prinsessen dag..

En inééns had ik een Koninklijke oprisping toen bleek dat het op tweede Pinksterdag óók kastelendag was.
achter Nou ja ik bleef wél incognito hoor  maar toen ik las dat op kasteel Poelgeest in Oegstgeest de mooiste prinses gekozen zou worden kroop het bloed waar het niet gaan kan en moést ik er heen.
Met het OV, omdat parkeren daar volgens de site nogal problematisch is op zo’n dag, maar dat was goed te doen als alles mee zou werken…. en dat dééd het, al lag  het briefje waarop waarop ik alle “weetjes” geschreven had nog thuis op tafel toen ik op het station stond. Waarschijnlijk werkte  het opschrijven  zó therapeutisch dat we inderdaad 52 minuten later voor de ingang van kasteel  Poelgeest stonden.
fietsprinsesPrinsesjes arriveren natuurlijk te paard   en moeten net als gewone stervelingen even de kleding op orde brengen na het afstijgen terwijl de  “koetsier” het  stalen rossen verzorgt en voor diefstal behoedt.
We zien al direct dat  ook in die kringen de crisis heeft toegeslagen, sommige prinsesjes zien eruit alsof hun japon in de speelgoedkist al héél veel dienst heeft gedaan.
pr.metridderAnderen hebben de oude grandeur kunnen bewaren en hebben  hun eigen schildknaap meegebracht.
Van alle kanten stromen de prinsessen binnen, de meeste in het lichtblauw of roze wat natuurlijk niét de manier is om op te vallen.
winnaarOpvallen doe je als je een afwijkende kleur kiest en ook je haar een kleurtje geeft zoals deze prinses die haar eigen kruisboog op de rug heeft hangen.
Slim want er zijn ook wedstrijden boogschieten.
Slechte foto want de jurk zou diep zeegroen moeten zijn en het jurkje wapperde zó dat de foto er bewogen van raakte!
Bij aankomst op de oprijlaan is het aanschuiven in de rij, een lange rij waar heel veel geduldige ouder en grootouders elkaar afwisselen omdat óók voor het ritje in een heuse koets gewacht moet worden.
Met enige  regelmaat wordt de koets weer voorgereden, alle prinsesjes met door de koetsier geholpen met uitstappen én weer nieuwe prinsesjes mogen instappen.

koetsvol
Even jammer dat we pas na een kwartier in de rij staan horen dat je voor de rondleiding gewoon door kunt lopen en op de  niet zo héél monumentale trap gewoon langs de enige echte prinses Elsa naar boven mag.
Pr ElseHet moet nog helemaal goed komen met de wereld als ik zie hoe geduldig stoere vaders, hippe  moeders en best wel oudere opa’s en oma’s geduldig  in de lange wachtrij blijven wachten om een foto te kunnen maken van hun kind met deze sprookjesfiguur.
raametrijAls wij een rondje door het “kasteel” maken zien we vanuit het raam dat tot op de grond doorloopt dat  de rij nog steeds lang is.

Kasteel Poelgeest is  allang geen woonhuis meer maar  in gebruik als een veredeld partijcentrum maar straalt in sommige zalen nog de oude grandeur uit!
Foto’s die kun je beter op de site van het kasteel bekijken.
beeldHenk en ik kibbelen nog even over een kunstwerk in de vijver, Henk zegt dat het reiger is en ik zeg een man…. we blijken allebei gelijk te hebben!
Na een heerlijk lunchbuffet in het koetshuis vertrekken we weer met het OV  naar ons eigen paleisje.

 

40 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. minoesjka2
    Mei 28, 2015 @ 14:59:26

    Wat leuk zeg!!! Trouwens aan kasteel Poelgeest heb ik goede herinneringen. Vroeger startte daar de St,Jorismars altijd voor padvinders (nu scouts). Ik ben daar heel wat jaren geweest 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 28, 2015 @ 16:22:09

      Wat leuk dat jij daar jeugdherinneringen hebt liggen. Het is dus al heel lang niet meer als woonhuis in gebruik!
      Logisch, het kost een vermogen om zoiets goed te onderhouden en dus moet je er geld mee kunnen verdienen.

      Beantwoorden

  2. cornma
    Mei 28, 2015 @ 13:44:29

    Vond het kind in jou het niet vreselijk jammer dat je geen passende prinsessenjurk bij je had?
    Het is wel een leuk idee om op deze manier zowel ouders als kinderen binnen te krijgen. Van geschiedenis valt veel te leren.

    Beantwoorden

  3. Melody
    Mei 28, 2015 @ 12:59:56

    zo af en toe zoek ik ook die oude ‘kastelen / burchten’ op…en Nederland heeft er meerdere… je kijkt je ogen uit he…en waant je in een andere tijd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 28, 2015 @ 16:20:14

      Ja precies, ik weet niet of ik in die tijd had willen leven maar in het nu zou ik, mits voldoende pegels om het goed te kunnen onderhouden, zou ik bést in zo’n klein kasteeltje willen wonen!

      Beantwoorden

  4. Desire
    Mei 28, 2015 @ 12:22:03

    Ha! Een mannelijke reiger 🙂
    Dat lijkt me een leuke invulling van de dag. Ik hou er wel van, oude kastelen en verhalen van hun vroegere bewoners. En erg leuk dat tegenwoordige prinsesjes daar gewoon in hun prinsessenjurk mogen verschijnen en een leuke dag beleven 🙂

    Beantwoorden

  5. meninggever
    Mei 27, 2015 @ 16:19:23

    Was dit specifiek voor kinderen? En waar is dit kasteel precies? Ken het zelf niet. En dat wil toch iets zeggen..:)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 27, 2015 @ 16:35:23

      Het kasteel (wat wel een beetje groot woord is) ligt in Oegstgeest dicht tegen Leiden aan. Ik kende het ook niet maar vond het op internet toen ik zocht op kastelen dag Zuid Holland. Het was niet alléén voor kinderen, er werden ook rondleidingen gegeven en je kon deelnemen aan een lunchbuffet in het koetshuis. De extra’s voor de kinderen maakt het natuurlijk een leuk gezinsuitje en dat sloeg reuze aan. Normaal is het “kasteel”niet te bezichtigen maar het parkje erom heen is dan toegankelijk. Hij ligt eigenlijk gewoon aan een gewone doorgaande weg. Leuk voor congressen en huwelijken. Bij de link kun je vinden wat er allemaal is want ze hebben een behoorlijk complete site.

      Beantwoorden

  6. beaunino
    Mei 27, 2015 @ 10:59:08

    Wat schattig. Daar had ik best aan mee willen doen vroeger.

    Beantwoorden

  7. powerpointgreetje
    Mei 27, 2015 @ 10:43:52

    Een heel leuk verslag met mooie foto’s, tekst en uitleg,
    fijne woensdag toegewenst

    Beantwoorden

  8. Marion
    Mei 27, 2015 @ 10:05:18

    kinderen genieten, jullie genieten, m’n liefje wat wil je nog meer.
    XXX

    Beantwoorden

  9. John
    Mei 27, 2015 @ 10:05:04

    Poelgeest is een bekende naam voor me, maar ik kon er even niet achter komen waarvan. Het is hier dus een achternaam.
    Jullie hebben de dag iig goed besteed daar. En voor kinderen is zoiets altijd leuk. Ouders moeten dan wel geduldig zijn 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 27, 2015 @ 10:14:02

      Ja als naam komt hij me ook bekend voor, ergens denk ik aan een verslaggever maar er is ook een politicus met die naam als ik me goed herinner.
      Het verbaasde me best een beetje dat dat al die vaders en moeder zoveel geduld op konden brengen zonder te duwen en te trekken. zelfs géén commentaar op in en uitvoegende mensen die af en toe even wat anders gingen doen en maar één persoon in de rij achter lieten, dat heb ik wel eens anders gezien.

      Beantwoorden

  10. hanscke
    Mei 27, 2015 @ 09:58:52

    Wat een leuk idee en wat zullen die kinderen er van genieten (en de vaders en moeders, want iedereen denkt toch dat zijn of haar kind prins of prinses is)

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Mei 27, 2015 @ 00:54:01

    Ik had er wel over gelezen maar er was ook zoveel anders te doen in de stad dus heb ik dit laten schieten. Als ik geweten had dat jullie gingen had ik zeker even langs gekomen. Is in feite een paar honderd meter achter ons eigen paleisje 🙂

    Beantwoorden

  12. Renesmurf
    Mei 26, 2015 @ 22:22:44

    Ik vind kastelen altijd erg mooi, vooral de buitenkant.
    Prinsessen heb ik vaak minder mee, ik heb het liever rustig.

    Beantwoorden

  13. gewoonhanny
    Mei 26, 2015 @ 22:19:25

    Wat een mooie locatie om een prinsessendag te houden. En ach, ook al komen de jurken uit de verkleedkist, ieder prinsesje is prachtig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 26, 2015 @ 22:27:38

      Perfecte locatie zelfs! En natuurlijk zijn de prinsessenjurken ook voor de verkleedkist bedoeld. Maar natuurlijk was goed te zien wat “voor de gelegenheid was aangeschaft” en wat al wat langer mee ging. Maar dat mocht de pret niet drukken.

      Beantwoorden

  14. gewoonanneke
    Mei 26, 2015 @ 22:06:15

    Wat leuk zo’n dag zeg en een gezellig dagje uit er van gemaakt. En zelf niet op de foto gegaan met de prinses, dat valt me dan weer tegen haha… Mooi verslag had nog nooit van dit kasteel gehoord.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 26, 2015 @ 22:14:03

      Kateel is ook wel een grote naam hoor. landgoed is meer op z’n plaats.
      Wij hebben hier op loopafstand iets vergelijkbaars , het landgoed te Werve. maar daar waren komen we vaak en hadden ook het huis al eens bekeken.

      Beantwoorden

  15. Regenboogvlinder
    Mei 26, 2015 @ 21:49:36

    Wat een leuke dag zeg! Ja als knettergekke van koninklijke bloede moet je daar wel heen natuurlijk! Schattig zeg die kinderen, en de begeleiders, wie het ook zijn moeten wel geduld hebben… pfffff

    Beantwoorden

  16. Marja
    Mei 26, 2015 @ 20:24:43

    Ach gossie. Ze hebben waarschijnlijk de dag van hun leven. Ook al zit een rokje zo nu en dan een beetje tussen de billen te kriebelen.

    Beantwoorden

  17. Tessa | 52druppels.nl
    Mei 26, 2015 @ 19:49:06

    geen foto van jou in je prinsessenjurkje? 😉
    t geeft niet als er een vlek in zit…

    Beantwoorden

  18. datzalwel
    Mei 26, 2015 @ 18:59:00

    Wat een leuke activiteit was dat, aandoenlijk zo wel de prinsesjes als de trotse ouders.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 26, 2015 @ 19:02:42

      Er was echt veel leuks voor de kinderen georganiseerd en omdat ik altijd kind ben gebleven vond ik dat een erg leuke aanvulling op zo’n “gebouwenkijkdag” ! En echt ontroerend wat die ouders er voor over hebben om hun kleintje te zien stralen.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

