zoete broodjes

Ik blijf nog even in de “ambachten” hangen want van de vioolbouwer liepen we even naar  bakker Bosman die de  deuren van de bakkerij wagenwijd open had.
De bakkerij ligt achter de winkel, er wordt zowel brood als banket gebakken en als we er rond kijken is het éigenlijk belachelijk klein.
Dat is misschien wel een klein beetje vertekend beeld want er is een héle ovenwand  waarvan de diepte niet in te schatten is omdat de duren dicht zijn.
bakker6
Wij zijn er in de middag en het mééste werk gebeurt normaal gesproken half in de nacht en de vroege ochtend. Voor de monumenten dag was er wat extra activiteit. Zo mochten kinderen lekker met deeg komen knoeien onder de bezielende leiding van de bakker die zich voor de gelegenheid in een bakkerskostuum uit de tijd van Anton Pieck had gestoken.

bakker1bakker2

Levi is er nu nog iets te jong voor  maar wie weet later, lijkt me écht leuk voor kleine jongetjes.
De bakker was erg druk met de kinderen waardoor ik hem niet kon vragen waarom hij een oud muziekinstrument had meegenomen, een collega dácht dat het trompet achtig instrument vroeger werd gebruikt om te waarschuwen als het brood klaar was….. !
bakker8Het werd al gauw duidelijk dat kneden in een bakkerij geen handwerk meer is.
Het stond er vol met apparaten die dat klusje wel klaren,  deeg uitrollen gebeurt ook machinaal en de grote deegplakken verdwijnen dan weer in een ander apparaat waar er door middel van een div. stansjes  koekjes van gemaakt worden.
bakkerbakker7

Een écht beeld krijg je op zo’n dag toch niet, kan ook niet want bezoekers lopen natuurlijk gruwelijk in de weg in de beperkte ruimte maar zo af en toe passeert er toch een soort PTT trolley met koekjes of harde bolletjes, mjammy, gelukkig mag er óók geproefd worden!
bakker5bakker3

Eh nee, het log is zeker geen compleet verhaal, er gebeurt zóveel op die betrekkelijk kleine ruimte dat je er dan minstens een hele dag rond zou moeten lopen én zoete broodje bakken bij de bakker voor méér informatie!

48 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. majaer
    Sep 26, 2015 @ 19:55:21

    Leuk hoor om even bij de bakker te mogen rond kijken.
    Ik kan de bakkerij van Bosman ik moest er altijd brood halen vroeger.

    Beantwoorden

  2. minoesjka2
    Sep 24, 2015 @ 15:18:13

    Zo, nog zo’n leuk winkeltje volgens mij. Vroeger woonde er een jongetje bij ons in de straat die zijn vader ook bakker was. Daar mocht je nooit spelen, omdat zijn vader moest slapen. Die bakte eerst het brood en dan ’s morgens ventte hij het uit en ging daarna na zijn bed.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 24, 2015 @ 16:40:01

      Vroeg op en aan het werk hoort inderdaad nog steeds bij het bakkersberoep. Voorla vroeger, toen men nog vaak in een te kleine behuizing woonde was het dus inderdaad geen goed plan om spelende kinderen in huis te hebben als “de bakker” sliep! Nachtdienst was in die tijd sowieso erg lastig in welk beroep dan ook.

      Beantwoorden

  3. meninggever
    Sep 24, 2015 @ 11:32:51

    In de jeugdjaren hadden wij in onze woonstraat een stuk of drie warme bakkers. De middenstand was daar nog echt actief. Dan kon je al heel vroeg bij die bakkers naar binnen kijken en zien hoe hard het werken was voor die mensen. Of bij de melkboer, de groentenman, de kolenboer (veel van die ambachten kregen de toevoeging ‘boer’, geen idee waarom eigenlijk..) of de slager. Het zat allemaal in die straten waar wij woonden. En met wat goede wil en een brutale mond kreeg je nog wel eens wat toegestopt. Best lekker soms. Een warm kadetje, een plakje leverworst, soms zelfs een flesje vla (van gisteren, maar nog steeds vers..). Die open dagen geven dus idd een aardig beeld, maar bevestigt dan vooral wat ik vroeger ook al zag. Helaas verdwenen al die middenstanders onder druk van de tijd in de jaren zestig uit het straatbeeld. Wat bleef waren de toch wat onpersoonlijke supermarkten…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 24, 2015 @ 11:39:47

      Wat dat betreft boffen we hier in Rijswijk, althans het oude deel van die stad (eigenlijk de oude dorpskern dus)
      We hébben het nog allemaal, twee “warme bakkers, drie ambachtelijke slagers en twee groenteboeren” de toevoeging “boer”zal hoogstwaarschijnlijk zijn blijven hangen omdat de boeren vroeger de belangrijkste leveranciers waren die rechtstreeks vanaf de boerderij hun waren aan de man brachten.

      Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Sep 24, 2015 @ 04:20:35

    Doet me denken aan mijn kleuterschooltijd: kregen we ook een excursie bij de plaatselijke bakker en mochten zelf een broodje kneden, bakken en opeten. (alweer meer dan 40 jaar terug…… oef….. ik word oud…….)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 24, 2015 @ 08:45:17

      Ja zoiets maakt op kinderen indruk, de kinderen die hier nu mochten “knutselen” zullen dat ook niet vergeten denk ik.
      Wat is oud, nog onder de 50 is piepjong vanuit mijn leeftijd die daar al 23 jaar boven ligt

      Beantwoorden

  5. J@n.
    Sep 23, 2015 @ 16:28:10

    Zo heeft toch wel ieder vak zijn interessante punten.
    Mooi logje weer en ook mooi geïllustreerd.

    Beantwoorden

  6. Hartelijke Hot Hulk
    Sep 23, 2015 @ 12:01:35

    Nou, wat weer een leuk log met al die ‘ingebakken’ foto’s.
    Laat Rietz haar gang maar gaan, dan komt het ‘voor de bakker’ !

    Beantwoorden

  7. John
    Sep 23, 2015 @ 09:50:30

    Ik heb ooit nog eens even in een bakkerij gewerkt. Een vakantiebaantje. Leuk! kan ik je zeggen.
    Toch was het bakken niets voor mij. Ik bouw liever, en daar ben ik dan ook in verder gegaan.
    Maar koekjes eten vind ik nog steeds leuk 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 23, 2015 @ 14:21:04

      Ja in zo’n vakantiebaantje eet je het spul nog niet tegen, vaak eet je al die zoetigheid tegen als je dagelijks en de héle dag in de lucht ervan staat én het ook mag eten. Maar bouwen is óók leuk, bij voorkeur met LOGO wat mij betreft;-)

      Beantwoorden

  8. beaunino
    Sep 22, 2015 @ 16:28:49

    Gezellig hè, in zo’n bakkerij. Ik heb er vijf jaar gewerkt. Zo gezellig met de feestdagen, maar wel aanpoten hoor!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 22, 2015 @ 16:50:15

      Winkelpersoneel in kleine winkels heeft het altijd tamelijk zwaar, vrijwel nooit een ononderbroken lunchpauze en alle sop en poetswerk moet “even tussendoor” gedaan worden. Maar wél gezellig tijdens de feestdagen dat is waar!

      Beantwoorden

  9. Marion Schütte-de Brabander
    Sep 22, 2015 @ 10:50:16

    Doet me denken aan mijn eigen baksels waar ik best heimwee naar heb.
    Zo’n bezoek aan de bakkerij is natuurlijk erg leuk.
    XXX

    Beantwoorden

  10. Desire
    Sep 22, 2015 @ 10:37:22

    De echte warme bakker! Hmmm … zijn dat vulkoeken die ik daar ruik? Jammie 😛

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Sep 22, 2015 @ 00:06:33

    Doet mij opeens aan een heel oude ( flauwe ) mop denken. Goh bakker hoe maakt u die platte koekjes met uitstulpseltje erop. Oh kom maar even kijken mevrouw. in de bakkerij staat een bolle bakker die elke keer een beetje deeg op zijn navel zet en daardoor de vorm van de platte koekjes met uitstulpseltje krijgt. Oh wat leuk zegt de mevrouw. Ach dit is niets zegt de bolle bakker u moet eens terugkomen als we hier met twintig bakkers kerstkransjes maken.

    Beantwoorden

  12. powerpointgreetje
    Sep 21, 2015 @ 23:57:05

    heerlijk die geur van de zoete broodjes…………….gaat er altijd wel in

    Beantwoorden

  13. gewoonanneke
    Sep 21, 2015 @ 22:48:41

    Wat leuk he zo’n open Monumentendag. Hier was ook van alles te beleven maar was precies dat weekend op vakantie, ook heel leuk. Kan nou eenmaal niet alles te gelijk doen. Ja vroeger ging dat bakken nog heel anders denk ik dan nu. Maar leuk dat kinderen dat kunnen zien.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 22, 2015 @ 08:59:47

      Open monumenten dag is altijd keuzes maken ja, ook als je niet op vakantie gaat hoor;-)
      Maar dit was allemaal lekker op loopafstand in winkels die ik vrijwel dagelijks passeer en dat is extra leuk zo’n kijkje in de keuken.

      Beantwoorden

  14. Renesmurf
    Sep 21, 2015 @ 22:38:21

    Ja, dat is een wereld op zich! Ik ruik het vaak als ik er langs kom. En ken het proces van de televisie. Een wondere wereld eigenlijk wel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 22, 2015 @ 08:57:14

      Hé grappig, ik heb dat ook vaak, dat je ruikt wat voor winkel je passeert. Helaas wordt dat minder door al die supermarkten maar in het dorp hebben we nog van alles, bij de schoenmaker ruik je nog leer in het voorbijgaan bijvoorbeeld.

      Beantwoorden

  15. ria
    Sep 21, 2015 @ 21:59:06

    Ik ben van de zoete broodjes 🙂

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden

  16. Suskeblogt
    Sep 21, 2015 @ 21:57:43

    jammer dat je op deze blog de geur van die zoete broodjes niet kan ruiken;

    Beantwoorden

  17. Kakel
    Sep 21, 2015 @ 21:56:12

    Ik ben eens met Roos’ school meegegaan op excursie naar een banketbakker. Hoe die mensen zich uitsloofden om het een kleuterklas naar de zin te maken! Daar heb ik toch mijn bewondering voor. Brood bakken…dat ruikt zó heerlijk. Net als appeltaart, roomboterkoekjes, cake… Nou ja, je snapt me wel…
    Lieve groet

    Beantwoorden

  18. Tessa | 52druppels.nl
    Sep 21, 2015 @ 21:44:12

    Jammer dat mijn laptop geen geurfunctie heeft!

    Beantwoorden

  19. Spinnetje
    Sep 21, 2015 @ 21:36:22

    Ik zou daar niet alleen rondlopen maar mezelf ook rond eten met al die heerlijke geuren om me heen 😉

    Beantwoorden

  20. Marja
    Sep 21, 2015 @ 20:45:26

    Ik ruik die heerlijke luchten nu al. Jammie.

    Beantwoorden

  21. Melody
    Sep 21, 2015 @ 20:23:41

    kom maar op…lekkerrrrrrrr

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

