ppfftt… gehaald!

Vandaag kan ik  het zeggen…. ik heb ze wél gehaald!  En dan nog  zowel letterlijk als figuurlijk wat in het éne geval zo gepiept is maar waar jij en  ik in het ándere geval toch een krap jaar over moet doen!
Letterlijk was het een kwestie van vanmorgen naar de groenteman lopen en er om vragen, figuurlijk was het toch weer gewoon mazzel hebben dat ik deze winter niet het loodje heb gelegd aan bijvoorbeeld de gevolgen van een longontsteking na het oervervelende griepje dat er heerste.

Hé he,  ik zie het dubbeltje vallen, “de nieuwe aardappeltjes  niet halen ” is het gezegde (of is het nou toch een spreekwoord) dat me in gedachten schoot toen ik bij de groenteman alweer  “nieuwe aardappels” zag.
spinazie-met-krielaardappeltjes-Al weet ik wel dat je tegenwoordig vrijwel het hele jaar door verpakte kriel kan kopen …. de énige echte zijn toch de krieltjes die bij de groenteman ter plekke voor je geschrapt worden in deze tijd van het jaar.
Ik heb het gehaald dus…..   én ik heb “ze”gehaald zodat wij vanavond gaan smullen van een heerlijke voorjaarsmaaltijd met verse  spinazie en krieltjes!
En nu maar hopen dat ik daarna niet  “met een aardappel in m’n keel ga praten” of “aardappel bloed heb” en eh….. nou ja,  dat ik ondanks dat ik  “de meeste aardappelen al gegeten heb ” …… m’n best ga doen ” volgend jaar wéér de nieuwe aardappeltjes te halen!

  • Hij praat met een hete aardappel in de keel / mond.
    Hij praat op een bekakte manier.
  • De aardappelen afgieten.
    Een plasje doen door heren.
  • Een mens is geen aardappel.
    Iedereen heeft zo nu en dan behoefte aan ontspanning.
  • Hij is niet veel meer dan een aardappel.
    Hij stelt niet erg veel voor.
  • Hij heeft aardappelbloed.
    Hij ziet er ongezond uit.
  • De domste boeren hebben de dikste aardappelen.
    Met geluk komt men vaak verder dan met verstand.
  • Tussen de soep en de aardappels.
    Terloops.
  • Hij heeft de meeste aardappelen al gegeten.
    Hij heeft al veel meegemaakt / hij leeft al heel erg lang.
  • Een meid en een aardappel kies je zelf.
    Je kunt niet voor iemand anders een vrouw uitzoeken.
  • Een kleine aardappel moet je niet schillen.
    Aan mensen die weinig geld hebben, moet je niet veel geld vragen.
  • Het hebben over blauwe aardappelen en blauwe sokken.
    Zonder het aanvankelijk beseft te hebben over verschillende zaken spreken.
  • De hete aardappel doorspelen.
    Iemand anders de vervelende klus laten opknappen.
  • De aardappelen komen niet voor de eikenblaren.
    Boerenregel. De aardappelplant begint te groeien als de eik in het blad komt.
  • Die haalt de nieuwe aardappelen niet.
    Iemand die gauw zal gaan sterven.
  • Men poot de aardappelen wanneer men wil, ze komen toch niet in april.
    Boerenregel. Aardappelen komen pas in mei uit.
  • Nog geen koude aardappel waard zijn.
    Weinig waard zijn.
  • Zijn aardappelen op hebben.
    Niet verder meer kunnen.
  • Zo lang aardappels poten als je mest hebt.
    Met iets zo lang mogelijk doorgaan.
  • Groot bal op kleine aardappelen.
    Boven zijn stand leven.
  • Kijken als een hard geschilde aardappel.
    Bleek zien.
  • Waar geen aardappelen gepoot worden, zullen er ook geen groeien.
    Als je niet een goed begin voor iets legt, zal er ook niets van worden.
  • In de patatten zitten.
    In de puree zitten.
  • Ga patatten planten.
    Loop naar de maan.
  • Je ziet eruit als een afgegoten patat.
    Katerig.
  • Een patat geven.
    Een mep geven.
  • Niet het zout op zijn patatten verdienen.
    Een klein inkomen hebben.
  • Patattenbloed hebben.
    Ziekelijk zijn.
  • In de patatten vallen.
    Flauwvallen.

 

50 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. cornma
    Apr 19, 2015 @ 12:20:28

    Nooit geweten dat er zo veel mogelijk is met aardappelen, maar ik lust ze in elke vorm, behalve rauw.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Apr 17, 2015 @ 14:43:49

    Zou toch wel ernstig verliesgevend zijn geweest als we dit hadden moeten meemaken. Nee, dan die papatjes, volgens een goede vriendin en ex-blogster, is patat ook groenten, als je er maar genoeg van eet. Kijk, daar houd ik me dan maar aan. Al wil ik een patatdieet er hier thuis maar niet door kunnen krijgen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 17, 2015 @ 17:25:17

      Op zich is patat eten helemaal zo slecht nog niet hoor, mits er goede olie gebruikt wordt. Wat het slecht maakt is de zooi die er overhéén gegooid wordt.
      Voor mij is patat nooit een aardappelvervanger bij de maaltijd, niet lekker, ik eet het liefst gewoon een gekookte pieper!

