ff een bakkie?

Is de koffie al op? Kan bést Colombiaanse koffie geweest zijn en misschien zaten er wel bonen bij die door kleinzoon Sebastian geplukt zijn tijdens zijn vakantie in Columbia op de plantage van zijn oom.
Die oom begon een paar jaar geleden in z’n uppie koffie te verbouwen, eigenlijk omdat hij de maatschappij een beetje zát was  en de rust van de natuur zocht.

plantagehuis
Nee niks niet luxe haciënda, die bestaan wel en bieden ook vaak luxe vakanties aan waar je dan mee mag helpen op de plantage.
Maar ook hier mag je, als vrijwilliger,  wél meehelpen bij de opbouw van de plantage want er is nog veel voor verbetering vatbaar.

plantaoverzicht
Met zijn  “naaste buren”, indianen die ook nog écht als indianen leven, leven  ze  een soort jungle  waar een  machete niet voor show  in “de keukenlade”  ligt, die is regematig nodig om je een pad te banen!

plnatames
Omdat het voor de koffieplanten beter is worden er ook andere  gewassen verbouwd,  zoete aardappels,  maar ook bananen die natuurlijk ook prima voor eigen gebruik van pas komen want er is géén winkeltje om de hoek.
Tja verdiept heb ik me nooit in die koffieboon, jij wel? De koffieboon blijkt dus de pit van een kleine vrucht te zijn die éérst rijp moet worden, dan is de vrucht rood i.p.v groen zoals hier nog op de foto.

plantakoffie
Dat plukken kán machinaal, maar beter is met de hand omdat er dan nog een tweede bloei mogelijk is doordat de steeltjes dan niet afgerukt worden. Na de pluk wordt het vruchtvlees verwijderd waarna de “pitten” moeten drogen op grote rekken.

plantadroog
Op deze plantage is dat het einde van het proces, de gedroogde bonen worden in zakken opgeslagen en t.z.t naar een branderij gebracht en verkocht.
Het branden bepaalt grotendeels de smaak hoewel je natuurlijk van een slechte boon nooit een goede koffie kan maken, de plant is dus minstens zo belangrijk.

plantabonen
Al met al komt er dus áárdig wat voor kijken eer wij in ons kopje koffie kunnen roeren al gaat het op de meeste plantages toch wat minder primitief dan op de plantage van de oom van Sebastian, maar die heeft er zélf voor gekozen.
Gesprekspartners……. ja komen wel eens langs fladderen maar of het tot een goed gesprek komt…..ik wéét het niet.

plantagaai

41 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Tessa | 52druppels.nl
    Aug 29, 2015 @ 21:06:27

    mooi verslag riet! de wereld is zo mooi!

    Beantwoorden

  2. IngridMoorenBlogs
    Aug 28, 2015 @ 11:07:52

    Sebastian maakt nog eens wat mee in zijn leven…..

    Beantwoorden

  3. John
    Aug 28, 2015 @ 10:04:20

    Oe, zoete aardappels. Die gaan er hier wel in. Rijk aan eiwitten en vitaminen. Leuk dat jullie kleinzoon hier van alles heeft kunnen leren en meemaken.
    Het lijkt me een mooi les te zien dat het ook anders kan dan alleen gehaast en zo.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 28, 2015 @ 14:23:44

      Zo is ’t maar nét! Mijn zoon vertelde dat ze een flink deel van de dag bezig waren met voor het eten zorgen en de persoonlijke verzorging omdat alles véél meer tijd vraagt zonder de voorzieningen waar ze aan gewend zijn.

      Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Aug 28, 2015 @ 09:48:37

    Het is dus een soort Max Havelaar- koffie die daar verbouwd wordt.

    Beantwoorden

  5. Melody
    Aug 28, 2015 @ 01:24:39

    om die indrukken is dat joch dan ook zeker te benijden maar daar wonen? Nee voor geen goud (noch koffie)

    Beantwoorden

  6. gewoonanneke
    Aug 27, 2015 @ 22:24:30

    Nou ik vind het heel wat hoor vanuit een luxe wereld zo te gaan leven. Geloof niet dat ik het zou kunnen. Wel een prachtige natuur daar natuurlijk. En wat leuk dat je kleinzoon daar gaat helpen. Ze doen zo wel een stuk ervaring op dat er ook nog een andere wereld is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 28, 2015 @ 14:07:14

      Nou er zijn wel momenten dat het me héél aanlokkelijk lijkt om onze vreemde regeltjes maatschappij achter me te laten. Maar ja, ik wil man,kinderen en kleinkinderen natuurlijk niet uit het oog verliezen.
      Sebastian was er met zijn (half)broen en ouders en die hbben allemaal een paar dagen de handen uit de mouwen gestoken maar natuurlijk ook van de natuur genoten.

      Beantwoorden

  7. Kakel
    Aug 27, 2015 @ 21:32:09

    Je kleinzoon maakt dit toch maar mooi allemaal mee! Hij zal het nooit vergeten en later misschien wel idealiseren, dat mensen met zo weinig zo tevreden kunnen zijn. Dat er nou net een papegaai om het hoekje komt kijken. LOL.
    Lieve groet, ook aan Marion

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 27, 2015 @ 21:46:50

      En Sebastian geniet er ook van, hij vond het héél bijzonder om in een soort jungle te slapen, en dat is het natuurlijk ook. Er stonden op de foto’s meer bijzondere vogels die daar “in het wild”rondvliegen maar vooral die papegaaien zijn natuurlijk makkelijk te zien met hun felle kleuren.

      Beantwoorden

  8. Petr@
    Aug 27, 2015 @ 20:19:35

    Doe mij maar een lekker sterk bakkie, daar ben ik wel aan toe 😉
    Leuk Riet, een mens is nooit te oud om te leren!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 27, 2015 @ 20:23:24

      Ja dát kan ik me voorstellen, wát een ellende heb je meegemaakt. Het énige pluspunt is dat jullie zélf heel zijn gebleven.
      Ik vond het leuk om “de heren” er over te horen vertellen en vond het een leuk onderwerp voor een logje!

      Beantwoorden

  9. J@n.
    Aug 27, 2015 @ 13:21:34

    Wie zegt dat je van webloggen niks kunt leren? 😉
    Goed verhaal weer en een vervaarlijk uitziende kleinzoon!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 27, 2015 @ 16:17:07

      Er valt altijd en overal wel iets te leren, al was ik zeker niet compleet, maar wie op het internet zoekt kan natuurlijk van alles vinden over de koffieproductie. Maar zo’n globaal weetje is nooit nooit weg toch?

      Beantwoorden

  10. cornma
    Aug 27, 2015 @ 12:08:22

    Wat super leuk voor je kleinzoon om dat soort dingen uit de eerste hand mee te krijgen.
    Doe mij nog maar een bakkie.:-)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 27, 2015 @ 16:19:05

      Dit wijsneusje heeft al héél wat meer meegemaakt en gezien dan ik in m’n hele leven;-) Maar het is aan hem besteed hoor!
      Tja, welke 11 jarige knul zou er nou niét uit z’n dak gaan van dit soort messen, hij vond het gewéldig!

      Beantwoorden

  11. Marion Schütte-de Brabander
    Aug 27, 2015 @ 10:02:55

    Jaren geleden heb ik eens een reportage van zo’n branderij gezien, leuk dat je kleinzoon bij de voorbereiding helpt, die is straks van alle markten thuis.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 27, 2015 @ 16:21:05

      Je hebt gelijk, met zijn algemene ontwikkeling zit het goed, hij heeft al zóveel geleerd dat je op school niét meekrijgt. Maar zelfs áls ze op school over een koffieplantage leren dan maakt dat natuurlijk véél minder indruk dan er zélf rond te mogen lopen!
      XXX

      Beantwoorden

  12. Marja
    Aug 27, 2015 @ 09:05:13

    Die oom moet een fijn en idealistisch mens zijn. Prachtig dat je kleinzoon daar weer van kan leren. En nu pak ik even een tweede bakkie. Proost!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 27, 2015 @ 16:25:54

      Colombia is een land van grote uitersten, dat lijkt me lastig voor de inwoners.
      Ik ken de man niet persoonlijk natuurlijk want de familie van onze schoondochter woont deels in Amerika en deels in Colombia en daar kom ik nou eenmaal niet langs op weg naar de groenteboer;-)
      Geniet maar van je bakkie hoor,ik proost met je mee!

      Beantwoorden

  13. datzalwel
    Aug 26, 2015 @ 23:50:12

    Leerzaam logje met mooie beelden. Een apart afwisselend leven heeft je zoon. En daarmee jij door zijn verhalen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 27, 2015 @ 08:39:31

      Klopt, Ruud heeft een heel brede belangstelling, zowel beroepsgericht als “gewoon”, was altijd al een nieuwsgierig jochie. En door zijn beroep heeft hij ook contacten in vrijwel alle werelddelen, zo kom je nog eens ergens;-)

      Beantwoorden

  14. Renesmurf
    Aug 26, 2015 @ 23:46:16

    ja, ik ben me dat zeker bewust. Toch een machtig mooi verhaal, over hoeveel moeite ze doen voor de overal altijd aanwezig zijnde koffie!

    Beantwoorden

  15. terrebel
    Aug 26, 2015 @ 23:22:32

    Mooi stukje inzicht in de koffieboon, Riet! En dat je kleinzoon daar deel van mag uitmaken geeft het hele verhaal natuurlijk wat extra’s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 27, 2015 @ 08:34:27

      Deze kleinzoon heeft al héél wat meer van de wereld gezien dan zijn oma;-) Hij leeft tussen drie culturen en krijgt van alles wel wat mee. Maar hij woont in Amerika en is toch het meest gewoon “een Amerikaan” .

      Beantwoorden

  16. Spinnetje
    Aug 26, 2015 @ 22:35:24

    Had me inderdaad nog niet zo diep in de koffiebonen verdiept, het was meer dat ik me verdiept had in het bomenkapperij om de plantages aan te leggen. Maar das een ander verhaal.
    Moet wel zeggen dat de plantage echt in een schitterende omgeveing ligt, daar wil ik ook wel een keer koffiebonen plukken. 🙂

    Beantwoorden

  17. powerpointgreetje
    Aug 26, 2015 @ 22:20:55

    prachtig verslag, alweer iets bijgeleerd.
    tja…..je bent nooit te oud om te leren……………….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 27, 2015 @ 08:29:42

      We kunnen ook nooit álles weten dus er blijven mogelijkheden om bij te leren. Maar natuurlijk houden we ons hier meestal alleen bezig met “hoe smaakt ons bakkie en wat kost het” , hoe het gemaakt wordt, of groeit, is toch iets minder belangrijk.

      Beantwoorden

  18. margrietspanjaard
    Aug 26, 2015 @ 21:46:28

    leuk verhaal, Rietepietz, ik ga morgen heeeeel anders koffie drinken, met aandacht 🙂

    Beantwoorden

  19. Melody
    Aug 26, 2015 @ 20:05:49

    Wat een schitterende ervaring voor die jongeman! Geweldig.

    Toen ik (heel jong nog) op kamers ging wonen liet de vorige bewoner een plant achter, bleek dus zo’n koffieplant te zijn….. die ging dood overigens dus heb er nooit een bakkie van kunnen brouwen, vooropgesteld dat ik toen al geweten zou hebben hoe dat moest)

    Mooie foto’s…wat is onze planeet toch mooi met de natuur!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 26, 2015 @ 20:20:53

      O ja, Sebastian heeft al héél wat meer van de wereld gezien dan ik,
      Hij krijgt ook van drie culturen een deel mee eigenlijk wéét hij niet beter. of het hoort gewoon allemaal bij zijn leven.
      Maar hoe mooi ook daar, ik zou er toch niet willen wonen.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

