rammelen dan !

Oke, ik doe wat lacherig over alle hittecodes die we, meer dan nodig was, over ons uitgestort kregen. Gewoon omdat het té veel en té overdreven was omdat ieder weldenkend mens het meeste ook wel zélf kan bedenken.
Met de boodschap op zich is niet zoveel mis, drink op warme dagen voldoende, let op je mineralenhuishouding (calcium, zout) en zoek waar mogelijk de koelte op. Gebrek aan vocht en mineralen kunnen al in vrij korte tijd sufheid en of uitdroging tot gevolg hebben tijdens een hittegolf.

Toch zijn er dan nog genoeg situaties denkbaar dat het even nét niet allemaal lukt en je téveel van je lichaam vraag.
nootjesingeBijvoorbeeld bij dochter Inge  die in een luxe notenwinkel werkt waar ze vaak “in d’r uppie staat”. Water is er genoeg en op tijd drinken lukt dus wel in de nu snikhete winkel waar niets te luchten valt en tot overmaat van ramp ook div. noten gebrand moeten worden. Precies, in de hete olie! Van een airco is geen sprake, heeft geen zin  omdat de winkeldeuren open moeten blijven van de baas.

Op tijd lunchen is een ander verhaal, op het moment dat Inge’s maag  rammelt van de honger  benutten  veel mensen hun lunchpauze om even wat boodschapjes te doen en tja, de klant is Koning en gaat voor, dat wordt  nog even “rammelen dan” in de winkel waar het ondertussen dik 30 graden is.
Tot haar eigen verrassing sloeg inderdaad de sufheid een beetje  toe en was de concentratie voor het “kassagebeuren” zelfs ver te zoeken! Tussen twee klanten even snel een handje zouten noten wegwerken hielp haar weer op dreef wat maar weer bewijst dat alleen water drinken zelfs niet genoeg is om “jezelf te blijven” in een hittegolf

En tóen dacht ik aan al die mensen die op dit moment hun lichaam tijdens een hittegolf onderwerpen aan de ramadan en tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten én niet drinken!
…..  en dáár vraag ik me het één en ander bij af!
1.Is dat niet héél ongezond onder deze omstandigheden …en
2.Is dat zelfs niet gevaarlijk onder deze omstandigheden…..

Laten we de ramadan even los zien van een geloof, moet kunnen toch? Het gáát om de feiten.
Oke, in de winter geeft zo’n vaste periode van 30 dagen niet al te veel problemen, de zon komt laat op en gaat heel vroeg onder, éitje zo’n vaste periode omdat de zon maar een uur of 9 á 10 per dag “op is”,  mij hoor je niet hoor, lekker doen als je er heil in ziet.

Maar een zomerperiode  zoals we nu meemaken is toch behoorlijk ándere koek.
Van de 24 uur p.d. is de zon ongeveer 17 uur op. Dat betekent dus tijdens een hittegolf 17 uur lang niet eten, maar óók niet drinken. En dát lijkt me alarmerend als dochter Inge dus al een aankomend probleem heeft als ze wél  kon drinken en een normaal ontbijt kon eten om  7 uur in de morgen.

In de  7 uur die de “vaster” resten propt hij/zij zich snel vol na zonsondergang om  met een (over)volle maag nog een korte nachtrust te kunnen genieten want het ontbijt dient  ook weer vóór zonsopgang genuttigd te worden.
slaapWat blijft er over aan slaaptijd …eh… 5 uur? Voor een keer  geen probleem maar 30 dagen achter elkaar  is  zéker niet goed voor de concentratie!
In Oosterse landen, waar deze gewoonte vandaan komt, weten ze wel beter! Daar ligt tijdens de heetste uren van de dag het  leven plat, er wordt bijgeslapen en energie gespaard waardoor het “vasten” een stuk minder schade aanricht.

