waterig pilsje

Tijdens onze rondvaart,  van pakweg een maand geleden, in het gebied rondom Zoetermeer  kwamen we  op enige afstand langs een groot complex van bierbrouwer Heineken.
vatbierOnze gids vertelde iets dat ik nog niet wist en zelfs niet verwacht had.
Het concern blijkt meer dan serieus  bezig te zijn met milieuvriendelijk werken.
Ach zo gek is dat óók weer niet dat ik dat niet weet, ik loop me nou eenmaal niet dagelijks af te vragen hoe fabrikanten hun  product in de markt zetten.
Ik was trouwens nog aardig verbijsterd toen ik hoorde dat het een grote verbétering is dat men om één glas bier te kunnen brouwen nu nog maar krap 4 glazen water gebruikt………, in het verleden was dat nog 7 glazen!
biertjeAlle 160 brouwerijen van Heineken wereldwijd gebruiken nog maar 3,9 hectoliter (hl) water per hectoliter bier. Het is volgens het concern de eerste keer dat het cijfer onder de vier komt. Heineken loopt daarmee een jaar voor op schema. (staat er o.a. op deze site, best het lezen waard want het concern doet véél meer om het milieu zo min mogelijk te schaden!)

Ik was, tot die vaartocht dus, volkomen onwetend  dat bierdrinkers  eigenlijk behóórlijk  milieuonvriendelijk bezig zijn!
In plaats van één glas water tegen de dorst te drinken nemen zij een een pilsje  dat bijna 4 glazen water heeft gekost, echte milieu barbaren kun je wel zeggen!
schuimendbierEn dan blijft het meestal niet bij dat éne pilsje, er gaan émmers water doorheen eer de pilsdrinker  genoeg heeft……. en dan héb ik het nog niet eens over al dat water dat door het toilet gespoeld wordt om weer al dat pils weer kwijt te raken.
Laat de milieumaffia het niet horen want vóór je het weet is de hetze tegen rokers omgebogen naar een hetze tegen pilsdrinkers,  uiteindelijk is water een té schaars goedje om  3/4 van te verspillen voor een pilsje, zélf tijdens deze warme dagen.
Een béétje drinker jaagt er wekelijks toch minstens één douchebeurt doorheen!
Ben ik altijd  onbewust reuze milieubewust bezig geweest want ik drink nooit pils….. precies, omdat ik het vies vind  om water te sparen…..! Goed hé!

 

 

 

42 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Jul 05, 2015 @ 10:42:11

    Het drinken van bier was in de Middeleeuwen heel wat zinniger dan het nuttigen van water. Omdat men (in ons land) water tapte uit de grachten en vaarten en die ook weer werden benut voor het spoelen van de strontemmers en urine. Kortom, van water werd je ziek, bier hield je beter. Dat water wat nodig was voor al dat bier hadden en hebben we genoeg. Maar het verschilt wel per plek van herkomst hoe het bier gaat smaken. In Tsjechie, bij de stad Pilzen, zagen we hoe oeroude waterbronnen werden benut, zuiverder dan welk water ook, en dat leidde tot heerlijke bieren. Als wij nog eens leren om met spoelwater of regenwater slimmer om te gaan, komt het best nog wel eens goed. Ook met het milieu. Alleen jammer voor hen die dan niets meer te doen hebben bij die milieugroepen. Proost!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 05, 2015 @ 11:42:00

      Ben ik maar weer blij dat ik niet in de middeleeuwen leef want ik drink véél water!
      Maar ik had geen idéé dat juist het Heineken concern op veel punten zo mens-en milieuvriendelijk bezig is. Daar kan menig bdrijf een voorbeeld aan nemen.

      Beantwoorden

  2. Kakel
    Jul 04, 2015 @ 15:11:34

    Yak, bier…
    Jij bent héél goed bezig, Riet, maar dat is toch geen nieuws ❤
    Roos en ik drinken graag cocktails: een takje munt, twee schijfjes citroen en koud water. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld.
    Lieve groet Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 04, 2015 @ 15:14:15

      Ik ga voor nóg simpeler, gewoon kraanwater, héérlijk. Maar dan moet je natuurlijk wél in de juiste regio wonen want het kraanwater is niet overál zo heerlijk dat er niets bij hoeft.

      Beantwoorden

  3. RenéSmurf
    Jul 04, 2015 @ 09:47:39

    Ja, ik drink dan helemaal geen alcohol. Ze zijn natuurlijk goed bezig, dat ze steeds beter aan het milieu denken. Dat is met verf productie net zo, alleen wordt de kwaliteit dan wel wat minder. Maar keus is er niet, want het milieu is zeer van belang.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 04, 2015 @ 12:33:25

      Klopt helemaal, verf op waterbasis ligt er na een aantal té intensive sopbeurten gewoon áf is mijn ervaring. Alcohol is gelukkig geen “must”wie niet wil hoeft het niet te nuttigen , gewoon water is trouwens prima als je dorst hebt. .

      Beantwoorden

  4. Petr@
    Jul 03, 2015 @ 12:51:14

    Goed bezig Riet! Je bent echt een groene vrouw haha.
    Nou ik lust wel een witbiertje hoor als het warm is, of een rosebiertje. Ik heb er gistermiddag nog een op, we mochten een uur eerder naar huis dus lekker in de tuin met een biertje!
    Ik wist wel dat er water gebruikt werd bij het brouwen, vroeger haalden ze dat uit de grachten heb ik me laten vertellen.
    Ik denk dat ik vananvond weer een biertje neem, niet verder vertellen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 03, 2015 @ 15:03:41

      Dat er water aan te pas kwam wist ik wel maar zóveel? Vroeger dronk is bij warm weer wel een oud bruin maar tegenwoordig heb ik dan liever bitter lemon of tonic.
      Nee natúúrlijk vertel ik het niet verder dat jij vanavond een lekker wit biertje neemt;-)

      Beantwoorden

  5. cornma
    Jul 03, 2015 @ 11:23:38

    Zelf drink ik toch liever een glas water. Bier stinkt, maar echtgenoot vindt het met dit warme weer toch wel eens lekker. Ik drink überhaupt geen alcohol.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 03, 2015 @ 14:46:32

      Henk drinkt graag een pilsje hoor, ik niet maar dat gaat niét om de alcohol want dáár ben ik niet vies van;-) maar water vind ik heerlijk, en dan liefst gewoon kraanwater uit onze eigen omgeving!

      Beantwoorden

  6. Regenboogvlinder
    Jul 02, 2015 @ 21:49:20

    Ik doe met je mee, offe eigenlijk niet, want ik drink ook nooit pils blèg…

    Beantwoorden

  7. Tessa | 52druppels.nl
    Jul 02, 2015 @ 19:28:07

    ga maar niet googelen hoeveel liter water de productie van dat stukje rundvlees op je bord kost. dan ga je spontaan bier zuipen!

    Beantwoorden

  8. Corja
    Jul 02, 2015 @ 19:10:35

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 02, 2015 @ 19:17:07

      Whahaha, ik heb al vaker gehoord dat er iets met urine gedaan kon worden om het zelfs drinkbaar te maken (misschien in de ruimtevaart) Maar dit heeft natuurlijk de toekomst;-)

      Beantwoorden

  9. John
    Jul 02, 2015 @ 14:06:08

    Ja, dat men minder water nodig had wist ik wel. En met het teruglopen van het grondwaterniveau geen slechte zaak. Maar een leuk leerzaam logje dit 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 02, 2015 @ 16:29:50

      Op de site die ik gelinkt heb staat ook nog te lezen dat één van hun grootste fabrieken al helemaal op zonne energie draait. Wat op mij de beste indruk maakte op die site is dit stukje;

      “Lokaal grondstof sourcen

      Zo loopt er in Haïti een vijfjarig programma om boeren uit de armoede te trekken. Heineken verschaft zaden, verzorgt trainingen en garandeert de agrariërs een afzetmarkt. Het resultaat is een 100% hogere productie van sorghum en een inkomensstijging van 75%. Aan de lokale sourcingprojecten doen wereldwijd 120.000 boeren mee, waarvan 840.000 gezinnen profiteren

      Beantwoorden

  10. datzalwel
    Jul 02, 2015 @ 13:51:19

    Ik las net bij bZN dat we afgaande op het verbruik van water zéker geen melk meer mogen drinken of kaas eten etc.Dus blijf ik maar lekker aan een koel glaasje bier!!

    Beantwoorden

  11. Melody
    Jul 02, 2015 @ 11:35:56

    bier…. alcohol zo wie zo….. ik verafschuw het. Ik vind het stinken en gruw ervan als ik de geur in mijn neus krijg. Daarbij zeer slechte ervaringen met mensen die hun taks niet kenden …. dus nee niet aan mij besteed. Oftwel een brouwer zou failliet gaan als hij van mij afhankelijk zou zijn 😉

    Geef mij maar sap !

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 02, 2015 @ 16:19:33

      Bier ruikt inderdaad niet lekker voor niet bierdrinkers ( zoals ik ook ben) maar het stoort me niet. Mensen die geen maat kunnen houden zijn geen pretje,limonades liggen me niet zo. Als het moet een bitter lemon. Maar er zijn genoeg alcoholhoudende drankjes die ik wél lekker vind hoor maar dat bewaar ik voor de avond.

      Beantwoorden

  12. Blog Zonder Naam
    Jul 02, 2015 @ 11:34:34

    ….En weet je hoeveel water erdoor gaat voor een liter melk?? Zo’n koe drinkt wat af, zeker met dit weer. En dan nog het reinigen van alle apparartuur; Ik denk dat we voor melk nog meer water kwijt zijn dan voor bier. Dan maar aan de frisdrank?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 02, 2015 @ 16:15:23

      Nou …. een koe heeft natuurlijk nog véél meer nuttige dingen dan z’n melk, de mest wordt gebruikt en hij, eh…zij eindigt óók nog eens haar leven als een lekker lapje vlees op ons bord! Dat kunnen we dan weer tegen elkaar wegstrepen denk ik 😉

      Beantwoorden

  13. IngridMoorenBlogs
    Jul 02, 2015 @ 11:06:06

    Ja,als je het zo bekijkt…hahah

    Beantwoorden

  14. beaunino
    Jul 02, 2015 @ 10:12:39

    Creatief brein heb je toch Riet. Erg verfrissend;-)

    Beantwoorden

  15. Marion Schütte-de Brabander
    Jul 02, 2015 @ 09:37:20

    Ik houd niet van bier maar wel van water, dus dat komt mooi uit.
    XXX

    Beantwoorden

  16. Leidse Glibber
    Jul 02, 2015 @ 01:49:37

    Met deze hitte vind ik campari orange lekker drinken , kan je even nakijken hoe het daar mee zit 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 02, 2015 @ 07:12:45

      Mocht ik er iets over vinden laat ik het je weten, ondertussen heb je het voordeel van de twijfel natuurlijk, beroerder dan pils kan het er eigenlijk niet voorstaan qua water!

      Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    Jul 01, 2015 @ 20:53:05

    met of zonder schuim, ik ben niet van plan urine te drinken. Sommige bieren smaken als pis als ik kenners mag geloven. Ik blijf er liever af.

    Beantwoorden

  18. Marja
    Jul 01, 2015 @ 20:07:52

    Jemig. Bel Greenpeace. Voortaan mogen alle bierdrinkers hun vocht recyclen.

    Beantwoorden

  19. Corja
    Jul 01, 2015 @ 20:02:18

    Altijd wel gedacht dat je heel milieubewust was, Riet.
    Maar interessant blog. Ik heb me er eerlijk gezegd ook nooit zo mee bezig gehouden. Vanwege dezelfde milieubewuste instelling als jij. 😉 Maar hoe zit het met wijn?

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

