gespleten persoontje

Puur fotogeniek ben ik nog steeds niet, maar vroeger was het écht een kwestie van rampenfoto’s verzamelen als ik de meeste foto’s van vroeger bezie.
Een onverwacht genomen foto kon soms wel door de beugel maar vooral geposeerde foto’s waren vaak  3x niks, meestal zat ik als een geschrokken konijn met een vertrokken bekkie in de lens te kijken.
Mijn gevleugelde uitspraak wanneer iemand me op de gevoelige plaat wilde vastleggen was dan ook;
“Ik héb een fotogenieke kant maar daar zit ik altijd op”! Helaas wint die kant niet aan ouder worden en wat extra  kilootjes dus tijd voor wat zelfreflectie.
Voor m’n gezicht deden wat kilootje extra qua “fotogeniek zijn” wél goed  zodat ik de oude verontschuldiging niet meer hoef te gebruiken.
in naturaDat wil niet zeggen dat ik nooit meer rampzalig op een foto sta, o jawel hoor voorbeelden genoeg maar soms ben ik zelfs tevreden!
Omdat ik uit wilde vogelen wát nou m’n meest fotogenieke kant is  maakte ik gisteren  laat op de dag dan maar even een “selfie”.
Geen succes, je ziet het duidelijk, de échte jus is er wel af en de camera  legt wallen en plooien vast waar een Dr.  Schumacher minstens  een week brood op plank mee zou hebben als ik hem dat zou gunnen. Waar een paar van plezier fonkelende blauwe ogen de aandacht dan nog leuk kunnen afleiden doen deze doffe  kiezelstenen niets om er nog wát van te maken.

De camerastand lijkt bij een selfie zeker  niet overmatig te flatteren en dus vroeg ik Henk vanmorgen, toen ik nog fris en fruitig was én net opgetut, of hij even een foto wilde maken.
origineelEn dát pakte beter uit, ik zeg niet voor niets al jaren dat  een fotograaf je mooi kan maken….. maar ook lelijk!
Oke, een scheve mond kan hij niet recht maken maar verder heeft hij toch al zijn liefde in deze foto gelegd dát is wel duidelijk, en dat in één keer knippen zonder retoucheren!
Artiesten willen soms slechts van één kant gefotografeerd, en dan natuurlijk van hun béste kant. Voor het geval ik ooit nog beroemd ga worden dus maar eens uit zoeken wat mijn beste kant is, dát was de bedoeling van de foto.

En dus….., een beetje plakken en knippen, twee keer de linkerhelft van m’n gezicht aan elkaar en twee keer de rechterhelft van m’n gezicht aan elkaar, vergelijken en….. tja, helemaal duidelijk, ik ga tóch voor “gewoon 2x de helft” mét alle onvolmaaktheden! Dán maar alleen een “mooie binnenkant “, is eigenlijk  toch véél belangrijker!

2x L 2x R

 

59 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Jun 26, 2015 @ 22:41:27

    Geweldige zelfspot Riet… ik vind het hilarisch! Ach joh.. zoals al vaker werd gezegd hierboven (goh als ik een beetje laat ben met reageren heb ik toch een werk… al die reacties wil ik ook lezen natuurlijk) de binnenkant zit zeker goed bij jou, die is sowieso mooi, dus ik zou tevreden zijn hoor.
    Mens, wie is er nou wel tevreden over zijn eigen foto’s… Ik heb niet voor niks een vlinder gekozen, die kleurt overal bij! 😉

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Jun 25, 2015 @ 09:46:49

    De ogen bleven of blijven, en die spreken…..nog steeds……..:)

    Beantwoorden

  3. cornma
    Jun 24, 2015 @ 16:40:53

    Of je nou links of rechts op de foto gaat, dat maakt niets uit. Jij bent gewoon Riet en mooi zoals je bent.

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Jun 23, 2015 @ 23:44:53

    Met dat laatste heb je helemaal gelijk, daar is ook niks mis mee bij jou en daar gaat het ook om. En ook voor de rest heb je niks te klagen hoor. Je bent zoals je bent, heb ik ook hoor. Mijn moeder is 99 en die vind ik ook mooi zoals ze nu is. Ik zie niet de rimpels en die dingen maar gewoon wat ze altijd voor ons gedaan heeft en hoe dapper ze nog steeds op zichzelf woont. Dat zie ik allemaal aan haar foto’s. Wat je zei over onverwachte foto’s ben ik met je eens hoor. Als ik op vakantie ga en eens vraag of mijn zus me op de foto wil zetten ben ik er nooit blij mee. Onverwachte foto’s kunnen wel soms mijn goedkeuring wegdragen haha.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2015 @ 16:16:52

      Toch een onvoorstelbaar hoge leeftijd hé je moeder, en ja dan zijn er weer ándere dingen die je kunnen vertederen. Mooi is gewoon heel subjectief en ook nog eens voor iedereen anders.
      Ja vroeger was “op de foto gaan” een ramp tegenwoordig kijk ik best wel makkelijk in de lens en dat scheelt toch héél wat rampenfoto’s!

      Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Jun 23, 2015 @ 17:09:59

    Verschrikkelijk!
    Hahahahahaha!
    Een mens is mooi in wat hij/zij doet of laat
    Mooi in Liefde
    Niet in haat
    En daarom ben jij dus MOOI

    Beantwoorden

  6. Lenjef
    Jun 23, 2015 @ 16:37:22

    Spiegeltje, spiegeltje…

    je bent
    zoals je bent
    en daar kan enkel het zelfbeeld

    dat men vaak krijgt door anderen
    iets aan veranderen

    hoeveel diepte
    heeft een mens
    die over de buitenkant oordeelt?

    Je bént een mooi mens!
    Lenjef 😉

    Beantwoorden

  7. Marion Schütte-de Brabander
    Jun 23, 2015 @ 14:29:24

    Te gek gedaan maar je bent gewoon mooier.
    XXX

    Beantwoorden

  8. Petr@
    Jun 23, 2015 @ 10:08:39

    Leuk gedaan Riet, toch vind ik je naturel het mooist!
    Ik sta zelf liever achter de camera, ik heb een spiegelreflex dus ik kan me goed verstoppen haha

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 23, 2015 @ 12:45:12

      Verstoppen gaat inderdaad makkelijk achter spiegel reflex camera dan achter mijn automaatje. Vroege liep ik met een boog om camera’s heen, ik ben nu véél , (misschien wel té) makkelijk te verleiden;-)

      Beantwoorden

  9. Jokezelf
    Jun 23, 2015 @ 10:06:32

    Je hoeft helemaal niet fotogeniek te zijn om mooi op een foto te komen. Ik vind de eerste foto welgemeend prachtig. Niks meer aan doen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 23, 2015 @ 12:42:51

      Klopt, mooi zijn en fotogeniek zijn hebben eigenlijk niets met elkaar te maken, je kunt het allebei zijn maar ook allebei niét! Maar het helpt als je goed in je vel zit, dat straal je toch ook een beetje uit op een foto! Ik had vroeger erg veel moeite met in de lens kijken, dat is nu geen probleem meer.

      Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Jun 22, 2015 @ 22:55:12

    Waarom denk je dat ik de hele dag met een camera rondloop, dan hebben ze weinig kans mijn gezicht op de foto te zetten er zit altijd wel weer die camera voor 🙂

    Beantwoorden

  11. lisoverseks
    Jun 22, 2015 @ 05:33:21

    Ik ben ook nog steeds op zoek naar mijn chocoladekant 😄
    We kunnen nu eenmaal niet allemaal fotogeniek zijn, snik snotter.
    Al zie ik 100x liever jouw selfies dan.. Jeweetwel.
    X

    Beantwoorden

  12. beaunino
    Jun 22, 2015 @ 00:08:33

    Wat geinig, hoe kom je er weer op om dat te gaan doen. En jij als jezelf is natuurlijk het allermooist!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 22, 2015 @ 08:56:55

      Je ziet in de media wel eens dit soort grappen en dan blijft dat bij mij toch ergens hangen als”leuk, moet ik ook eens doen”, maar natuurlijk moet ik het gewoon met m’n eigen fieselemie doen.

      Beantwoorden

  13. gewoonhanny
    Jun 21, 2015 @ 23:54:28

    Waarom uitzoeken welke helft het mooiste is. Ieder gezicht is mooi, met eventueel alle onvolkomenheden. Al dat gefotosjopt tegenwoordig maakt een mens niet mooier.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 22, 2015 @ 08:48:54

      Nee ben ik met je eens, proberen je gezicht te verbeteren heeft nul zin, dan val je in “het echt” natuurlijk behoorlijk door de mand. Maar we blijken dus meestal wél een kant te hebben die gunstiger op de foto overkomt, bij mij zo te zien de rechterhelft. Artiesten zullen daar dus gebruik van maken omdat het voor hén belangrijk is goed op het plaatje te komen.Ik hou er alleen een grappig logje aan over, ook nooit weg;-)

      Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    Jun 21, 2015 @ 23:31:54

    Ik heb dat ook ooit met foto’s van mezelf gedaan. heel apart effect geeft dat. Ik moet zeggen: ik vind dat je mooi bent.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 22, 2015 @ 08:46:07

      Dankjewel voor het compliment. Mooi is natuurlijk een subjectief idee maar als ik dénk dat de hoofdzaak is dat ik tegenwoordig meer vrede met m’n uiterlijk heb dan vroeger en dát komt misschien wel over als mooi!

      Beantwoorden

  15. powerpointgreetje
    Jun 21, 2015 @ 23:21:15

    hahaha…. wat leuke foto’s, knap gemaakt hoor!!!!
    Ik doe het je niet na, slaap lekker

    Beantwoorden

  16. kakel
    Jun 21, 2015 @ 22:43:46

    Wat een verschil tussen twee keer links of rechts! Ik heb er met verbazing naar zitten kijken. Heel jammer dat de binnenkant niet zichtbaar is aan de buitenzijde. Eén ding weet ik zeker: mijn best kan is mijn achterhoofd 😉
    Lieve groet Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 22, 2015 @ 08:43:07

      Het luistert nogal nauw om de foto echt recht in je gezicht te maken. iedere afwijking maakt de verschillen tussen rechts en links alléén maar groter.
      Mijn beste kant lijkt rechts te zijn, twee keer rechts lijkt nog érgens op, twee keer links is om te huilen;-(
      Ik zie tussen de regels van jouw schrijfsels een stuk méér van je binnenkant dan ik ooit van je buitenkant gezien heb, je bent niet zo scheutig met foto’s 😉

      Beantwoorden

  17. Renesmurf
    Jun 21, 2015 @ 22:15:30

    ja, dat gefotoshop van tegenwoordig is ronduit eng, maar ach, tevens vermaak en daarvoor zijn we tenslotte op aarde. denk ik zo.
    Ik wil niet graag op de foto, ik maak ze liever, met zo weinig mogelijk mensen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 22, 2015 @ 08:39:44

      fotobewerking is érrug leuk om te doen, maar dan meer om grappen mee uit te halen, om mezelf mooier te maken lijkt me niet zo zinvol want bij een ontmoeting “in het echt”sta je dan in je hemd!

      Beantwoorden

  18. Corja
    Jun 21, 2015 @ 21:31:53

    Hoe krijg je het voor elkaar, die twee dezelfde helften aan elkaar plakken. Toch ziet het er een beetje eng uit. Doe mij maar de combinatie links-rechts. En je binnenkant? Die schijnt er zeker doorheen. Zowel op foto een als twee zie je een mooi, liefdevol mens!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 21, 2015 @ 21:51:34

      Dat is een fluitje van een cent hoor, in een fotobewerking programma 3 kopietje van de foto maken, de linker helft van één kopie selecteren, kopieren, spiegelen en op een andere kopie plakken aan de rechterkant
      Dat ook doen met de overgebleven rechterkant en die op de andere kopie aan de dan linkerkant plakken, ik mag graag wat knutselen 😉
      2x rechts lijkt nog ergens op , 2x links is écht verschrikkelijk dus ik ga ook voor “gewoon” 1x links en 1x rechts ,zoals het hoort;-)
      Mijn moeder zei altijd al dat het mooi van binnen zit, als jong meisje loop je daar niet warm voor maar ondertussen zie ik dat natuurlijk ook de waarheid die daar in zit.

      Beantwoorden

  19. Harrij Smit
    Jun 21, 2015 @ 19:28:03

    Ach ja, niet iedereen kan zo onvoorstelbaar mooi op zijn eerste selfie staan als ondergetekende 😀 , maar jij komt er toch dicht bij in de buurt. Nog eens vergelijken? https://gedachtgedicht.wordpress.com/2015/06/14/eerste-selfie/

    Beantwoorden

  20. Zus
    Jun 21, 2015 @ 19:03:17

    Riet ik zie een leuk mens op alle twee de foto’s het konden zussen van je zijn. De rechtse is iets beter belicht lief en iets jonger dan jij.De rechtse is je oudste zus en jij zit er tussen in . Hoe bestaat het he?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 21, 2015 @ 19:38:12

      klopt, op de “normale foto” zit m’n rechterkant méér in het licht dan de linker, dat zie je natuurlijk goed terug als je zo’n helft aan beide kanten neerzet , en bij de linkerkant is het natuurlijk precies andersom.
      Leuk om zo tussen “mezelfzussen” te zitten;-)

      Beantwoorden

  21. Tessa | 52druppels.nl
    Jun 21, 2015 @ 18:42:38

    Door je kapsel op die ene foto heb ik ineens zin in Mc Kroket!

    Beantwoorden

  22. Marja
    Jun 21, 2015 @ 18:07:15

    Wat leuk. Dat deed ik ook eens een keer in 2011. http://rammelaars2.blogspot.be/2011/08/je-beide-persoonlijkheden.html
    Ik vind je naturel het leukst.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 21, 2015 @ 19:33:26

      Hartstikke leuk, ik heb het iets ander gedaan dan jij destijds maar dat werkte ook, van twee linker helften van mezelf wordt echt niet blij, twee rechterhelften is ook wel “anders” maar toch minder gek.Waarschijnlijk is dus mijn rechterkant m’n beste kant;-)

      Beantwoorden

  23. Melody
    Jun 21, 2015 @ 17:41:24

    Een ander Ziet altijd iets anders dan jijzelf he?

    Ik zie een mooi mens, zoals er maar weinig zijn, echt en puur.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

