jeuk…

Ja zeker,   ik krijg altijd vréselijk jeuk als mensen te pas en te onpas met het begrip “discriminatie”  zwaaien. Het lijkt  ondertussen wel een dooddoener geworden “om je gelijk te halen” !
Vanmorgen  in de krant een boze mevrouw Rie, zonder T dus ik was het niet al kán ik in voorkomende gevallen zéker net zo uit m’n vel springen!
elderlyNee deze  mevrouw  Rie van 83 jaar oud  had met telemarketing te maken gehad.
Er werd haar een mooie aanbieding gedaan namens de Staatsloterij. Daar had Rie in eerste instantie geen oren naar maar…,
het was een aardige man en ze liet zich tóch over halen….!
En tóen waren de rapen gaar.
Staatsloterij blijkt  80-plussers als Rie  niét proactief te willen benaderen omdat onder de 80-plussers toch veel mensen niet meer  100% wilsbekwaam genoemd kunnen worden.
En dát vindt Rie dus leeftijdsdiscriminatie. Woedend is ze want  in háár bovenkamer is niets mis. Nou is de staatsloterij de laatste jaren niet altijd even positief in het nieuws geweest maar in dit geval vind ik ze nou juist héél goed bezig.
Rie mág natuurlijk wel automatisch  meespelen, maar dan moet ze even zélf bellen en zo hoort het ook.

Uit haar verhaal blijkt al dat ze  “overgehaald” is  door de meneer aan de telefoon, zelfs bejaarden die nog wel  goed bij de tijd zijn kunnen  al een makkelijk “slachtoffer” voor deze gehaaide verkopers zijn.
Natuurlijk heeft dit hele geval niéts met discriminatie te maken, het is een vaststaand feit dat er onder 80-plussers veel mensen zijn die  niet alles meer kunnen overzien, of te wel, helaas  aan verstandelijke vermogens hebben moeten inleveren.
oudjesMevrouw Rie mag dan nog  wél “goed in de kanarie” zijn, ze lijkt niét te beseffen dat het door de telefoon toch ietwat lastig te beoordelen is  en de mensen  die wat minder geluk hebben wat dat betreft  door deze maatregel  beschermd worden.
Maar mevrouw Rie schreeuwt moord en brand en is beledigd, haar rijbewijs is pas nog voor 5 jaar verlengd dat zegt genoeg toch?  En ze gaat nu uit boosheid natuurlijk niét zelf bellen en niet meespelen, lekker puh!

Ik ben 10 jaar jonger dan mevrouw Rie en ik zou reuze blij zijn als men die regel nog 10 jaar “verjongt”.
Tot het zover is  ben ik mevrouw Rie dankbaar voor de tip, wanneer ik voortaan  zo’n verkoper aan de lijn krijg zeg ik met een krakerig stemmetje….”sorry meneer, mijn geboortejaar is 1932 ” ben ik meteen van dat irritante telemarketing  af!

47 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Jul 20, 2015 @ 13:01:12

    Ondanks het ingeschreven staan bij het ‘Bel-me-niet-register’ werden ook wij benaderd door de Staatsloterij. Of maar even snel mee wilden doen om alsnog miljonair te worden. Nu ben ik zo dement dat ik dan de telefoon gewoon naast me neerleg en de lijn open laat. Tja…waar lag dat ding ook alweer? Na een tijdje hoor je dan dat de lijn in gesprek gaat….JA zeggen doe ik echt niet, tegen niets! En dat tot in lengte van jaren…..mij krijgen ze niet gek…..ook achteraf niet…..:)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 20, 2015 @ 13:19:42

      Ach soms heb ik wel zin in een “krachtmeting”,die win ik altijd want ik neem nooit iets af natuurlijk. Maar alleen als ik tijd heb en ná een waarschuwing dat ik niet geïnteresseerd ben!

      Beantwoorden

  2. J@n.
    Jul 20, 2015 @ 11:56:48

    Haar geestelijke vermogen is al duidelijk aangetast, dat blijkt al omdat ze zich gediscrimineerd vind en ook door het feit dat ze mee wil doen aan een loterij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 20, 2015 @ 13:17:11

      Het is inderdaad toch bedenkelijk dat ze niet inziet dat het voor veel van haar leeftijdgenoten bittere noodzaak is hen te beschermen. En dan zoveel rumoer op touw zetten is al helemaal niet slim. Maar ze heeft haar doel bereikt, de staatsloterij heeft z’n verontschuldigingen aangeboden, bloemen gebracht én een gratis jaar meespelen.Nederland ten top, wie goed handelt moet zich verontschuldigen en wie fout zit wordt in de watten gelegd.

      Beantwoorden

  3. IngridMoorenBlogs
    Jul 19, 2015 @ 18:14:45

    Dus zelfs op die leeftijd wil je je fouten zelf maken 😉

    Beantwoorden

  4. Melody
    Jul 17, 2015 @ 20:00:36

    Ik heb dat werk ook een aantal jaren gedaan (noodgedwongen omdat er inkomen moest komen en er niets anders te krijgen was) …ik heb de lijn getrokken en ontslag genomen toen ik de opdracht kreeg 80+ ‘koud’ te bellen en niet neer te leggen voordat ik een akkoord had voor een internetabonnement.

    Ik heb me vaak geschaamd in die tijd, en met de minuut dat ik dat werk deed steeg mijn gewetenswroeging…en dat alleen voor dat verrekte rotgeld? Dan maar zuiniger aan… en achteraf, het was alleszins een goede les. Ik doe dat werk echt nooit meer.

    Tegenwoordig worden wij niet meer gebeld, enerzijds omdat wij geheime nummers hebben, anderzijds omdat we onbekende bellers niet opnemen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 17, 2015 @ 20:09:30

      Ik denk daar ook wel eens over na, waarom die mensen dit werk willen doen en hoe zij zich erbij voelen. Dat is de reden dat ik principe altijd aangeef “je gaat je tijd verspillen dus je kunt beter ophangen”, of zoiets!
      Het lijkt me een rotberoep maar ja, iets kopen of afnemen ga ik toch niet doen!
      Ik hoop dat het geen beroep is dat je niet mag weigeren als je werkloos bent !

      Beantwoorden

  5. Regenboogvlinder
    Jul 17, 2015 @ 18:37:36

    Ja ik word ook wel eens gebeld, maar heb me nu afgemeld op die site, weet niet zo snel hoe die heet. Ik stink er ook niet snel in hoor… als ik iets extra’s wil, kom ik er zelf wel mee..

    Beantwoorden

  6. Petr@
    Jul 17, 2015 @ 11:23:46

    Het rare is eigenlijk dat ze eerst lid was van de Staatsloterij en dat had ze opgezegd. Toen kreeg ze dus een aanbieding via de telefoon die ze wel wilde maar niet kreeg.
    Beetje vreemd allemaal.
    Verstandig juist van de Staatloterij om 80 plussers uit te sluiten.
    Wij staan geregistreerd bij het belmeniet-register, heel handig!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 17, 2015 @ 15:06:47

      Nou ze wilde de aanbieding éérst niet, maar toen ze zich uiteindelijk tóch liet overhalen (wat meteen laat zien dat ook ouderen die niet dement zijn zich laten overhalen) en tóen kwam haar leeftijd aan het licht waarna ze niet op déze manier kon gaan meespelen. Vanmorgen stond er in de krant de de staatsloterij haar bezocht had met bloemen en excuses én een jaar lang gratis meespelen.

      Beantwoorden

  7. Kakel
    Jul 16, 2015 @ 21:39:19

    Meestal ben ik op de hand van de “mindere” maar deze keer voor de Staatsloterij. Ze zijn de laatste tijd behoorlijk negatief in het nieuws geweest – eigen schuld, dikke bult – alleen deze keer niet. Al blijf ik contra telemarketier!
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 21:57:18

      Ach deze oudere dame is gewoon minder slim dan ze zelf dénkt dat ze is.Ze hééft zich uiteindelijk gewoon om laten praten en bewijst alleen dáármee hoe nodig die leeftijdgrens is. Voor mij mag die grens nog wel 10 jaar zakken.

      Beantwoorden

  8. hanscke
    Jul 16, 2015 @ 21:36:23

    Mijn vader liet zich door dit soort grappen en grollen van alles aansmeren. Waren wij er weer druk mee om het af te blazen. Pakketten van UPC, beeldjes bij abonnementen, praat me er niet van.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 21:54:42

      Klopt, voor veel oudere mensen is telemarketing een enorme valkuil en het zou beter helemáál verboden kunnen worden. Dat bedrijven als de staatsloterij in ieder geval voor de ouderen een grens trekken is een goed begin zou ik zeggen!

      Beantwoorden

  9. Mrs. T.
    Jul 16, 2015 @ 21:23:28

    Tjongejongejonge, wat hebben we het hier toch goed dat we ons hier druk over kunnen maken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 21:51:13

      Ja zó kun je het ook zien natuurlijk, dat deze oudere dame de publiciteit zoekt én vindt, heeft waarschijnlijk ook wel iets te maken met “komkommertijd”. 😉
      Maar toch vind ik het een pluspuntje voor de Staatsloterij al zal mevrouw Rie dat niet met me eens zijn.

      Beantwoorden

  10. Rebelse Huisvrouw
    Jul 16, 2015 @ 17:28:05

    Ik vond het ook heeeeeel erg overtrokken ja, dit verhaal. Prima actie juist van de loterij. Het is weer komkommertijd moet je maar denken.

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Jul 16, 2015 @ 13:07:47

    Ik vind het een gouden tip. Weet je wat ook goed werkt. Als ze vragen komt het gelegen zeg je nee. Dan vragen zij wanneer komt het wel gelegen dan antwoord ik hoelaat heb je pauze. Overdonderd door deze onverwachte vraag noemen ze vaak een tijd en dan zeg ik bel me dan maar terug. Dan hoor je ze nooit meer.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 16:45:25

      Ik heb zelf ook wel een aantal varianten waar ze niet blij van worden. maar ik vind altijd wél dat ik ze vooraf moet waarschuwen dat het gesprek ze niets op gaat leveren….tja, wie dan dóórgaat is van mij natuurlijk;-)

      Beantwoorden

  12. cornma
    Jul 16, 2015 @ 11:21:49

    Als ik de telefoon opneem en het blijkt een goed doel of een ander verkooppraatje te worden, ben ik snel klaar en hang op. Echtgenoot daarentegen, gaat uitgebreid in gesprek en stelt vragen die niet worden verwacht, waardoor ze meestal behoorlijk in de war raken. De antwoorden vinden ze namelijk niet op hun kaartjes met voorgedrukte vragen en mogelijke antwoorden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 16:43:32

      Hangt bij mij een beetje van m’n bui af, als ik geen zin of tijd heb zeg ik iets van “geen interesse” en hang op, maar soms speel ik het spel dat je man ook speelt.
      Maar dan waarschuw ik altijd wel dat ik niets voor ze ga betekenen, en dán moeten ze het zelf maar weten als ze dat niet geloven

      Beantwoorden

  13. Blog Zonder Naam
    Jul 16, 2015 @ 10:19:28

    Als je wilt meespelen koop je een lot en anders niet. Geen telmarketing voor mij.
    Enne oja, hiet hog een filmpje dat ik ooit eens belooft had te laten zien. Mijn man in de sloot toen er een groot aantal balen uit de sloot gehaald moesten worden. Op de shovel zit volgens hem een varken…….

    Beantwoorden

  14. Marion Schütte-de Brabander
    Jul 16, 2015 @ 10:17:17

    Ik zeg gelijk al , geen interesse, kan het niet mis gaan.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 16:38:28

      Voor jou is zo’n maatregel ook niet nodig maar je zou het niet in je hoofd halen je gediscrimineerd te voelen mocht je zoiets overkomen omdat je uit eigen ervaring weet dat er genoeg leeftijdgenoten zijn waar dit een goede oplossing voor is.
      Maar jij kunt gelukkig je zaakjes nog zelf regelen houden zo hé! XXX

      Beantwoorden

  15. John
    Jul 16, 2015 @ 09:38:21

    Ik vind ook dat de staats hier gelijk heeft. Er zijn gewoon veel mensen van die leeftijd di het inderdaad niet allemaal goed kunnen overzien, en dient er toch een soort bescherming te zijn.
    En mensen die gelijk met discriminatie zwaaien neem ik in eerste instantie niet gelijk zo serieus.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 16:35:27

      Gewoon goed om ouderen een beetje te beschermen,ook al is dat niet voor iederéén nodig natuurlijk maar wie gis genoeg is kan gewoon zelf bellen om lid te worden, dat heeft deze “slimme” mevrouw dus blijkbaar niet door.
      Het is wel jammer dat mensen woorden als respect en discriminatie gebruiken omdat ze bepaalde feiten niet onder ogen willen zien. Je hebt dan altijd weer van die meelopers die mee gaan roepen zonder zélf over de zaak na te denken.

      Beantwoorden

  16. beaunino
    Jul 16, 2015 @ 07:10:48

    Hahaha, waar sommige mensen zich toch druk om maken. Netjes van de Staatsloterij. Hadden ze deze mevrouw juist wél gebeld, dan had ze daar een klacht over ingediend, wedden?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 08:10:33

      Ze hádden deze mevrouw gebeld,haalden haar over nadat ze aanvankelijk niet wilde, en kwamen tóen pas achter haar leeftijd en haakten af.
      Nu is de mevr. beledigd , men had, volgens haar, haar leeftijd kunnen weten omdat ze in het verleden wél meespeelde en ze haar ( alweer volgens haar zeggen) nu als voormalige klant belde. Ze heeft kennelijk niet door dat telemarketing een aparte bedrijfstak is die gewoon met zo actueel mogelijke adres en telefoonbestanden werken.

      Beantwoorden

  17. datzalwel
    Jul 15, 2015 @ 23:18:37

    Verbieden die telefoon verkoop daar ben ik hélemaal voor. Jan zegt altijd als ze weer iets heel voordeligs willen aanbieden “niet interessant ik heb geld zát! ‘Tot nog toe werkt het prima en zijn ze uitgepraat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 08:06:17

      Dat is dé manier natuurlijk, gewoon duidelijk laten blijken dat je niet geïnteresseerd bent en dan ophangen. Helaas zijn veel alleenstaande ouderen best wel blij met wat aanspraak en gaan het gesprek aan , meestal met het gevolg dat ze een abonnement opdoen waar ze niet op zaten te wachten.

      Beantwoorden

  18. Tessa | 52druppels.nl
    Jul 15, 2015 @ 21:55:39

    haha! als ik goeie zin heb vind ik t soms wel leuk om mee te doen aan dat irritante spelletje. dat je heel erg geïnteresseerd bent, maar of ze zondag even terug kunnen bellen omdat je dan meer tijd hebt

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 08:02:56

      Nou ik “stoei”soms ook wel eens met zo’n “colporteur” maar dat zég ik dan altijd eerlijk, dus iets van”meneer ik heb géén belangstelling voor telefonische verkoop, maar ik héb de tijd en wil wel even de degens met U kruisen.”
      Meestal dénken ze dan toch dat ik iets te bieden maar komen er al snel achter dat ik ook écht een spel speel.

      Beantwoorden

  19. gewoonanneke
    Jul 15, 2015 @ 21:44:51

    Nou ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik ben ook best soms wel bang dat mijn moeder benaderd zou worden, die trapt daar ook zo in of laat gewoon mensen binnen want het “was zo’n aardige man”. Rie kon dat nog beoordelen maar mijn moeder helemaal niet meer. Toch is het ook dubbel want ik was ooit met een vriendin naar een verkooptweedaagse zal ik het maar noemen, zo’n reisje waar ze proberen je iets te verkopen. (waar we ontzettend veel lol gehad hebben en niets gekocht natuurlijk) Als je daar zonder je partner was mocht je geen overeenkomst afsluiten. Vond dat best vreemd eigenlijk hoor, ze zullen wel ervaring hebben dat man of vrouw dingen koopt en er thuis bonje over krijgt. Van mij mogen ze dat hele televerkopen verbieden, heb zo’n hekel aan dat gezeur, ben er altijd zo van af hoor. Zeg overal nee op en hang op. Dat werkt haha…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 16, 2015 @ 07:58:42

      Zelfs mensen die nog wél helemaal goed in het hoofd zijn worden vaak nog deskundig “onder de tafel gelluld”( het het maar eens niét netjes te zeggen) en inderdaad, het zou helemáál afgeschaft moeten worden.
      Maar voor ouderen is het sowieso een héél slechte zaak en de staatsloterij verdient een compliment voor hun aanpak i.p.v. zo’n negatief artikel in de krant.

      Beantwoorden

  20. Hartelijke Hot Hulk
    Jul 15, 2015 @ 20:57:04

    Ik word NOOIT gebeld.
    Alleen de postcodeloterij heeft het weleens geprobeerd en die weten nu hoe HULKENGEBRUL klinkt.

    Beantwoorden

  21. Marja
    Jul 15, 2015 @ 20:24:57

    Ik ben sowieso tegen ongewenste telefoontjes of mailtjes, maar ik snap best dat ze ouderen willen beschermen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 15, 2015 @ 20:30:37

      Mijn idee, domme zet ook van de Telegraaf om daar aandacht aan te besteden,maar ja komkommertijd hé! en het bekt wel lekker dat “leeftijdsdiscriminatie”! Gelukkig was voor wie het hele artikel las wel duidelijk dat mevrouw wél mee mag spelen maar zélf in actie moet komen, zoals het ook hoort natuurlijk.

      Beantwoorden

  22. Corja
    Jul 15, 2015 @ 19:50:25

    Dé truc dus, Riet, beetje liegen. Tenzij ze alles al van je weten, inclusief je geboortejaar.En gut, gut, wat zal de Staatsloterij onder de indruk zijn van de (re)actie van Rie.
    Overigens vind ik dat colportage via de telefoon ver-bo-den zou moeten worden! Het bel-me-niet-register werkt niet optimaal, heb ik gemerkt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 15, 2015 @ 20:04:30

      Helemaal met je eens, verbieden die ellende zélfs al raak ik dan een blogonderwerp kwijt. Zo af en toe is er wel een reden om erin te duiken en dan dóe ik dat ook. Dat belmeniet register bevalt me óók niet, toch wéér ergens geregistreerd staan en daar hou ik niet van.
      Ik heb er niet heel veel lanst van omdat ik heel zuinig ben met m’n data weggeven, geen klanten kaaren op naam bijv enz. dat scheelt al heel veel.
      Heel stiekem mag ik graag een robbertje knokken met zo’n telemarketier, we niet ophangt als ik zeg geen interesse te hebben in hun verhaal vráágt erom!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

