heethoofd?

Wie …ik een heethoofd? Nee hoor, ik laat me niet gek maken, al dat hittealarm en ál die adviezen!
Alsof we nog nooit éérder een paar tropische dagen achter elkaar gehad hebben.
Men denkt geloof ik dat we zélf niet meer  na kunnen denken en bovendien na 2 uur zonder water uitgedroogd zijn…… en vooral “ouderen” worden erg betutteld, móeten van alles en mógen een heleboel niét omdat het onverantwoord zou zijn.

Gelukkig is Marion nog heel goed in staat zélf duidelijk te maken wat ze wil en verstandig vindt want op “onze donderdag” gaan we natuurlijk niét de hele dag binnen zitten.
Het huis waar ze woont in Loosduinen is trouwens zélf flink verkeerd bezig, in de gangen “vriest” het zomer en winter door de véél te koud afgestelde airco, maar de kamers zijn bloedjeheet zónder airco! Je moet héél sterkt zijn om de dagelijkse gang naar de eetzaal te maken zonder een longontsteking op te lopen!

Het recreatiegebied Madestein ligt vlak achter het zorgcentrum waar Marion woont en daar kun je héérlijk wandelen. Ideaal voor een tamelijk warme dag,  het is er bosachtig genoeg om  onder de bomen te kunnen wandelen.
Er staan ook bankjes  om met de meegebrachte broodjes  een soort minipicknick te organiseren, een erg leuke afwisseling voor het lunchen in restaurantjes dat we normaal gesproken meestal doen.

b.picknick1
We genieten van de natuur en de heerlijke temperatuur die blijkbaar een gunstige invloed heeft de mensen die we tegenkomen. Wij lopen vaak  op de fietspaden omdat bospaden meestal te hobbelig zijn voor Marion (die zwaar botontkalking heeft en ieder steentje voelt) maar niémand moppert dat we in de weg lopen. Sterker nog, een paar jonge knullen met scooters die zich al druk doend  bij een bankje op houden,  maken zónder dat we iets vragen ruimte  zodat we er makkelijk door kunnen.

Ook alle schoolkinderen die juist die dag hun sportdag in het park blijken te hebben groeten vriendelijk en passeren ruim met hun natte plunje.
Een dag met een goud randje  voor een schooldag in een gebied met diepe waterplassen maar óók ondiepe slootjes. het is zo leuk om te zien hoe  kinderen  met kano’s over moet varen of het water  kruisen over  touwen die bij wijze van brug gebruikt moeten worden.
Maar ook klimnetten hangen er over ondiepe stukjes water.

b.netje
Lijkt me geweldig zo’n schoolsportdag in deze omgeving met prachtig weer waardoor een keer in het water duikelen eerder een lolletje is dan vervelend.
We komen overal vrolijke en  bemodderde kinderen tegen, stille getuigen laten zien dat lang niet iederéén droog over kwam.

blubber
Gelukkig kon Marion niet zien dat het zo’n blubberboel was aan de rand van de touwklimwerk….. want je begrijpt…… dat kleine stukje overbruggen lijkt jullie Rietepietz best een leuke uitdaging.
Alleen is Marion in haar rolstoel doodsbenauwd  dicht bij water…. en daar kan ik me best iets bij voorstellen.
Ze wilde wel van een afstandje  filmen als ik maar beloofde direct te stoppen als zij het vergenoeg vond. Jammer….  maar ik begrijp wel dat ze niet machteloos wil toekijken wanneer ik onverhoopt de blubber  in duik.  Heel jammer voor jullie natuurlijk want nu kwam ik niet zo ver… ik ben zó ’n gehoorzaam meisje!

 

38 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Tessa | 52druppels.nl
    Jul 06, 2015 @ 20:44:53

    Haha, ik hoop dat je nog es terug gaat zonder Marion! Dat wordt je beste filmpje aller tijden! 😉

    Beantwoorden

  2. IngridMoorenBlogs
    Jul 06, 2015 @ 13:49:56

    Jouw blog word je dood nog eens Rietepietz 😉

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Jul 05, 2015 @ 20:48:43

    Ja ik heb ook heel erg genoten van het prachtige weer hoor. En inderdaad mensen worden zo betutteld alsof die oude mensen nooit warm weer meegemaakt hebben. Zal wel goed bedoeld zijn allemaal. Je hebt goed geluisterd hoor maar een duik had wel een leuker filmpje opgeleverd natuurlijk haha. Valt mij ook op hoor dat veel mensen met mooi weer zo vrolijk zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 06, 2015 @ 15:16:04

      Ieder mens is gewoon ánders en weet zelf wel hoe hij/zij het best met warm weer om kan gaan. Ik kan er minder goed tegen dan vroeger maar lást heb ik er niet van gehad omdat ik weet wat ik beter wel en niet kan doen.
      Marion is een heerlijk mens met een eigen wil en dat kun je goed gebruiken bij dit weer. Ze laat zich echt niet leven hoor!
      Die kinderen hadden volgens mij een werelddag,logisch dat ze vrolijk waren;-)

      Beantwoorden

  4. terrebel
    Jul 05, 2015 @ 19:37:18

    Gek niet, dat de overheid vindt dat mensen verteld moet worden veel te drinken en rustig aan te doen met warm weer. Dat kunnen mensen toch ook wel zelf bedenken?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 05, 2015 @ 19:41:14

      Dat lijkt me ook ja, ik blijf dus maar gewoon m’n eigen kompas varen al zijn er inderdaad wel mensen die zich laten leiden door dit soort “oproepen”, misschien wel omdat het ze soms goed uitkomt.

      Beantwoorden

  5. ria
    Jul 05, 2015 @ 19:15:39

    Ik heb genoten van de ochtenden en lange avonden.Overdag was het met 27 binnen in het donker en 36 buiten hier niet te harden en dat is niet overdreven.

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden

  6. Regenboogvlinder
    Jul 05, 2015 @ 18:58:34

    Ach ja, we zijn niks gewend, daarom worden we zo betutteld… Iedereen weet heus wel hoe hij/zij zich aan moet passen aan een paar dagen warmte.
    Ik vond je toch nog aardig gehoorzaam Riet. Marion zei ‘niet verder’ en je stapte meteen van dat rek/net af… Je had me meteen aan het lachen…
    Eerlijk Riet, had je verder gedurfd? Ik wel hoor… dit soort dingen kan ik ook niet laten, tenminste als ik goeie schoenen aanheb…
    Met blote voeten op dat trappetje op die boot was ook geen goed idee hahaha!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 05, 2015 @ 19:38:57

      Ja hoor, ik wel verder durven gaan, het was maar hoogstens 3 meter, een makkie met die ruit touwen. Maar ik weer dat Marion erg nerveus wordt van water( zij kan niet zwemmen) en ze is natuurlijk nérgens toe in staat als ik erin val. In een rolstoel zitten is gewoon héél erg afhankelijk zijn en daarvoor moet je vertrouwen kunnen hebben in de “chauffeur”, daarom reageerde ik dirékt, ik wil haar vertrouwen niet verspelen. Voor een loggrapje was het genoeg!

      Beantwoorden

  7. meninggever
    Jul 05, 2015 @ 10:37:35

    Al die alarmfases voor welk weer ook, vroeger had je dat niet en overleefden we heel wat steviger sneeuw- of onweersbuien en ook hitte kwam best vaak voor. Ook al denken we dan van niet. Modder, modder, tot zijn oren, zal je straks zijn moeder horen. Het versje hoorde bij mij als kind. Elk poeltje zorgde voor een bruingrijs smoeltje. Heerlijk klooien in die rommel, maar ik was er wel stil mee of door. Tot ik naar huis moest…..dat wel….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 05, 2015 @ 11:48:08

      De “debilisering” is in volle gang op dat gebied, ze lijken wel gek!
      De hedendaagse kinderen missen een hoop wat buitenspelen betreft, waar kunnen ze nou nog spontaan dit soort “modderbaden”halen.
      De kinderen hadden het overduidelijk erg naar ’t zin, die sportdag van school zullen ze niet gauw vergeten denk ik.

      Beantwoorden

  8. Petr@
    Jul 05, 2015 @ 09:10:48

    Het is nu heerlijk in het bos, lekker in de schaduw.
    Haha Riet aan t survivalen, volgens mij had je nog wel verder gekund als Marion je niet had geroepen.
    Goed hoor dat jullie je donderdagse uitje niet door de neus laten boren!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 05, 2015 @ 11:44:31

      Het was er écht zalig en inderdaad, je kunt nog lang genoeg achter de ramen zitten als het aan onze overheid ligt want in de zorg kan niet zoveel meer.
      Zolang het verantwoord is neem ik Marion ds gewoon mee naar buiten als ze dat wil!
      Ik weet bijna zeker dat ik de overkant wel gehaald zou hebben, zó groot was de afstand niet;-)

      Beantwoorden

  9. Desire
    Jul 04, 2015 @ 20:53:02

    Zo, wat een waaghals ben je, of toch niet? 😉
    Een mooie omgeving waar jullie je bevinden. En mooi dat Marion geen ‘standaard’ bejaarde is, dat siert haar.
    Geweldig dat de jeugd zo sociaal begaan is met de medemens, zo zou het gewoon altijd moeten gaan. Maar ja …

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 04, 2015 @ 21:19:49

      Ik denk dat ik het wel zou durven, het was maar een kleine afstand die je moest overbruggen en plenty mogelijkheden om je vast te houden in zo’n vlechtwerk;-)
      Klopt Marion valt niet onder de categorie “oudjes” al is 87 en laat haar lichaam haar behoorlijk in de steek. Ze is héél jong van geest en heeft een ijzeren wil om dat wát nog kan te benutten. We hadden weer een feestmiddag!

      Beantwoorden

  10. cornma
    Jul 04, 2015 @ 19:46:15

    Stoer hoor, dat je dat touwrek wilde beklimmen. En dapper van Marion dat ze het op film wilde zetten, hoewel ze zich er eigenlijk niet zo prettig bij voelde. Het is maar goed dat jullie niet naar al die zogenaamd goede adviezen willen luisteren, want dan had je de hele middag achter de geraniums moeten zitten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 04, 2015 @ 19:58:06

      Nee de geraniums zijn nis voor ons, gewoon lekker door het bos struinen en van het héérlijke weer genieten. dat touwrek was inderdaad aantrekkelijk, het léék maar een heel kort stukje dat zelfs voor mij wel te overbruggen zou zijn. Maar inderdaad, ik kon natuurlijk niet het risico lopen een duik te maken, dan had Marion daar gestaan in haar rolstoel in angst en beven;-)

      Beantwoorden

  11. Kakel
    Jul 04, 2015 @ 15:08:03

    De ouwetjes doen het nog best 🙂 Mijn complimenten voor je behendigheidstraining! En Marions doortastendheid om er toch op uit te trekken.
    Onze konijnen buiten hebben het zwaar. We hebben een flesje bevroren water in het hok gelegd en daar liggen ze klem naast.
    De zon doet een mens goed. Kun je nagaan als de jeugd er zelfs attent van wordt.
    Koele groet 😉
    Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 04, 2015 @ 15:12:27

      Voor sommige dieren is het inderdaad afzien, gelukkig hebben de meeste wel “baasjes” die voor ze denken.
      Marion kan dat gelukkig prima zelf en barst van de leuke plannetjes die ik graag met haar uitvoer;-)

      Beantwoorden

  12. Harrij Smit
    Jul 04, 2015 @ 12:16:37

    Ja wat een oeverloos en dom gezeur over een hittegolf. Gelukkig weten jij en ik dat niet de geadviseerden gestoord zijn, maar de al- en betwetende adviseurs (M/V) 😀

    Beantwoorden

  13. powerpointgreetje
    Jul 04, 2015 @ 11:08:38

    Een heel leuk verslag met mooie foto’s,
    tja….. al die goede raad en adviezen, we zijn zelf wel oud en wijs genoeg over hoe en wat…

    Beantwoorden

  14. Marion Schütte-de Brabander
    Jul 04, 2015 @ 09:54:17

    Het was weer een heerlijke dag maar toen jij in de touwen wilde en ik die modder zag, dacht ik, oei, als ze met die modder schoenen over dat touw gaat. gaat ze uit glijden, ik zag de dag al in de modder verdwijnen, haha.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 04, 2015 @ 12:40:00

      Het was écht een heerlijke dagen wat hébben we genoten van alles hé!
      Jij was natuurlijk bang dat iedereen zou zeggen dat ik door jou “in de touwen gejaagd werd”;-) ik dénk dat ik wel droog overgekomen was hoor, ik zat natuurlijk ook niet écht op een modderbad te wachtenXXX

      Beantwoorden

  15. John
    Jul 04, 2015 @ 09:46:52

    Ja, al die alarmen en adviezen. Leuk hoor maar inderdaad, we denken zelf wel na over hoe en wat.
    Jammer, ik had je graag over het water zien klauteren. Waarom moest je nu net nu luisteren. Normaal ben je toch niet zo braaf volgens mij 😛

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 04, 2015 @ 12:36:33

      Whahaha, je kent me aardig! Maar ja, ik heb dan weer begrip voor de “machteloze positie” van Marion en wil haar vertrouwen niet verspelen. Ze levert zich altijd vol vertrouwen aan mij uit en dat moet ook kúnnen vind ik. Maar ik geeg het toe, ik had gráág geprobeerd of ik heelhuids aan de overkant kon komen , een nat pak is met dit heerlijke weer dan weer niét zo erg;-)

      Beantwoorden

  16. Marja
    Jul 04, 2015 @ 08:15:23

    Ik ben blij dat Marion je heeft teruggefloten. Stel dat jij de sloot in was gekieperd en zij daar alleen langs de kant zat ….

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Jul 04, 2015 @ 02:13:10

    Ik zie jou inderdaad wel het hele touwwerk doorklimmen als je de kans gekregen had 🙂

    Beantwoorden

  18. Blog Zonder Naam
    Jul 03, 2015 @ 21:34:44

    Ik begin ’s morgen nu rond half 5 met melken, dan kunnen de koeien nog van het gras genieten als het nog niet zo warm is. De kalveren en pinken krijgen extra water bij en ’s middags halen we de dieren eerder binnen, zodat ze vers water kunnen drinken en uit de zon kunnen staan. Ook dieren kunnen namelijk een hittestuwing krijgen en dan heb ik niet over al die huisdieren die in auto’s achtergelaten worden en daar door de hitte overlijden. Maar ook de konijntjes in de tuin (parasol erboven zetten!), paarden en pony’s (kunnen ook slecht tegen de warmte) en andere dieren die onwetend in de volle zon gelaten worden.
    Het zijn dus niet alleen de mensen die verkoeling nodig hebben……in de blubber….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 03, 2015 @ 21:55:50

      Dat is me bekend natuurlijk maar dieren zijn helaas vaak afhankelijk van het feit og de mensen die ze verzorgen hun verstand gebruiken. Zit bij jou wel goed weet ik, daar heb je ook vást geen oproep van hogerhand voor nodig, je kent je dieren en weet wat goed is voor ze!
      Ik kan me gewoon niet vóórstellen dat er nog altijd mensen zijn die dieren in de auto laten zitten als het warm is.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

