handhaven

Na alle negatieve berichtgeving over de politie geniet ik van een stukje in een wijkblad  over een politieman die gewoon lekker  “ouderwets” z’n beroep uitoefent.

Agent vordert fiets van voorbijganger en vangt winkeldief

Zoetermeer – Een agent heeft vrijdag 11 september de fiets van een voorbijganger gevorderd en vervolgens een winkeldief gearresteerd. De 23-jarige man uit Den Haag probeerde via het station aan de Willem Dreeslaan weg te komen.

Omstreeks 08.00 uur werd vanuit de Hoogvliet aan het Oosterheemplein gemeld dat personeel achter een winkeldief liep. De man was via het wijkpark en de Schuddebeursstraat het Schipluidenpad opgegaan in de richting van de Willem Dreeslaan. Agenten die op dat moment al in de buurt waren toen de melding werd gedaan zijn snel naar de man op zoek gegaan. Een agent vorderde de fiets van een voorbijganger en fietste richting de Willem Dreeslaan. Met het signalement werd uitgekeken naar hem. De man zou nu op het station zijn gezien, waar hij inderdaad kort daarna werd aangehouden. De man bleek in het bezit te zijn zes pakken babyvoeding.

Na de aanhouding werd de fiets direct teruggegeven aan de voorbijganger, een scholier. Omdat hij nu vermoedelijk te laat op school zou komen heeft de politie de reden doorgebeld. De scholier wordt op een ander moment nogmaals bedankt voor het uitlenen van zijn fiets.

Kijk dáár hou ik nou van, gewoon handhaven  als iemand de wet aan z’n laars lapt. rechtbankWel frustrerend voor deze agent dat de arrestant meestal nauwelijks gestraft wordt.
Onze rechterlijke macht heeft al gauw mededogen en voert maar wat graag aan dat de man z’n bloedjes van kinderen niet wilde zien verhongeren, daarbij even voorbijgaand aan het feit dat juist in de babyvoeding een  heel circuit is ontstaan waar de voeding voor grof geld verhandeld wordt.

Dit soort diefstallen wordt vaak  gebagatelliseerd maar  uiteindelijk was iedere grote crimineel ooit een kleine.
En als de kleine crimineel nou maar steeds wéér in de kraag gegrepen wordt krijgt hij naar mijn idee toch weinig  kans een grote te worden.
Natúúrlijk  vindt “men” in dit soort gevallen dat “de politie beter  de grote jongens” aan kan  pakken en dat “het kleine grut” alleen maar stumpers zijn die wel móeten stelen.
arresst
Nou dáár denk ik dus een beetje  anders over, onzin natuurlijk om dit soort diefstal goed te praten omdat er  ook mensen die nóg meer stelen. Niemand móet stelen!
Net als stelen van de baas, het begint met een balpen meenemen en eindigt met complete computers die verdwijnen.

Het troost me een beetje dat de grote criminelen elkaar ondertussen uit de weg lijken te ruimen, klopt óók niet natuurlijk maar daar lig ik duidelijk niet over wakker, uiteindelijk gewoon een beroepsrisico voor “de heren”.
Dan hebben politiemensen  als brigadier de Z. mooi  meer tijd om te zorgen dat “de kleintjes” niet groter kunnen groeien.

46 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    Okt 01, 2015 @ 11:18:28

    Nee, ik lig dus ook niet wakker dat de grote criminelen met elkaar afrekenen, maar liever wel buiten ons gezichtsveld.

    Beantwoorden

  2. cornma
    Okt 01, 2015 @ 11:12:48

    Ha, geweldig verhaal. Hulde aan de agent en aan de jongen die zijn fiets even afstond. In deze tijd bij de politie werken lijkt me echt geen pretje. Als handhaver van de wet zit je vast aan zo ontzettend veel regeltjes, dat het bijna niet meer mogelijk is om de wet inderdaad goed te handhaven.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 01, 2015 @ 18:32:48

      Ja en dat niet alleen, je moet ook een ijzeren zelfbeheersing hebben want je wilt niet wéten wat je naar je hoofd krijgt als agent.
      Nou ken ik deze agent toevallig en die is niet zo snel over de rooie en als er gehandhaafd moet worden dan dóet hij dat.

      Beantwoorden

  3. John
    Okt 01, 2015 @ 09:42:04

    Nederland heeft vergeleken met overige Europese landen opeens niet zulke lage straffen meer, en de straffen en boetes gaan strenger en hoger worden. Ik zou trouwens mijn fiets echt niet afstaan. Een grote agent die dat mij zou vragen trouwens 😆

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 01, 2015 @ 09:51:26

      Ik geloof dat je verplicht kunt worden om je fiets af te staan voor een “achtervolging” als ik me goed herinner. 😉
      Maar men zal zich natuurlijk moeten legitimeren .
      In ieder geval heeft de eigenaar de fiets weer in prima staat teruggekregen én krijgt nog een bedankje. Ik vind het dan weer netjes dat de politie contact opneemt met de school om te zorgen dat de jongeman er geen nadeel van zal ondervinden.

      Beantwoorden

  4. Melody
    Sep 30, 2015 @ 22:24:38

    Klopt helaas…. weet ik uit eigen ervaring, ben niet voor niets zo fel op die *grmbl*

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Sep 30, 2015 @ 19:52:49

    De veldwachter die hier vroeger rondliep, greep de boeven broederlijk bij hun hoofd vast en sloeg hun koppen tegen elkaar aan met de mededeling, “niet meer doen, jongens”.
    Kwam geen rechter aan te pas en de wet werd gehandhaafd.

    Beantwoorden

  6. terrebel
    Sep 30, 2015 @ 15:34:57

    Fijn dat de dief in de kraag is gevat! Overigens valt het erg mee met die straffen: van alle Europese landen kent Nederland (naast Frankrijk) de zwaarste gevangenisstraffen. Ik denk dat het vooral gaat om de pakkans. Die zou sterk worden verbeterd als agenten niet een derde van hun tijd bezig waren met administratie voeren. Het zou ook schelen als agenten een typcursus kregen. Wel eens proces verbaal laten opstellen? Dat twee-vinger systeem moet toch echt beter. Alleen al leren typen met tien vingers zou een uur per dag schelen dat een agent meer op straat zijn/haar werk kan doen. Je zou denken dat partijen die roepen dat zij voor minder regeltjes zijn ook – nu zij in de regering zitten – zouden zorgen voor minder regeltjes. In de praktijk lijken er echter meer regeltjes te zijn tegenwoordig. En dat is jammer. Vind ik. Hier een artikel over die celstraffen: http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2010/11/05/nederland-heeft-relatief-streng-strafklimaat-binnen-west-europa/

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 30, 2015 @ 15:48:09

      Inderdaad moet zéker de pakkans omhoog en de advocaten ( waarvan soms de héle dure soort blijken te kunnen betalen) zouden moeten doen waar ze voor zijn, toezien dat het proces eerlijk verloopt, en niet overal naar gaten in de wet zoeken om de crimineel z’n straf te laten ontlopen.
      Beter leren typen lijkt me plus maar dat komt vanzelf als je het veel doet, ik heb het ook nooit geleerd en ben toch redelijk snel met een stuk of 5 vingers in gebruik. Gevangenisstraffen mogen dan lang lijken, er wordt altijd maar 2/3 uitgezeten dus dat valt reuze mee. Het mag van mij best nog wat strenger, wie in de bak zit kan bij mij niet inbreken.

      Beantwoorden

  7. Kakel
    Sep 30, 2015 @ 13:47:12

    De criminelen mogen zich van mij ook allemaal lekschieten. Scheelt de gemeenschap veel ergernis, gevaar en geld!
    Een blog uit het leven gegrepen.
    LIeve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 30, 2015 @ 14:04:45

      Nu ja, ik ga het niet aanmoedigen want het blijft wél het recht in eigen hand nemen en dat kunnen we óók beter niet hebben, maar in ieder geval betreur ik het niet dat criminelen “omkomen bij de uitoefening van hun beroep” zal ‘k maar zeggen!
      Een ander nadeel is wel dat je de méést gruwelijke criminelen overhoudt, ook niet iets om blij van te worden.

      Beantwoorden

  8. Marion Schütte-de Brabander
    Sep 30, 2015 @ 11:34:28

    Heerlijk om dit te lezen, ik hou wel van dit soort verhalen.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 30, 2015 @ 14:01:39

      Anders ik wel, als de pakkans flink groter gemaakt kon worden zou dat écht wel helpen. Maar onze crimineeltjes worden in de watten gelegd dus logisch dat ze gewoon lekker door gaan.
      XXX

      Beantwoorden

  9. Tessa | 52druppels.nl
    Sep 30, 2015 @ 07:33:02

    Haha, mooi stukje! Leuk dat je erover geblogd hebt, toch weer een leuk en verdiend complimentje voor de politie!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 30, 2015 @ 08:28:31

      Deze politieagent ken ik dan ook persoonlijk daardoor wéét ik wat voor ellende ze soms over zich heen krijgen. Ze verdienen echt wel wat meer waardering voor het ondankbare werk dat ze doen.

      Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Sep 30, 2015 @ 01:29:06

    Ik geniet ook van dat soort berichten. Het is echt van de gekke dat vaak criminelen beschermd- en slachtoffers in de steek gelaten worden. Heb vorig jaar met afschuw en bewondering staan kijken naar twee agenten die ’s nachts een paar jongetjes ( hooguit 15 jaar) aanhielden. De een na de andere ziekte kregen ze naar hun hoofd. De rust waarmee de agenten het oplosten verbaasde mij en heb ze naderhand gecomplimenteerd, maar wel gezegd dat ik ze helemaal verrot getrapt zou hebben en dat terwijl ik totaal niet agressief ben.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 30, 2015 @ 08:25:57

      In programma’s als wegmisbruikers en zo zie je dat ook, ze halen het bloed onder de nagels vandaan met hun beledigend gezuig en dat blijkt nooit gevolgen te hebben, wél die éne keer dat zo’n agent ontploft, dát wordt dik uitgemeten.
      Altijd respect eisend zonder zélf iets van respect te tonen terwijl ze toch echt zélf in de fout gingen.

      Beantwoorden

  11. J@n.
    Sep 29, 2015 @ 23:59:15

    Maar dan hoop ik toch dat ze niet hier in de buurt net als in Brunsum met een machinegeweer op elkaar gaan schieten!
    En ja, die draaideurcrimineeltjes staan weer veel te vlug op straat, dat is ook weer zo.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 30, 2015 @ 08:20:34

      Het is natuurlijk tóch eigen rechter spelen en dat is óók tegen de wet, en net wat je zegt, het levert óók gevaar op voor onschuldige burgers.
      Onze makke is dat de pakkans geen enkele prioriteit heeft bij de politiek en dus boezemt straf géén angst in omdat de kans dát ze gepakt worden maar heel klein is.

      Beantwoorden

  12. ria
    Sep 29, 2015 @ 23:27:38

    Flink hard aanpakken als ze niet van andermans spullen af kunnen blijven.
    Criminelen die elkaar liquideren gaan hun gang maar, opgeruimd is netjes.

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 30, 2015 @ 08:18:20

      Het ruimt wél lekker op ja, maar het grootste tuig blijft dan toch over, en eigen rechter spelen klopt natuurlijk ook niet. maar,inderdaad, in deze gevallen lig ik daar minder over wakker.

      Beantwoorden

  13. Marja
    Sep 29, 2015 @ 22:25:05

    Jeetje … ben het alweer helemaal met je eens. Het moet niet gekker worden.

    Beantwoorden

  14. RenéSmurf
    Sep 29, 2015 @ 22:24:25

    Als mensen door straffen niet meer zouden stelen vind ik het prima, dan kan het niet zwaar genoeg. Mocht het niks helpen dan helemaal niet de cel in, maar wel de onkosten betalen natuurlijk.

    Beantwoorden

  15. tagrijn
    Sep 29, 2015 @ 22:15:16

    Goh, ik wist niet dat zulke agenten nog bestonden… Ik zag vorige week nog een paar meisjes in het centrum die een agent zijn pet afpakten en die om de beurt opzetten. Ze hadden grote lol en het jonge agentje stond schaapachtig toe te kijken. Maar nu lees ik dat er toch nog échte Bromsnorren bestaan.
    (Jij veronderstelde dat ik wel weer op 3 okt. boven water zou komen, maar ik dacht: ik zal ze wel even voor zijn! )
    Je moet trouwens de groeten hebben van Arie. Hij was zeer verguld met je belangstelling en beloofde nog wel eens zijn zegje te doen: ‘want er moeten nog veel harde woorden gekraakt worden. Ik heb mijn voelhorens al uitgegooid, maar aan deze wereld kun je tegenwoordig geen hout meer vastknopen.’

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 29, 2015 @ 22:23:33

      Maar deze brigadier is dan ook familie van mij, kijk dán laat je niet met je spotten;-)

      Nóg beter natuurlijk, hoe eerder je weer logjes gaat maken hoe liever het me is.
      Dat Arie het lastig gaat krijgen in de huidige tijd snap ik dan weer , hij zal zich vast aan héél veel zaken “irriteren” 😉

      Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Sep 29, 2015 @ 22:13:28

    Zo is het precies Riet, meestal besteedt de politie daar weinig aandacht aan. Al moest ik bij die balpen wel even slikken, want ik ben een recidive balpendief. Vroeger ook aanstekers toen ik nog rookte. Gelukkig is het daar bij gebleven maar je hebt helemaal gelijk dat het begint bij kleine dingen en die mogen wat mij betreft ook wel aangepakt worden. Weet nog dat mijn nichtje voor het eerst met een vriendinnetje weg was en ze hadden allebei een ringetje gestolen en werden meteen betrapt. Naar het politiebureau, opgehaald worden door hun ouders, op hun kop gekregen. Ze hebben nooit meer het hart gehad om het te doen zo waren ze geschrokken er van.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 29, 2015 @ 22:27:17

      Ik heb altijd werkgevers gehad die zeiden als je iets wilt hebben vraag het dan, dan maken we een prijsje. Dat was soms een tegenprestatie, soms helemaal niets maar ik heb nóóit iets zomaar meegenomen. Zelfs papiet dat tóch de afvalbak inging heb ik altijd even “gemeld”.
      Tegenwoordig zijn er zelfs ouders die de kinderen zélf op het dievenpad sturen, laat staan dat ze kinderen corrigeren als ze met gestolen spullen thuis komen. Natuurlijk niet álle ouders maar toch teveel om te verwaarlozen.

      Beantwoorden

  17. margrietspanjaard
    Sep 29, 2015 @ 21:00:55

    We zijn het weer helemaal eens, Rietepietz 🙂

    Beantwoorden

  18. Suskeblogt
    Sep 29, 2015 @ 20:42:29

    Iedereen is gelijk voor de wet. Als je een misdaad begaat moet je de gevolgen dragen. Ook bij overtredingen moet men de wet toepassen. Zo simpel is het. Dat de rechter een menselijk gelaat toont vind ik goed, maar het mag niet tot misbruik aanleiding geven. Even lachen met de “boete” en we gaan weer lekker verder met stelen enz.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 29, 2015 @ 21:14:13

      Een menselijk gezicht in de rechtbank is misschien bij een éérste vergrijp wel van toepassing, soms verslikken mensen zich wel eens in de omstandigheden en dan mág een beetje mildheid best. Maar recidivisten hoen niet met zijden handschoentjes aangepakt te worden, maar gewoon streng gestraft te worden.

      Beantwoorden

  19. Melody
    Sep 29, 2015 @ 20:19:19

    Precies !!!

    Beetje kortzichtig om te denken dat een klein vergrijp klein blijft…. Iedere idioot die een vergrijp begaat begint klein

    Van dat uit de weg ruimen lig ik ook niet wakker …. Zolang ze maar niet bij mijn bed staan 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 29, 2015 @ 20:24:07

      ja het ergert me altijd weer als mensen die een bekeuring krijgen zeggen dat een agent beter grotere vergrijpen aan kan gaan pakken. Fout is fout en wanneer je een bon krijgt héb je iets verkeerd gedaan, dat is niet ineens niét zo omdat andere nóg grotere fouten maken.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

