spiksplinternieuw

Rijswijk- Delft is een afstand die we lopend kunnen doen, rond 5 km  is een fluitje van een cent. Meestal doen we het echter toch op  de fiets, heen en terúg is toch weer 10km…. en in Delft rond kuieren is  ook nog een kleine slijtageslag voor m’n voetjes.

Vorige week deden we het met de trein en nee, dat hoef je niét te doen om er sneller te zijn want dat werkt niet als je al 20 minuten moet lopen om naar NS station  Rijswijk te komen.
Maar oke, ik vond het de hoogste tijd om het nieuwe NS station van Delft, waarom zoveel over te doen is geweest, in vol ornaat binnen te denderen en dan moet je wát!

nieuw
We besluiten om via HS Den Haag te gaan omdat we daarvoor wél een gunstige tramverbinding hebben.
Spekken we de OV toestanden óók eens royaal… dat je niet denkt dat we krenterig zijn hé!
De foto boven laat de voorkant van het nieuwe gebouw zien, voor zo’n kleine stad is het gebouw gigantisch groot, zelfs  vanaf de zijkant  krijg ik het niet eens fatsoenlijk  in z’n geheel op een foto.
Of misschien is de foto boven wel de zijkant en hier onder de voorkant … nou ja,  de ingang zit op foto één, lijkt mij dus de voorkant!

D zijkant
Er wordt nog overal gewerkt, zowel in het gebouw als rondom het gebouw waar de nu overbodig geworden spoorbrug wordt afgebroken( houden jullie te goed).
Maar het plaatje is wel duidelijk, heel modern, veel glas, en behoorlijk  recht toe recht aan!
De binnenkant kan me meer bekoren, lekker licht en heel ruim als je uit de trein stapt.

nieuw2
Heel veel ruime (gedeeltelijk rol) trappen om “onder de grond vandaan te komen”, dat  lijkt erg veel op het moment dat wij er zijn, maar Delft is natuurlijk een studentenstad en op piektijden zal het vast niet teveel zijn.

nieuw3
Wat ik het mooiste vind aan het nieuwe station..? Daar ben ik snel uit, al op de trap zien we dit op weg naar boven……. het plafond van de hal is  práchtig…..!

nieuw1
Maar  er is iets dat ik nóg mooier vind in die hal. Er is een groot raam over vrijwel  de hele breedte  en door dat raam zie je dit…… het oude station .

oud en nieuw
Helaas weet ik niets over de plannen met oude stationsgebouwtje, het zou toch héél jammer zijn als dit pittoreske gebouwtje met de grond gelijk gemaakt wordt. Laat ik eens optimistisch zijn en denken dat het géén toeval is dat het oude gebouwtje zo leuk zichtbaar is door dat raam. Misschien was de architect wel iemand met ziel,  en inzicht dat het oude niet helemaal verloren mag gaan…….dat kán toch?

oud

 

57 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Mei 21, 2015 @ 13:27:37

    Ja een nieuw stationsgebouw kan echt prachtig en functioneel zijn! Maar zo’n oud gebouw heeft zoveel meer…
    Dat doorkijkje naar het oude station is wel heel bijzonder zeg…

    Beantwoorden

  2. Rebelse Huisvrouw
    Mei 20, 2015 @ 19:44:19

    Telkens als ik dit soort gebouwen zie denk ik: laten ze in Godsnaam weer eens iets moois neerzetten. Waarom heeft elke architect toch die behoefte om iets ‘vernieuwends’ neer te zetten? Met dat oude was niks mis!

    Beantwoorden

  3. Tessa | 52druppels.nl
    Mei 20, 2015 @ 18:13:04

    Zo’n oud monument gooien ze vast niet zomaar plat joh! In het nieuwe gebouw komen fotografen volgens mij wel aan hun trekken

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 20, 2015 @ 18:21:48

      Nee ik heb ondertussen aanvullende informatie, het gebouwtje krijgt een horecabestemming, dan ga ik daar zéker eens wat drinken om het van binnen te zien want ik kwam nooit verder dan er langs rijden;-)

      Beantwoorden

  4. Boerin Zonder Naam
    Mei 20, 2015 @ 12:24:17

    Tja…..Naar het station lopen om naar de stad te gaan is hier onbegonnen werk. Het dichtstbijzijnde station is in Gorinchem…. En dat is voor ons de dichstbijzijnde stad voor luxe winkelen. En met de trein van Gorinchem naar Sliedrecht is nonsens omdat je net zo snel met eigen vervoer van huis naar zowel de ene als de anders plaats bent. Ik neem dus niet zo snel de trein. De laatste keer dat ik een trein ven binnen gezien heb, was in het stationsmuseum in Utrecht. Ook een aanrader om eens heen te gaan. Vooral de toiletten vond ik bijzonder…… (Ouderwetse hygiëne van 100 jaar terug)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 20, 2015 @ 18:20:08

      Openbaar vervoer is alleen in de randstad soms makkelijker dan met eigen vervoer, in alle andere gebieden ben je de klos als je niet in een grote stad woont.
      Zonder auto begin je daar niets!

      Beantwoorden

  5. lisoverseks
    Mei 20, 2015 @ 09:19:47

    Zeker mooi die hal

    Beantwoorden

  6. Petr@
    Mei 19, 2015 @ 15:00:34

    Net als de meeste hier vind ik ook het oude gebouw mooier.
    Maar ja het zal wel nodig zijn geweest.
    Nu maar hopen inderdaad dat het niet gesloopt wordt en er een leuk restaurant in komt.
    Ging de reis wel voorspoedig?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 19, 2015 @ 18:07:25

      Het oude gebouw zal bést uit z’n voegen barsten in zo’n studentenstad, maar het blijft toch de vraag waarom er weer zo’n glazen “kas” moet komen. Er moeten toch ook nog stenen te koop zijn zou ik denken!

      Beantwoorden

  7. cornma
    Mei 19, 2015 @ 12:10:22

    Ik weet het niet, hoor, maar ik vind al die moderne, nieuwe gebouwen niet mooi. Ze hebben een koude uitstraling en, in mijn ogen, halen ze het niet vergeleken met die prachtige oude gebouwen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 19, 2015 @ 12:34:52

      Je bent zeker niet de enige die dat “probleem”heeft, ik heb hetzelfde! De enige troost is dat moderne gebouwen meestal niet zolang meegaan. Zo vindt menin Den Haag dat het 25 jaar oude Anton Philips theater nódig plat moet voor nieuwbouw , volgens mij had het er gewoon nooit moeten komen.

      Beantwoorden

  8. J@n.
    Mei 19, 2015 @ 11:26:37

    Inderdaad, die buitenkant……..Maar vanbinnen maakt het veel goed vind ik. Dat oude stationsgebouw zal toch zeker wel op de monumentenlijst staan? Anders moeten ze het er snel opzetten, er staan wel lelijkere bouwwerken op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 19, 2015 @ 12:32:26

      Wel lastig dat je nu door dat poortjesgedoe niet zómaar even op het station kunt rondhangen, ik moet nog eens informeren hoe je dat aan moet pakken en of het je wat kost wanneer je na een uur op het station ook weer op het zelfde station uit wil checken . Voor zover ik weet staat het oude station nog niet bij het erfgoed maar je hebt gelijk, het hóórt er wel op!

      Beantwoorden

  9. IngridMoorenBlogs
    Mei 19, 2015 @ 11:17:45

    Het plafond is prachtig.Zou zeker zonde zijn als het oude station afgebroken zou worden……ik hou daarvan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 19, 2015 @ 12:29:07

      Ik ga zeker nog eens terug om alles op m’n gemak te bekijken, dat kwam er dit keer niet erg van maar omdat toch nog niet alles klaar is is dat niet zo erg. We gaan gewoon nog eens terug.
      Misschien kunnen we dan koffie drinken in het oude gebouw want dat krijgt, als alles goed gaat, een horecafunctie!

      Beantwoorden

  10. Marion
    Mei 19, 2015 @ 10:40:53

    Als het maar prettig is om te verblijven, daar gaat het om.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 19, 2015 @ 12:26:26

      Verblijven op stations zal steeds korte worden natuurlijk, wanneer alle OV poortjes dicht gaan kom je er nog uitsluitend om met de trein weg te gaan of aan te komen.
      Jammer want je kunt er soms best gezellig een uurtje rondhangen.
      Fijn je weer aan te treffen, dat betekend dat je een goeie dag hebt XXX

      Beantwoorden

  11. John
    Mei 19, 2015 @ 09:43:34

    Ik weet niet wat het is maar ik vind die nieuwe moderne stations 10 keer niets. De gezelligheid en warmte van de oude stations vind je er niet meer terug, en dat is jammer.
    Het plafond heeft zeker wel iets, maar ik snap niet waarom het zo moet zijn. Een station is slechts een plek waar je op de trein kunt stappen en waar je aankomt. En dan wil je er gewoon snel weg.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 19, 2015 @ 09:49:47

      Dat ben ik helemaal met je eens. Of je nu in Rotterdam, Den Haag HS of Leiden kijkt, de nieuwe stations zijn knetter lelijk.
      Zeker nu binnenkort de OV poortjes overal dicht gaan zal een station nooit geen plek meer zijn waar je heen gaat om even te verpozen, je kunt er immers niet meer verblijven zonder dat het je geld kost en dan lijken de hoge kosten inderdaad een overbodige luxe.

      Beantwoorden

  12. Harrij Smit
    Mei 19, 2015 @ 09:22:14

    Het zal wel mooi zijn, dat nieuwe station en zeker dat plafond lijkt me – zij het psychedelisch – aantrekkelijk, maar de bouwkundige schoonheid van het oude station is toch niet te evenaren met zulke moderne materialen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 19, 2015 @ 09:46:08

      Helemaal mijn idee Harrij, ik heb het niet zo op die moderne glazen paleizen.
      De binnenkant kan dan weer wél genade vinden in mijn ogen.
      Het zicht op het oude gebouw door de ramen van het nieuwe gebouw was misschien ” per ongeluk” gecreëerd maar voor mij een gevalletje “perron geluk”

      Beantwoorden

  13. datzalwel
    Mei 18, 2015 @ 23:31:12

    Dat mocht wat kosten! maar het is echt mooi geworden en met al die studenten waarschijnlijk ook goed besteed. Wie weet krijg ik de vriendinnen zo ver om nóg eens een dagje Delft te doen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 19, 2015 @ 08:27:18

      Daar moet je dan geen haast mee maken hoor, er moet nog héél veel gebeuren en als je er zover voor moet reizen kun je dus beter wachten tot de oude spoorbaan weg is en het hele gebied eromheen opnieuw ingericht. Dat gaat vast een groot verschil worden. Er komen veel mooie oude pandjes achter die brug vandaan , daar heb ik ook al wat foto’s van.

      Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    Mei 18, 2015 @ 23:25:30

    prachtige foto’s heb je gemaakt, het ziet er heel mooi uit,
    moet toch deze zomer eens de trein nemen om het eens in het echt te zien, welterusten voor zo meteen

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    Mei 18, 2015 @ 22:42:18

    Ik vind oude gebouwen meestal veel mooier dan de nieuwe.
    Toen hadden ze nog smaak, wat echt statig is en zo.
    En tegenwoordig is het veelal glas en grootdoenerij.
    Maar we doen het er maar mee.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 19, 2015 @ 08:23:31

      Op dat punt zijn we het helemaal eens, gelukkig is nieuwbouw meestal al na een jaar of 25 er zó slecht aan toe dat het in veel gevallen dan al afgebroken moet worden, dat ruimt lekker op.

      Beantwoorden

  16. Christel
    Mei 18, 2015 @ 22:15:10

    Het is wel mooi.

    Beantwoorden

  17. kakel
    Mei 18, 2015 @ 22:01:28

    Volgens mij heb ik op het journaal gehoord dat er iets van horeaca in het oude treinstation komt te zitten. Het zou toch wel fijn zijn als deze informatie juist is! Bij de rest van het journaal heb ik dat nooit zo 😉
    Weer zo’n lumineuze vondst van jou: de uitzicht van het nieuwe op het oude station. Ik vertrek altijd lachend van jouw blog. En néé, dat is niet omdat ik blij ben dat ik er vanaf ben!
    Liefs Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 18, 2015 @ 22:26:33

      Whahaha, nee hoor, dat dacht ik niet! Bij Marja staat een link die bevestigd dat er inderdaad aan een horecaoptie gedacht wordt. Dan ga ik écht een keer wat drinken als het klaar is, kom je ook dan;-) ?

      Beantwoorden

  18. Leidse Glibber
    Mei 18, 2015 @ 21:59:58

    Het lijkt mij erg mooi geworden, ik moet er eerdaags ook maar eens gaan kijken. Het oude station heb ik goede herinneringen aan en hoop dat het bewaard blijft

    Beantwoorden

  19. Corja
    Mei 18, 2015 @ 21:53:18

    Wat een prachtige foto’s heb je gemaakt. En wat fijn dat het oude station niet hoeft te worden afgebroken. Er zijn daar in Delft toch zat bouwkundestudenten die daarop iets weten te verzinnen? En dan bedoel ik dus niet slopen; er gaat al genoeg moois tegen de vlakte.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 18, 2015 @ 22:22:55

      Binnen is het best een mooi gebouw al heb ik er lang niet alles al gezien en is het ook nog niet eens klaar. Maar vooral het licht valt reuze op!
      In het linkje van Marja staat dat er waarschijnlijk een horecabestemming voor het oude gebouwtje is bedacht ,lijkt me een dikke plus!

      Beantwoorden

  20. beaunino
    Mei 18, 2015 @ 21:13:33

    Ik hoop het. Ik hoop het van harte.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 18, 2015 @ 21:17:36

      Marja was al zo lief om een toepasselijke link aan te rijken en daarin staat dat het gebouwtje een horecafunctie krijgt . Dan ga ik er zéker een keer iets drinken wat ik ben er nooit binnen geweest. Logisch ,ik kom er normaal alleen maar lángs vanuit Rotterdam naar Rijswijk

      Beantwoorden

  21. Marja
    Mei 18, 2015 @ 20:56:09

    Ik las hier dat het oude gebouw een horecafunctie krijgt.
    http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=36373
    Dat zou mooi zijn toch?

    Beantwoorden

  22. Suskeblogt
    Mei 18, 2015 @ 20:52:04

    Hier zijn ze ook reeds jaren bezig het station te vernieuwen. Of het echt mooier zal worden dan het vorige gebouw weet ik niet, maar veel geld kost het in ieder geval.

    Beantwoorden

  23. gewoonanneke
    Mei 18, 2015 @ 20:14:53

    Helemaal met je eens zo’n oud gebouw heeft veel meer karakter. Al zal het nieuwe praktischer zijn. Ze zijn overal aan de stations aan het vernieuwen, Ik vind zeker al die roltrappen best een verbetering.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 18, 2015 @ 20:24:48

      Ja ik snap wel dat het oude station uit z’n voegen barst met al die studenten maar er moet toch wel een mooie invulling te vinden zijn voor het gebouw.
      Het is echt mooi het zo door ’t raam van het nieuwe gebouw te zien en ik hoop toch zó dat het expres zo gedaan is!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

