balletje balletje?

Ken je wel hé, dat spelletje met een paar bekers en een balletje dat nooit  onder de beker ligt waar jij dénkt dat het ligt en  waaraan manipulatie niet vreemd is.
Daar moest ik aan denken toen ik van de week na een fijne wandeling met  Henk samen op een terrasje neerstreek. Met het terras was niets mis, met het uitzicht al helemaal niet  en de bediening is vriendelijk!

terrasje
Het is rond het lunchuur en een kop soep gaat er dus wel in denken we. We kiezen voor de tomatensoep en omdat het nog erg rustig is staat die al snel voor ons neus.
Er wordt wat geschoven met twee vierkante soepkommen met romige tomatensoep over de tafel waarna ik wel even wil gokken waar het balletje is!
Ik gok op minstens eén balletje in mijn soepkom maar je raad het al, de serveerster is me te vlug af geweest en in mijn soep is “geen bal” te vinden.
Wanneer ik dan  de kom bij Henk inspecteer blijkt ook dáár het balletje verdwenen.
De hoofdprijs hebben we wél, die staat helaas op het bonnetje waar op staat wat we moeten betalen.

Op de vraag van de serveerster of “alles naar wens was” wil ik toch graag uitleg over “hoe ze dat met die balletjes heeft geflikt”.
Ze wil het wel even aan de kok gaan vragen en komt terug met de boodschap “dat de soep nu óók door vegetarisch etende klanten gegeten kan worden”.

de ballenEen duidelijk geval van balletje balletje manipulatie, zonder vermelding op de kaart maakt men voor iederéén de balletjes zoek (of het vlees, bouillon  wórdt nou eenmaal van vlees getrokken)
En dan tóch de hoofdprijs vragen ondanks dat vlees het duurste onderdeel uit de soep is.
Op mijn vraag of men dan zonder zout gaat koken omdat heel veel mensen (waaronder ik) koken zonder zout toe te voegen, blijft ze het antwoord schuldig!
Ik  gooi er  nog wat andere “zoek te maken” producten  tegenaan om méér mensen tegelijk tevreden te kunnen stellen , suiker, gluten, pinda’s en noem maar op wat  steeds meer mensen niet eten. Niet omdat ze dat om morele redenen  niet willen zoals de meeste vegetariërs, maar omdat ze er ziek van worden.

Ja ik wéét het, er zijn bést wel belangrijkere problemen dan dat ik ongevraagd vegetarisch bereide soep krijg voorgeschoteld, maar ik voel me daar tóch behoorlijk door gemanipuleerd, de weg van de minste weerstand die ik steeds vaker tegenkom en daar vind ik geen bál aan!

 

Advertenties

30 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: je hebt soep én soep | van koninklijk tot knettergek
  2. meninggever
    Jul 26, 2015 @ 12:04:56

    Als men tomatensoep in de aanbieding heeft zonder tomaten vind ik dat wel heel bijzonder. Zonder ballen kan je nog over discussieren, maar kippensoep zonder kip, kijk, dan heb je mij te pakken op een kwetsbaar puntje…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 26, 2015 @ 13:31:46

      Soep moet, wat mij betreft”toch echt van vlees getrokken zijn,óók voor tomatensoep, daar hoort dan gewoon een stukje vlees of een gehakt balletje in.
      Willen ze daarnaast nog een vegetarische versie maken is dat natuurlijk prima!

      Beantwoorden

  3. hanscke
    Jul 26, 2015 @ 10:32:29

    Vegetarische soep hoort dan ook niet van vlees getrokken te zijn, dus dan krijg je watersoep en dan is de prijs wel heel erg hoog. Tomaten zijn nu eenmaal minder duur dan vlees.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 26, 2015 @ 13:29:04

      In deze tijd zijn tomaten in ieder geval goedkoper dan vlees, al zal “de tomaat, in de soep zelfs meestal grotendeels uit puree bestaan . het was echte lawaaisoep, prima als voorgerecht bij een diner maar als lunchhapje mag het best wat steviger zijn. Kortom,op alle fronten te duur!

      Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Jul 25, 2015 @ 00:23:46

    Normaliter wordt het toch op de menukaart vermeld als het vegetarisch is. Dit is echt een halfzachte oplossing en inderdaad gewoon voor de hoofdprijs die je wel moet betalen dan. Maar goed hierdoor zorgen ze er wel voor dat je de volgende keer een ander terras kiest of een ander soepje haha.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 25, 2015 @ 09:26:54

      Deze “sluiproute” kom ik steeds vaker tegen, ook bij IKEA zitten er tegenwoordig geen balletjes meer in de tomatensoep zónder de toevoeging vegetarisch. Nou kost een kop soep dáár nog geen 2 euro, maar wij betaalde hier voor deze lawaaisoep 4 euro 50, dan kan een balletje er wel vanaf dacht ik!

      Beantwoorden

  5. Zus
    Jul 24, 2015 @ 20:23:37

    Als je in een Nederlands restaurant “gewone” tomatensoep besteld horen er balletjes in te zitten.Punt uit. Maar ik heb toch liever chineese tomatensoep ook zonder ballen, maar lekker !! Prettig weekend saampjes. XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 24, 2015 @ 20:49:21

      Mijn idee, maar ik kom stééds váker de “uitgeklede versie” tegen,
      De Chinese tomatensoep vind ik te zoet en inderdaad, ook daarin mis ik de balletjes. Gelukkig maak ik meestal zélf m’n tomatensoep, met vlees én balletjes en ook een klein beetje verse groentes en vermicelli . Mijn moeder zou de soep die ik dáár kreeg “lawaaisoep” genoemd hebben !
      Fijn weekendXXX

      Beantwoorden

  6. Blog Zonder Naam
    Jul 24, 2015 @ 16:36:59

    Tomatensoep dus…de tomaten zaten er neem ik aan nog wel in anders zou je een kom warm water overhouden…..

    Beantwoorden

  7. John
    Jul 24, 2015 @ 13:09:45

    Voor mij is tomatensoep soep met vermicelli en balletjes. Als ik dan voor een tomatensoep zonder deze ingrediënten de hoofdprijs moet betalen, ga ik denk ik toch even afdingen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 24, 2015 @ 14:36:54

      Precies, maar ik had het al op vóór ik ging klagen en dan kan dat natuurlijk niet meer, dan had ik metéén moeten reageren. Ik ga nog wel het bedrijf aanschrijven om te laten weten dat men iets verkeerd doet, althans volgens mij!

      Beantwoorden

  8. minoesjka2
    Jul 24, 2015 @ 11:51:37

    Ja, en vegetariërs worden in zo’n geval vaak bedot. Ze zeggen dat het vegetarisch in maar inderdaad wel met vleesbouillon!! Ik zou dus als vegetariër die soep waarschijnlijk niet nemen.
    Trouwens Riet, bouillon kan ook heel goed van groente gemaakt worden hoor 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 24, 2015 @ 14:34:22

      Dat maakt het dan meteen tot een ordinaire bezuinigingsactie als vegetariërs er doorheen kijken. Natuurlijk kún je wel soep trekken zonder vlees maar ik kies toch voor groenten én vlees omdat de bouillon daar toch aan kracht mee wint maar bovenal, ik wil niet belazerd worden. Als men rekening wil houden met vegetariërs is dat prima, maar niét ten koste van de keus voor de “gewone eters”

      Beantwoorden

      • minoesjka2
        Jul 24, 2015 @ 17:14:12

        Dat ben ik helemaal met je eens hoor.Trouwens als vegetariër zou ik me ook afgescheept voelen. Inderdaad je houd er rekening mee of niet, maar niet zo half bakke, inderdaad een ordinaire bezuinigingsactie!!

