negerpop

Ja daar héb je het gedonder al, onder de titel “negerpop” hier boven zet de spellingscontrole een rood streepje! “Not done” om anno 2015 over negerpop (dat is het derde rode streepje)  te schrijven.
En toch heb ik het hier over iets héél onschuldigs dacht ik, een échte negerpop uit de late jaren 40 vorige eeuw toen we nog eelt op de ziel hadden en een donkere pop gewoon een negerpop (streepje nr.5) noemden.
nergerpopDolgelukkig was ik met de pop die gemaakt was van papiermache door een fabrikant die er zijn sigarenwinkel voor aan de kapstok hing. De pop heeft zelfs mijn vernielzuchtige jongere broertje overleeft en dat wil wat zeggen over de kwaliteit.
Het enige waar de  pop niét tegen kon was vocht maar vergeleken bij alle andere materialen die daar vóór gebruikt werden was hij oersterk.
Ik kreeg de pop met het rieten rokje aan dat gebruikelijk was voor deze negerpopjes (streepje nr.6),  maar mijn  4 jaar oudere zus breide er een jurkje voor van grijze en wijnrode wol.
negerpopjesHet is best leuk om de geschiedenis van deze poppen op te zoeken alleen…. dan maak ik het nóg bonter!
De negerpop was eigenlijk een beetje mislukkeling, ja sorry! Echt waar lees het zélf maar na als je me niet geloofd.
Bij het verven van de poppen ging, onder invloed van het weer,  wel eens iets mis waardoor de blanke pop vlekkerig en onverkoopbaar werd.
Dé oplossing was dus  de mislukte poppen bruin te verven en daar  bleek een markt voor te zijn.
Veel van de oude materialen voor poppen worden nooit meer gebruikt om poppen van te maken. Alleen ” lappen” worden nog steeds gebruikt om poppen van te maken maar ook die zien er wel   anders uit dan  vroeger .
Natuurlijk heb ik wel een plaatje van zo’n moderne lappenpop, voor de goede orde, links op de foto is de lappenpop.
Rechts ligt een ánder poppetje, Amber, maar dat is natuurlijk helemaal toevallig!

poppen

 

53 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    Apr 03, 2015 @ 23:42:44

    Hier staat op de slaapkamer ook nog steeds een negerpopje nooit geweten dat dit de oorsprong was van de negerpoppen. Dacht dat ze als dank voor de melkdoppen waren gekomen 🙂 🙂

    Beantwoorden

  2. RenéSmurf
    Apr 03, 2015 @ 23:12:09

    Niks mis met negerpoppen, want negerkinderen mogen toch met eigen poppen spelen? Ja, zo is alles in ontwikkeling, en dat is niet altijd even goed.

    Beantwoorden

  3. J@n.
    Apr 03, 2015 @ 11:11:13

    Tja rietepietz, dat negerpop niet meer mag (bij mij geen rood streepje onder negerpop, maar wel onder rietepietz ) is volgens mij een kwestie van taal, zo mag je ook niet meer praten over schijten en zeiken, terwijl dat toch vroeger gebruikelijk was, poepen en pissen mag zelfs niet meer 😉 maar ja dat krijg je als ook een chef tegenwoordig manager moet heten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 03, 2015 @ 14:25:12

      Raar, bij mij wél een streepje, zou het kunnen komen omdat ik niét in de de dike van Dale 😉
      Schijten en zeiken wordt nog steeds wel gezegd hoor maar dat viel vroeger óók al niet onder ABN, wij mochten het thuis óók niet zeggen toen ik klein was.

      Beantwoorden

  4. Paul
    Apr 03, 2015 @ 11:10:50

    Papiermaché lijkt me niet erg stevig voor een pop waar kinderen mee spelen… dan werkt een lappenpop beter.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 03, 2015 @ 14:21:27

      Daar vergis je je in Paul, papiermache wordt kéihard en voor die poppen zal dan waarschijnlijk nog wel een speciale behandeling “uitgevonden” zijn. Het enige waar ze niet tegen kunnen is langdurig nat zijn. Dus poppenmoeder kunnen de pop niét badderen!

      Beantwoorden

  5. Mrs. T.
    Apr 02, 2015 @ 20:50:05

    Wat een leuke poppetjes. Allemaal!

