het piept…..

Kom, ga nog even  mee de tuin in, ik wil je n laten zien wat er in ons kleine oerwoud verborgen zit!
Heel goed verstopt onder al doet groen zit een jong merel gezin verborgen.
Het nest ligt op een daar al jaren hangende overbodig geworden aluminium ladder, een perfecte plek voor vogelnesten want er is voor buurpoezen geen doorkomen aan door de vuurdoorn die boven de ladder welig tiert.

jongemerels
We zien er helaas weinig van de jongen,  door het koude voorjaar zijn pa en ma merel niet zo gewend aan beweging in de tuin, we zien dus niet veel meer dan het af en aanvliegen van ouders op hun niet te téllen voedervluchten.
Om de beestjes niet teveel te storen heb ik het bij die éne poging gelaten, er zijn in ieder geval twee koppies te onderscheiden op bovenstaande foto en het is een gepiep van jewelste in het nest.
Als je gehoor nog in orde is kun je, ondanks  het lawaai dat camera maakt, iets van    het gepiep van de kleintjes horen op het filmpje.
Eh wát….?  Piepklein logje zeg je?  Ja hallo, wél puur natuur hoor!
Moet kunnen voor een keer hoor maar oke, draag jij dan maar een onderwerp aan dat nodig door mij “uitgediept moet worden”, óók goed!

42 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. J@n.
    Jun 20, 2015 @ 10:41:37

    Ik en iets bedenken? Nee joh, jij hebt veel meer fantasie, dat laat ik dus graag aan jou over.

    Beantwoorden

  2. kakel
    Jun 17, 2015 @ 21:22:40

    Wij hadden ook een merelnest in de tuin maar eksters hebben het leeg geroofd toen wij niet thuis waren. De dagen ervoor hebben we ze steeds verjaagd, maar ja, een mens moet af en toe ook nieuwe voedselvoorraden inslaan. Bij thuiskomst was het een treurig gezicht: drie kleine dode mereltjes op de grond 😦
    Maar die van jou halen vast het najaar!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 20, 2015 @ 12:07:02

      Dat gebeurt helaas, het is de natuur maar in je eigen tuin wil je daar toch niet aan. Het is hier ook wel eens gebeurd maar tegenwoordig hebben we heel beschutte hoekjes te bieden en gaat het meestal goed.

      Beantwoorden

  3. Tessa | 52druppels.nl
    Jun 17, 2015 @ 18:15:38

    Ik heb na mijn vijf dagen afwezigheid heeeeel veel in te halen, dus ik zal vandaag niet piepen over te korte blogjes

    Beantwoorden

  4. John
    Jun 17, 2015 @ 10:09:49

    Het lawaai van de camera? Sta je nog met zo’n camera waar je aan moet draaien dan? :p
    Nee, het was duidelijk te horen. Erg leuk! Jong leven is altijd weer fijn om te zien.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 17, 2015 @ 13:07:48

      Whahaha, nou zo erg is het gelukkig niet maar, de camera maakt niet héél veel herrie, de wind vaak wél en bij zachte geluiden als dat piepen kan dat genoeg zijn , Henk kan de vogeltjes op het filmpje niét onderscheiden van de bijgeluiden!

      Beantwoorden

  5. Renesmurf
    Jun 16, 2015 @ 22:14:55

    Ja, zoiets is leuk om mee te mogen maken, geniet er van! En meer kan je niet doen, lekker rustig aan.

    Beantwoorden

  6. Petr@
    Jun 16, 2015 @ 21:08:31

    Wat schattig Riet, ik hoorde ze hoor!
    Wij hebben dit jaar twee merelnesten in de tuin gehad en beide keren helaas door eksters leeg gehaald, heel jammer.
    Wat een goed en beschut plekje voor een nest!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 17, 2015 @ 08:09:35

      Dat risico blijft altijd natuurlijk, het is de natuur zeggen we dan, maar leuk is anders. Wij hebben ondertussen toch wel vrij veilig plekjes te bieden aan broedende vogels maar je ziet dat de vogels toch héél erg op hun hoede zijn met voedsel aanslepen. Ze komen gaan steeds met een grote omweg naar het nest.

      Beantwoorden

  7. Hartelijke Hot Hulk
    Jun 16, 2015 @ 19:28:06

    Toen ik nog een tuin had met 2 verschillende soorten heggen, sliep de poes in de oude vogelnestjes.

    Beantwoorden

  8. powerpointgreetje
    Jun 16, 2015 @ 13:10:33

    Hartstikke leuk nieuw leven in je tuin….

    Beantwoorden

  9. Harrij Smit
    Jun 16, 2015 @ 11:18:27

    Wat moet ik nou de hele dag doen, nu je je er met zo’n piepklein blogje – dat nog piept ook – hebt afgemaakt 😦

    Beantwoorden

  10. Suskeblogt
    Jun 16, 2015 @ 06:55:16

    Hier zitten ook regelmatig vogels in de tuin om het eten van de katten te stelen. Gelukkig liggen onze katten daar niet wakker van. 🙂

    Beantwoorden

  11. lisoverseks
    Jun 16, 2015 @ 02:59:19

    Nieuw leven, blijft altijd adembenemend om naar te kijken X
    Ik kijk wel uit om een uitdiep onderwerp aan te dragen, straks luister je er ook nog naar 😜

    Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Jun 16, 2015 @ 01:44:40

    Jarenlang heb ik in de tuin van ons oude huis een vogelhuisje gehad, nooit bezoek gehad. Hier op het balkon denk ik dat ik er helemaal niet aan hoef te beginnen. Nee ik zal moeten genieten van blogs zoals die van jou. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 16, 2015 @ 13:17:57

      Vogelhuisjes werken meestal alleen voor de mezensoorten, de rest zoekt liever een plekje tussen flink wat begroeiing. Wat bij ons helpt is dat we niet zoveel in de tuin zitten, dat is rustiger voor beestjes;-)

      Beantwoorden

  13. gewoonhanny
    Jun 16, 2015 @ 00:55:12

    Prachtig zo’n nest in de tuin. Het zou leuk zijn om het uitvliegen te zien.
    Helaas hebben we zelf geen nest in de tuin (denk ik). Het zou kunnen in de taxus, maar dat is dan niet goed te zien.
    Je logje is misschien piepklein (valt wel mee volgens mij), maar wel goed gevuld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 16, 2015 @ 13:15:50

      We heben een rustige tuin omdat we geen echte buitenzitters zijn én heel veel beschutte plekjes waar een nestje maken verleidelijk blijkt te zijn. Meestal zien we ook nog wel dat de jonge vliegles krijgen en dan blijven we natuurlijk zoveel mogelijk uit de buurt van ze.

      Beantwoorden

  14. beaunino
    Jun 15, 2015 @ 22:32:02

    Wie het kleine niet eert… Prachtig toch, nieuw leven, en dat ik jòùw tuin😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 16, 2015 @ 13:13:51

      We zijn hartstikke verwend op dat gebied, we hebben ieder jaar wel érgens een nestje, soms koolmezen, soms merels, duifjes komt ook wel voor, het blijft leuk om het te volgen en dat doe ik dus ook altijd!

      Beantwoorden

  15. Marja
    Jun 15, 2015 @ 22:03:13

    Schattig. Ik verjoeg vanmorgen per ongeluk een ouderpaar toen ik aan het wieden was. Gelukkig had ik het in de gaten en ben snel een paar meter verderop gaan zitten. Ze waarschuwden me luid en duidelijk. Slimme vogels.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 15, 2015 @ 22:14:29

      Toen wij in Den Haag woonden kon ik geen koolmees van een pimpelmees onderscheiden, nu hoor ik aan het geluid van de vogels of er een kat in de buut is.
      Eigenlijk zou ieder kind met een groene tuin op moeten groeien!
      Jij hebt natuurlijk helemaal een lustoord/

      Beantwoorden

  16. datzalwel
    Jun 15, 2015 @ 22:01:12

    Reuze leuk de natuur zo dichtbij te kunnen volgen. Wij hebben geen tuin maar tegenover héle hoge bomen waarin we vanaf de eerste twijg het hele nest bouwen het broeden en het uitvliegen van kraaien hebben kunnen volgen, wij wonen dus héél hoog :-). Kraaien misschien niet door iedereen geliefd maar evengoed mooie vogels die ook hun plaats hebben in de cyclus.Bewondering kregen we voor de bouw toen het nest regen hagel en stormen overleefde en pa en ma tenslotte over de toppen weg scheerden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 15, 2015 @ 22:11:08

      Ja ongeacht welke vogels er broeden, het is altijd mooi om het te volgen. Hoe de ouders zich te pletter werken om al die vragende bekjes te vullen.
      En heel slim, hoe ze steeds weer met nieuwe omwegen naar het nest vliegen om eventuele vijanden te slim af te zijn. Mooi zo’n hoge uitkijkpost!

      Beantwoorden

  17. Melody
    Jun 15, 2015 @ 21:13:03

    pstttt….. (fluistert nu even heel zacht) ……
    Mooi laten dat jonge grut, doen we hier in de tuin ook….. met een nestkastje vol gepiep waar, naar wij vermoeden, pimpelmeesjes in zitten….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 15, 2015 @ 21:20:01

      Wij hebben zóveel beschutte plekjes voor vogels dat je ze niet altijd goed kunt zien. Maar dat geeft niets natuurlijk, ik hoop dat we ze toevallig zien uitvliegen.
      Koolmezen hebben we in het nieuwe hokje nog niet gehad, jammer, de nieuwe plaats is blijkbaar verkeerd gekozen.

      Beantwoorden

  18. gewoonanneke
    Jun 15, 2015 @ 21:02:07

    Piepklein logje maar reuzeleuk om te zien. Prachtig kreeg net van mijn vriendin een appje ook met een nestje merels maar die waren nog niet uit. Laatbroeiers dus.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 15, 2015 @ 21:17:10

      Het blijft leuk om het een beetje te volgen, we hebben ieder jaar wel érgens een nestje, dit jaar helaas geen koolmezen het nieuwe broedhokje hangt waarschijnlijk verkeerd, na de broedtijd maar een beter plekje zoeken.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