In onze 24 uurs economie  zit dat er niet in. Dat met “alcohol op” auto rijden niet goed gaat is bekend maar hoe zit dat met “auto rijden met helemaal niéts op”, en machines bedienen als je lichaam schreeuwend gebrek heeft aan van alles en je hersenen niet meer alert kunnen zijn!
Op voorgaande feiten gebaseerd ben ik er wel uit,  zo’n langdurige ramadan periode tijdens een hittegolf is  in Nederland een zeer ongezonde zaak, en kán gevaarlijke situaties  opleveren. Geen wéldenkend mens zou dit van  een ander mens moeten vragen of goedkeuren.
Eh ja…., een serieuze Rietepietz moet óók maar eens kunnen!

Advertenties

48 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Jul 12, 2015 @ 15:48:35

    Vroegah…..in onze jeugd, als goed katholiek jong, moesten we ook vasten. Niet zo heel stringent als de moslims het lijken te doen, maar toch. Ook 40 dagen lang en dan niks snoepen of zo.Viel me niet zo mee. Maar God zag alles, dus je deed wel wat van je gevraagd werd. Wat je beschrijft is zeker waar en een risico voor de betrokkenen. Lichtgeraakt zijn, explosief soms of helemaal suf van het gebrek aan eten en drinken. Wel goed voor de lijn natuurlijk,, al zie ik dat bij veel moslima’s niet meteen terug.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 12, 2015 @ 16:05:20

      Nee hoor, niét goed voor de lijn want er wordt vrijwel nét zoveel gegeten als anders, alleen wordt dat in een heel korte tijd gedaan in zo’n zomerperiode als we nu doormaken. En dat is hartstikke óngezond, met een volle buik gaan slapen en na een paar uur wéér volproppen en nog met vreselijk veel zoetigheid ook.
      En dan weer 17 uur helemaal niéts. Daar ga je echt niet van afvallen.
      In mijn beleving was het Katholiek vasten toch wel normaal eten op de gewone tijden maar alles sober en zonder snoep dat is veel gezonder.
      Ik heb het nut er nooit van begrepen maar ja, ik ben dan ook niet gelovig.

      Beantwoorden

  2. J@n.
    Jul 09, 2015 @ 11:48:56

    Uit eigen waarnemingen weet ik dat ook moslims geen heiligen zijn, gelukkig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 09, 2015 @ 16:07:57

      Ik weet het, er zijn er ook die zeggen dat Allah de alcohol die ze over hun lippen gieten in water verandert;-) Maar oke, ik hou niet van mensen die het één zeggen en het ander doén!

      Beantwoorden

  3. Blog Zonder Naam
    Jul 09, 2015 @ 04:13:12

    Noten branden… Da’s lang geleden; voor mij dan. Mijn man en ik hadden en kaas- en notenwinkel in Gorinchem voordat we getrouwd zijn. Ik heb mijn middenstandsdiploma en mijn man had de kaas,ideale combinatie dus. Ik weet dus uit ervaring wat noten branden inhoud en weet ook dat eten er bij inschiet als je alleen de winkel runt en al het werk moet doen. Niet alleen noten branden, maar ook al die vette zooi nog een schoonmaken ook! Je voel je maag echt rammelen dan. En dan toch nog vriendelijk blijven tegen de klanten, amders komen ze niet terug. En met een volle mond een klant ‘afwerken’ dat kan ook niet, dus werd het ove het algemeen laat eten. ( of helemaal,niet….)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 09, 2015 @ 07:03:31

      Ja zo gaat bij in kleine winkels, ik heb er zelf ook ervaring mee, je kunt nou eenmaal niet tegen de klant zeggen”wacht U even,ik ga nu even eten”. dat valt lang niet altijd mee en net wat je zegt, je moet wél vriendelijk blijven.
      Hoewel óók al niet gezond, is met een late of overgeslagen lunch nog wel te leven maar het extreme vasten is dan toch wel een ander verhaal.
      .

      Beantwoorden

  4. Petr@
    Jul 08, 2015 @ 20:52:38

    Lijkt me zeker niet gezond om met die warmte niet te drinken.
    Je lichaam heeft het gewoon nodig. Ik heb met die warmte veel gedronken (water hoor, ja echt 😜) en het gekke is dat je bijna niet naar de wc hoeft.
    Ik heb wel te doen met je dochter, werken in zo’n soort winkel en het nog extra heet maken met die hete olie.
    Lief dat je haar wat koelte bracht!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 08, 2015 @ 21:02:28

      Maar ook minerale heb je erg nodig en die haal je uit voeding, dus het dubbel op dat vasten.Dat je niet veel hoeft te plassen betekend gewoon dat je lichaam veel van dat vocht gebruikt heeft en dat het dus héél nodig was dat water.
      Dochter Inge was heel blij met het beetje verkoeling dat we konden brengen.
      Wat ze vroeg in de morgen zélf meeneemt haalt natuurlijk niet de hele dag.

      Beantwoorden

  5. Christel
    Jul 08, 2015 @ 20:19:21

    Mijn collega is ook Moslim. Ze klaagt bij iedere vastenperiode. Nu met de warmte nog meer. Ik heb haar gezegd dat ze gewoon moet drinken en eten als het haar zo zwaar valt. En stoppen met woedeaanvallen tegen ons als collega’s hierdoor.

    Je moet voor jezelf zorgen tijdens de hitte van de afgelopen dagen. Punt uit.

    Beantwoorden

  6. Melody
    Jul 08, 2015 @ 17:43:17

    Je hebt helemaal gelijk! Heb ook een aantal mensen achter de broek gezeten qua drinken en eten

    Beantwoorden

  7. Kakel
    Jul 08, 2015 @ 16:46:45

    Mijn Koerdische hulp komt gewoon schoonmaken.
    ’s Ochtends vroeg zet ik alles tegen elkaar open, laat alle zonweringen zakken…
    Ik lijk meer last van haar “droogte” te hebben, dan zijzelf. Ik heb haar nog nooit horen klagen. Toch vind ik het onverstandig om zolang zonder water te doen!
    Hun slaaptijd is nog korter dan je denkt Riet. Elk uur zetten ze de wekker om een glas water te drinken en iets kleins te eten.
    Aan de andere kant: in Turkije is het altijd bloedheet!
    LIefs Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 08, 2015 @ 16:54:10

      Maar ook in Turkije is op het middaguur alles in rust als ik het goed heb. in warme landen wordt vrijwel altijd siesta gehouden en dat scheelt natuurlijk wel . Het is ook onverstandig om zolang zonder drinken te werken als het tropisch warm is.
      Ik hoop dat ook deze mensen ooit wijzer worden en inzien dat hier niemand beter van wordt. Je kunt tóch wel iets voor de armen doen als je dat wilt.

      Beantwoorden

  8. cornma
    Jul 08, 2015 @ 14:20:57

    Ik heb begrepen dat er uitzonderingen worden gemaakt, voor oude en zieke mensen, maar dan nog is het, in mijn ogen, een achterlijk en gevaarlijk gedoe.

    Beantwoorden

  9. beaunino
    Jul 08, 2015 @ 13:02:27

    Ik kan er ook met mijn kop niet bij Riet.

    Beantwoorden

  10. John
    Jul 08, 2015 @ 10:27:18

    Ik heb met veel Moslims gewerkt, en dat was in ploegendienst. Velen van hen hielden zich aan de ramadan en zonder problemen. Dus werken, niet eten en niet drinken in de dag, middag, en deel van de avond dienst, en toch gewoon hard werken. Ik zou het niet volhouden 😀
    In de nacht aten ze zich overigens klem.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 08, 2015 @ 12:56:55

      In de winter is het sowieso veel minder een probleem omdat het dan niet warm én “de dagen kort” . Ploegendienst is meestal een plus punt mits men flexibel kan zijn met de te draaien diensten. Er zijn dan meer mogelijkheden om op het heetst van de dag te slapen zoals ook in Oosterse landen gebeurt, dat voorkomt uitputting.
      Ik heb zelf in het verleden wél last ondervonden van een vastende collega in de zin dat er geen goed, en te weinig werk geleverd werd waar ik dan voor opdraaide omdat de collega mijn zorg was.

      Beantwoorden

  11. Marion Schütte-de Brabander
    Jul 08, 2015 @ 09:31:05

    Leuke foto van Inge.

    Beantwoorden

  12. Marion Schütte-de Brabander
    Jul 08, 2015 @ 09:29:06

    Tja, het zal heel wat voeten in de aarde hebben wil dat veranderen.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 08, 2015 @ 12:22:24

      Het is voor de mensen te hopen dat men zich ooit realiseert dat de omstandigheden hier ánders zijn dan in warme landen!
      Gelukkig kunnen wij gewoon ons eetpatroon erin houden, véél beter voor de gezondheid toch? XXX

      Beantwoorden

  13. Suskeblogt
    Jul 08, 2015 @ 07:35:42

    Ik werk samen met moslims die de ramadam niet volgen en dus gewoon eten en drinken. Er zijn er dus toch die hun verstand gebruiken hoor bij zulke extreme temperaturen.

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Jul 07, 2015 @ 23:54:43

    Ik vraag mij ook vaak af hoe ze dat doen met de ramadan. Volgens mij kan je met deze hittegolf en lange dagen niet goed en veilig functioneren.Ik weet wel dat zwangere vrouwen niet mee hoeven te doen met de ramadan, maar om nu voor elke ramadan zwanger te worden lijkt me ook niet alles 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 08, 2015 @ 07:49:53

      Er zijn er genoeg die dat toch een aantal jaren lukt;-) Ik denk dat het inderdaad ook niet veilig is voor mensen die dit 30 dagen lang volhouden, niet goed en nergens goed voor is toch mijn idee, maar wie ben ik!

      Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    Jul 07, 2015 @ 23:44:00

    Ja mijn zus werkt in een verzorgingstehuis in de keuken, met die hete afwasmachines het was echt niet te harden. Ik weet dat ze zouttabletten soms moesten nemen vroeger, weet niet of dat nog zo is. Maar inderdaad bouillon of iets is best nodig. Een collega van mij die ook ramadan deed nam altijd vakantie in die tijd omdat ze gewoon haar werk niet kon doen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 08, 2015 @ 07:47:32

      Klopt, ik heb een vroegere ervaring met een collega die er op neer kwam dat ze weliswaar aanwezig was weinig en/of slecht werk leverden.
      Maar het lijkt me ondoenlijk om 2x per jaar 30 dagen vakantie op te nemen omdat het dan toch grotendeels eigen rekening zou moeten komen.
      Alleen de zomer ramadan zou al alle vakantiedagen opslokken.

      Beantwoorden

  16. Tessa | 52druppels.nl
    Jul 07, 2015 @ 23:43:24

    nooit over nagedacht joh! ik neem aan dat hiervoor wel een uitzonderings’regel’ bestaat toch? ik hoop dat er islamitische lezers zijn die onze zorgen weg kunnen nemen. ben ineens heel nieuwsgierig!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 08, 2015 @ 07:44:22

      Nee die die zijn er niet , behalve de uitzonderingen die er zijn als zwangerschap en ziekte, hoorde ik in een journaal een imam zeggen dat dit nou eenmaal zo moet gebeuren. Hitte kennen ze immers in het land van herkomst ook….alleen vergeet men dan even dat dáár een totaal ander levensritme aan de orde is.

      Beantwoorden

  17. renesmurf
    Jul 07, 2015 @ 22:44:42

    Ja, wie niks drinkt is gek, en wie gelooft eigenlijk ook wel. Maar moet kunnen en ze doen maar, maar dan liever ook niet werken met zonder concentratie.
    En een beetje moslim snapt dat drinken gewoon moet, en dat mag best van god.

    Beantwoorden

  18. Zus
    Jul 07, 2015 @ 22:27:35

    Wat erg ! Had ik nog nooit over nagedacht. Als ze zich net zo strikt houden aan de voorschriften als wij vroeger moesten doen tijdens de vastentijd, dan hebben ze echt een probleem. Ik hoefde alleen snoep te laten staan,dat ging in een trommeltje en mochten we op Zondag opeten. maar de volwassenen mochten maar een volle maaltijd per dag. Tot mijn moeder een chicque traiteur de pastorie in zag gaan met een luxe visschotel. toen zij ze; ja zo kan ik het ook, bekijk het maar. Op Vrijdag geen vlees heeft ze altijd volgehouden. Liefs X

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 08, 2015 @ 07:40:06

      Zelf heb ik géén vroegere ervaringen met “vasten” maar ik weet inderdaad nog wel dát het gebeurde bij Katholieken maar daar ging het alleen om voedsel en nooit over drinken. Hier zit het gevaar in het feit dat men 30 dagen lang overdag niet mag eten én niet drinken en dat in een korte nacht slechts gedeeltelijk kan goedmaken. Vooral bij deze hitte een heel slechte zaak denk ik.
      Gelukkig is het nu niet meer zo heet voor jou ook vast prettigerXXX

      Beantwoorden

  19. Corja
    Jul 07, 2015 @ 21:07:57

    Ik zou je dochter willen adviseren om een beker bouillon te nuttigen, tussendoor als de flauwte toeslaat (mee in een thermoskan, bijv.) Ik vraag me af of het ooit wel eens is onderzocht of mensen in een vastenperiode meer ongelukken veroorzaken. Jij constateert dat mensen vreemd rijgedrag vertonen; dat zal toch wel ergens geturfd zijn?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 07, 2015 @ 21:30:44

      Ze probeert het allemaal goed bij te houden en meestal lukt het aardig.Ik ben haar zaterdag (de warmste dag) een koeltasje met ijskoude koelelementen gaan brengen, konden ze (op zaterdag heeft ze hulp) de nek en polsen regelmatig koelen!
      Volgens mij durft men er niet eens onderzoek naar te doen, dit soort dingen zijn ondertussen zó beladen dat er niet meer “feitelijk “op in durft te gaan (Maar maak er een groep vrouwen van die in een warm land hun geld verdienen in de textielindustrie en maar 5 uur mogen slapen en slechts voor en na het slapen gaan te eten en drinken krijgen en heel de wereld spreekt er schande van) .
      Uit ervaringen van 30 jaar gelden (toen al ja) wéét ik dat men steeds minder goed functioneert. naarmate de ramadan vordert.
      Ik had in mijn ateliertje van destijds een collegaatje waar ik de verantwoording voor droeg, week 1 ging nog wel maar daarna kwam er steeds minder werk uit haar handen en wát er uit kwam moest ik vaak overdoen omdat het niet goed was. Ik herinner me ook nog het oeverloos geeuwen, normaal waren we wél tevreden tevreden over haar werk.Maar ook daar zal de één het beter verdragen dan de ander!

      Beantwoorden

  20. Regenboogvlinder
    Jul 07, 2015 @ 21:05:40

    Tjonge, die moet je wel bewonderen, zeker als moeder.
    Het is ook wel vreemd, die ramadan… en het lijkt me zeker niet gezond.
    Ik heb je gisteren niet voorbij zien komen Riet… We hadden een heerlijke dag!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 07, 2015 @ 21:15:06

      Het verschil zit ‘m natuurlijk in het land van herkomst, dáár is het leven ingesteld op leven in de hitte waardoor het minder moeilijk en minder gevolgen zal hebben.
      Ik ben er wél achterlangs gereden en heb zitten zwaaien als een gek, rond 1 uur, dat moet je haast wel gezien hebben;-) Het nieuwe Madurodam is inderdaad best een leuke dag uit met kinderen. Ik ga er vást alles over lezen bij je!
      .

      Beantwoorden

  21. Marja
    Jul 07, 2015 @ 17:47:10

    Ik ben het hartgrondig met je eens. Je dochter is een heldin. En 17 uren niets drinken is levensgevaarlijk.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: