‘hun”

Soms voel ik me stókoud! En nu is het “soms” want ik begrijp een heleboel  overwegend jongere mensen niet!
Dat betekent eigenlijk dat ik me groen en geel erger aan dingen die veel mensen “tegenwoordig”  zie je wel, dat zeggen alleen stokoude mensen acceptabel en normaal lijken te vinden zonder  ooit énig moment over oorzaak en gevolg te denken.

Neem nou de politiestaking waardoor er een aantal voetbalwedstrijden niet door konden gaan.
Vroeger,  ja hoor, heb je dat oudje weer, hadden voetbal en politie helemaal niets met elkaar te maken maar sinds voetbalwedstrijden “oorlog” zijn  zijn wedstrijden “op niveau” soms complete veldslagen waar plunderen en vernielzucht bij lijken te horen.

Nee, we mogen vooral niét generaliseren, het zijn “slechts” een paar  raddraaiers met hun meelopers  maar overwegend voorál gewoon aardige jongens die  slachtoffer van het politieoptreden worden!
Je móet wel provoceren en treiteren  om later de zielenpoot uit te kunnen hangen die echt helemaal onterecht klappen kreeg.

Waar is de tijd gebleven dat vaders hun zoon zélf nog een extra draai om de oren gaven als die zoon averij opliep bij straatruzietjes,  zelf echt niets gedaan natuurlijk. “Je hebt daar niets te zoeken dus”, of,  “je zal ’t er wel  naar gemaakt hebben” was de boodschap!

feyenoordkuipIs er nou niémand bij deze minkukels die begrijpt dat de politie-inzet bij een voetbalwedstrijd niet nódig zou zijn als “hun” alleen zouden doen waarvoor ze gekomen zijn, de wedstrijd kijken!
Maar nee, zo denken “hun “niet , “hun”denken, “wij geen wedstrijd, hun geen staking” en ze zoeken hun relletje dan wel ergens anders maar “hun” zullen d’r lolletje hebben, liefs met het gezicht bedekt.

In de media vertelde iemand dat de wél gespeelde wedstrijden rustig verlopen zijn maar relativeert dat meteen door te zeggen “maar er stond ook weinig op het spel bij deze wedstrijden” alsof het volkomen normáál is dat bij belangrijker wedstrijden wél rellen uit  breken.

politiemotor07En natuurlijk heeft de politie het altijd gedaan! Ik wil geenszins zeggen dat agenten nooit de fout in gaan, maar   wie  niet reageert op welk verzoek  van een politieagent  dan ook heeft het aan zichzélf te wijten als er klappen vallen
Er  zit ongetwijfeld ook bij de politie wel eens kaf onder het koren, zeker nadat de aanstellingsnormen omlaag bijgesteld zijn om de  gewenste afspiegeling van de samenleving te bewerkstelligen.
Maar  dán is generaliseren ineens geen probleem, “de politie deugt niet en discrimineert” !

241155190-korte-diep-paarse-satijnen-handschoenenHet zal je kind maar zijn dat een boterham met bescheiden beleg verdient met dit soort tuig  met handschoentjes aan te pakken om zich niet te laten provoceren.
De internet filmpjes van  agenten die de fout in gaan laten natuurlijk  nóóit zien wat eraan vooraf ging!
Nogmaals, legitimeer je als dat gevraagd wordt, ga weg als dat gesommeerd  wordt enz enz….!

Burgemeesters…  trek als de donder de aanstelling eisen voor de agent weer op naar het oude niveau, maling aan die “afspiegeling van de bevolking”,  een agent moet geschikt zijn, niet meer en niet minder, maar dáár schreef ik al eerder over.

47 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Aug 16, 2015 @ 16:07:26

    Het ontzag voor de politie wordt ondermijnd doordat we elke dag lieden importeren die respect willen krijgen en nooit zullen geven. Omdat de opvoeding niet deugt, omdat het bezit van anderen ook van ‘mijn’ is en hullie bij de politie moeten leren dat als men mijn aanspreekt ik dat kan opvallen als discriminatie. Immers, mijn moeder mocht niets inbrengen tegen mijn gedrein, mijn vader vond alles wat ik deed geweldig, en nu ik bijna volwassen ben en de school niet afmaakte omdat ik ook daar geen respect kreeg moet ik me wel keren tegen de vertegenwoordigers van deze maatschappij, de politie, ambulancelieden en brandweer. Moeten ze maar geen uniform aantreffen die fascisten. En ja, als ze dan ook nog aan me cluppie komen, die (ziekte)joden, vuile boeren of geteisem uit andere steden, dan moeten we wel kloppen toch? En staan die operette-agentjes gewoon in de weg….omdat ze geen respect hebben. Serieus: in Brazilie was de politie in de grote steden ook niet meer in staat bepaalde groepen onder de duim te houden. Men richtte een elite-groep op, die zwaar bewapend orde op zaken stelde en alle elementen van crimineel gedrag met wortel en tak uitroeide. Men gaf delen van steden als Rio terug aan de bevolking. Gezuiverd van gespuis. Best een goed argument om nu eindelijk eens te stoppen met gekakel maar de gezwellen uit de samenleving weg te snijden…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 16, 2015 @ 16:32:09

