kerkelijk logje?

Eh…. wel en niét! We waren vorige week even in Delft en daar kom je sowieso niet om kerken heen, er zijn er héél wat! De bekendste twee kerken in Delft  zijn de oude en de nieuwe kerk maar, laat je niets wijsmaken,  ook de nieuwe kerk is oud.
De nieuwe kerk is van de twee de belangrijkste, dit vanwege de aanwezigheid van de koninklijk grafkelder van de Oranjes. Maar “nieuwe” kerk of niet,  er is een grootscheepse renovatie nodig en daar wordt al druk aan gewerkt.
(wil je  er álles over weten klik op onderstaande  foto )

verb.delft
Uiteraard  is de kerk nu aan de buitenkant met hekken afgeschermd, maar de hekken zijn wél een beetje aangekleed op een  “kerkelijk” manier.

delft5
Er is reuze veel werk van gemaakt om de indruk te wekken dat er sprake is van glas in lood!
Best leuk geslaagd toch?  Er zijn alle mogelijke historische figuren te zien, nee vraag me nou even niét wie allemaal, daar weet ik niet héél veel van.

delft3
Uitzonderingen daargelaten dan, hier zie ik toch duidelijk “mijn allereerste Koningin”  verbeeld, Koningin Wilhelmina die kijkt hoe er een andere Oranje voorvader  de grafkelder ingedragen wordt op de zelfde manier als zijzelf in 1962  eh…. “naar de kelder ging”.

delft1
Ook het interieur van de kerk is duidelijk te herkennen in een ander deel van, tja hoe heet zoiets, de schuttingschildering dan maar!
Er loopt wél een tamelijk drukke weg langs dus er was geen sprake van “even rustig een goed standpunt voor de camera zoeken”, gewoon knippen als zich een gelegenheid voordoet.

delft4
Er staat  een grote bus hinderlijk in de weg, maar een beetje om heen werken zodat die  er grotendeels afgesneden kan worden.
Het hek dat óm het ( geschilderde)  praalgraf lijkt te staan is óók zoiets. Het staat om een fietsenstalling heen en is niet te vermijden als ik niet midden op de weg wil gaan staan.
Tja ik dóe veel voor een logje maar om nou beroemd te worden omdat ik vlak vóór de nieuwe kerk  te Delft plat gereden wordt? Al met al vind ik de “glas in lood” schutting toch  zeker de moeite van het bekijken waard.
Eigenlijk een soort gratis bezichtiging van de kerk…. maar dán anders!

delft2

55 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Apr 17, 2015 @ 22:17:28

    Nou ik vind wel dat ze dat leuk gedaan hebben hoor. Beter dan alleen maar van die kale hekken er voor. Zo kan je nog wat zien van wat er binnen is.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Apr 17, 2015 @ 14:47:37

    Met een Weblogmeeting in die stad nog redelijk goed in het geheugen, weet ik nog dat het een erg aardige stad is en het er idd genieten is van historische zaken als die twee kerken. Rondvaart maken bleek ook een genoegen. Indertijd waren die schuttingen er nog niet. Dat is wel een erg aardige oplossing bij een lastig probleem. Want van verbouwen wordt niemand vrolijk, ook de bezoeker van zo’n stad niet. Maar als Amsterdammer weet ik niet beter. Hier staat al decennia lang alles in de steigers….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 17, 2015 @ 18:18:10

      Ik heb ook de beste herinneringen aan die meeting in Delft , met Jeroen als gids krijg je ook héél wat van Delft te zien én te horen!
      Misschien moet Amsterdam eens wat beter om zich heen kijken, je ziet het al in veel steden.Ik zag vergelijkbare oplossingen al in Leiden en in Zwolle.

      Beantwoorden

  3. Paul
    Apr 16, 2015 @ 23:04:05

    Prachtig die glas in lood schutting. Sowieso is Delft de moeite waard!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 17, 2015 @ 07:54:02

      Delft is zeker de moeite van een bezoekje waard, wij komen er met enige regelmaat omdat het vanaf Rijswijk maar “een wippie”is. Makkelijk aan te fietsen en voor een goede wandelaar zelfs makkelijk aan te lopen ( +/- 4 km. maar je moet natuurlijk óók nog terug.)

      Beantwoorden

  4. Melody
    Apr 15, 2015 @ 13:31:00

    Delft is 1 van de steden die op mijn lijstje staat…..om eens door te struinen met mijn camera in aanslag uiteraard… wellicht lukt het me deze lente/herfst 😉

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Apr 14, 2015 @ 20:24:42

    Superleuk log over de kerk
    Op een typische Rietz manier

    Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    Apr 14, 2015 @ 19:44:16

    Dat ziet er inderdaad heel mooi uit. Goede oplossing.

    Beantwoorden

  7. Petr@
    Apr 14, 2015 @ 19:43:40

    Wat leuk opgeleukt! 😀
    Wij zijn afgelopen december ook in beide kerken geweest, erg mooi. Je kon toen al een maquette zien hoe het er na de verbouwing uit zou gaan zien.
    Ook liggen er veel oude “bekenden” begraven, dat viel mij dan weer op.
    Het was toen trouwens berekoud in beide kerken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2015 @ 20:52:18

      Klopt, er liggen heel wat bekende Nederlanders uit vervlogen tijden, vooral ónder de grond natuurlijk! De meeste vergeet ik weer direct omdat geschiedenis niet zo “mijn ding is” . Maar toch vind ik het altijd interessant om er weer eens binnen te stappen.

      Beantwoorden

  8. terrebel
    Apr 14, 2015 @ 18:16:12

    Wat gaaf gedaan, zeg! Leuke manier om nog iets op te steken!

    Beantwoorden

  9. hanscke
    Apr 14, 2015 @ 17:24:46

    Als de renovatie straks klaar is zal men deze schuttingtaal gaan missen.

    Beantwoorden

  10. J@n.
    Apr 14, 2015 @ 16:41:58

    Dat hebben ze daar in Delft goed bekeken, zo heb jij tenminste een hele leuke reportage.

    Beantwoorden

  11. IngridMoorenBlogs
    Apr 14, 2015 @ 14:36:57

    Heel mooi….

    Beantwoorden

  12. Harrij Smit
    Apr 14, 2015 @ 11:24:27

    Oh da’s wel heel mooi opgelost. Misschien moet ik mijn schutting ook maar gaan behangen.

    Beantwoorden

  13. Marion
    Apr 14, 2015 @ 10:25:48

    Erg mooi, het glas en lood.
    XXX

    Beantwoorden

  14. John
    Apr 14, 2015 @ 09:13:38

    Veel historische figuren waren helemaal niet zulke fijne lui. Onderdrukkers en heersers met ferme dienaars. Ook hier in deze contreien hadden we geen lieverdjes. De schutting is echter wel leuk bedacht en uitgevoerd.

    Je kan ook voor zulke situaties een veilgheidsvest in je tas hebben. Dan val je genoeg op als je op de weg moet gaan staan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2015 @ 13:53:41

      dat moeten we natuurlijk in het tijdsbeeld zien, hier is het gelukkig ondertussen wel beter (al worden we nu gewoon op een andere manier kort gehouden) maar er zijn dus nog steeds regiems op de wereld die werken zoals hier eeuwen geleden en die willen maar niet leren van de geschiedenis.!

      Beantwoorden

  15. lisoverseks
    Apr 14, 2015 @ 03:07:07

    Mooie foto’s!
    Was in Delft ook niet die kerk waar die koe buiten hangt?
    Enig verhaal is dat.

    Beantwoorden

  16. Leidse Glibber
    Apr 14, 2015 @ 01:09:19

    Mooi gedaan dit bouwdoek, ga je steeds vaker zien dat er mooie bouwdoeken om grote projecten heen worden gehangen. Maar uhhhh het is ook nooit goed want in leiden klaagt men al dat er door het bouwdoek rondom de bouw van de nieuwe parkeergarage geen zicht op de bouwwerken zijn, dus komen er nu kijkgaten in 🙂
    Off topic: kwam niet gekreukt van het feest alleen een deuk in mijn ego want voelde mij er soms toch wel oud 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2015 @ 07:21:28

      Jij liet inderdaad ook al een paar keer zulke mooi bouwdoeken zien op je log!
      Maar je zegt het al, je kunt mensen nooit allemaal tevreden stellen omdat er altijd zeurpieten blijven.
      Jij oud? Kom nou, je komt pas kijken;-)

      Beantwoorden

  17. Renesmurf
    Apr 13, 2015 @ 23:41:44

    Ja, dat hele ding vastleggen hoeft ook niet echt, zelf zien is beter! En dan vastleggen is goed genoeg. Ze hebben er wat moois van gemaakt!

    Beantwoorden

  18. kakel
    Apr 13, 2015 @ 22:53:25

    Wat een sightseeing! Niet van binnen de kerk maar daarbuiten. Echt leuk gedaan, met die versierde hekken. Ik word er helemaal blij van!
    LIefs Kakel

    Beantwoorden

  19. datzalwel
    Apr 13, 2015 @ 22:47:15

    Mocht je het fijne willen weten vraag dan Jeroen! Hij heeft mij met vriendinnen een zeer verzorgde rondleiding gegeven in Delft en er zelfs een boek over geschreven dat ook uitgegeven is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2015 @ 07:27:55

      Wat leuk dat Jeroen z’n ruime kennis van Delft in een boek heeft kunnen verspreiden.
      Ik weet natuurlijk óók uit eigen ervaring hoevéél hij van Delft weet door de leuke meeting die we er een keer hadden en waar ik ook jou en J@n heb leren kennen.
      Wát een leuke dag was dat hé! Ik hoop écht dat Jeroen met zijn Raafje snel in Delft kunnen gaan wonen..

      Beantwoorden

    • datzalwel
      Apr 14, 2015 @ 10:56:11

      En of dat leuk was.Ja het zou heel leuk voor ze zijn om in Delft te wonen. Voorlopig zijn ze nog steeds gelukkig in R’dam maar dat zou helemaal de kers op de taart zijn.

      Beantwoorden

  20. powerpointgreetje
    Apr 13, 2015 @ 21:54:21

    Leuk verslag, zeer mooi aangeklede hekken, pracht idee

    Beantwoorden

  21. Marja
    Apr 13, 2015 @ 20:51:47

    Arme Wilhelmina. Ze verloor haar moeder en haar man in hetzelfde jaar. Hendrik was de eerste die een witte begrafenis wilde. Wilhelmina volgde zijn voorbeeld.
    Mooie manier om een verbouwing te verhullen.

    Beantwoorden

  22. beaunino
    Apr 13, 2015 @ 20:30:11

    Dit vind ik nou echt leuke kunst. Uit de kunst toch?!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

