ja ik wil (de)

-huwelijks-aanzoek-69824Toevallig kwam ik op drie logjes iets tegen over “iemand ten huwelijk vragen!
Twee maal als  deze vraag in een tag, “hoe zou jij ten huwelijk gevraagd willen  worden” en één keer vermeldde een logster het huwelijksaanzoek tussen artiesten dat op het podium gedaan werd tijdens een optreden  dat zij bijwoonde.

Tja, op TV zie je soms ook wel mensen die kosten noch moeite gespaard hebben om de liefde van het leven  ten huwelijk te vragen en gaan daarbij een groot publiek niet uit weg. Ik weet dan niet hoe snel ik  moet omschakelen om aan de plaatsvervangende gevoelens van onbehagen te ontsnappen wanneer mensen een zo intiem moment te grabbel gooien.
Oéps…..leven en laten leven natuurlijk dus mocht jij je in een paardenkont willen hijsen  om  in de manege je vriendin te  bespringen met de vraag  of jij haar voortaan aan de teugels mag leiden……  van mij mag je, maar ik zou keihard néé roepen!

Nee nee, het is géén jaloezie, maar je hebt gelijk, ik ben nooit door Henk ten huwelijk gevraagd. Ja hallo, ik leerde hem in 1959 kennen, in die tijd vroeg je je meisje niet ten huwelijk en al helemáál niet  andersom.

Je had lang verkering in die tijd  en verkering ging er wel éven anders aan toe dan tegenwoordig. Als je al een eigen kamer had was er toch geen spráke van samen op je kamer zitten, laat staan bij elkaar slapen.
Het afscheid nemen in het halletje beneden ging vergezeld van veel geloop in de gang erboven en duurde het ondanks dat tóch te lang  werd er geroepen “of het ontbijt alvast gebracht moest worden”.
Je werd in die tijd vanzelf natuurliefhebber want waar kon je nou ongestoorder praten en elkaar leren kennen  dan in de vrije natuur.

2jong
Dat we van elkaar hielden werd al snel duidelijk en in de gesprekken kwam geleidelijk meer verdieping.
Dat gesprek  kabbelde dan vanzelf in de richting van wat je van een huwelijk verwachtte….. en gleed naadloos over in ; “als we getrouwd  zijn dan”  en zo werd het op een gegeven moment een vaststaand feit dát we zouden trouwen.

1jong_
Henk en ik waren, en zijn,  geen van beiden erg van “grote woorden”, maar genoeg gevoelsmensen om te weten  “wanneer het goed zit” zonder dat te vragen of uit te spreken.
Uiteindelijk was uit de gesprekken allang gebleken dat de woorden “huwelijk”en “kinderen” géén van ons  een boom in gejaagd had……. eh…. nou ja één keertje dan misschien!  Ik denk dat de meeste huwelijken  in die tijd gesloten werden zónder dat de man door de knieën ging of ging het bij jou anders?

jong samen

52 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. margrietspanjaard
    Sep 30, 2015 @ 10:57:23

    En bij ons geen het precies zoals jij het beschrijft t/m de eigen kamer / niet bij elkaar slapen / afscheid in de gang met dezelfde vraag / veel in de natuur en dingen kopen voor de uitzet…nieksnietenhuwelijkvragen…gewoon trouwen en afgelopen week was dat alweer 45 jaar geleden.
    leuk op je foto’s dat jullie zo overduidelijk van plekje hebben gewisseld voor die foto’s…met manlief naast jouw handtas…en alleen die tas al …zomkenmerkend…die moest mee…altijd…geweldig he ???

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 30, 2015 @ 13:58:55

      Ja in die tijd ging het gewoon meestál zo, al was ik met anderhalf jaar verkering wél sneller dan mijn oudere zussen, die hadden ongeveer 4 jaar verkering voordat ze trouwden. Wij hadden erg veel geluk wat woonruimte vinden betreft en om dat te benutten móesten we wel trouwen.
      Die tas was één van de eerste dingen die Henk me cadeau gaf nadat ik eens ergens had aangewezen dat ik zoiets graag wilde kopen, het was een paarse tas en hij zou nu best weer in het modebeeld passen;-)
      Wij zijn in het volgende voorjaar al aan de 55 jaar, waar blijft de tijd hé!

