bloemenslinger

Op Koningsdag is het centrum van Rijswijk één grote rommelmarkt, echt geen doorkomen aan áls ik al interesse zou hebben in andermans rommel!  Maar dat heb ik niet en dus deden wij iets anders op deze dag die je toch gerust “Hollandse cultuur” gerelateerd kunt noemen.
Om toch óók iets in die Hollandse cultuur richting  te doen deden we iets dat al lang op m’n verlanglijstje stond, de bollenvelden maar dan niét uit de verte.
Toegegeven , ze zijn het mooist vanuit de verte, dan zijn het prachtige strakke en kleurige vlakken die Mondriaan zélf geschilderd zou kunnen hebben.

bollen5
Maar ik wilde de bloemen  ook kunnen ruiken, en even uit de auto kunnen stappen in plaats van op de snelweg langs te zoeven hoe móói het er dan ook uitziet!
Op de fiets is het mooist natuurlijk maar dat is geen optie meer dus wél de auto maar dan via de B-wegen.

bollen3
Koningsdag bleek ook prima om de file richting Keukenhof te ontlopen, één deel van de bevolking zit op een kleedje op straat en een ander deel zit voor de TV Koningsdag nieuwe stijl te kijken zodat wij in alle rust op een sukkeldrafje de toerist uit konden hangen.

bollen1

Kleine misrekening trouwens de foto hierboven, in de auto was de zon érrug warm maar  even uit de auto zonder jas was bij nader inzien toch een  behoorlijk kippenvel moment! Van dichtbij zie je dan  prima dat zo’n bloemenvlak bestaat uit rijtjes met smalle paadjes er tussendoor.

bollen2
Over die paadjes  kunnen zelfs machines hun “koppensnellerswerk”  doen, gruwelijk. Van vol in bloei staande bloemen worden de koppen afgesneden omdat het nou eenmaal om de bollen gaat, en die gedijen beter als ze geen energie in de bloem hoeven te steken. Vanuit de verte zie je het verschil niet tussen nog niet bloeiende planten en al gekopte planten, maar van dichtbij is het wel duidelijk, agossie, al die roze koppies  in het pad….. !

bollen
Van vroeger herinner ik me dat van die bloemen kransen slingers gemaakt werden die dan in stalletjes langs de weg verkocht werden. Op de heenweg kwamen ons een paar oldtimers  tegemoet die nog zo’n narcissenslinger over de motorkap hadden, léuk…. zou ik óók wel willen, nee niet de oldtimer maar zo’n bloemenslinger!  Helaas, wat we ook tegenkwamen, nérgens een bloemenkrans,   waarschijnlijk hadden de oldtimers in een corso meegereden want wij zagen alleen bloemen en bollen te koop.

bollen4
Aan de vlaggen te zien spreekt men er álle talen, zeker ook be-talen natuurlijk want goedkoop is het allemaal niet.
Reuze jammer dat die bloemen slingers blijkbaar niet meer gemaakt worden voor de passanten, het was bést een leuke traditie! Maar wácht, ik kan natuurlijk wel zélf aan de slag voor onze Suus…..

bloemensuus
Zo hebben we Koningsdag een eigen slinger gegeven, weinig gemist volgens mij, wél genoten!

64 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Apr 30, 2015 @ 18:27:06

    Mooie foto’s Rietz, en die mooie bloem in het midden vind ik helemaal prachtig :-).
    Weet je dat ik nog nooit naar die bollenvelden geweest ben… Moet ik me nu schamen als Hollandse?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 30, 2015 @ 18:35:21

      Nee hoor, ik woon er niet zo héél ver vandaan en dan is het makkelijker te plannen want het is maar een korte periode! Er zijn legio toeristische attracties die ik ook nog nooit bezocht hebt. De Efteling was ik een jaar of drie geleden voor het eerst;-)

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Apr 30, 2015 @ 18:41:05

        Ben alweer gerustgesteld dan… pffff.
        De Efteling 3 jaar geleden voor het eersttttttt? Dat hoort toch bij onze cultuur? Vroeger ook nooit geweest als tiener met Henk, toen nog je vriendje?
        Zo’n leuk uitje voor verliefde stellen. Wij waren er ook 1 keer, heel de dag regen, wat een drama. Ik heb de foto’s nog… (ik voel weer een logje aankomen, toch leuk hoor die herinneringen 😉 )

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Apr 30, 2015 @ 18:47:26

          Whahaha, nee nooit gedaan vroeger, ik heb helemaal niéts met dat soort dingen. Pas de laatste paar jaar doen we soms dat soort dingen als ons “Amerikaantje” hier is. Uiteraard maakte ik daar ook al mening logje over;-)

          Beantwoorden

          • Regenboogvlinder
            Apr 30, 2015 @ 19:12:11

            Ja leuk toch? En vroeger dus ook niet met de kinderen? Nou ja dat kan natuurlijk, was vroeger ook al duur hoor. Maar met jullie Amerikaantje halen jullie dat soort dingen ook zelf in, leuk!

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Apr 30, 2015 @ 19:20:58

              de kinderen gingen dat met school doen en soms met hun oma en opa. De andere kleinkinderen deden ook veel met hun ouders dus hoefde ik gelukkig ook niet.
              Ik rij niet graag lange ritten en heb een hekel aan in de rij staan , dat moet je dus géén attracties gaan bezoeken.

              Beantwoorden

              • Regenboogvlinder
                Apr 30, 2015 @ 19:27:30

                Ik snap het hoor, en ik houd ook niet van in de rij staan. Ben met onze kleindochters ook nog maar één keer naar De Efteling geweest hoor… Toen ze nog zo klein waren vond ik het allemaal zo duur en konden ze in zoveel attracties nog niet in. Maar verder wel naar allerlei andere leuke dingen voor ze.

                Beantwoorden

  2. cornma
    Apr 30, 2015 @ 12:02:46

    Wow! Die eerste foto, is die echt?
    Ik neem me al jaren voor om een keer naar de Keukenhof te gaan, maar het komt er nooit van.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 30, 2015 @ 15:23:20

      is wel écht maar niet door mij gemaakt, maar uit een vliegtuig;-) Ik vind zelf de bollenvelden mooier dan de keukenhof maar op weg naar de keukenhof zie je óók wel bollenvelden dus dat komt wel goed.

      Beantwoorden

  3. kakel
    Apr 29, 2015 @ 21:15:52

    Ik heb altijd alleen maar lángs de bollen gefietst. En langs de busladingen vol toeristen… Maar die lucht als de hyacinten bloeien 🙂 In huis wil ik ze niet meer hebben want dan krijg ik er hoofdpijn van, maar in de buitenlucht gaat prima!
    Je staat er fleurig op, Rietepietz ❤
    Liefs Kakel. Ook voor Marion!

    Beantwoorden

  4. Desire
    Apr 29, 2015 @ 20:09:21

    Mooi Rietepietz! Wij brachten Koningsdag in Katwijk aan Zee door. Onderweg ernaar toe kwamen we ook de mooie bollenvelden tegen, geweldige kleuren!

    Beantwoorden

  5. Mrs. T.
    Apr 29, 2015 @ 18:31:29

    Het ziet er prachtig uit!

    Beantwoorden

  6. Petr@
    Apr 29, 2015 @ 18:01:56

    Leuk Riet, ik zie dat je bij ons in de buurt bent geweest;-)
    Dit is op ’t ogenblik mijn dagelijkse uitzicht als ik met de auto of fiets de deur uit ga!
    Ik heb vroeger ook slingers geregen, mijn opa stond ook met een bloemenstalletje langs de weg. Duitsers waren er gek op.
    Je kunt ze nog wel krijgen hoor, maar niet meeroveral omdat het inderdaad slecht voor de lak is, maar vroeger maalde daar niemand om.
    Bollen pellen en tellen heb ik ook in de zomervakantie gedaan, dat leverde flink wat op als je tenminste een beetje doorwerkte! 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2015 @ 18:04:16

      Heerlijk hoor om dat uitzicht te hebben! Logisch dat je wanneer je daar in de buurt opgroeit ook dáár je bijverdiensten in kunt vinden.Het lijkt me heel leuk om ooit eens te helpen met een corsowagen te prikken. Lijkt me énig!

      Beantwoorden

  7. meninggever
    Apr 29, 2015 @ 16:07:19

    Zijn die slinger niet ooit verboden??? Ik dacht het wel. Daarbij, we rijden tegenwoordig in gladde en snelle auto’s, was vroeger wel anders. Met Koningsdag was ik druk met de drukte en niet met de bollen. Die bezoeken we vaak genoeg om de schoonheid er van te erkennen. We zien ze dus vaak, maar als de toeristen naar de Keukenhof rijden slaan wij juist even over. Niks voor mij….bloemen…:)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2015 @ 16:15:02

      Daarom kozen wij voor deze dag, op de gok dat het dan rustig zou zijn…. een prima gok! Kan me niet herinneren dat ze verboden werden maar wat L.G> al zegt, het kan bést zijn dat het slecht voor de autolak is.

      Beantwoorden

  8. J@n.
    Apr 29, 2015 @ 16:04:56

    Dat heb je slim bekeken Rietepietz, wat een rust!

    Beantwoorden

  9. hanscke
    Apr 29, 2015 @ 14:59:22

    Ondanks dat ik ook totaal niet geinteresseerd ben in andermans rommel, zijn we toch maar even naar ons stadje gegaan. Gewoon om tussen het volk te zijn. Komende week gaan wij naar de bollenvelden. Via jou al mooi een voorproefje gehad.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2015 @ 16:04:24

      Uit ervaring weet ik dat er bij ons in het dorp geen dóórkomen aan dus, dus ik blijf er weg, temeer daar er verder geen feestelijkheden zijn zoals muziekkorpsen op optredens. Dán is de bollenvelden bezoeken véél gezelliger. Wel opschieten hoor want het hard nu !

      Beantwoorden

  10. Hartelijke Hot Hulk
    Apr 29, 2015 @ 12:33:46

    Schitterend
    En ja, de slingers zie je zelden meer.
    Hier in een dorpje hebben ze het corso verleden jaar vaarwel gezegd vanwege tekort belangstelling.
    We turen tegenwoordig liever op een mobiel ! ! !

    Zag trouwens bij de foto’s een TULP tussen de tulpen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2015 @ 14:11:39

      Toch jammer dat dit soort tradities verdwijnen. Het probleem is vaak dat je niet kunt parkeren, ik zóu graag naar de corso’s gaan kijken maar als je weg niet weet in die buurt kun je meestal geen parkeerplek vinden tijdens zo’n evenement.
      Jij bedoeld die tulp die er zo kleumerig bij zit denk ik;-)

      Beantwoorden

  11. Harrij Smit
    Apr 29, 2015 @ 12:23:11

    Zeg het met bloemen – zo heeft uwe koninklijke hoogheid er toch maar weer een prachtig dagje van gemaakt. Heerlijk rustig en ver weg van uw gepeupel 🙂
    Ik heb die slingers in mijn jonge jaren ook wel gemaakt en langs de weg verkocht aan voornamelijk Duitse toeristen (in Noord-Hollands noorden – kregen de koppen gratis van bloementelers uit Limmen e.o.). Leuke bijverdienste als je twaalf dertien jaar bent 🙂

    Beantwoorden

  12. Paul
    Apr 29, 2015 @ 10:57:33

    Prachtige foto’s van die bollenvelden, Riet. Helaas is dat iets wat we in Twente missen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2015 @ 14:05:40

      Misschien een treinritje? Vanuit de trein krijg je er toch hier en daar wel iets van mee! Maar het is altijd lastig in te schatten wat de beste tijd is als je er voor moet reizen.

      Beantwoorden

    • Harrij Smit
      Apr 29, 2015 @ 16:17:24

      Probeer je ook beslist niet over te halen hoor, want ik dacht – en denk – er precies hetzelfde over als jij. Ik wil zien of facebook werkelijk – wat men zegt – veel meer bezoeken en volgers voor mijn weblog oplevert (want daar ligt mijn hart en mijn hobby), en zo niet dan donder ik het er weer hardlopend af.

      Beantwoorden

      • rietepietz
        Apr 29, 2015 @ 16:22:09

        verslik je maar niet in “veel lezers”, je zou de eerste niet zijn die het plezier erin verliest doordat het een niet bij te houden verplichting is geworden. Ik doe er juist álles aan om m’n lezersaantal een beetje gelijk te houden, zet nooit tags (die het makkelijker maken je te vinden) en doe niet mee aan schrijfopdrachten en uitdagingen omdat je daarbij ook altijd meer lezers krijgt.
        Zodra het er teveel worden kan ik het niet mee bij houden zoals ik nu gewend ben en dat zou jammer zijn. Ik heb ook nog een gewoon leven;-)

        Beantwoorden

        • Harrij Smit
          Apr 29, 2015 @ 16:27:08

          Stomtoevallig – nou ja wat is toeval – plaatste ik vijf minuten geleden deze reactie bij Narda. Het is in feite een antwoord op wat jij hier naar voren brengt. Dit schreef ik:
          “Nou ik lurk dus niet bij jou en eigenlijk bij niemand, maar ik zou er wel vrede mee kunnen hebben, wanneer een aantal mensen bij mij alleen lezen en niet reageren. Je hebt nu eenmaal lezers en schrijvers en een beperkter aantal die én lezen én schrijven als hobby hebben. Dat lurkers dan wel likes achterlaten wanneer ze bijvoorbeeld het hele blog gelezen hebben, is natuurlijk wel prettig. Dan heb je toch enig idee wie er bij je aan de speen hangt 🙂
          Want als dat niet zou gebeuren dan gaat bloggen al heel snel TEVEEL op werken lijken, en dat wil ik in geen geval 😦

          Beantwoorden

          • rietepietz
            Apr 29, 2015 @ 16:31:06

            Ach zo’n like zegt natuurlijk niets over het lezen van een log, dat kún je ook zonder te lezen doen. Het staat leuk hoor zo’n rijtje like’s , en bij staan die er vrijwel alleen van mensen die ook reageren, dán zegt het iets. Bij mij “bestaan” eigenlijk alleen de mensen die reageren.