    Beantwoorden

  6. Regenboogvlinder
    Apr 02, 2015 @ 19:32:00

    Mijn zusje had ook zo’n popje, ik wist niet dat het eigenlijk een mislukkeling was. Zij ook niet en dat was maar goed ook dan, want ze vond toch altijd al dat ze achtergesteld werd… Wat een schatje is Amber, jullie levende pop 🙂

    Beantwoorden

  7. Zus
    Apr 02, 2015 @ 19:30:00

    Leuk die twee dametjes in een ledikantje.
    Amber kijkt of ze wil zeggen niet storen Omi. Die negerpopjes waren in mijn kindertijd een gewild object zo apart ! Mijn buurmeisje had er wel een maar ik niet tot mijn verdriet. Maar ik eet nog geregeld een negerzoen, lekker !

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 02, 2015 @ 20:11:04

      Lastig kiezen he wie nou de leukste pop is!
      Het negerpopje is eigenlijk de enige pop die ik vroeger nieuw heb gekregen.
      Ik was er heel blij mee en hij moet nog op zolder liggen! Toch eens zoeken!
      Gezellig je weer hier te zien, dat is een goed teken XXX

      Beantwoorden

  8. ria
    Apr 02, 2015 @ 16:15:17

    Het zijn allemaal schatjes, zowel de popjes als de baby

    groetjes, Ria

    Beantwoorden

  9. Melody
    Apr 02, 2015 @ 13:53:31

    Ja ik herinner me nog dat een klasgenootje op de lagere school er eentje had en dat ik dat ook wilde ….. heb er nooit eentje gekregen, niet genoeg gezeurd denk ik nu 😉
    Tot vele jaren later ik een tweeling-poppen kreeg van een tante, een blank met blond haar en een donker met donker haar 😉

    Beantwoorden

  10. Petr@
    Apr 02, 2015 @ 12:37:18

    Schattige popjes, maar de liefste dat is de echte pop!
    Ja zeg, ik wil eigenlijk dat de blanke vla uit de schappen wordt gehaald!
    Ik voel me gediscrimineerd!

    Beantwoorden

  11. Harrij Smit
    Apr 02, 2015 @ 11:57:14

    De zwarte piet discussie begint dit jaar wel erg vroeg – zeker vanwege de natte sneeuwbuien die ons teisteren 🙂

    Beantwoorden

  12. beaunino
    Apr 02, 2015 @ 11:48:30

    Mijn zus had ook een negerpopje. Gek, toen, jaren ’70 waren de mensen ondanks woorden als negerzoen en negerpop veel toleranter en veel minder discriminerend. Tenminste, zo herinner ik het me. Was dat volgens jou ook zo Riet?
    Wat een mooi lief klein schattig Ambertje!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 02, 2015 @ 20:00:37

      Ja dat klopt, maar in die tijd woonden hier nog nauwelijks mensen met een donkere huidskleur. Hoogstens Indo’s die ook wel blauwe genoemd werden maar die gaven meestal geen problemen.
      Ook de chinezen hebben nooit problemen gegeven, ondanks dat die soms “gele” genoemd werden .allemaal groepen die goed integreerde waar dat nodig was.
      Het ging pas mis toen er groepen kwamen die zich bij álles dat anders is dan hún cultuur beledigd voelen . dan zijn er altijd voldoende Nederlanders die vinden dat ze gelijk hebben en op de tenen gaan lopen, dát zijn de mensen die zwarte Piet weg willen hebben en zwart en bruin lieve niet meer uitspreken.

      Beantwoorden

  13. John
    Apr 02, 2015 @ 10:49:45

    Voor mij blijft het gewoon een negerpop en mijn spellingscontrole doet er helemaal niets mee dus het is goed. Iedereen die moeite heeft met dat ik het gewoon een negerpop noem heeft pech. Ik bedoel, donkere pop klinkt ook niet…

    Dat je kleindochter een poppetje is weten we al 😀 Wat een foto 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 02, 2015 @ 19:52:08

      Bij mij geeft het dat rode streepje aan, misschien wel omdat ik het aan elkaar heb geschreven. Maar ik ben ook niet van plan er een “vreemde “naam aan te gaan geven.
      De foto is alleen leuk omdat hij zo kleurig is!

      Beantwoorden

  14. cornma
    Apr 02, 2015 @ 10:36:31

    Negerpop, negerzoen, jodenkoek en nog veel meer van die benamingen, ik heb er totaal geen moeite mee. Net zo min als met jouw prachtige achterkleindochter. (waar komt dat “achter” eigenlijk vandaan?)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 02, 2015 @ 19:48:53

      Ik noem alles ook nog gewoon bij de oude namen.
      Geen idee waar dat “achter” vandaan komt….misschien omdat het ná het “gewone” kleinkind komt. Mocht ik nog meemaken dat Levi of Amber kinderen krijgen dan worden betovergrootouders …dat “bet”heb ik ook geen verklaring voor;-)

      Beantwoorden

  15. Blog Zonder Naam
    Apr 02, 2015 @ 10:16:58

    Bij het woord negerpop dacht ik in eerste instantie aan muziek. Motown, funky-soulmusic, black-gospel en dat soort dingen. Niet aan een gekleurd mede-speelgoed variantje. In Zuid-Afrika wordt dit gewoon een kaffer-popje genoemd. Ik heb ooit op de lagere school een popje gebreid. Een jaar of elf was ik toen. Dit patroontje heb ik toen ook voor een paar nichtjes gebruikt om daar een popje voor te breien. Een tante maakt poppen van zeemleer, dat ze beschilderde. Met een vulling van oude panties. Niet echt een lappenpop, maar evengoed eigenlijk te mooi om mee te spelen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 02, 2015 @ 19:43:53

      Ook bij die “pop”zullen we naar ik aanneem iets anders meten verzinnen als we zo’n groep willen benoemen. Maar jij geeft gelukkig al genoeg voorbeelden.van muzieksoorten die vaak door negers bedreven wrden, hoed je dan alleen maar groep achter te zetten;-)
      Dat waren vast heel kunstzinnige poppen die je tante van zeemleer maakte , inderdaad niet geschikt voor kinderspeelgoed.
      Mijn zus had een ander jurkje gebreid, ik heb het helaas niet meer maar het was best wel knap gemaakt , ze was toen ook nog maar een jaar of twaalf.

      Beantwoorden

  16. meninggever
    Apr 02, 2015 @ 09:34:33

    We hebben op sommige punten natuurlijk een veel te grote gevoeligheid voor dit soort zaken. Nog even en je mag helemaal niks meer. Alsof ‘Bleekscheet’ of ‘Honky’ zulke leuke bijnamen zijn voor ons blanken. De poppengeschiedenis kende ik niet, maar ik was ook nooit zo van de poppen. Ik lees weer even bij, ben veel onderweg geweest, maar probeer bij alle bekende bloggers weer even terug te knokken langs alle verhalen……u wilt me wel vergeven hoop ik?! 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 02, 2015 @ 17:16:28

      Ja overgevoeligheid dat kun je wel stellen, gelukkig is bij mij het eelt om m’n ziel blijven zitten en ik stoor me niet aan dat soort onzin!
      Een negerzoen is en blijft voor mij een negerzoen!
      Ach je weet Leo, ik maak gewoon m’n rondje langs m’n linken, dus zolang je dáárin staat kom ik kijken of je een nieuw logje hebt.

      Beantwoorden

  17. IngridMoorenBlogs
    Apr 02, 2015 @ 08:43:46

    Ahhhh…wat is ze lief! De negerpop ook…..

    Beantwoorden

  18. Albert y Mara fotoblog
    Apr 02, 2015 @ 01:25:42

    Negerpop en negerzoenen daar zou de kleine Amber vast van gaan huilen 😉 . Het mag tegenwoordig allemaal niet meer. Bedankt voor de achtergrondinformatie. Op wie ze lijkt?? dat laten we graag aan anderen over.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 02, 2015 @ 08:32:45

      Ze weet gelukkig nog niets van dit soort onzin af, En huilen doet ze nauwelijks, net als haar broertje toen hij nog baby was. Dan mag je als ouders niet mopperen.
      Gelijkenis is altijd maar een momentopname, maar hier lijkt ze inderdaad best veel op Levi.

      Beantwoorden

  19. gewoonhanny
    Apr 01, 2015 @ 23:51:41

    Gelukkig voor de jongste spruit dat die niet zo’n negerpop naast zich in bed kreeg, maar een lappenpop. Daar hoeft ze niet zo voorzichtig mee te zijn.
    Ik ken de negerpoppen wel, maar had zelf een Schildpadpop, die erg veel er op lijkt, maar dan in ‘blanke’ uitvoering.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 02, 2015 @ 08:27:44

      Ze zou zélfs van de negerpop nog geen last hebben, de pop ligt normaal helemaal bovenaan in het bedje en Amber beslaat nog niet de hélft van bedje;
      Maar voor de foto mochten de “dames “even naast elkaar liggen;-)

      Beantwoorden

  20. Corja
    Apr 01, 2015 @ 22:14:29

    Wat een helder wijffie, die Amber. Ik had vroeger een mini-negerpopje, maar die was van celluloid. ook zo’n uit de tijd geraakt materiaal. Ik vind het nog steeds jammer dat de negerzoen niet meer mag, als woord dan 😉

    Beantwoorden

  21. Desire
    Apr 01, 2015 @ 21:56:24

    Nou, ik heb vroeger ook zo’n negerpop gekregen, nota bene met Sinterklaas! En ik was er maar wat gek mee 🙂
    De pop die naast het mooie, levende popje ligt … ze lijkt wel op de Holly Hobbie uit de jaren ’70 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 01, 2015 @ 22:01:31

      o blijkt maar weer dat kinderen helemaal niets geks zien in een negerpop, poppenmoeders houden nét zoveel van hun “negerkindertjes”als andere poppenmoeders.
      Het leuke roze lappenpopje dat Amber van haar oma( onze dochter) kreeg lijkt inderdaad wel iets op Holly Hobbie !

      Beantwoorden

  22. kakel
    Apr 01, 2015 @ 21:41:01

    Negerpop, negerpop, negerpop. Zo…ik kon het even niet laten… Het is dat ik geen suiker meer eet, maar anders vrat ik ook negerzoenen, negerzoenen, negerzoenen… Tegenwoordig mag je niet veel meer, hè?
    Het allermooiste popje vind ik eerlijk gezegd Amber. Komt vast omdat ze zoveel op haar lieve broertje lijkt ❤
    Liefs Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 01, 2015 @ 21:50:52

      Nou zeg…dicriminatie…. negerpop krijgt wél een rood streepje maar negerzoen niét!
      Maar ik laat me óok niet de wet niet voorschrijven, een negerpop = gewoon een negerpop!
      Maar ik ben het met je eens, Amber is de állerleukste pop om mee te spelen. Ze lijkt inderdaad op haar broer en is nét zo’n makkelijke baby.

      Beantwoorden

  23. Suskeblogt
    Apr 01, 2015 @ 21:38:49

    Met negerpoppen heb ik nog mijn toenmalig vriendinnetje in de sixties nooit gespeeld voor zover ik me herinner. Nu gebruik ik hier ook het woord negerpop !
    Als dat maar goed afloopt !

    Beantwoorden

  24. Marja
    Apr 01, 2015 @ 21:01:56

    Ach, kijk nou toch. Wat een schatje. Ik bedoel natuurlijk Amber.
    Ik had ook een negerpopje met een rieten rokje en plastic sandaaltjes. Dat zal in de jaren 60 zijn geweest. Toen was er al kunststof, denk ik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 01, 2015 @ 21:21:32

      Toen ik hem kreeg bestonden ze dus nog niet eens zo lang las ik op die site, grappig, de sandaaltjes had ik blijkbaar verdrongen.
      Maar ik ga nú natuurlijk voor dat andere popje., daar speel ik graag nog een beetje mee;-).

      Beantwoorden

  25. gewoonanneke
    Apr 01, 2015 @ 19:02:12

    Wat leuk dat negerpop verhaal. Mijn zusje en ik kregen er allebei een voor de Sinterklaas, veel kinderen hadden er in die tijd een. Gewoon van plastic waarvoor mijn moeder jurkjes gebreid had. Mijn oudste broer had een zilverkleurig houten boxje er voor gemaakt. En dat had ik voor de Sinterklaas al stiekem gezien in zijn werkkast. Wat voelde ik me vreselijk toen het cadeau uitgepakt werd en ik verrast moest doen. Hoewel ik toen al niet meer geloofde maar mijn kleinere zusje wel.
    Eigen schuld dikke bult maar dit verhaal kwam weer terug toen ik je negerpop zag.
    Maar die onderste foto van een schatje he…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 01, 2015 @ 19:09:18

      Best leuk om het verhaal achter de negerpop te lezen hé! Dat heb ik vroeger nooit geweten. Mijn pop heeft het overleeft en moet nog ergens veilig op zolder liggen.
      Na de papiermachepoppen kwam er natuurlijk ineens van alles waar men poppen van maakten. Ik herinner me nog dat ik wel eens op de vingertjes zat te kluiven en dat is “vocht”dus dat is te zien!
      Schatje hé, kan natuurlijk geen ándere pop tegenop!

      Beantwoorden

  26. datzalwel
    Apr 01, 2015 @ 18:32:18

    Schattig, wat lijkt ze op levi hé.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 01, 2015 @ 18:38:32

      Je bedoelt de lappenpop….? .whahaha, nee hé, het is inderdaad nét zo’n schatje. Maar madame wilde tot nu toe nooit wakker voor m’n lens komen, bij onze eerste oppassessie lukte het eindelijk!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