      Beantwoorden

  2. meninggever
    Sep 29, 2015 @ 13:36:11

    Mooie vraag, leuk geillustreerd! Nee, ook ik ging niet op de knietjes. Wij waren min of meer voorbestemd om elkaar te vinden denk ik. We konden geweldig goed praten met elkaar, zaten op de juiste golflengte. En hielden van wandelen. Daarmee ontsnapten we ook aan waarover we zo veel spraken. Tijdens een van die wandelingen kon ik het niet laten om aan te roeren dat als we zouden trouwen we ook ergens een eigen plekje zouden moeten zien te vinden en dan ons eigen leven opbouwen. Dat leidde tot een vrij pragmatische benadering van dat probleem. En daar kwamen we goed uit. Dus daarmee was de afspraak gemaakt om met elkaar verder te gaan. Had ook zonder trouwerij wel plaatsgevonden denk ik, maar dat kon niet in die jaren. Het werd dus verloven, ondertrouwen en echt trouwen. In pak 1 en mooie jurk. Met een paar dikke auto’s. Binnenkort zijn we 48 jaar verder. En we praten nog steeds veel en lopen er nog steeds fikse kilometers op los. Dus het zal wel de juiste beslissing zijn geweest indertijd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 29, 2015 @ 16:44:12

      Ja heel herkenbaar allemaal en zo ging het vroeger natuurlijk ook wel heel vaak.
      Een lange verkering wás gewoon het een huwelijk het énige logische gevolg was, zonder huwelijk géén woonruimte of je moest ruim boven de dertig zijn. Wij liggen nog 7 jaar op je voor, in het voorjaar zijn we 55 jaar getrouwd, éigenlijk wel reden voor weer een feestje maar dat gaan we toch heel intiem houden .

      Beantwoorden

  3. Villasappho
    Sep 28, 2015 @ 19:55:35

    Wat een prachtige foto’s! Toch kan het anders, mijn lieve oma is 71 en die is door mijn opa gevraagd. Braaf op zijn ene knie. Ze leerde elkaar kennen toen ze beide in dezelfde fanfare speelde.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 28, 2015 @ 20:24:49

      O ja hoor, ten huwelijk vragen gebeurde tóen ook wel maar dan gewoon zoals het eigenlijk bedoelt is, intiem tussen twee gelieven en zónder er een openbare voorstelling van te maken. Het moet een mooie herinnering voor je oma zijn, zoals voor mij eigenlijk de eerste kus ( waar ik vrij lang op moest wachten) altijd een soort huwelijksaanzoek zal zijn!
      Helemaal een tijdsbeeld, je leerde elkaar kennen in het verenigingsleven óf op dansles. Bij ons was het de dansles;-) Leuk dat je even reageerde op dit onderwerp.

      Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Sep 27, 2015 @ 22:39:08

    Ik denk inderdaad dat onze generatie erg veel in de natuur te vinden was. 🙂

    Beantwoorden

  5. cornma
    Sep 27, 2015 @ 12:22:37

    Mooie foto’s, Riet, vooral die laatste is leuk. Jullie konden letterlijk samen de boom in.
    Nee, ik ben ook nooit gevraagd, we hebben gewoon samen besloten dat het wel een goed plan zou zijn. Dat klopte, we zijn volgende maand 36 jaar getrouwd. Pffft, omgevlogen zijn die jaren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 27, 2015 @ 13:40:53

      O ja, wat gáát het snel hé! Wij hebben het ook niet slecht gedaan volgens mij, volgend voorjaar 55 jaar en net wat je zegt…. die foto’s lijken “gisteren”gemaakt te zijn….zucht….

      Beantwoorden

  6. IngridMoorenBlogs
    Sep 27, 2015 @ 11:55:16

    Wat een geweldige foto’s. Zullen we dan maar trouwen zei lief geloof ik.Als hij er een circus van gemaakt had had ik hem zijn nek omgedraaid….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 27, 2015 @ 12:03:15

      Ze zijn me lief die foto’s vol met herinneringen, de tas die Henk voor me kocht toen ik die ergens aangewezen had als leuk, hij was paars (de tas hé)
      Daar kan ik me álles bij voorstellen, ik krijg vast ook wurgneigingen in zo’n geval. Doe maar gewoon dat ik al behoorlijk gek!

      Beantwoorden

  7. Spontanity
    Sep 27, 2015 @ 11:15:11

    Door mijn ex ben ik niet gevraagd, we trouwden gewoon,
    Hans heeft me wel gevraagd, met een grote bos rozen kwam hij naar het Haga toe toen het nog het Leyenburg heette.
    Terwijl ik aan het werk was he!!
    Voordat hij kon zeggen wat hij wilde zeggen heb ik hem over de balie heen getrokken 🙂
    Ja, was leuk.

    Beantwoorden

  8. J@n.
    Sep 27, 2015 @ 00:59:53

    Zo zie je maar hoe een geweldige invloed die goedkope(dure) films uit Amerika hebben op de ‘nuchtere’ Nederlanders. Ook voor mij geen optie, maar dat wist je al wel Rietepietz.

    Beantwoorden

  9. Kakel
    Sep 26, 2015 @ 21:20:17

    Als Lief mij op een podium ten huwelijk had gevraagd had ik meteen NEE! gezegd. Vreselijk, al die aandacht. Bij sommigen kan het niet gek genoeg zijn. Wij hebben elkaar ook niet ten huwelijk gevraagd. Wij woonden al samen en ik heb gewoon de gemeente gebeld en een datum geprikt. Toen ik het Joris vertelde, vond hij het prima 🙂 Zou ik nu niet meer doen, hoor, zonder overleg…
    Mooie vrouw was…eh…bén je Riet ❤
    Lieve groet, ook aan Marion!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2015 @ 21:26:56

      Helemaal mijn idee, daar hoef ik geen publiek bij. Ik vergeef je dan wel dat je nog enige jaren “in zonde”geleefd hebt;-)
      Op de foto ben ik eigenlijk nog niet echt een vrouw, ik ben er een jaar of 17 en dat toén nog lang niet volwassen, dan moest je 21 zijn óf getrouwd. Toen ik als 18 jarige trouwde was ik dus ineens wél volwassen! Maar dankjewle voor het compliment, ik zag Henk net even stiekem vergelijkend kijken naar de foto en de werkelijkheid……. hij kon niet kiezen denk ik;-)

      Beantwoorden

    • Marion Schütte-de Brabander
      Sep 27, 2015 @ 13:28:56

      Lieve groetjes terug.

      Beantwoorden

  10. Desire
    Sep 26, 2015 @ 20:04:26

    Ah, mooie foto’s!
    En de mijne lag wel op zijn knietjes toen we ‘het erover hadden’, maar dat kwam omdat we net hadden liggen rollebollen hahaha! Nee hoor, we spraken af dat we met elkaar gingen trouwen. En zo geschiedde 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2015 @ 20:29:49

      Whahaha, nou het zóu natuurlijk kunnen dat “rollebollen”je op een idee brengt, en als je dan tóch al op de knietjes ligt! Maar je bent dus uiteindelijk toch “een keurig getrouwd meisje 😉

      Beantwoorden

  11. Melody
    Sep 26, 2015 @ 17:22:50

    geweldig toch…en wat leuke foto’s erbij…..

    enne…. ook al ben ik dan bijna 32 jaar getrouwd…. ten huwelijk gevraagd ben ik nog nooit 😉

    Wij waren eerst een paar jaar ‘gewoon’ vrienden, deel van een grote groep, daarna een paar jaar verkering, toen een paar jaar verloofd en toen getrouwd…. ondanks dat wij in een volgende generatie na jullie zitten dus ook wel heel traditioneel toen. Wij zijn jong getrouwd omdat we beiden graag kinderen wilden en ik dat pertinent niet ongetrouwd wilde 😉 Soort van noodzaak dus wel 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2015 @ 18:04:26

      Onze dochter ( van jouw leeftijd) was ook nog traditioneel wat dat betreft dus het kwam in de jaren 80 ook nog voor hoor.
      Onze kleinkinderen “hokken” allemaal in eerste instantie, maar de oudste kleindochter wilde graag trouwen vóór ze aan kinderen begon en zo is het ook gebeurd. De andere twee “hokken”nog-) zo heet het natuurlijk allang niet meer maar in “onze tijd” ging een net meisje niét “hokken”!

      Beantwoorden

  12. datzalwel
    Sep 26, 2015 @ 16:17:59

    Helemaal herkenbaar. Aan zo’n openbaar aanzoek is toch echt niets romantisch aan. Voor mij een beetje té allemaal net als veel jongere tv programma “s trouwens. Als er al een aanzoek moet zijn dan is dat voor mijn gevoel iets tussen 2 mensen evenals geboorte plaatjes ed.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2015 @ 16:22:36

      Nee precies, ik heb ook een ander idee van romantiek. Het lijkt meer om “de kick” te gaan dan om de vraag zelf. Het is ook een beetje iemand voor het blok zetten want zeg maar eens nee in zo’n geval!

      Beantwoorden

  13. Marion Schütte-de Brabander
    Sep 26, 2015 @ 10:24:03

    Doe maar gewoon, dat is mijn motto.
    Wij kende elkaar pas zes weken toen we trouwde en hebben dat bijna zestig jaar volgehouden, wisten gelijk dat het goed zat ondanks de vele opmerkingen van, dat gaat nooit goed. XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 28, 2015 @ 15:46:07

      Nou ja een kléin beetje snap ik de bezwaren dan nog wel want 6 weken iemand kennen is wel héél kort voor een levenslange beslissing. Maar inderdaad, eigenlijk wist ik het óók al heel snel dat het Henk en niemand anders zou worden.
      Maar je hebt je gelijk wel bewezen zou ik zeggen;-) XXX

      Beantwoorden

  14. John
    Sep 26, 2015 @ 10:14:47

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet van houd als mensen dit soort momenten zo te grabbel gooien. En dan op tv…. Echt ik kan er echt niet bij met mijn hoofd, maar mss ben ik wel gewoon ouderwets op dat gebied. Ik weet het niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2015 @ 11:41:43

      Ja misschien ouderwets maar ik kan me daar goed in vinden, ik zit bij dat soort dingen echt met plaatsvervangende schaamte dat mensen zoiets intiems zo openbaar willen doen. Ik ben het hélemaal met je eens!

      Beantwoorden

  15. Tessa | 52druppels.nl
    Sep 26, 2015 @ 07:56:15

    ik heb zelf helemaal niks met een huwelijk, maar ik vind het wel mooi hoe dat voor sommige mensen echt als een verzegeling van liefde kan voelen. voor mij zou dat een puur zakelijke overeenkomst zijn geloof ik, haha! hoe het ‘aanzoek’ zou gaan, zou me al helemaal niks kunnen schelen. het komt er hier vast niet van.
    die foto’s van vroeger zijn echt geweldig! zo leuk om te zien

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2015 @ 10:05:42

      Hier spreekt duidelijk “een generatie later”;-) en natuurlijk verandert zo’n huwelijk niets wezenlijks aan je relatie. Sterker nog, de beloftes die je dan, al dan niet, in de kerk doet betekenen voor de meeste nauwelijks iets zodra de relatie ergens hapert. Het huwelijk ontbinden geeft wat meer papierwerk maar is emotioneel nét zo ingrijpend als een langdurige relatie beëindigen.

      Beantwoorden

  16. Blog Zonder Naam
    Sep 26, 2015 @ 04:58:25

    Ach…… Hebben jullie zeker ook geen ‘vrijgezellenfeest’ gehad zeker. Wij ook niet. En als ik dát tegen mijn neven en nichten zeg, beginnen ze al dat dát juist een heel vekeerd begin van ons huwelijk was 24 jaar terug. Jou verhaal is heel herkenbaar zo verging het mijn man en mijn ook zo;n beetje (blijkbaar liepen wij hier een beetje achter in de polder) Vorige week zaterdag hebben we ons 24-jarig huwelijksfeest gevierd (dat doen we volgned jaat dus niet) De nieuwe schuur was voorzien van een dak (nog geen deuren, maar die hebben we met hooibalen dichtgezet) schoongeveegd, stoelen en banken uit de brandweerkazerne (geleend) erin, een tapje van de catering buren, vrienden en familie uitgenodigd (mail, telefoon en persoonlijk, want binnen anderhalve dag tijd brengt de post geen uitnodigingen op tijd rond) Met andere woorden vorige week donderdagochgtend wisten we nog iet dat we vorige week zaterdag feest zouden hebben en afgelopen zondag was ik bek af….. Maar we hadden een leuk feest in elkaar geknutseld in amper twee dage tijd, en iedereen vond het gezellig. Veel leuk reacties gehad op deze spontane actie. En dat ook zonder ‘áanzoek’ . Zo romantisch is de boerenwereld dan toch blijkbaar ook niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2015 @ 10:01:23

      Nee natuurlijk geen vrijgezellenfeest, dat deed niemand in die tijd. De kinderen van mijn zus hebben bij haar 45 jarige huwelijk een “uitgesteld vrijgezellenfeest” georganiseerd, dat was gewéldig. Het is fijn dat ze dat heeft mogen meemaken want haar 50 jarig huwelijksfeest heeft ze niet mogen bereiken.
      Heel bijzonder om nou juist 24 jaar huwelijk te vieren maar als de omstandigheden nú zo gunstig zijn is dat toch prima.
      Je hebt er in ieder geval de ruimte voor;-)
      Nee romantiek hoort niet bij de boeren nuchterheid maar als ik eerlijk ben vind ik zo’n “openbaar huwelijks aanzoekj” toch ook weinig romantisch.

      Beantwoorden

  17. Mrs. T.
    Sep 26, 2015 @ 00:07:06

    Jullie zijn in ieder geval een heel mooi stel samen!

    Beantwoorden

  18. Renesmurf
    Sep 25, 2015 @ 22:36:54

    Ik heb geen idee hoe mijn familie dat gedaan heeft. Ik denk dat ze het gewoon samen besluiten en daar heb ik dan weer niks mee te maken.

    Op tv kunnen dingen vaak niet gek genoeg.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2015 @ 09:54:17

      Dat zou wel ongen het tijdsbeeld passen ja, in die tijd werd je verliefd, ginge verloven en daarna trouwen. Toch eens vragen aan je ouders? Leuk om te weten hoor hoe je ouders “aan elkaar gekomen zijn”.

      Beantwoorden

  19. Marja
    Sep 25, 2015 @ 22:17:58

    Heerlijke momenten die je in die foto’s hebt gevangen. Wij waren niet zo braaf in onze verkeringstijd. Manlief heeft wel op zijn knie gevraagd of hij met mij mocht trouwen. Dat was met een geleend Kaaps viooltje van onze eigen vensterbank bij mijn ouders thuis. Tussen ons tweeën was het al beklonken.
    Ik moet er niet aan denken om dat op tv of met publiek mee te maken. Vreselijk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2015 @ 09:52:30

      Wij waren natuurlijk wél een onwijs braaf stelletje (Je zou de grote grijns nu om m’n mond moeten kunnen zien) Maar laat ik zeggen dat de foto’s me zeer dierbaar zijn! Ik heb het zónder huwelijksaanzoek moeten doen maar dat vond ik prima, het was zó voor de hand liggend dat we bij elkaar wilde zijn.
      Ergens begrijp ik de grote aanzoeken van nu wel, je kunt nu immers ook zónder huwelijk samenwonen en vaak komt zo’n huwelijksaanzoek dan op een moment dat “de jus er een beetje af is”. Het gaat ook maar al te vaak mis kort ná zo’n uitgesteld huwelijk want dat kan een slechte relatie natuurlijk niet redden.

      Beantwoorden

  20. gewoonanneke
    Sep 25, 2015 @ 22:17:21

    Haha herkenbaar hoor. Ja wij hadden ook verkering,waren al verloofd en toen vroegen ze bij de gemeente waar ik werkte of ik een klein huisje dat ze aangekocht hadden wilde hebben. Ik vond mezelf nog te jong maar mijn ex wilde het huis wel uit dus in die tijd betekende dat gewoon trouwen. Helemaal geen op de knieën of zo. Ach nieuwe tijden nieuwe manieren en sommige vind ik ook wel leuk hoor.

    Beantwoorden

  21. Zus
    Sep 25, 2015 @ 21:53:55

    Bij ons ging het in 56 net als bij jullie Er werd niet gevraagd, maar op een moment hadden we zo lang verkering dat het een logisch gevolg was. Wij hebben 7 jaar met elkaar “gelopen”. Samen met bevriende stelletjes een hele vriendenkring die allemaal op zoek waren naar woonruimte.Ik had wel 3 keer kamers gevonden waar we dan niet in mochten omdat er nog stellen waren die al getrouwd waren,en er meer recht op hadden. Toen zijn wij ook maar voor de wet getrouwd. en hebben we nog 11/2 jaar moeten wachten.Hij bij zijn en ik bij mijn ouders. Waar af en toe wel eens een oogje dicht geknepen werd.Dus op de knieen ? Vergeet het maar. Hij moet me nog vragen ! XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 25, 2015 @ 22:06:13

      O ja ,heel herkenbaar., Henk en ik bofte nog dat we door een toevallig heidje al na anderhalf jaar een vrije zolderetage konden huren voor een tientje per week, beláchelijk in die tijd want men betaalde vaak 100 gulden in de maand voor een kamer met gebruik van keuken en wc. Mijn zus woonde een paar jaar bij m’n ouder in met haar man en zo ging dat vaak.
      Ik zou het helemaal niet prettig vinden als Henk alsnog op de knieën zou gaan, waarom zou hij mij een soort van “moeten smeken”, ik was en ben nét zo blij met hem;-)

      Beantwoorden

  22. powerpointgreetje
    Sep 25, 2015 @ 21:39:17

    zo herkenbaar allemaal….. goh, nu moet ik er weer aan denken wat er door de tijd heen veel veranderd is, maar ach….het was toen gewoon zo

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 25, 2015 @ 21:45:22

      Ja wat is er veel veranderd hé, en ik weet niet of het allemáál wel zoveel beter is. +
      Eerst wat naar elkaar toegroeien voor het bed gedeeld wordt is helemaal zo slecht nog niet. Maar ja, de jongelui van nu zullen zich wel op het hoofd krabbelen als je vertelt dat je man je énige bed partner ooit is geweest

      Beantwoorden

  23. ria
    Sep 25, 2015 @ 20:28:19

    Mooi stel zijn jullie.Goh wat je zegt wij werden niet ten huwelijk gevraagd, wij trouwden gewoon. Broek dicht en God voor ogen tot je getrouwd was en kocht je een kat in de zak, pech gehad. 😉

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 25, 2015 @ 21:00:49

      Precies zo ging dat. En dan vaak járenlang verkering. Wij waren eigenlijk nog vrij snel met “slechts” anderhalf jaar verkering”. Die broek bleef lang niet altijd dicht hoor, ook in die tijd niet want er waren best veel “moetjes” , meestal een slechte start voor een huwelijk. Het is ons bespaard gebleven!
      fijn weekend!.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