            Beantwoorden

  13. John
    Apr 29, 2015 @ 09:48:12

    Als kind deed ik vakantiewerk en zo in de bollen. Pellen van bollen, en toen nog de knopjes plukken. Dat deed die boer iig nog niet met een machine. Ik vond dat een leuke tijd altijd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2015 @ 14:04:04

      Eigenlijk zou ik wel graag eens willen helpen met zo’n corso wagen “opsteken”, lijkt me zo geweldig om te doen!
      Bollen pellen heb ik wel eens zién doen maar nooit zelf gedaan.

      Beantwoorden

  14. lisoverseks
    Apr 29, 2015 @ 08:37:56

    Heerlijk Hollands tafereeltje. X

    Beantwoorden

  15. IngridMoorenBlogs
    Apr 29, 2015 @ 02:19:45

    Prachtig…..

    Beantwoorden

  16. Leidse Glibber
    Apr 29, 2015 @ 00:53:38

    Was mooi he in deze omgeving. Die slingers zie je inderdaad al jaren niet meer. Ik heb mij destijds laten vertellen dat ze de lak beschadigden maar of dat zo is weet ik niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2015 @ 12:38:46

      Dat lijkt me niet heel ver gezocht die lak schade, Vooral narcissen hebben “kwalijke sappen” maar voor een paar uurtjes zal het zo’n vaart niet lopen. Ik vind het tóch jammer dat ze niet meer te koop zijn.

      Beantwoorden

  17. datzalwel
    Apr 28, 2015 @ 23:06:41

    Prachtig al die bloemen dat moet een mooie dag zijn geweest, zelfs SUUS in de bloemetjes gezet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2015 @ 12:36:52

      En vooral dat het zo rustig was maakte het prettig. Meestal word je opgejaagd als er rijen dik langs gaan, maar nu konden we echt stapvoets rijden en hier en daar even stilstaan!

      Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    Apr 28, 2015 @ 22:54:56

    hele mooie foto’s, vooral die van jou met het tulpenveld

    Beantwoorden

  19. Renesmurf
    Apr 28, 2015 @ 22:43:00

    Ja, het was er een prachtig weertje bij, wel wat fris maar gelukkig droog.
    En druk in de binnensteden.

    Mooi hoor, al die bloemen!

    Beantwoorden

  20. Marja
    Apr 28, 2015 @ 21:23:19

    Wat slim om dat op Koningsdag te doen. En dankjewel. Zo lief dat je ons vandaag in de bloemetjes zet. Samen met Suus, dat dan weer wel.

    Beantwoorden

  21. ♫ Mel☺dy ♫
    Apr 28, 2015 @ 21:02:58

    altijd weer genieten
    Goed opgelost !

    en ja ‘vroeger’ ….. toen kochten we ook ieder jaar zo’n slinger…..en bij huis hadden we best bekijks want dat zag je bij ons in het noorden niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 28, 2015 @ 21:12:25

      Ik herken ze inderdaad van vroeger, wanneer je zo’n slinger op een auto zag wist je “die is naar de bloembollenvelden geweest”. Maar er waren toen nog niet héél veel auto’s dus die vielen sowieso al erg op;-)

      Beantwoorden

  22. Suskeblogt
    Apr 28, 2015 @ 20:51:41

    zoiets zie je hier niet. Gelukkig ben jij er nog om me dit te tonen en mee te laten genieten.

    Beantwoorden

  23. beaunino
    Apr 28, 2015 @ 20:48:35

    Goed idee om zo de drukte te ontwijken. Prachtig gezicht toch altijd weer, al die velden in kleur. Tot de kopjes gesneld zijn dan:-(

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 28, 2015 @ 21:09:22

      Het was eigenlijk voor het eerst dat ik echt dichtbij kwam, de drukte houdt me er altijd ver vandaan. Maar het blijft prachtig om te zien, zowel van een afstand als van dichtbij!

      Beantwoorden

  24. Spontanity
    Apr 28, 2015 @ 20:04:02

    Best mooi toch? En de geur, hmmmmmm.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

