knollentuin…

In het logje Pinksterrust (3 logjes terug) nam ik jullie even mee de tuin door met  een filmpje.
Het leek érrug groen in het filmpje en dat is het ook wel maar toch, we hebben natuurlijk óók wel wat betegelde stukjes. O. a. een slingerpad en een klein straatje om de keukenramen te kunnen zemen.
Vanaf het het balkon boven is dat wél te zien.

vanbovenaf
Met  zo’n  40 vierkante meter tuin  is het woekeren met de ruimte als je véél  wilt.
Onze tuin vormt met de tuinen van drie straten een driehoek waardoor 2/3 van de  tuinen achteraan schuin aflopen en de huizen steeds dichter bij elkaar staan.
De breedte van de tuin is maar 4,5 meter, net zo breed als het huis  en om tóch die groene indruk te maken hebben we dus veel tegen de muren en een pergola  laten klimmen. Klimop, vuurdoorn, klimhortensia, trompetbloeier, kamperfoelie en  rozen  die ondertussen óók beginnen te bloeien!

roos

In de lengte is het aan de rechterkant bijna 3 meter langer dan aan de  linker kant.
Die schuine punt hebben we benut om links houtopslag te maken en rechts een stenen schuur die bést behoorlijk ruim is.
Helaas werd bij de huizen tegenover ons toestemming verkregen een etage op te bouwen waardoor we veel meer inkijk kregen. Niet dat we elkaar naakt achterna zitten in de tuin hoor maar ik bén nogal op m’n privacy gesteld vandaar dat er ook een sering kwam, en nog een beeldschoon eh…. hoe héét dat boompje ook alweer !
Samen met de begroeide pergola  zijn we nu véél minder zichtbaar.

vanboven1
Lekker oerwoudje hé, en daaronder is nog van alles te zien. In de vuurdoorn tegen de rechter muur  ligt een merel te broeden, die ga ik natuurlijk niet storen met foto’s te maken!
En dan hebben we óók nog een voortuintje, ja ik weet het, we zijn bofkonten!
Heel prettig hoor om niet met je ramen direct aan de straat te zitten en voor een voortuin bij kleine huisjes hoor je mij niet mopperen over de afmetingen……ach, ik ben gewoon in m’n knollentuin!

voortuin

47 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. J@n.
    Jun 02, 2015 @ 17:19:20

    Gelukkig voor mijn wederhelft hebben wij geen tuin meer, want omdat ik totaal geen groene vingers heb kwam het bijhouden van onze tuin helemaal op het bordje van haar. Nu tuiniert ze volop op het balkon, maar dat is wel te doen voor haar. Maar mooi is jullie tuin wel vind ik.

    Beantwoorden

  2. kakel
    Jun 01, 2015 @ 22:48:50

    Een heerlijk ruime achtertuin. Heel leuk gedaan met het slingerpaadje. Daar heb ik een zwak voor. Toch enigszins “aso” dat mensen hun huis gaan “opbouwen.” Maar jullie zijn niet voor een gat te vangen.
    Het ziet er simpel uit maar een beetje grote tuin toonbaar maken, is en blijft een hele klus. Gezellig, die stapel hout!
    Liefs Kakel

    Beantwoorden

  3. meninggever
    Jun 01, 2015 @ 15:49:24

    Hoewel we in der achtertuin nog best wel wat groen hebben staan is het toch vooral stenen (Waaltjes) wat de klok slaat. Lekker om op te zitten, gemakkelijk bij te houden en ook handig voor de afvoer van al te veel hemelwater. Aan de randen nog wat begroeiing. Ook voor is het nu lekker kaal en overzichtelijk, precies zoals ik het graag zie. Indertijd was alles hier groen, struiken, planten, bomen, en daardoor aardig donker. Maar we hebben wat minder last van inkijk, dus dan mag er wat groen weg. Voor vrouwlief is het nu ook te behappen en de coniferenheg scheren we eens per jaar keurig in een rechthoekige vorm. Is daar ook weer aan de normen voldaan…:)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 01, 2015 @ 16:25:14

      Gelukkig neemt het bij ons géén licht weg want dat is inderdaad niet prettig.
      Omdat wij toch geen echte tuinzitters zijn hebben we ook geen grote terrassen nodig.Doordat hier de tuinen nogal dicht op elkaar zitten en veel buren wél graag buiten leven is dat best wel een beetje onvrij!

      Beantwoorden

  4. Paul
    Mei 31, 2015 @ 21:44:32

    Jouw tuin ziet er werkelijk prachtig uit! En wat ben ik blij dat ik dat niet hoef te onderhouden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 31, 2015 @ 21:49:05

      Dat valt réuze mee hoor, het is niet zo groot en van mij hoeft niet ieder takje recht te liggen. En in het voorjaar is het een mooie mogelijkheid om even buiten bezig te zijn als het nog te koud is om te zitten!

      Beantwoorden

  5. Desire
    Mei 31, 2015 @ 21:04:07

    Dat ziet er allemaal mooi groen uit … kun je nog wel ergens in de zon zitten?

    Beantwoorden

  6. beaunino
    Mei 31, 2015 @ 20:46:02

    Een zalige tuin Riet. En ook nog eens een hele mooie voortuin.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 31, 2015 @ 21:12:27

      Niet zo groot als jouw tuin denk ik en helaas géén water langs de tuin maar vóór we hier kwamen wonen hadden we alleen een patio van 4×4 dus we zijn hier nog steeds héél blij mee!

      Beantwoorden

  7. Regenboogvlinder
    Mei 31, 2015 @ 16:35:13

    Het ziet er echt heel mooi uit hoor Riet! Mijn tuin is groter en ingericht op lange periode’s ‘weg’ zijn. Dus veel tegels en niet heel veel vaste planten. Maar nu de tuinmeubels er allemaal in staan is het een heerlijke tuin. En de voortuin, daar ben ik blij mee! Ik woon ook lekker niet pal aan de straat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 31, 2015 @ 16:57:55

      Toch zijn vaste planten niet een heel groot probleem, het is meestal het eenjarige spul dat niet lang zonder verzorging kan. Zolang er maar af en toe wat regen valt kunnen vaste planten zich prima handhaven. Wij sproeien niet heel vaak, dan maken de struiken en bomen langere wortels en halen het water diep in de grond.
      Snoeiwerk is maar een paar keer per jaar.
      Heerlijk is dat he een voortuin, loopt niet iedereen naar binnen te gluren want dat heeft geen zin. Ik heb ook geen gordijnen voor maar alleen een mooie raamhanger, voor de avond alleen luiken aan de binnenkant.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Mei 31, 2015 @ 17:48:18

        Ja ik heb altijd in de zomer manden en bakken gevuld met zomerplanten. Sommigen overleven het, er zijn er een paar in de tuin gezet vorig jaar… Doen het nog steeds en zien er goed gezond uit. Nee sproeien doen wij (ik) ook niet vaak, precies die theorie probeer ik nu aan mijn overbuurvrouw over te brengen maar ze wil er niet aan. Is om de haverklap aan het snoeien. Naar mijn mening is het vroeg genoeg als er iets slap gaat hangen…
        Ik heb aan de voorkant inbetween vitrages/gordijnen, hoe noem je dat, die heb ik meestal wel open, maar soms ook niet. En een rolgordijn als het donker wordt. Aan de achterkant heb ik helemaal geen inkijk, dus zouden de rolgordijnen open kunnen blijven, maar ik doe ze toch altijd dicht. Vind ik heerlijk!

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Mei 31, 2015 @ 18:16:28

          Eenjarig spul heeft gewoon veel meer zorg nodig, wij hebben dat maar héél weinig, dit jaar twee hanging baskets met fuctia’s, aan de pergola dat is alles!
          Alleen hortensia’s zijn als ze bloeien nogal gevoelig voor droogte, maar daar ben je dan inderdaad nog op tijd bij als de bloemen slap gaan hangen.
          In de avond gaat hier ook alles dicht hoor, gewoon gezellig!

          Beantwoorden

  8. Harrij Smit
    Mei 31, 2015 @ 16:31:28

    Zoooooo! Over lustoorden gesproken – daar is bij ons nog een lange weg te gaan (inclusief het afkicken van een verhuizverslaving 🙂 ). Wat een heerlijk stuk tuinvlijt. En wat een heerlijk georganiseerde chaos. Chapeau!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 31, 2015 @ 16:52:16

      Dat is nou een nadeel van steeds verhuizen, dan krijg je nooit de kans een tuin z’n gang te laten gaan!
      Hier is het ondertussen 14 jaar geleden dat we de tuin hélemaal leeggehaald hebben en gereorganiseerd . Wij wonen hier nu 27 jaar, zó lang hou jij het nergens uit;-)

      Beantwoorden

      • Harrij Smit
        Mei 31, 2015 @ 16:58:21

        Tsja – 68 plus 27 is 95 – de kans dat ik die gezegende leeftijd haal is tamelijk klein, dus zal ik het met wat minder jaren moeten doen. Wel is het zo dat Mariet en ik nog nooit zo sterk het gevoel gehad hebben dat dit het laatste huis is geworden, dus wie weet groeit ons lustoord in wording nog eens uit tot een oerwoud waarin we blij en tevreden onze oude dag mogen beleven 🙂

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Mei 31, 2015 @ 17:03:38

          Met een jaar of 5 kan het al héél wat worden, zeker als je met wat grotere planten en struiken kunt beginnen. Heggetjes doen het ook altijd leuk en vooral de beukenhaag gaat heel snel, heel decoratief in zomer én winter omdat hij in de winter in het bruine blad blijft zitten.

          Beantwoorden

          • Harrij Smit
            Mei 31, 2015 @ 17:13:32

            Zo optimistisch zijn wij inderdaad ook – we hebben al eerder een grote tuin gehad waar we met niets begonnen waren. Al na twee jaar was het een bloeiend juweel geworden – maar ja toen wilden wij opeens weer ergens anders wonen 🙂
            Voor beukenhagen kies ik niet. In het voorjaar zijn ze weliswaar prachtig, maar dat ze het verdommen om ’s winters die lelijke bruine bladeren (in mijn ogen) fatsoenlijk te laten vallen is een TE groot minpunt.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Mei 31, 2015 @ 17:24:25

              Grappig, ik vind dat nou juist een pluspunt, wij hebben nogal wat groenblijvers en dan is dat bruin in de winter juist een leuke afwisseling, zeker bij de dieprode acer steekt dat geweldig af. Zo maak je ook in de winter een “kleurige “tuin!

              Beantwoorden

              • Harrij Smit
                Mei 31, 2015 @ 17:30:38

                In principe maakten wij dezelfde keus, alleen niet met bruin maar met rood en groen. Een paar red robins bijvoorbeeld en een bladverliezende heester met vuurrode takken en een (groene) bladhoudende Portugese Prunus. En een sierappel die ’s winters zijn rode vruchten blijft dragen. Ook in de morgen (ijs en weder dienende) te kopen vaste planten zullen we attent zijn op het ‘winterbeeld’.

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  Mei 31, 2015 @ 18:09:35

                  Ah, daar heb ik meteen de naam van het boompje bij ons, is ook een red robin soort. De rode takken, waarschijnlijk de rode rus. kan ff niet op de echte naam komen, ook mooi, hebben we een kleintje van in de voortuin. En voor snel hoog groen is natuurlijk een pergola een aanrader met twee soorten klimmers heb je in twee jaar al aardig wat groen op hoogte met een leuke doorkijk ! Nou ja, jullie zijn lekker bezig;-)
                  O ja, kornoelje is geloof ik de naam van de rode Rus.

  9. Mrs. T.
    Mei 31, 2015 @ 16:04:11

    Fijn zo’n tuin. Hier ook een, bijna uitgebloeide, witte sering. Vind het geweldige bloemen.

    Beantwoorden

  10. Marion
    Mei 31, 2015 @ 11:10:52

    Jullie wonen daar super heerlijk.
    XXX

    Beantwoorden

  11. John
    Mei 31, 2015 @ 08:52:23

    Ik vind het echt een super leuk tuintje Riet. Wij zijn fan van die volle groene tuintjes, en hebben aan de voorkant ook een druk vol tuintje waar echt van alles staat. Zelfs kruiden.
    Nee, op een klein stukje grond kun je eigenlijk best veel kwijt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 31, 2015 @ 09:00:27

      Wij ook, en dat kán gelukkig ook. Wij zijn geen mensen die veel ruimte nodig hebben omdat er buiten geleefd moet kunnen worden. Je kent het wel, grote loungebanken en ruime plekken voor de BBQ. We kunnen 2 luie stoelen kwijt op twee zonnige plekjes en dat is voor ons genoeg want anders begin je natuurlijk niéts met 40 vierkante meter voor het groen, dat is al op aan tuinmeubels van tegenwoordig.

      Beantwoorden

  12. Suskeblogt
    Mei 31, 2015 @ 07:32:27

    Ik heb niet bepaald “groene vingers” en met gras afrijden heb ik al werk genoeg. Maar ik kan wel genieten van tuinen die met zorg en smaak aangelegd zijn.

    Beantwoorden

  13. gewoonhanny
    Mei 30, 2015 @ 23:30:15

    Jullie tuin is dan misschien wat klein, maar hij is wel fijn. Prachtig ingedeeld. Daar is over nagedacht.

    Beantwoorden

  14. Melody
    Mei 30, 2015 @ 22:17:12

    Jullie wonen erg mooi dat kan ik bevestigen. En dat in het ‘drukke gewest’.
    Maar bovenal…. wat het zo mooi maakt is dat jullie ♥ overal in zit en dat voelbaar is!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 30, 2015 @ 22:25:16

      Eigenlijk dóen we maar wat en dat pakt gelukkig meestal aardig uit!
      Ik vind éigenlijk dat ieder huis toch een stukje tuin zou moeten hebben.Sinds we hier wonen weet ik véél meer van de natuur dan toen we hier 27 jaar geleden wamen wonen.

      Beantwoorden

  15. Marja
    Mei 30, 2015 @ 22:12:07

    Wat een weelde. Het klinkt misschien gek, maar ik zou zomaar willen ruilen. Onze tuin is zo groot dat je sommige planten moet zoeken. In de drie vorige huizen wist ik van elke vierkante meter wat er groeide en bloeide. Nu is het een beetje boven ons hoofd gegroeid….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 30, 2015 @ 22:21:34

      Nee ik begrijp je wel, een grote tuin is ook een grote zorg en kun je gewoon bijna niet “vol” krijgen. Mijn zus heeft ook een tuin die minstens 4 x zo groot is, keurig onderhouden maar toch, er loopt niet in elkaar en alles staat dus “los” ,
      Zij is óók nog eens erg “netjes” dus er ligt geen takje of blaadje verkeerd waardoor er eigenlijk weinig sfeer in zit.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