      Ja dit is zéker één van de oorzaken en de overheid geeft dan ook nog een fout signaal af door te eisen”dat de politie meer etnisch verschillende mensen moet aannemen om dat spul beter te kunnen begrijpen. Dat impliceert dus al dat er voor hen ándere regels gelden . Jij en ik moeten óók doen wat een “migrantenpolitieagent zegt” en hij blijkt ons dus wél te begrijpen?
      Toch zit er genoeg spul tussen dat wél de school afgemaakt heeft maar gewoon weigert onze normen en waarden te accepteren waardoor ze niet makkelijk een baan vinden die passend bij hun opleiding is.
      Maar inderdaad, de doorgeschoten tolerantie en het ontkennen van de problemen zorgen voor steeds meer problemen.

      Beantwoorden

  2. Suskeblogt
    Aug 12, 2015 @ 17:30:39

    Vroeger kon je er als agent invliegen en dat tuig ervan langs geven. Nu mag dat niet meer en de gevolgen zijn te zien. Ook op school gaat het er idem aan toe. Ik ben een stuk jonger dan jij Riet, maar ook in mijn tienerjaren moest ik dergelijke dingen niet proberen. En als je buur iets gezien had mocht hij je ook een opdonder geven. Nu zouden de sociale netwerken op hun kop staan en de politie en leraar op straat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 12, 2015 @ 18:02:47

      Nou niet dat Jan en alleman nou maar op kinderen moet gaan lopen rammen hoor, maar inderdaad, het opvoeden is wel héél ver doorgeslagen naar “verwende godjes” creëren die dénken alle recht op respect te hebben terwijl ze zélf voor niéts respect op kunnen brengen.

      Beantwoorden

  3. datzalwel
    Aug 11, 2015 @ 19:03:54

    Dat is geen optie de goedwillende straffen , de huidige overheid is misschien ook van de anti autoritaire beweging destijds.

    Beantwoorden

  4. datzalwel
    Aug 11, 2015 @ 15:06:21

    Het is inderdaad maar een klein gedeelte dat de boel verziekt. Maar ertegenin gaan zoals je zegt daar worden alleen deze hooligans beter van en de zich verdedigende groep wordt aangeklaagd zoals bij de inbreker die een klap krijgt. Bovendien wil je ook als je met kinderen gaat kijken zeker niet hierbij betrokken raken. In plaats van de jeugd begrijp ik het “gezag “niet. Al héél veel jaren geleden vernielden zo’n stelletje ongeregeld treinstellen op weg naar een wedstrijd en in plaats van het zooitje aan te pakken konden ze er niets aan doen?? In grote groepen zoals hier kunnen kwaad willende heel goed opereren dit zijn dan ook géén supporters maar raddraaiers. De massa maakt het dan ook moeilijk want vergeet niet dat het wel om meestal 40.000 mensen gaat die een leuke middag willen hebben .De gevolgen voor de raddraaiers zijn miniem en dat zal voor de politie ook zeker niet motiverend zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 11, 2015 @ 15:28:27

      Ja daar heb je zeker ook gelijk in, het probleem ligt ook bij het feit dat de politie niéts meer mag. De overheid laat de oren al jaren hangen naar de pamperende politici die altijd wel een verontschuldiging vinden voor dit soort tuig.
      Ook de publieke opinie hakt er té vaak op in dat er “onschuldige slachtoffers” gemaakt worden, wat dus meestal niét zo is.
      Ook die meelopers hebben schuld en juist dié zouden het verschil kunnen maken door af te haken.
      Voor het werk van de politie is weinig waardering, ook niet bij de rechterlijke macht die onzin strafjes uitdeelt áls er tuig opgepakt wordt en de meeste goed weg komen met naar elkaar wijzen en de vermoorde onschuld uithangen.
      Misschien moeten alle voetballiefhebbers maar eens een tijdje niét naar wedstrijden gaan kijken, dan zal blijken wié die raddraaiers zijn en kan er tegen opgetreden worden maar dan ook écht optreden. maar het kan zeker geen kwaad om bij excessen is wat beter te kijken naar uitlokking en daar eerder op in te grijpen..

      Beantwoorden

  5. Regenboogvlinder
    Aug 11, 2015 @ 13:34:36

    Helaas verbaas ik me ook regelmatig over grote monden, commentaar etc van mensen (jong en oud hoor) die denken dat ze alles maar mogen maken. Ik heb vrienden in mijn kring die bij de politie hebben gezeten, die zijn blij dat ze gepensioneerd zijn want leuk werken voor die mensen is er niet altijd meer bij…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 11, 2015 @ 13:40:38

      Daar kan ik me iets bij voorstellen, de politieagent is tegenwoordig “de kop van Jut” . Treden ze op is het niet goed, treden ze niét op “hadden ze van alles moeten doen”.
      Overal wél de kastanjes uit het vuur moeten halen maar steun van de overheid of het publiek is ver te zoeken.
      Als het inderdáád maar om zo’n kleine groep raddraaiers gaat waarom gaat “de meerderheid”dan eens niet voor die groep staan, dan kan de politie aan haar gewone taak werken.

      Beantwoorden

  6. cornma
    Aug 11, 2015 @ 10:29:09

    Vroeger (jazeker, ik ben ook geen twintig meer) werd je tijdens de opvoeding bijgebracht respect te hebben voor de politie. Eigenlijk voor iedereen die ouder was dan jij. Je leerde U te zeggen tegen volwassenen en te spreken met twee woorden. Tegenwoordig wordt dat nog maar zelden aan kinderen geleerd. Tegenwoordig “eist” de jeugd respect van een ieder die hen durft aan te spreken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 11, 2015 @ 13:21:01

      Ja heel herkenbaar allemaal, ga maar na IKEA, allemaal even “popiejopie” als ik bij ze op school heb gezeten. Ik sta niet héél erg op m’n strepen maar het stoort me toch als totaal onbekende jongeren ongevraagd staan te jijen en te jouwen. het is me toch wel aan te zien dat ik geen 30 meer ben zou ik zeggen.

      Beantwoorden

  7. Desire
    Aug 11, 2015 @ 09:54:18

    Op zich begrijp ik de mensen van de politie. Dit is dé manier om eens door te dringen tot de hoge heren want juist politiemensen en ook de hulpverlenende diensten trouwens, zouden meer centjes en eer moeten krijgen gezien de risico’s die ze lopen. Maar eigenlijk natuurlijk zó jammer voor beide partijen, zowel voor de politiemensen als voor de echte voetbalfans die gewoon willen genieten van een mooie voetbalwedstrijd.
    Maar dat genieten schijnt tegenwoordig niet meer te kunnen dankzij raddraaiers die op voorhand van plan zijn zo’n voetbalwedstrijd te verpesten 😦
    Ik schrok nog het meest van de antisemitische liedjes tijdens de wedstrijd FC Utrecht – Ajax … echt niet normaal!
    ‘k Wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar onze voorouders wisten in ieder geval ‘daadkrachtiger’ om te gaan met tegenstribbelende jongeren …

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 11, 2015 @ 10:11:09

      Of de politie terecht of onterecht staken is een andere discussie maar dat “het voetbal er last van heeft” is geheel aan de voetbalsupporters zélf te wijten.
      Te gek voor woorden dat bij een béétje wedstrijd er een halve oorlog uitbreekt en áls al die supporters dan zo goedwillend zijn en de groep raddraaier zó klein… waarom zorgen zij dan zélf niet dat dat groepje onschadelijk gemaakt wordt i.p.v. zelf mee te gaan doen. Dit zou een gelegenheid bij uitstek zijn te laten zien dát voetbal zonder politiebegeleiding kan, maar nee…. dan zetten ze gewoon ergens ánders een rel op touw want rellen zúllen “hun”!

      Beantwoorden

  8. Marion Schütte-de Brabander
    Aug 11, 2015 @ 09:48:16

    Tja, bij een bepaalde bevolkings groep is de opvoeding ver te zoeken.
    XXX

    Beantwoorden

  9. John
    Aug 11, 2015 @ 09:42:26

    Het is maar een kleine groep die er voor zorgt dat er ontsporingen plaatsvinden. En een agent die zijn boekje te buiten gaat – wat er ook aan vooraf ging- is zijn functie niet waardig. Maar dat is mijn mening.

    Ik werd vroeger door mijn vader hardhandig gestraft, en heb me altijd voorgenomen mijn eigen kinderen nooit zo te behandelen. En dat zijn gewoon schatten geworden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 11, 2015 @ 10:01:59

      De groep mag dan klein zijn… ze slepen héél veel jonge mensen mee in hun vernielzucht en agressie en de grenzen worden steeds verder verlegd.
      Je hoeft niet perse hardhandig te zijn bij de opvoeding van kinderen ben ik met je eens maar ze moeten wél normen en waarden mee krijgen.
      Om bij de politie aan de slag te kunnen zijn een jaar of tien geleden ( misschien wel meer) de aanstellingseisen naar omlaag bij gesteld en dan vráág je erom mensen binnen te halen die op één of meer punten niet geschikt zijn voor het vak.
      Voor mij is “de voorgeschiedenis” waarom zo’n politieman in de fout gaat toch wél van belang. Net als wanneer er bij mij een inbreker binnensluipt is de kans groot dat ik in een opwelling dingen zal doen die hem slecht bekomen.
      En dan zeg ik écht “hij heeft het aan zichzelf te wijten” want hij moet hier gewoon niet inbreken.
      Ik heb zelf kort geleden ervaren dat je met de beste bedoelingen iemand schade toe kan brengen, dat roltrapincident had ook heel fout af kunnen lopen.
      Zo zie ik ook de politieman die snel moet beslissen en dan óók nog vaak tot het uiterste getergd is vóór hij ingrijpt wat bij mij niet het geval was..
      Daar kan ik best begrip voor opbrengen, uiteindelijk hád zo’n “slachtoffer” immers de keus om zich “te gedragen” en dan komt het niet zover. .
      Ik denk ook dat jij in je heerlijk rustige Zeeland weinig idee hebt waar politiemensen in gebieden als de randstad voor komen te staan. Er zijn groepen die willens en wetens het bloed onder de nagels vandaan zuigen en alleen respect éisen maar nóóit zelf opbrengen.

      Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Aug 11, 2015 @ 00:40:46

    Ik zou nooit agent kunnen worden, zou die klojo’s echt stevig aanpakken. Stond tijdje geleden te kijken hoe twee agenten volkomen rustig bleven reageren terwijl ze door een stuk of acht kleine klojo’s ( beetje zuidelijke types 🙂 ) contionue beledigd werden. Ik stond te koken maar zij bleven rustig, petje af.

    Beantwoorden

  11. terrebel
    Aug 11, 2015 @ 00:12:21

    Te weinig toezicht van de (groot)ouders lijkt inderdaad de voornaamste reden dat jongeren ontsporen. In ‘onze’ jeugd was het normaal dat moeder geen betaalde baan had maar thuis de kinderen opving naar school en hun gedrag bijstuurde. Ook de toen nog inwonende opa’s en oma’s brachten de jongelui moreel besef bij maar werden op gegeven moment weggestopt in verzorgingstehuizen. Jammer. Als alleenstaand ouder heb ik doelbewust een paar jaar lang niet gewerkt om mijn zoon te kunnen begeleiden. Daarom doet het mij ook pijn als mensen roepen: ‘Alle werklozen zijn gewoon lui!’ Behalve dat het niet netjes is om hele groepen over één kam te scheren is het ook nog eens gewoon niet waar. Anderzijds: wanneer ik zeg dat alle Engelse voetbal hooligans dronken zijn is dat natuurlijk óók een hele groep mensen over één kam scheren. Al is het wel opvallend vaak waar…;-)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 11, 2015 @ 08:47:53

      Het lijkt een”groepsgevoel” dat gemist wordt en behalve een fatsoenlijke opvoeding kan daar een soort dienstplicht misschien een functie in hebben. Toen de dienstplicht nog bestond kwamen de meeste raddraaiers als fatsoenlijke jongeren uit dienst. Maar tegenwoordig is “tucht” een vies woord en tóch is dat wat veel jongeren nodig hebben.
      Werklozen hebben heel veel redenen om dat te zijn en er zijn er zéker die om de verkeerde redenen niet willen werken voor een baas, maar wél zwart bij de uitkering. Ik ken er minstens 1. en dat ondermijnt het draagvlak ven de werkende mens behoorlijk.
      Ik heb zelf ook altijd gewerkt, vaak thuiswerk, en was altijd thuis voor de kinderen. Dat is natuurlijk makkelijker te realiseren als je een partner hebt dan wanneer je alleen de zorg draagt voor kinderen. Maar toch kun je ook werkend wel zorgen dat je kinderen normen en waarden meekrijgen.

      Beantwoorden

  12. Renesmurf
    Aug 10, 2015 @ 23:47:20

    Het is niet goed onder woorden te brengen, want niet te snappen.
    Maar ik zal een poging doen.

    Beantwoorden

  13. gewoonanneke
    Aug 10, 2015 @ 21:54:48

    Volgens mij zijn dat soort dingen ook begonnen in de tijd dat je opeens bijvoorbeeld een strontvervelend jong op straat niet even terecht mocht wijzen. Voor mij hoeft een kind echt niet geslagen worden hoor maar als mijn kind in de buurt er een zootje van zou maken zou de buurman hem best even stevig mijn zijn arm mogen pakken of iets in die geest. Maar dan wordt diegene aangeklaagd wegens mishandeling. Dan laat je het wel om iemand terecht te wijzen. Ik merk het bij ons in het Huttendorp waar ik nu al zoveel jaren meeloop. Vroeger als je wat vroeg aan de kinderen of de ouders luisterden ze gewoon naar je, nu kan je zelfs van de ouders een grote bek krijgen (niet allemaal hoor) want hun kind doet nooit iets. Helemaal met je eens dus haha……….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 10, 2015 @ 22:13:38

      Ja zo is ’t maar nét. Op scholen speelt hetzelfde. Wij hoefden vroeger thuis geen beklag te doen als je straf had gekregen “dan zal je het wel verdiend hebben” was het antwoord steevast.
      Er wordt gemakshalve maar vergeten dat de fout in eerste instantie bij het rellende tuig ligt, zij luisteren niet en doen niet wat er gevraagd wordt. En als je gaat lopen roepen dat je een wapen hebt dan vráág je om moeilijkheden.

      Beantwoorden

  14. beaunino
    Aug 10, 2015 @ 21:26:37

    Je hebt helemaal gelijk Riet. Gekke wereld. Betoeterd toch!!

    Beantwoorden

  15. Marja
    Aug 10, 2015 @ 20:53:52

    Ik kan het alleen maar hartgrondig met je eens zijn. Des te meer omdat wij alle verhalen horen van onze politiezoon.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 10, 2015 @ 21:02:25

      Ze moeten écht op eieren lopen hé! Mijn neef vertelt óók wel eens iets !
      Maar de publieke opinie wordt z;o bespeeld door lui die zélf geen grenzen kennen.
      Ik kon het niet laten er eens zoiets uit te rammen en had er met gemak 2000 woorden over geschreven.

      Beantwoorden

  16. margrietspanjaard
    Aug 10, 2015 @ 20:49:40

    Rietepietz…..chapeau…mij heb je vierkant achter je !!!!!

    Beantwoorden

  17. Kakel
    Aug 10, 2015 @ 20:28:03

    Ik ben het van ganser harte met je eens! De politie verdient een habbekrats als je kijkt wat voor werk ze moeten doen. En de minister wil niet buigen omdat anders de onderwijzers óók gaan staken. Lekker goed onderbouwd argument.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 10, 2015 @ 20:33:43

      In ieder geval moeten “de hoge heren” eens stevig achter “de politieagent “gaan staan. Maar nee, ze willen de wapens nóg lichter maken terwijl het tuig van álles op zak heeft. Ik voel veel voor de aanpak van m’n vader vroeger. Wie klappen oploopt “zal het er wel naar gemaakt hebben en was dáár waar hij niet had moeten willen zijn”

      Beantwoorden

  18. minoesjka2
    Aug 10, 2015 @ 20:12:41

    Ik had het niet beter kunnen schrijven! TOP

    Beantwoorden

  19. Melody
    Aug 10, 2015 @ 20:03:41

    AMEN !!!

    Het is dat de pijn mij al het zwijgen heeft opgelegd de laatste dagen maar anders was ik wel stilgevallen van alle idioterie omtrent de gevolgen van politiestakingen.

    Zo wie zo…. de ellende die zij over zich heen krijgen, net als alle andere hulpverleners… en het keer op keer op keer hun leven riskeren… schaamteloos hoe zij behandeld worden door zowel bevolking als staat(-werkgever)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 10, 2015 @ 20:25:38

      Precies, het komt me echt de strot uit dat dit soort tuig geen strobreed in de weg wordt gelegd en de politieagent die gewoon z’n werk doet onder een vergrootglas komt te liggen en altijd de slechterik is..

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

