kunstbarbaar….

De échte kunstkenner mag hier een vette knipoog 😉 ophalen, die is misschien wel nodig bij het lezen want…..  weet ik véél van kunst!

Ja ja, ik geef het toe, ik ben een kunstbarbaar en snap hélemaal niets van moderne”kunst” waarbij men  in mijn ogen maar een beetje klunst!
Ik mag graag iets herkennen in wat men op het doek zet, een beetje knoeien kan ik zélf wel, of anders achterkleinzoon Levi wel!
Niets mis met de prachtige schilderijen van onze “oude meesters” in dat verband,  al vind ik zelfs dáárvan dat ze financieel overgewaardeerd worden.
In ieder geval zijn er niet héél veel mensen die zoiets na kunnen schilderen en dan ben ik wel bereid het kunst te noemen.
victorie bookiewookieHet werk van de latere “grote meesters” begrijp ik dan weer minder.
Van zo’n Victory  BookieWookie  begrijp ik slechts de titel,  het moet wel een gewéldige overwinning zijn als je met een  zeer nauwgezet geschilderd televisie testbeeld uit de jaren 50/60  zóveel miljoenen op tafel kunt brengen terwijl iedereen met genoeg geduld en een liniaal het óók zou kunnen.

Maar natuurlijk weet ik óók aan welke kant mijn boterham gesmeerd is, oftewel, in kunst investeren levert meer op dan je geld op de bank zetten en dus stap ik over m’n vooroordelen heen en schaf wat moderne kunst aan en jullie mogen meegenieten!

Nee nee, ik noem géén namen want dat jaagt de prijs op (trekt met de wijsvinger het onder ooglid naar beneden als  teken van ons kent ons) Maar het is   iemand die niét net van de kunstacademie komt en dus al zijn/haar sporen verdiend heeft.
Geheel overweldigd door het ochtendrood in de tuin rolt dit eruit.

klunst3

Maar ook de vuurvliegjessporen in de schemering boven een rietbosje in de tuinvijver  inspireren.

klunst2
In de natuur is altijd wel iets dat de moeite waard is om te schilderen,  dat dit  iets met regenvlagen van doen heeft hoef ik volgens mij niet uit te leggen, duidelijk toch,   zie je die plas daar links niet liggen

klunst 1
En als de regen dan flink doorzet krijg je dit soort vlagen,  je ziet het, ik ontwikkel m’n kunstknobbel ter plekke!

klunst
Verhip…… even zoeken hoor….. oéps, wat  bén ik toch een chaoot, is er per ongeluk een tekening van de twee en een half jarige Levi tussen de foto’s van de drie  échte kunstwerken gekomen…..maar eh…. welke wás het nou ook weer…. hélp?
Dat gaat over 50 jaar  grote twijfels opleveren voor de musea……. Even Apeldoorn bellen dan maar?

 

72 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. cornma
    Jul 21, 2015 @ 11:45:58

    Ik heb natuurlijk al gelezen welk werk van Levi is, maar wat mij betreft had alles van zijn hand kunnen zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 21, 2015 @ 12:48:21

      Wat mij betreft óók hoor, ik zie geen verschil ! Maar ik ben ook niet opgegroeid in een milieu waar je dit soort dingen met de paplepel ingegoten krijgt, daar zal het wel aan liggen;-)

      Beantwoorden

  2. Blog Zonder Naam
    Jul 21, 2015 @ 09:41:06

    Ach kom, de waarde van deze kunstwerken maakt ze alleen al onverkoopbaar, wie ze dan ook gemaakt heeft.. En wat is de waarde van kunst: Het is wat de gek er voor geeft….. Ik heb twee schilderijen van mijn eigen koeien in huis hangen, dieren die vrij oud geworden zijn en waar we een goede band mee hadden. Voor een ander heeft het geen waarde dan een eventuele verkoopwaarde, voor ons onverkoopbaar, want wij kennen het verhaal achter de schilderijen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 21, 2015 @ 12:46:45

      Daar heb je helemaal gelijk in, ik begrijp wel dat wanneer iemand iets héél bijzonders op het doek kan zetten dat het dan kunst genoemd wordt maar dit is niet van een kindertekening te onderscheiden dus voor mij géén kunst.

      Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Jul 20, 2015 @ 19:39:45

    Voor mij hadden ze alle vier van Levi kunnen zijn maar ik ben ook geen kenner dus. Toch heb ik ooit een abstract schilderij gekocht omdat ik er dingen in zag die mij aanspraken en denk dat het zo werkt een beetje. Misschien had de kunstenaar het er helemaal niet mee bedoeld. Leuke blog.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 20, 2015 @ 19:48:23

      Er zijn echt wel mooie abstracte schilderstukken, dan gaat het vaak om kleurgebruik en verdeling én zoals jij al zegt, je kunt er iets in zien.
      Ik heb hier natuurlijk bewust gezocht naar tekeningen die in de buurt van die van Levi komen. Maar het quasi diepzinnige “geleuter” over wat de schilder wil laten zien én de grote bedragen die er soms voor betaald moeten worden werken een beetje op m’n lachspieren!

      Beantwoorden

  4. Lenjef
    Jul 20, 2015 @ 19:19:48

    Moderne Kunst

    naar kunst wordt soms
    met open mond
    en een blik vol ongeloof gekeken

    wanneer conceptuele gedachten
    de tastbare realiteit verkrachten

    ik vraag me af
    of de oude meesters
    over waanzin of kunst zouden spreken

    Lenjef 😀

    Beantwoorden

  5. meninggever
    Jul 20, 2015 @ 12:54:24

    Er zijn kunstenaars en schilders die mij echt met hun uitingen kunnen pakken. Denk maar eens aan Hopper. Intrigerende beelden! Er zijn fotografen die echt hun best doen om sfeer in beelden te brengen. Ik ben gek op videokunst. 3D beelden, brons, soms keramiek. Ik vind etsen leuk als ik met het onderwerp iets voel. Maar ik geef toe dat een zwart, rood of groen geschilderd doek van e.o.a. malloot mij niet kan boeien. Ik zie dan, net als jij, NIETS. En met niets je geld verdienen is wellicht kunst, maar ik vond het al heel snel kitsch….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 20, 2015 @ 13:36:03

      Als kunstenaar ken ik hem niet en er valt niet veel van zijn werk te vindenop het internet. Ik meen hem wél te herkennen als de man die Mc Cloud gestalte gaf in een crime serie waarin hij in New York bij de politie gestationeerd was maar daar leefde en werkte zoals hij gewend was in “het wilde Westen ” . Was een leuke serie!

      Beantwoorden

  6. J@n.
    Jul 20, 2015 @ 11:39:22

    Zonder een beroemde naam er onder hebben ze toch niet veel waarde, dat weet ik omdat ik regelmatig kijk naar het programma: ‘Tussen Kunst En Kitsch’.

    Beantwoorden

  7. Marion Schütte-de Brabander
    Jul 20, 2015 @ 10:25:49

    Tja, lekker knoeien levert de laatste jaren veel geld op, dus gooi ze maar in de verkoop.:-) XXX

    Beantwoorden

  8. riet(je)
    Jul 20, 2015 @ 09:52:13

    wow, kinderen zijn de echte kunstenaars! goed bewaren! liefs van mij

    Beantwoorden

  9. John
    Jul 20, 2015 @ 09:35:56

    Nou Riet, ik snap veel kunst ook niet en het gekke is dat voor sommige werken echt grote bedragen over de toonbank gaan.
    Ik ging er vanuit dat de foto’s allemaal van je kleinzoon zijn werk waren..
    Hij gaat zo te zien dus een gouden toekomst tegemoet 😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 20, 2015 @ 09:44:32

      In de huidige wereld is het véél belangrijker wie je ként, als je een paar mooi strepen neer kan zetten maar je hebt een slimme “manager”achter je kom je er wel. En dat gaat eigenlijk overal voor op. Misschien moet ik Levi maar gaan begeleiden zodat hij als 12 jarige al een vette bankrekening heeft;-)
      Maar er zijn natuurlijk altijd kunstenaars die écht iets kunnen en sommige komen er op eigen kracht door, maar voor de meeste is het armoe als ze ervan moeten eten!

      Beantwoorden

  10. beaunino
    Jul 20, 2015 @ 07:45:15

    Sjeessus Riet, dat meen je toch niet? Ik dacht echt dat ze allemaal van Levi waren. Het wordt ook steeds gekker. Ben blij dat ik me vaak in jouw blogjes (meningen) kan vinden, anders zou ik nog eens aan mezelf gaan twijfelen. Zijn we nou helemaal gek geworden?!!!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 20, 2015 @ 08:37:48

      Voor mij zouden zo óók allemaal van Levi kunnen zijn hoor, het is nét zoiets als het verschil tussen literatuur en “een gewoon schrijfsel”,ook hier lijkt het de kunst om dingen “weg te laten”. De optimale vorm van een literair logje is dus géén logje schrijven.
      Ik maakte daar in het verleden ook al eens een logje over als het me uitkwam om een kort logje te schrijven;-)

      Beantwoorden

      • beaunino
        Jul 20, 2015 @ 09:11:39

        Mens naar mijn hart ben je!

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jul 20, 2015 @ 09:51:38

          Jij hebt óók een plekje in het mijne hoor!
          En wat mij betreft schrijf jij zeker literatuur waar je volgens mijn maatstaven “voor geleden moet hebben” en dát heb je! Maar behalve dat kunnen jouw schrijfsels ontroeren én boeien en dát is wat goede literatuur moet doen. Maar uiteraard mag ik daar dan weer graag de draak mee steken .
          https://rietepietz.wordpress.com/2007/11/05/literatuur/

          Beantwoorden

          • beaunino
            Jul 20, 2015 @ 10:04:49

            Dat siert je😘

            Beantwoorden

          • beaunino
            Jul 20, 2015 @ 10:18:54

            Haha, ik zie het voor me. Leuk blog Riet, toen kende ik jou nog niet. De mensen die op je blogje reageerden ken ik ook niet.
            Ach, wij doen maar wat hè? Wat schrijven betreft, en dat bevalt gewoon goed. Literatuur of nket😇

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Jul 20, 2015 @ 10:53:20

              Logje is uit 2005, m’n echte begintijd , aan het eind van het jaar is dat dus 10 jaar bloggen en voor veel bloggers is dat té lang gebleken, de meeste loggen niet meer. ga ik vást tegen die tijd nog wel op navelstaren;-)

              Beantwoorden

              • rietepietz
                Jul 20, 2015 @ 11:02:06

                Oéps, foutje, logje is uit 2007, en er staan dus wél een paar oude bekende bij de reacties. o.a. Marion,Leidse Glibber , Hanny ,Tagrijn en Ria van Blog zonder naam die nog steeds in m’n linkenlijstje staan
                Er staan er ook twee bij waarvan ik weet dat ze overleden zijn waarvan ik er één ook ooit ontmoet heb……ach… het loggen (en de meeste mensen bij de reacties is al zólang een onderdeel van m’n leven!

                Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Jul 20, 2015 @ 00:23:38

    De kunst is zo kunstig mogelijk de kunst aan elkaar knutselen, zodat er een iemand met een kunstoog er nog iets kunstigs in ziet. Uit bovenstaande uitleg begrijp je natuurlijk wel dat er aan mij een kunstcriticus verloren is gegaan.:-)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 20, 2015 @ 08:33:10

      Ja precies…. eigenlijk ben je hier nu bezig met de literaire variant van kunst 😉
      Maar ik begrijp dat jij de aanvragen om je kritische licht over kunst te laten schijnen helaas aan je voorbij moet laten gaan wegens te drukke ándere bezigheden;-)

      Beantwoorden

  12. Corja
    Jul 19, 2015 @ 23:05:29

    Je zíét gewoon welke de “kinder”tekening is (de tweede). Daar zit iets puurs in, iets spontaans. Niet eerst denken: wat zal ik eens, nee gewoon doen! Daar houd ik van!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 20, 2015 @ 08:29:41

      En tóch denk ik dat dat niet opgevallen was wanneer Levi, net als de kunstenaar kleurpotlood had gebruikt i.p.v. de gekleurde balpennen.
      Ik zie er totaal geen verschil in, alle tekeningen zouden van Levi kunnen zijn wat mij betreft.
      Maar ik geef toe, ik heb natuurlijk de tekeningen uitgezocht die “voor mij”het meest toepasselijk waren. Ik weet dat jij zeker die knipoog eerst opgehaald hebt omdat je er wel wat vanaf weet. Ik zal je de link geven van de rest van de 365 tekeningen waar deze drie vandaan komen.Er zit niet één tekening bij waarvan ik “uit m’n kanarie ga” maar je kunt aan een heleboel anderen wél zien dat ze in ieder geval kan tekenen maar in veel gevallen lijkt er toch een wat groter kind aan het werk……. maar ik zie natuurlijk dan weer “door de bomen het bos niet meer”;-).
      http://www.365×1.nl/

      Beantwoorden

  13. Kakel
    Jul 19, 2015 @ 21:43:09

    Financieel overgewaardeerd. Zo duidelijk heb ik onduidelijke moderne kunst nog niet uitgelegd gekregen 🙂
    Ik zou toch zwéren dat ze alle vier van Levi zijn! Het moet gezegd: jij hebt er ook verdraaid mondige “commentaren” bij geleverd. Laat je nog weten welk kunstwerk van Levi is??
    liefs Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2015 @ 21:48:35

      Te veel eer, alleen die van Levi (de vuurvliegjes) heb ik zelf bedacht, de andere heb ik de tekst van de kunstenaar vrij vertaald. Levi is al door de mand gevallen door de vouw in het papier, je overbrugt nou eenmaal geen 14 kilometer met een flink formaat papier glad voor je buik 😉

      Beantwoorden

  14. Regenboogvlinder
    Jul 19, 2015 @ 21:34:57

    Nou ja zeg, dat wordt nog wat over 50 jaar… Ach ja die moderne kunst. Ik denk als ik zelf zou schilderen dat ik ook abstract zou gaan, maar sommige kunstenaars versta ik ook niet hoor. Vorig jaar een tentoonstelling gezien van Armando.. ik snap hem dus niet… veel werken lijken nergens op en Levi zou het zeker weten veel beter kunnen dan die man die er zijn geld mee verdient…

    Beantwoorden

  15. Suskeblogt
    Jul 19, 2015 @ 20:59:51

    Geen idee waar deze blog naar toe wilt, ik begrijp niets van moderne kunst en op sommige vlakken ben ik kleurenblind. 🙂

    Beantwoorden

  16. Mrs. T.
    Jul 19, 2015 @ 19:34:33

    Oh, die onderste is volgens mij veel geld waard. Prachtige compositie, kleurgebruik en het ruw doorhalen van de linkse lijn betekent volgens mij een heleboel!

    Beantwoorden

  17. margrietspanjaard
    Jul 19, 2015 @ 18:40:20

    Ha, die Rietepietz…misschien ken je me nog van een aantal jaren terug als margrietgeniet op weblog. Toen bezocht ik jou regelmatig en nu kom ik je bij toeval tegen bij ehhhmmm (voor mij ook net nieuw via mijn man) irispapilio of zo….ik lees je eerste bericht (deze dus) en ik lig meteen weer in een deuk….niets veranderd die Rietepietz…dus ja….ik volg je nu weer 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2015 @ 18:54:39

      Hoi Margriet, ja zeker ken ik je nog, je laatste logje ging over een tentoonstelling over inheemse kunst ….of zoiets… !
      Doordat ik vrij regelmatig bij mezelf terug lees kom ik je wel eens tegen bij de oude reacties en dan klik ik ook altijd even de site die gelinkt staat aan. Maar nadat wel-log ter ziele ging staan veel oude sites niet meer online.Ik ben ook verkast naar wordpress. Ik ben ondertussen de overgrootmoeder van twee kleintjes de oudste is Levi waar ik het in diit logje over heb. Ik hád natuurlijk gehoopt dat je me welliswaar ouder terug vond,maar óók wijzer…. wéér niet gelukt vrees ik;-) Welkom terug!
      Ik ga even kijken of je zelf ook weer een site hebt , zet ik je link er weer bij!

      Beantwoorden

  18. datzalwel
    Jul 19, 2015 @ 18:31:12

    En omdat je op de academie gezeten hebt en kunt uitleggen wat je bedoeld is het kunst. Nou mijn portie mogen ze aan fikkie geven. Ik ben benieuwd als je dit zou voorleggen aan “kunstenaars “of zij de echte eruit zouden halen. Zo ja krijgen ze een klein beetje voordeel van twijfel maar toch….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2015 @ 18:36:49

      Ja zo werkt het wel een beetje, maar ik denk dat het werk van Rembrandt en bijv Israél en Mesdag enz… niet uitgelegd hoeft te worden!
      Maar vaak is het maar net wie je voor het werk kunt interesseren, de mens wil nou eenmaal exclusief zijn en dan krijg je dingen als in het sprookje “de nieuwe kleren van de keizer.”

      Beantwoorden

  19. Marja
    Jul 19, 2015 @ 18:24:13

    Ik kan jou als barbaar een handje geven. Wat mij betreft zijn ze allemaal van Levi. Alles van je nazaten is dierbare kunst. De rest kan me letterlijk gestolen worden.

    Beantwoorden

  20. hanscke
    Jul 19, 2015 @ 17:38:31

    Ik denk dat de tweede van de kunstenaar in dop is. Behalve de vouw zijn de lijnen ook met wat minder kracht aangebracht. De laatste vind ik trouwens best iets hebben.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2015 @ 17:43:47

      Waarschijnlijk is dat eerder het verschil in de gebruikte “spullen” krijt werkt bijv al anders dan gewoon- of kleurpotlood. het maakt onze kleine kunstenaar niet uit waar hij mee werkt 😉

      Beantwoorden

  21. Tessa | 52druppels.nl
    Jul 19, 2015 @ 17:33:12

    Oh haha… Ik had ze ook alle vier al aan Levi toebedeeld… 😉
    Ik gok dan dat de tweede van hem is, al is dat enkel gebaseerd op die vouw die er door heen loopt… Ben nieuwsgierig nou!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2015 @ 17:39:42

      Misschien heb ik die vouw er wel in gemaakt als dwaalspoor;-) Maar de drie kunstwerken zijn echt van iemand die ’t brood in de kunst verdient.
      Ik zóu de link waar ik de tekeningen vond er natuurlijk bij kunnen zetten ( en waar ook wel werk staat dat minder overeenkomst vertoont met Levi’s werk) …..maar dat doe ik lekker niet , veel te spannend of Levi voor kunstenaar gehouden wordt.

      Beantwoorden

  22. Zus
    Jul 19, 2015 @ 16:21:30

    Schitterend werk, de laatste is duidelijk van een opkomend talent .
    Zou de laatste op een na ook maar goed verzekeren, die diepte die daar in zit je zou er zo in kunnen verdrinken. Ik hoop dat je tijd krijgt om ze veel waard te laten worden 😉 XXX

    Beantwoorden

  23. Melody
    Jul 19, 2015 @ 16:12:33

    Een kunstenaar in de dop die nu al zijn sporen aan het verdienen is… ik denk dat ik maar vast ga sparen 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