        Beantwoorden

  9. beaunino
    Jul 24, 2015 @ 10:13:13

    Weer helemaal met je eens Riet. Ik ben dan ook klaar met zo’n restaurant. Principekwestie. En als de prijs nou nog naar beneden aangepast zou zijn, dan zou ik het misschien nog geloven. Dit riekt naar bezuinigingen met een zwak excuus.
    Bij mij in het ziekenhuis zijn er standaard twee soepen / menu’s in het personeelsrestaurant: vegetarische en ‘gewone’.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 24, 2015 @ 10:53:06

      Ik zou het óók erg vinden als het wél gebeurt om vegetariërs tegWanneer je vegetariërs tegemoet wilt komen dan moet er gewoon speciaal voor hén gekookt worden en niet een “normaal gerecht” aanpassen voor iedereen.
      Zo hoort het natuurlijk zoals bij jullie in het ziekenhuis, en dan moet het óók nog een beetje rouleren zodat je niet altijd dezelfde gerechten al dan niet “normaal”kunt krijgen.

      Beantwoorden

  10. Marion Schütte-de Brabander
    Jul 24, 2015 @ 09:52:25

    Niet erg handig van de kok, kost hem alleen maar klanten, daar ga je natuurlijk niet meer naar terug.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 24, 2015 @ 10:48:51

      Volgens mij ligt men daar niet wakker over, de meeste mensen zijn te laks om er iets van te zeggen en dat is jammer, wie zwijgt stemt immers toe!
      Wij gaan gaar er dus niet meer heen,ondanks dat het het enige restaurant in het park is! XXX

      Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Jul 24, 2015 @ 00:12:35

    Tomaten soep zonder ballen is geen bal aan.

    Beantwoorden

  12. Melody
    Jul 23, 2015 @ 22:59:21

    tja …niets aan toe te voegen… je hebt weer eens de t’s gekruist en de i’s gepunt.

    Beantwoorden

  13. Marja
    Jul 23, 2015 @ 22:10:17

    Serveer dan gewoon een glas water. Volgens mij is niemand daar allergisch voor. Ik ben het met je eens. Het moet niet gekker worden. Er horen balletjes in de tomatensoep. Wie ze niet wil, legt ze er maar naast.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 23, 2015 @ 22:13:23

      óf ze maken een pan zonder waar ze desgewenst balletjes of vlees bij kunnen doen, of nog beter een tweede pan soep die echt zonder vlees is klaargemaakt náást een pan mét alles erop en eraan!

      Beantwoorden

  14. datzalwel
    Jul 23, 2015 @ 22:06:09

    En natuurlijk stond ik weer hélemaal op het verkeerde been, ik moest het toch onderhand weten :-).
    Zou het niet gewoon kunnen zijn dat de balletjes op waren? Maar dat kan de kokk natuurlijk niet zeggen, verder ben ik het helemaal met je eens dat onze gerechten moeten blijven zoals ze zijn willen andere geloven iets anders hebben nou laat de kok het dan aanpassen maar niet ten koste van de landsaard.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 23, 2015 @ 22:17:31

      Ik blijf het ook aankaarten als ik het ergens aantref, Ikea doet het óók! Beláchelijk, in Nederland lijkt het volkomen normaal te worden dat de meerderheid zich aan een minderheid aanpast. Ik snap bést dat men iedereen wil bedienen maar maak dan ook aparte pannetjes. Ik vraag toch ook niet om zoutloze gerechten en dát zou nou juist makkelijk kunnen omdat je , vooal bij soep, makkelijk zout kunt bijvoegen.

      Beantwoorden

  15. Suskeblogt
    Jul 23, 2015 @ 21:31:54

    En varkensvlees dat niet meer in bepaalde scholen over de middag geserveerd wordt omdat er moslimkindjes op school zitten. Zo worden we steeds meer en meer gemanipuleerd wat betreft onze voedingsgewoontes maar de prijzen gaan er niet door omlaag heb ik zo de indruk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 23, 2015 @ 21:57:21

      Gebeurd hier ook wel ja, zie je in bedrijfskantines Halal erwtensoep , té kék voor woorden want erwtensoep is varkensvlees, punt uit1
      Alsof het alléén voor andersdenkenden belangrijk is om te kunnen eten wat ze het liefst eten. Ik zeg er ook altijd iets van, wel vriendelijk maar met de boodschap dat het voor mij een reden is weg te blijven als men voor mij niets lekkers heeft.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: