hangen….

Volgens het volgende staatje “hangen”Henk en ik ergens tussen Goud en Smaragd. En dan heel dicht bij Smaragd omdat we ondertussen  ook de 54ste huwelijksdag “gevierd hebben”.
Nou ja gevierd….., als er niet eens een edelmetaal of edelsteen aan te pas komt gooi je er natuurlijk géén groot feest tegenaan!
Wikipedia  heeft wél een complete lijst voor iéder jaar dat een huwelijk duurt en 54 jaar is daar, net als 5  jaar “HOUT’ …. .Het moet niet gekker wórden, er worden gewoon even 49 jaar door de vlakspoeler gegooid….. alsof deze foto niét  in 1961 gemaakt is.  Zelfs het nieuwe stadhuis in Den Haag  waar wij hier op de trap staan heeft het niet gerooid…., hoewel destijds nog maar nauwelijks in gebruik genomen  is het een paar jaar geleden alweer met de grond gelijk gemaakt.
Zólang zijn wij dus al getrouwd…………

  • 1 Jaar: Katoentrouwen1
  • 2 Jaar: Papier
  • 3 Jaar: Leer
  • 4 Jaar: Zijde
  • 5 Jaar: Hout
  • 6 Jaar: IJzer
  • 7 Jaar: Wol
  • 8 Jaar: Brons
  • 9 Jaar: Aardewerk
  • 10 Jaar: Tin
  • 11 Jaar: Staal
  • 12 Jaar: Linnen
  • 12,5 Jaar: Koper
  • 13 Jaar: Kant
  • 14 Jaar: Ivoor
  • 15 Jaar: Kristal
  • 20 Jaar: Porselein
  • 25 Jaar: Zilvertrouwen2
  • 30 Jaar: Parel
  • 35 Jaar: Koraal
  • 40 Jaar: Robijn
  • 45 Jaar: Saffier
  • 50 Jaar: Goud
  • 55 Jaar: Smaragd
  • 60 Jaar: Diamant
  • 65 Jaar: Briljant
  • 70 Jaar: Platina
  • 75 Jaar: Albast

……… En dat is natuurlijk óók aan het modebeeld te zien, een lange bruidsjapon kreeg in de jaren 60 een tuttig imago.
Ook de bruidsjurk moest kort zijn en flink wijd uitwaaieren over een petticoat.
Mijn trouwjurk werd gemaakt door de “thuisnaaister”  die ook verstelwerk deed. De trouwjurk werd, zonder het kanten jasje en mét wat glitter aanpassingen na ons huwelijk  tot dansjurk omgebouwd, want ook in de wedstrijdwereld werd in die tijd in “theemutsen” gedanst!
Van 54 jaar huwelijk heb ik nog geen dag spijt gehad maar eh……,  wat zou ik graag eens in zo’n romantische lange trouwjapon van nú  de show stelen.

natrouwen

55 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Berber
    Apr 12, 2015 @ 08:14:02

    ik stond in 1970 op dezelfde trappen, iets minder uitbundige jurk (het huwelijk hield dan ook geen stand, maar dat heeft uiteraard niets met de jurk te maken).

    Berber

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 12, 2015 @ 08:29:10

      Er hebben er véle op die trappen gestaan, het stadhuis zélf was dan ook verschrikkelijk lelijk en de trouwzaal best wel kil te noemen. Misschien heeft dat tóch invloed op de huwelijken die er gesloten werden gehad;-)

      Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Apr 10, 2015 @ 23:48:00

    Goh wat zag je er mooi uit, nog hoor haha….. Ja ik heb zelf zie ik nog net koraal gehaald, toen was het over. En ook nooit gewenst en zou dat nog niks vinden om in een lange witte jurk te trouwen, ook niet gedaan dus maar in een mooie zwart fluwelen jurk gemaakt door mijn zus.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 11, 2015 @ 15:55:42

      Toch best nog een lang huwelijk zeg om dan nog op te breken. Maar ik begrijp uit al je logjes wel dat je er geen spijt van hebt dus het zal een goede reden gehad hebben.
      Er was inderdaad een periode dat je veel “gewone”jurkjes als trouwkleding zag, zelfs spijkerbroeken en hotpants. Nou ja, hoofdzaak is toch dat je je happy voelt in je trouwkleding. 😉

      Beantwoorden

  3. kakel
    Apr 09, 2015 @ 22:25:22

    Rietepietz, wat een schoonheid ben je op de foto! Dat had je best eens eerder tegen me mogen zeggen, dat je zo’n kanjer was. Maar goed, beter laat dan nooit. De trouwjurk van mijn moeder lijkt verdacht veel op die van jou. Wat wil je? Ze zijn in hetzelfde jaar getrouwd.
    Liefs Kakel
    Zwaai, zwaai Marion!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 11, 2015 @ 15:51:03

      Daar was ik in die tijd zélf toch minder van overtuigd, echt waar, maar zo’n “schuimjurk”doet natuurlijk wel iets een meisje;-)
      Ik vind het nog steeds grappig wanneer blijkt ik bij sommige “lezers”eigenlijk méér van de generatie van de ouders ben (en jullie dus eigenlijk een beetje m’n kinderen)
      Marion zwaait helaas niet terug. Ze is al twee weken ziek, dat geniepige virus dat ik ook al gehad heb, met hoesten en al! Ze wilden haar éigenlijk naar het ziekenhuis hebben wegens een beginnende longontsteking maar dat wilde Marion niet, het gaat wel iets beter met haar maar door haar hart en long kwaal heeft zijn nog véél meer problemen met de nasleep en vooral de moeheid die lang blijft.
      Maar ik bel haar dagelijks en zal je zwaai persoonlijk afleveren.

      Beantwoorden

  4. Petr@
    Apr 09, 2015 @ 21:28:50

    Gefeliciteerd!
    WAt een mooi bruidje was je Riet, en een beeldige jurk!
    Wat een lijntje!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 09, 2015 @ 21:47:15

      Tja, ik was daar ook pas 18, maar ik ben wél lang tot ver in de 40 zo slank gebleven Daarna ben ik jaarlijks een paar pondjes mee gaan smokkelen;-)
      En éigenlijk voel ik me daar prettiger bij dan toen ik zo mager was.

      Beantwoorden

  5. hanscke
    Apr 09, 2015 @ 11:46:04

    Wat een mooi bruidje, Keizerin Sissi is er niets bij. En ik vind dat kort, maar dan moet het wel wijd zijn zeker iets hebben, vooral met mooie benen. Ja nu herinner ik mij die dansjurken nog wel. tegenwoordig moet de rug zo zo veel mogelijk bloot. tot bijna op de bilnaad lijkt het wel. En heel nauw maar dan wel weer met een groot split om toch voldoende bewegingsruimte te hebben.
    Mooi dat je er nooit spijt van hebt gehad, bleven bijna alle huwelijke maar zo lang bestaan, dat zou veel leed voorkomen. Heden ten dage is het huwelijk net een stokje geworden, dat o zo gemakkelijk verruild wordt voor een ander stokje. Men hipt in steeds andere samenstellingen van tak naar tak

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 09, 2015 @ 16:40:45

      Ach voor jonge mensen is zo’n korte wijde jurk wel leuk, en ik wás jong! Nú zou ik zeker voor lang kiezen, ook voor dansen vind ik het stijlvoller. maar dan in ieder geval wel zó dat alles mooi meebeweegt.

      Beantwoorden

  6. IngridMoorenBlogs
    Apr 09, 2015 @ 09:30:57

    Echt?Kijk nou wat een prachtig plaatje……….

    Beantwoorden

  7. Rebelse Huisvrouw
    Apr 08, 2015 @ 21:49:11

    O Rietepietz, wat was je een schattig bruidje! En wat enig, die foto’s! Dat lijstje is trouwens ook heel leuk. Nooit geweten dat er zoveel benamingen waren voor de diverse getrouwde jaren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2015 @ 21:54:52

      Een piepjong bruidje was ik( 18) en het mooiste is dat ik er nooit spijt van heb gekregen.
      Mensen vraag dat nog wel eens omdat ze denken dat jong trouwen automatisch betekend dat dan je jeugd voorbij is, bij mij begon het toen pas leuk te worden;-)
      Ja zilver,goed en diamant zijn eigenlijk de meest bekende. Voor diamant moet ik nog 6 jaar wachten;-)

      Beantwoorden

  8. Desire
    Apr 08, 2015 @ 16:10:11

    Wat mooi zeg, die nostalgie! Ook mijn moeder is in zo’n petticoat getrouwd, zo’n vreselijk mooie foto vind ik dat. Net zoals deze van jullie 😉
    Wij zijn van Zilver op weg naar Parel. Al zaten er tussentijds ook wel eens jaren van Steen tussen 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2015 @ 17:15:40

      Eigenlijk vind ik de bruidjes van tegenwoordig mooier maar in het tijdsbeeld voelde ik me er toen reuze happy in.
      Zie je, jij zit tussen zilver en parel, en dan willen ze mij, met een lange staat van dienst, afschepen met hout;-) Daar moet toch wel iets béters voor te verzinnen zijn!

      Beantwoorden

  9. Melody
    Apr 08, 2015 @ 13:35:33

    wow wat prachtig die foto’s….. ontroerend mooi!

    Wij hangen ook nog maar niet de vlag uit want halverwege tussen parel en koraal wachten we maar af totdat koraal een feit is 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2015 @ 17:12:24

      Wat jong nog hé, 18 was ik en Henk bijna 24 . In die tijd moest je getrouwd zijn om een woonvergunning te kunnen krijgen en wij hadden een zolderetage op het oog die we mochten huren, vandaar. Maar natuurlijk wilde we ook graag trouwen want zó makkelijk hadden verliefde stelletjes het niet in die tijd met strenge ouders;-)

      Beantwoorden

  10. Regenboogvlinder
    Apr 08, 2015 @ 12:42:35

    Wat zagen jullie er prachtig uit! Ach want maakt het uit hè of het HOUT of GOUD of wat dan ook wordt genoemd. Jullie hebben het gehaald samen en delen nog steeds lief en leed, daar gaat het om.
    Ik was ook in het lang, maar een heel simpel jurkje met/zonder sluier, die wilde ik persé niet… Was heel raar in 1971.
    Mooi logje Rietjepietz 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2015 @ 17:09:29

      In die tijd trouwde ook veel bruidjes in alternatieve bruidskleding, dat kon van álles zijn ook een spijkerbroek. Maar natuurlijk was de hoofdzaak dat we genoeg van elkaar hielden om die stap te wagen.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Apr 08, 2015 @ 17:32:58

        Ja in de 60er jaren zeker, op de fiets of zo met spijkerbroek of lange jurk aan haha. Een van mijn tantes is in 1959 getrouwd, ze had zo’n zelfde soort jurk met petticoat en zo. Vond ik zo prachtig toen…
        Precies Riet, je gaat ervoor hè. Wij wilden destijds ook snel trouwens, de deur uit… vrijheid blijheid, want oh wat had ik een strenge vader… pffff

        Beantwoorden

  11. powerpointgreetje
    Apr 08, 2015 @ 12:05:11

    Wat leuk die oude foto’s,
    ben in 1969 getrouwd in lange jurk, was toen toch in de mode,
    fijne dag vandaag

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2015 @ 17:06:35

      Lang is nooit helemaal weggeweest hoor, alleen in de randstad waren destijds veel jongelui die het allemaal maar niks vonden zo’n lange jurk. Mij kwam het goed uit omdat ik een korte jurk kon hergebruiken bij danswedstrijden.

      Beantwoorden

  12. John
    Apr 08, 2015 @ 09:45:11

    Wat leuk die foto’s Riet! En jij kan toch gewoon in zo’n romantische lange trouwjapon gaan rond dabberen? 🙂 Of je huwelijksbeloften weer doen of zo.
    Alles kan tegenwoordig . Dat is het mooie aan deze tijd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2015 @ 17:04:39

      Toen we 50 jaar getrouwd waren werden we door twee kleinzoons “een soort van”in de echt verbonden, voor al die mensen die er destijds die bij waren zeiden ze;-) Het was écht heel leuk! We laten het dáár maar bij want om voor iets dat tóch nep is nou zp’n peperdure jurk aan te schaffen gaat me dan toch wat ver.!
      Misschien moet ik maar eens in zo’n bruidswinkel gaan passen voor “het gevoel”;-)

      Beantwoorden

  13. Suskeblogt
    Apr 08, 2015 @ 06:54:17

    Hier heb ik door de jaren heen ook veel veranderingen in de kledij weten gebeuren, zowel bij het bruidspaar als bij de familie. Maar voor zover ik weet is de bruidsjurk hier nooit zo kort geweest, maar ja ik ben een snotneus van 1960.

    Beantwoorden

  14. lisoverseks
    Apr 08, 2015 @ 04:48:08

    Wat een prachtige jurk! Leuk hoor die oude foto’s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2015 @ 16:59:32

      Blijft leuk om zo af en toe de albums in te duiken. Ik was piepjong, 18 jaar (Henk 24) maar destijds kreeg je geen woonvergunning voor een huis als je niét getrouwd was en wij konden een zolderetage huren;-)

      Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Apr 08, 2015 @ 01:31:36

    Nou als je huwelijk het langer volhoud dan het stadhuis heb je zeker geen klagen 🙂

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Apr 07, 2015 @ 23:57:56

    Wat een prachtig lijstje! En als je twee keer eenzelfde haalt vind ik dat ook weer iets waard, zoals vijf keer een lustrum zou zijn!

    Beantwoorden

  17. Mrs. T.
    Apr 07, 2015 @ 21:28:12

    Volgende week hout voor ons dus zie ik.

    Beantwoorden

  18. minoesjka2
    Apr 07, 2015 @ 20:08:40

    Nou, jij kunt het een tuttig imago noemen, ik vind jullie een prachtig stel hier op die foto’s en jou trouwjurk staat je geweldig.
    Als nog gefeliciteerd.

    Beantwoorden

  19. Spontanity
    Apr 07, 2015 @ 20:04:40

    Je bent niets veranderd!

    Beantwoorden

  20. Harrij Smit
    Apr 07, 2015 @ 19:05:12

    Ik weet er nog wel een en niet eens duur ook. En aardig jouw maat, denk ik. Kijk maar gauw: https://gedachtgedicht.wordpress.com/2015/01/28/tafel-en-bed-2/ 🙂

    Beantwoorden

  21. Marja
    Apr 07, 2015 @ 18:20:26

    Belachelijk dat ze die 49 jaren verschil niet honoreren. Wat zien jullie er prachtig uit. Ik weet bijna niet beter dan trouwen in het lang. Mijn moeder in 1953 en ik in 1975. De jaren 60 weet ik hooguit van het jongste zusje van mijn moeder, maar zij trouwde ook in het lang. Geboren in 1940 en opgegroeid in de Honthorststraat in Den Haag.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2015 @ 18:34:15

      Voor álle jaren hebben ze wel iets bedacht, alleen voor 54 jaar niets nieuws;-(
      Ik heb div. trouwfoto’s van familie en vrienden uit die tijd, allemaal kort . Ook wel in trouwkleding die helemaal niéts op trouwkleding leek. Waarschijnlijk de generatie die zich reuze afzette tegen, wat zij noemden, burgerlijkheid!
      Het had óók wel iets te maken met het milieu waar je toe behoorde, in de betere kringen hadden de ouders meer inbreng doordat zij vaak o.a. bruidsjapon betaalden.

      Beantwoorden

  22. Zus
    Apr 07, 2015 @ 17:48:04

    In den Haag liepen ze dus een paar jaar voor op Tilburg wat mode betreft. Ik ben getrouwd in zo’n kanten theemuts, lang en wit .Maar wel mooi. De zus van mijn vriendin kon heel goed naaien ,heeft ook mijn jurk gemaakt.Dat ging zo in die dagen.’t was allemaal veel strakker en stijver. In onze streek zeker. XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2015 @ 17:56:39

      Dat klopt wel, in de randstad gebeurde natuurlijk véél meer dan Noordelijker en op het platteland. Lang is ook nooit helemaal weggeweest en werd in bepaalde kringen nooit afgeschaft. Misschien zette dáárom de jonge mensen zich er in die tijd tegen af. XXX

      Beantwoorden

  23. J@n.
    Apr 07, 2015 @ 17:41:42

    Dan liggen wij zo’n 6 jaar achter en toen was het hier weer ‘in’ om in het lang te trouwen, zowel de heren als de dames, waarbij de heren het uniforme pakje droegen dat we hier ‘de billentikker’ noemden, dus een slipjas. Nee, wij gaan voor goud! 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2015 @ 17:53:53

      In de wat betere kringen is lang nooit helemaal uit geweest. Het kwam mij op dát moment ook goed uit om de jurk zó te laten maken dat ik er later nog iets mee kon bij het dansen. Nú zou ik zeker ook voor lang kiezen.
      Nog twee jaar te gaan dus voor je de gouden status mag voeren;-)

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

