“matig” onderzoek

Wácht nou even…niet meteen weglopen omdat je niets met “onderzoekresultaten” hebt. Klopt natuurlijk wel dat de meeste onderzoeken maar een “matig” resultaat opleveren.
Maar ik héb helemaal geen onderzoekresultaten, sterker nog, ik stamp hier ter plekke zélf een onderzoek uit de grond.

dansHet “maatje” van onze dochter  blijkt n.l. alles behalve “maatgevoelig”te zijn, valt mee te leven hoor (en dat dochter Inge met liefde) zolang hij maar niét ten dans gevraagd wordt.
Je kent het wel, zo’n danseur die “de beat” van muziek  zó slordig interpreteert dat  hij z’n danspartner “een beetje in de weg loopt” en  éigenlijk  beter zonder muziek uit de voeten zou kunnen.
Een oorzaak……? Tot nu toe géén eensluidende meningen al is een veelgehoorde suggestie toch het hebben van twee linkervoeten.

Maar nu dat onderzoek, kortgeleden vroeg iemand op een feestje bij  zo’n “matig” gesprek of Peter misschien toevallig vrachtwagenchauffeur was. Dat is hij op dit moment niet meer maar ….. hij hééft inderdaad járen lang zijn planteninkoop zelf in vrachtwagens door Europa  vervoerd.
De betreffende dame was geenszins verbaasd en vertelde dat zij denkt dat het één met het ander te maken heeft en dat ze al heel vaak die link heeft kunnen leggen.

truckerTja…. zó gek vind ik die gedachte niet, misschien hééft het wel invloed op je maat gevoel wanneer je voeten dag in dag uit n hun werk vrijwel automatisch in een bepaalde volgorde moeten doen. Hoe die invloed zou moeten werken is wel een onderzoek waard zou ik zeggen maar dan moeten we éérst weten óf het inderdaad veel voorkomend is onder truckers dus om te beginnen…..
Ken jij truckers ?
En zo ja, kán hij (of zij)  in de maat dansen?
 

 

35 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. cornma
    Aug 11, 2015 @ 10:22:47

    Ik ken slechts 1 trucker, maar ik kan je niet vertellen of hij kan dansen.
    Echtgenoot is geen trucker, maar hij heeft zijn werkende leven doorgebracht als boekhouder. En hij heeft totaal geen maatgevoel. Ik denk dat dat zou kunnen komen door het constante gerammel op rekenmachines e.d. Daar zit misschien ook wel een ritme in, maar dat lijkt dan weer niet op een dansritme. Dus…

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Aug 10, 2015 @ 21:56:55

    Ik ken wel truckers maar of die kunnen dansen ??? Geen idee. Het is ook niet mijn ding, dans wel graag maar dan gewoon vrij en niet van die stappen zoals het moet. Heb het ooit geleerd maar dat kostte me bijna mijn huwelijk haha. Cursus afgemaakt maar nooit afgedanst.. Dus of het wel of niet waar is, ik weet het niet.

    Beantwoorden

  3. Desire
    Aug 10, 2015 @ 17:22:46

    Volgens mij komt het maatgevoel uit de heupen en niet uit de voeten 😉

    Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Aug 10, 2015 @ 09:26:22

    Eh.. Nee met vrachtwagenchauffeurs heb ik geen ervaring, met een kaasmaker wel….. en qua dansen een niet echt goede. Een driekwartsmaat wordt door hem in twee passen afgwerkt en waarom zou je een draai maken als je ook gewoon rechtdoor kan…..Een zwaar geval van ritmeloze eigenwijzigheid. Hij kan wel een polonaise hossen, maar dat is dan ook het enige. Gelukkig heb ik een paar vrijgezelle neven met ritmegevoel (timmerman en boer) Dus ik hoef op een familiefeest niet aan de kant te hangen als er gedanst wordt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 10, 2015 @ 14:15:31

      Er zijn dus meer dan genoeg “maatloze” mensen die géén trucker zijn en ik ken er minstens één. Gelukkig kunnen Henk en ik wel heel goed samen dansen en zijn we niemand afhankelijk.

      Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    Aug 10, 2015 @ 02:15:40

    Ik ken ene paar truckers en ik ga het eens navragen. Weet wel al van eentje dat hij regelmatig de maat slaat. Nee niet zijn collega maar als trommelaar in een muziekkorps. 🙂

    Beantwoorden

  6. beaunino
    Aug 10, 2015 @ 00:46:45

    Ja, toevallig ken ik er eentje hoor! Dit exemplaar is zesde Rock&Roll (amateur) geweest. Of vijfde, dat kan ook. Dusss…

    Beantwoorden

  7. Suskeblogt
    Aug 09, 2015 @ 18:44:01

    Ik heb nog nooit met een trucker gedanst. Er zit wel ene tussen mijn kennissenkring bij die zo zwaar is dat je je best uit de voeten maakt moest hij vlak bij jou staan dansen. 🙂

    Beantwoorden

  8. Regenboogvlinder
    Aug 09, 2015 @ 18:11:20

    Mijn vader was vrachtwagenchauffeur en die kon héééél goed dansen! Heeft zelfs wedstrijden gedanst. Dus nee, het klopt niet altijd 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 09, 2015 @ 18:16:13

      Kijk dáár heb ik wat aan;-) toch zou het best leuk zijn als er eens onderzoek naar gedaan werd hoe het komt dat sommige mensen geen maargevoel hebben.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Aug 09, 2015 @ 18:39:18

        Ze hebben gewoon geen goed muzikaal gehoor. Een van de fans van de 3JS die ik laatst mee heb genomen naar dat concert in het Openluchttheater in Bloemendaal, stond de hele tijd mee te swingen, maar echt totaal uit de maat. Snapte er niks van, zelf had ze het natuurlijk helemaal niet door… maar ik werd er een beetje ibbelig van. Hoe kan het hè?

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Aug 09, 2015 @ 21:16:11

          Ik schreef al ens een logje over een mede cursist bij de aerobiclessen, óngelooflijk hoe fout die man náást de maat kon stappen, en dié muziel was natuurlijk heel sterk op de beat uitgezocht.

          Beantwoorden

  9. Tessa | 52druppels.nl
    Aug 09, 2015 @ 17:12:07

    Haha! Weet niet of dit ook interessant is voor je onderzoek, maar ik heb nog nooit een vrachtwagen bestuurd, maar kan ook niet dansen… Alleen als ik heel veel drink, dan dans ik de sterren van de hemel 😉

    Beantwoorden

  10. meninggever
    Aug 09, 2015 @ 13:01:11

    Volgens mij zijn echte truckers prima line-dancers, is die dansvorm zelfs uit die kringen afkomstig. Dus of dat allemaal wel feitelijk onderbouwd is…..?? Mannen kunnen heel goed schuifelen hoor…zeker met leuke dames…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 09, 2015 @ 13:34:12

      ik weet niet of truckers nou wel zulke line dancers zijn, in Nederland zijn line dancers zéker uit andere groeperingen afkomstig.
      En nee, het is natuurlijk nog van geen kant onderbouwd maar toch, helemaal uitgesloten lijkt het me niet.
      Jaar in jaar uit onderdrukken dat je voeten mee tikken op de maat van de autoradio zóu misschien van invloed kunnen zijn…ik noem maar iets hoor want ik wéét er natuurlijk niets van.

      Beantwoorden

  11. John
    Aug 09, 2015 @ 10:50:14

    Ik ken wel truckers, maar heb die nooit zien dansen. Ik kan je dus niet helpen in je onderzoek. Ik denk dat de koppeling tussen dansen en chauffeur zijn te ver gezocht is 😆

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 09, 2015 @ 13:38:33

      Nou ik zou een onderzoek gerechtvaardigd vinden. Niet dat ik er iéts vanaf weet maar truckers hébben altijd muziek aan staan in de wagen. Normaal ga je dan automatisch met je voeten de maat mee tikken, maar als je voeten een ánder automatisme op moeten pakken gaat dat misschien wel ten kosten van je maatgevoel. Ik zeg maar wat maar helemaal onmogelijk lijkt een verband me nou óók weer niet.

