik ze op het feit , zo netjes mogelijk uiteraard omdat ik me niet tot hun niveau wil verlagen, op het feit dat ze gewonnen hebben dat er binnen niet meer gerookt mag worden dus dat het ze vrij staat van die ‘winst’ gebruik te maken…..

    Wat luchtvervuiling, al dan niet slecht voor de gezondheid, betreft…. al die slecht onderhouden auto’s op de weg, de bedrijven die nog steeds teveel uitstoten.. en dan die ‘koepels’ die je ’s nachts veelvuldig ziet op de snelwegen in het westen… die koepels van weerkaatsend licht van alle bedrijvigheid tegen de vuile laag die (steeds lager) in de lucht hangt… als men dat nou eerst eens gaat aanpakken, wellicht ga ik dan nog eens nadenken over het wel of niet stoppen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 03, 2015 @ 19:09:31

      En het ergst zijn vaak juist de mensen die wéten hoe lastig het is om van de verslaving (want dat is het) af te komen, de ex-rokers en dát stoort me.
      Ze weten beter dan wie ook hoe roken “was” en zouden dus best wat meer begrip kúnnen hebben.
      Van het roken afkomen kán, maar de belangrijkste voorwaarde is dat de roker dat dan zelf écht moet willen, anders is iedere poging tot mislukken gedoemd. Ik erger me groen en geel dat ze maar blijven zeuren, eerst moest de horeca binnen rookvrij, nu dat gelukt is moeten ook de terrassen ineens weer rookvrij.
      Maar het klopt ik voel soms plaatsvervangende schaamte voor dat gezeur en voel me solidair met de rokers. Ik rook nu al ruim 33 jaar niet (en tijdens de zwangerschappen ook 7 jaar niet) maar kan nog stééds genieten als er iemand naast me een sigaret opsteekt, of als de buurman in de tuin een sigaartje aansteekt, heerlijk!
      In een enkel geval begrijp ik men niet anders kan. Bij Marion, die aan de zuurstof zit, zal geen sterveling het in z’n hoofd halen om te roken. Maar goed , ik heb weer ándere onverdraagzaamheden, ik vind het vreselijk als iemand walmt van de knoflook en ga dan écht wat verder weg zitten;-)

      Beantwoorden

      • Melody
        Okt 03, 2015 @ 22:01:05

        Kreeg ik van de week keurig een mailtje dat jij op mijn reactie gereageerd had…. is dat nu weer niet zo ….

        En ja je hebt helemaal gelijk, de meeste ex-rokers zijn de grootste zeurders!
        En wat Marion betreft, dat snap ik zeker. Ik ken ook mensen die aan t zuurstof zitten en toch roken….. omdat dat hen nog plezier geeft waar veel andere dingen niet meer mogelijk zijn…

        Knoflook vind ik niet erg, waar ik voor wegloop zijn de ‘stuk gevallen parfumflessen’ … veel geuren zijn migraineverwekkend. Ook niet fijn !!

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Okt 04, 2015 @ 14:53:54

          Toch is het bij zo’n zuurstoftank wél heel erg oppassen met open vuur dus heel slim is het niet om daarbij in de buurt een sigaret op e steken.
          Ik blijf uit de buurt van knoflook walm en inderdaad, van sommige parfumsoorten krijg ik vreselijk koppijn. Ik verdaag zelf maar heel weinig luchtje, heeft iemand een luchtje op dat ik erg lekker vind blijkt het op mijn huid ineens smerig te ruiken!

          Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: