voor de wind

Als het je “voor de wind gaat” gaat het je goed, maar bij zo’n storm als dit weekend over het de kuststreek kun je toch beter “uit de wind blijven”.  heb je háár weer met haar spreekwoorden.
Omdat ik niet eigenwijs wilde zijn deed ik zaterdag alleen maar even snel de boodschappen en bleef verder binnen maar wat hád ik graag even naar het strand gewild.
Niet heerlijkers dan met de tranen over je wangen tegen de wind in hangen, zucht…..,  zou het écht een afwijking zijn?

Nou ja, gelukkig was zondag de code rood opgeheven waar ik me niets van aangetrokken zou hebben als niet de  bomen in het blad gezeten zouden hebben en konden we als de wiedeweerga naar het strand,  we kozen voor Kijkduin.

zandbak
De weg naar kijkduin gaat bij ons vandaan  lang grote geasfalteerde wegen waar aan weerszijde  grote bomen staan……,  het leken bospaden nadat de woeste storm volop blad en takken met kwistige hand  over de straten gestrooid leek te hebben.
Maar ook op het strand was de storm niet ongemerkt voorbij gegaan en werden de de strandpaviljoen houders  zeker niet uit de wind gehouden.

zee
Net als het zeilscheepje op bovenstaande foto lag menig strandpaviljoen ongeveer op een zandbank.

zand3
Er werd nog met man en machine gewerkt om het grote tegelpad dat de paviljoens met elkaar verbindt onder het zand vandaan te toveren.

zand1
Wij waren er rond 11 uur en de meeste terrassen waren toen alweer gedeeltelijk in gebruik, maar  de zandschepjes waren nog heel duidelijk van een ander formaat dan de vrolijk gekleurde kinderschepjes op  een “normale” zonnige zomerdag.

zand2
Normaal gesproken heb ik  geen medelijden  met de eigenaren van zo’n paviljoen, het is hard werken maar ze verdienen goed. Maar dit is toch een flinke tegenslag, er zal ongetwijfeld veel extra personeel opgeroepen zijn om te zorgen dat alles  weer zo snel mogelijk bedrijfsklaar is.

zand4
Oppervlakkig bezien was er niet veel schade waar het gebroken glas e.d. betreft, misschien dat de waarschuwing vooraf erger heeft voorkomen maar de puinhoop was zo eigenlijk al groot genoeg.

zand
We hebben maar géén sandwich besteld…. dat kón wel eens  een slechte associatie  oproepen in deze omstandigheden toch?

zand6

 

 

45 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Aug 02, 2015 @ 12:28:05

    Of we nu in Haarlem waren, in Amsterdam, Staphorst, Almere of Duitsland, overal zagen we fikse schade aan bomen, struiken en huizen. Die storm heeft er ingehakt. Het haalde het nieuws niet, maar in onze eigen tuin braken drie takken af van de in bijna bloei staande vlinderboom. Vrouwlief kreeg er de tranen van in de ogen. Ook ons vrij hangende naambordje ging aan flinters. Best heftig zo’n zomerstorm….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 02, 2015 @ 12:44:13

      Niet leuk als je schade hebt, maar gelukkig was het te overzien. Wij kwamen er héél genadig af , één tak gebroken van de stamhortensia maar dat gebeurde al vóór de échte storm..

      Beantwoorden

  2. minoesjka2
    Jul 30, 2015 @ 16:08:49

    Ik krijg als het zo waait/stormt inderdaad ook altijd zin om naar het strand te gaan …….. tja, ik moet alleen iets verder reizen dan jullie, dus heb ik het afgelopen zaterdag maar niet gedaan 🙂

    Beantwoorden

  3. John
    Jul 29, 2015 @ 09:32:10

    Nou, ik moest op kraamvisite en ga dan ook 🙂 Geen storm te hard om me tegen te houden. Hier viel het ondanks de ernstige voorspelling reuze mee had ik het idee. Bij de vorige storm woei hier een muurtje om, en dat staat nu nog overeind 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 29, 2015 @ 10:13:01

      Wat ik móest doen heb ik ook gedaan hoor, dat kan ook best zoalng je maar een beetje uit de buurt van bomen blijft. Op jouw filmpjes zie ik meestal veel “open terrein” met hier en daar een boom en dan kan er nog genoeg fout gaan maar een boom op je autodak is dan toch gelukkig minder waarschijnlijk.

      Beantwoorden

  4. Albert y Mara fotoblog
    Jul 28, 2015 @ 22:56:57

    Bedankt voor je fotoreportage. We hebben er nu een beeld bij. Je weet dat wij aan het OVERZOMEREN zijn in Holland. In Andalucia is het echt heet, ook aan de kust in Los Boliches met ruim 35 graden. Zo’n storm is dan wel weer heftig. Ook bij ons aan het Veluwemeer vele bomen afgeknapt als luciferhoutjes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 29, 2015 @ 10:09:20

      het is overal wat , dáár erg warm, hier téveel wind maar uiteindelijk moeten we het er gewoon mee doen. Bomen die veel wind vangen hebben het inderdaad moeilijk als ze vol in het blad zitten zoals nu. Ik kreeg vanmorgen nog wat foto’s van onze dochter van een stukje bos waar wij ook wel eens wandelen in Zoetermeer, als luciferhoutjes zijn ook daar bomen afgescheurd, onwerkelijk gewoon.

      Beantwoorden

  5. Kakel
    Jul 28, 2015 @ 22:31:16

    Lijkt me heerlijk: zandhappen tegen de wind in 🙂
    Mijn vriendin woont in Kijkduin. Daar moest ik meteen aan denken. Jij boft toch maar dat je zo lekker dicht bij het strand woont. Wij moeten een uur rijden, tenminste, als er geen file staat.
    Lieve groet, ook aan Marion X

    Beantwoorden

  6. Tessa | 52druppels.nl
    Jul 28, 2015 @ 19:39:49

    Ik wil nog altijd een keer naar het strand als het stormt! Lijkt me gaaf! Zandstralen neem ik dan wel even voor lief…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2015 @ 20:48:19

      Voor mij lijkt het zo gewoon om dat doen, maar zéker een keer doen ,het is héérlijk!
      Bij de voor- en najaarsstormen kun je er veiliger komen, dan zitten de bomen niet zo dik in het blad en heb je veel minder last van omvallende bomen en afgurkte takken onderweg.

      Beantwoorden

  7. Regenboogvlinder
    Jul 28, 2015 @ 16:28:59

    Een strandwandeling maken met wind of storm, heerlijk! Lekker een dikke jas, met iets om je hoofd! Het komt er alleen niet van momenteel.. komt wel weer!

    Beantwoorden

  8. hanscke
    Jul 28, 2015 @ 13:53:27

    Nee, als het zo hard waait blijf ik weg van het strand. Op 5 mei stond er ook zo’,n harde wind. toen gingen wij naar Callantsoog. Als ik er aan denk doet mijn gezicht nog pijn en ben ik nog steeds bezig het zand uit mijn ogen te wrijven

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2015 @ 17:11:21

      O ja, tijdens zo’n storm kun je eigenlijk best alleen met de wind méé over het strand lopen, dat doe ik dan ook en tegen de wint over de boulevard om tegen de wind in te hangen.

      Beantwoorden

  9. Melody
    Jul 28, 2015 @ 13:02:02

    code rood of niet….. als ik daar gewoond had…. had ik je begeleid 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2015 @ 17:09:45

      Met de bomen zo zwaar in het blad was het toch verstandiger om even te wachten, op het strand kan het niet zo veel kwaad maar daar moet je dan wél heelhuids aankomen;-) ik was dus braaf.

      Beantwoorden

  10. J@n.
    Jul 28, 2015 @ 11:40:44

    Als je van zandstralen houdt kan je nu nog steeds je hart ophalen, maar geef mijn portie maar aan Fikkie, is ook veel te ver weg. 😉

    Beantwoorden

  11. Marion Schütte-de Brabander
    Jul 28, 2015 @ 10:38:25

    Dit stuk kijkduin ben ik nog niet geweest, ga het toch eens proberen, het ziet er best gezellig uit.XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2015 @ 12:42:13

      Was maar goed dat je er nu niet was, de grote tegel paden waren nog lang niet zandvrij en daar kom je dan met de scootmobiel echt in de problemen.
      Ook op[passen dat er geen zand in het mechanisme van je zuurstof cilinder komt!
      XXX

      Beantwoorden

  12. Petr@
    Jul 28, 2015 @ 10:05:21

    Heel sneu voor de strandtenthouders maar gelukkig niet al te veel schade.
    Hier in het dorp zijn heel wat bomen plat gegaan met de nodige schade.
    De begraafplaats (in het bos) heeft behoorlijke schade, ook grafzerken zijn beschadigd.
    Een sandwich zou ik ook niet bestellen haha, een grote hap zand.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2015 @ 12:45:36

      Klopt, op het strand was de schade in hoofdzaak “veel werk” , de windrichting zal gunstig geweest zijn want het kán veel erger uitpakken.
      Normaal valt de schade aan bomen ook wel mee maar nu alles zo dik in het blad zit waait álles dat niet helemaal goed zit ook meteen om!

      Beantwoorden

  13. gewoonanneke
    Jul 28, 2015 @ 00:36:51

    Nou ik ben nog wel ff op de fiets weg geweest maar niet de polder in, ook bij ons lagen de wegen vol met takken en bladeren en de fietspaden vandaag ook nog.
    Maar zo op het strand lopen lijkt me echt geweldig hoor met storm maar je hebt gelijk hoor om het niet te doen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2015 @ 09:01:15

      Het strand zélf kan weinig kwaad, behalve zand in je gezicht, maar om er te komen moet je toch de weg op. Zou ik tóch gedaan hebben als we hadden moeten werken (dan zijn we meteen dicht bij het strand) maar dat hoefde niet. En dán moet je maar verstandig zijn en niet de weg op gaan.

      Beantwoorden

  14. terrebel
    Jul 27, 2015 @ 23:11:41

    Een bekend fijn gevoel hoor, Riet! Met de haren in de wapperende wind en thuisgekomen de zandkorrels tussen de tenen vandaan pulken…heerlijk!

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Jul 27, 2015 @ 23:08:52

    het was hier op het strand ook een grote puinhoop na de storm, zag foto’s van kennissen met een strandtent daar lag het zand twee meter hoog voor de deur

    Beantwoorden

  16. Christel
    Jul 27, 2015 @ 22:18:17

    De natuur is krachtig. Sandwich 🙂

    Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    Jul 27, 2015 @ 20:40:37

    Ik ben hier duidelijk aan ontsnapt. Behalve veel regen heb ik anders niets gemerkt van dergelijke natuurrampen. Mij hoor je dus niet klagen.

    Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    Jul 27, 2015 @ 20:30:07

    een heel mooi verslag met daarbij pracht foto’s, compliment

    Beantwoorden

  19. margrietspanjaard
    Jul 27, 2015 @ 19:50:43

    fenomenaal verhaal weer Rietepietz en natuurlijk…..weer geweldig gelardeerd met prachtige, welsprekende foto’s en…bytheway…je mag van mij zoveel “spreekwoorden” als je wilt hoor 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2015 @ 20:26:02

      Als ik dat soort dingen tegenkom groeit er vanzelf een logje, dat is bést wel handig;-)
      Die spreekwoorden werden vroeger met de paplepel ingegeven en komen dus vaak bij mij bovendrijven. Veel jonge mensen kennen ze niet meer, best jammer vind ik dat.

      Beantwoorden

  20. Marja
    Jul 27, 2015 @ 18:34:51

    Wat een klus. Ja, ik voelde meteen al het zand tussen de boterhammen. Warme limonade en witte bammetjes met gesmolten vruchtenhagel. En … zand tussen je tenen, tussen je tanden en in je broekje. Jakkes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2015 @ 18:38:49

      Geen strand zonder zand ja, ik herinner me de meeste dingen ook zoals jij ze in je hoofd hebt. Maar bij mij zijn de “scherpe kantjes”er hélemaal afgesleten in al die jaren dat ik met kinderen , en later kleinkinderen naar het strand ging.Als we samen gaan hebben we helemaal geen last meer zand in van alles, grote badlakens om op te liggen en we zijn er nooit lang genoeg om er e moeten eten.

      Beantwoorden

      • Marja
        Jul 27, 2015 @ 18:43:28

        Mijn moeder was een zonaanbidster en ze nam broer en mij op de fiets mee om de hele dag op het strand te liggen.
        Ik heb niets met strand en al helemáál niets met wind.
        Misschien zijn we daarom steeds verder van de kust verhuisd. Wie zal het zeggen?

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jul 27, 2015 @ 18:46:24

          Ik kan eigenlijk niet zonder wind, een windvrije zonnige dag is voor mij minderleuk dan mét wind. Maar op het strand mag het wél een tandje minder anders wordt je gezandstraald. Ik ben echt strandmens, helaas is het dit jaar, net als vorig jaar ,nauwelijks weer om echt lekker “te zonnebaden” maar om te wandelen altijd goed natuurlijk.

          Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