      Beantwoorden

  3. IngridMoorenBlogs
    Apr 17, 2015 @ 13:16:58

    Leuk al die spreekwoorden.Of gezegden…weet ik veel 😉 Ken de meeste ook niet……

    Beantwoorden

  4. Melody
    Apr 17, 2015 @ 12:02:51

    allereerst dan maar dubbele felicitaties met het behalen van beide en als tweede dat je er vanavond maar heerlijk van mag genieten, en niet voor de laatste keer uiteraard 😉

    Jeetje wat zijn er veel spreekwoorden/gezegdes met dat onderwerp, de meesten kende ik nog niet.

    Beantwoorden

  5. gewoonanneke
    Apr 16, 2015 @ 22:55:18

    Go wat een spreekwoorden met aardappelen zeg, je zou er een aardappelflauwte of was het nou een appelflauwte van krijgen. Ben even de weg kwijt haha. Gelukkig de nieuwe aardappelen gehaald en dat er nog vele nieuwe aardappelen mogen volgen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 17, 2015 @ 07:51:34

      Ik denk dat “de nieuwe aardappels niet halen wél de meest bekende is met de aardappel in de keer dicht op de hielen. De appel heeft vast nóg meer gezeugdes op z’n naam….toch eens naar googlen;-)

      Beantwoorden

  6. RenéSmurf
    Apr 16, 2015 @ 22:38:09

    Goh, wat een inspiratiebron is die aardappel toch ook zeg! En mits goed klaargemaakt heerlijk smakend!

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Apr 16, 2015 @ 21:05:45

    Nooit geweten dat er zoveel aardappelspreuken zijn. Weer wat geleerd vandaag.

    Beantwoorden

  8. minoesjka2
    Apr 16, 2015 @ 17:59:46

    O, heerlijk hé, die nieuwe aardappeltjes. Heb ze ook al gegeten, maar dan niet met verse spinazie, die vind ik nog wat te duur.

    Beantwoorden

  9. datzalwel
    Apr 16, 2015 @ 15:06:05

    Alle aardappelen nog aan toe, wat een lijst. Ik ken maar de helft maar dat doet gelukkig aan de smaak niets af. Heerlijk.

    Beantwoorden

  10. J@n.
    Apr 16, 2015 @ 11:43:37

    Je kunt ook nog puree van iemand gaan maken. 😉

    Beantwoorden

  11. beaunino
    Apr 16, 2015 @ 10:57:00

    Erg leuk en leerzaam Riet. Ik kende er maar een paar, maar ga ze zeker gebruiken;-)
    Waren ze lekker? Wat zijn de asperges nog duur trouwens hè?! Dat vind ik op de een of andere manier bij elkaar horen. Is er met de aardappel-lepel ingegoten denk ik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 16, 2015 @ 18:33:41

      Ja voor asperges is het eigenlijk nog wat vroeg, dan zijn nog héél duur. . Asperges eet ik meestal niet als groente maar meer als “snack”, lekker koud en in de ham gerold.. Bij krieltjes smaakt wat mij betreft bij vrijwel iédere jonge voorjaarsgroente!

      Ik kende zelf óók minder dan de helft hoor van deze spreuken!

      Beantwoorden

  12. Petr@
    Apr 16, 2015 @ 10:06:28

    O heerlijk! Wij hebben gisteren ook krieltjes gegeten maar dan in de schil, daar ben ik dol op. Het waren wel “ouwe” helaas, maar toch erg lekker!
    Wat veel spreekwoorden, ik kende de meeste niet.
    Maar er zitten ook rare tussen haha

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 16, 2015 @ 10:08:59

      Doen we ook vaak wanneer de aardappels wat grote zijn en hoort óók echt bij het voorjaar.
      De meeste spreuken zullen wel een beetje uit de hoek van de aardappelboeren van vroeger komen, die kennen wij dus niet. Ik ook niet hoor daarom heb ik ze er maar bij gezet.

      Beantwoorden

  13. riet(je)
    Apr 16, 2015 @ 09:26:19

    wow, dat zijn er nogal wat………….leuk! momenteel eet ik malta’s, heerlijk!
    fijne week, hopelijk wordt het weer zonnig……..was heerlijk de afgelopen dagen……….liefs van mij

    Beantwoorden

  14. John
    Apr 16, 2015 @ 09:05:08

    Ja, de meesten hebben de nieuwe aardappeltjes wel gehaald denk ik. Hoop ik dan toch.
    Je hebt heel wat gezegdes weten te vinden. Ik weet het dat zegt iedereen natuurlijk al, maar wat moet ik er anders over zeggen? 🙂

    Krieltjes, altijd een genot om te eten. Maar niet het hele jaar door.,

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 16, 2015 @ 10:05:19

      Het is me in de loop der jaren 3 keer overkomen dat één van m’n lezers “de nieuwe aardappeltjes niet haalden” dat is dan toch wel gek hoor, zelfs als je ze niét persoonlijk hebt leren kennen.
      Nee natuurlijk zijn alleen in déze tijd de aardappeltjes écht nieuw. Die verpakte zooi zijn gewoon tot kriel afgeschrapt van spul uit latere oogsten.
      Bij de échte zit altijd nog een flinterdun restje schil wat nou net het verschil maakt.

      Beantwoorden

  15. lisoverseks
    Apr 16, 2015 @ 04:22:53

    Ach, soms moet je gewoon ff die hete aardappel doorslikken. 😉

    En ik ben jaloers…nieuwe aardappeltjes mmmmmm mmm

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 16, 2015 @ 08:30:27

      Dat snap ik, al kun je tegenwoordig wereldwijd vrijwel van álles uit Nederland kopen zal verse krieltjes toch lastig zijn. Zoonlief heeft in de USA ondertussen voor vrijwel alles wel winkeltjes of sites gevonden maar er blijven dingen die niet vers te krijgen zijn.

      Beantwoorden

  16. Leidse Glibber
    Apr 16, 2015 @ 00:48:57

    Gelukkig hebben we allemaal de nieuwe aardappeltjes weer gehaald. Zaten een aantal uitdrukkingen tussen die ik niet kende. Zo zie je maar we leren elke dag weer van alle blogs. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 16, 2015 @ 08:27:50

      Het verrast me altijd wanneer ik er zó veel vind die ik niet ken, meestal heb ik er toch aardig wat paraat.Ik denk dat veel van deze spreuken meer van het platteland komen waar men vroeger véél meer met de “gewassen” leefden.

      Beantwoorden

  17. gewoonhanny
    Apr 16, 2015 @ 00:07:07

    Heerlijk wat er met de pieper niet allemaal aan gezegdes zijn te vinden. Duidelijk dat deze knol in onze samenleving heel belangrijk was.
    Niets is lekkerder dan een bij de groenteboer vers geschrapt krieltje. Ik eet ze de eerste keer in het nieuwe jaar altijd met asperges. Een godenmaaltijd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 16, 2015 @ 08:26:01

      Altijd een feestje hé die eerste krieltjes! Voor asperges is het eigenlijk nog net iets te vroeg, die zijn dan nog onbetáálbaar. Wij eten ze trouwens zelden als groente, maar liever in de ham gerold als “snack”..

      Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    Apr 15, 2015 @ 23:16:22

    erg leuk, allemaal die spreekwoorden over de aardappel, sommige kon ik nog niet, tja…. alweer iets bijgeleerd

    Beantwoorden

  19. Corja
    Apr 15, 2015 @ 22:42:14

    Erg leuk en leerzaam blog! Hebben jullie lekker gegeten? Aardappels netjes doorgeslikt?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 16, 2015 @ 08:22:09

      We hebben gesmuld, we zijn nog echt “seizoengroente”eters dus eten in het voorjaar ineens totaal ander dingen dan in de winter.
      Alles netjes doorgeslikt dat wel, maar als het moet kan ik ,als geboren en getogen Haagse, natuurlijk bést wel met een aardappel in de keel spreken.
      Net als plat Haags trouwens 😉

      Beantwoorden

  20. kakel
    Apr 15, 2015 @ 22:18:21

    Nou Riet, de helft van die spreekwoorden ken ik helemaal niet! Ik heb er heel smakelijk om gelachen :-)) En als je ze niet haalt, moet je ze voortaan maar laten brengen…
    LIefs Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 16, 2015 @ 08:17:53

      Sterker nog ik kende er maar een stuk of 5 en ik ben opgeroeid met spreekwoorden. Veel zullen er wel van “het platteland “komen en dat lijkt me niet onlogisch , daar komen onze piepertjes toch vandaan 😉

      Beantwoorden

  21. Zus
    Apr 15, 2015 @ 21:23:06

    Leuk die spreekwoorden .Ik ben wel eens op een feest met kleine erpeltjes geweest. Er was niet zo veel op tafel. maar wel gezellig.

    Beantwoorden

  22. Harrij Smit
    Apr 15, 2015 @ 20:19:47

    Nee, ik hoopte al dat ik er nog een wist die er niet bij stond, maar bij zo’n lange lijst zakte de moed mij al gelijk in het aardappelmandje (die kende je nog niet, hé? 🙂 )

    Beantwoorden

  23. Marja
    Apr 15, 2015 @ 19:50:31

    Ik wist niet dat het er zo veel waren. Gelukkig heb je ze weer gehaald. Geniet ervan.

    Beantwoorden

  24. Harrij Smit
    Apr 15, 2015 @ 19:46:55

    Goh wat een (aardappel)melig blog – werd er helemaal (aard)appelig van. Leuk al die spreekwoorden en gezegden zo op een rijtje. Dat zijn me er nog al wat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 15, 2015 @ 19:53:08

      Ja een beetje meligheid op z’n tijd moet kunnen;-)
      Dat er zóveel spreuken zijn die over de aardappel gaan wist ik helemaal niet niet, daarom heb ik ze er maar bij gezet.Ik kwam niet verder dan een stuk of 5 die ik wist.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