      Beantwoorden

  12. Marion Schütte-de Brabander
    Aug 09, 2015 @ 09:50:02

    Haha, ik ga het aan mijn kleinzoon vragen.
    XXX

    Beantwoorden

  13. Renesmurf
    Aug 08, 2015 @ 22:41:38

    Ik vind dansen op zich te ingewikkeld, ik meende gewoon wat meehupsen op de muziek, maar dat blijkt niet zo.

    Beantwoorden

  14. Marja
    Aug 08, 2015 @ 22:19:07

    Ik ken een paar truckers, maar ik heb nooit met ze gedanst. Verder dan brons ben ik nooit gekomen, want Robbert heeft geen maatgevoel en was het beu. Ik heb later nog wel eens danspartners ontmoet waarmee ik zowaar uit de voeten kon. Een zwager, mijn broer en een collega. Zij konden erg goed leiden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 09, 2015 @ 13:46:43

      Misschien heeft Robbert stiekem een truckers verleden voor je verzwegen;-)
      Een dame die wél maatgevoelig is kan inderdaad door een goed leidende partner een aardig rondje meedraaien.
      Henk was altijd erg goed in de dames leiden en is altijd een gezien danspartner geweest. Ik had zelf nogal de neiging de leiding over te nemen bij minder goed dansende mannen maar daar kreeg ik bij Henk nooit de kans voor.

      Beantwoorden

  15. Kakel
    Aug 08, 2015 @ 21:22:53

    Mijn ouders hebben jarenlang op hoog niveau wedstrijd gedanst. Ballroom, latin, de hele reutemeteut. Ze wilden hun dansgenen op mijn broer en mij overbrengen maar daar zijn wij niet ingetrapt. Ik heb door mijn ouders gedans zelfs een uitgesproken hekel aan dansen gekregen. Ik weigerde ook altijd. Eén keer heb ik me rot gelachen, toen zei een man tegen me: “Je mag niet weigeren.”
    Ik ken maar één trucker. Een neef van me met een geweldig gevoel voor humor. Geen idee of hij danst/gedanst heeft.
    Lieve groet Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 08, 2015 @ 21:31:25

      Wedstrijddansen was gewéfig, Henk en ik hebben het ook een tijd gedaan en tot een redelijk niveau gekomen. De kinderen hebben we wél een beginnerscursus “opgedrongen”, hoorde in die tijd toch een beetje bij je opvoedng dus ik snap jouw ouders wel. Zoonlief heeft niet met dansen al kan hij het dus wel, Inge danst graag al is het dan geen ballroom meer tegenwoordig.
      Maar eh… vraag je neef dan maar eens ten dans, dan weet ik wat;-)

      Beantwoorden

  16. Melody
    Aug 08, 2015 @ 20:49:07

    Ik ben niet de aangewezen persoon aan wie je zoiets moet vragen….. als ex-wedstrijddanser ben ik (nog steeds) heel kritisch op iemands ritmegevoel en danscapaciteiten 😉 En tja ik bezoek al ‘eeuwen’ geen feestjes meer dus dansen komt niet meer voor… behalve dan af en toe in mijn eentje

    Ik ken 2 truckers en heb met geen van beiden ooit op een dansvloer gestaan. 1 van beiden heeft overigens wel een goed ritmegevoel maar ik heb nog niet in zijn armen over een dansvloer gezweefd …

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 08, 2015 @ 21:32:28

      O ja, ballroomdansers kunnen zich gewoon niets voorstellen bij iemand die geen maatgevoel heeft. Wij omen ook vrijwel nooit meer aan dansen toe, m’n voeten willen niet goed meer helaas.
      Meestal weten de heren natuurlijk zélf wel of ze maatgevoel hebben , ze blijven dan ook bij voorkeur uit de buurt van een dansvloer;-)

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

