tot 10 tellen…

Jawel… dat kan ik bést hoor! Vandaag nog gedaan en zelfs meer dan één keer….zeg maar eh… laat maar zitten!
Eigenlijk hoefden we niet te werken maar alleen iets af te geven in  de drukkerij dat we in het weekend thuis hadden geprutst.
Moet je niet dóen Rietepietz zegt een klein stemmetje dan soms,  vóór je het weet “hebben ze ff een klusje” dus …. pas op je tellen! Dan komt er niéts meer van even uitwaaien op het strand!

papierTja, luisteren is niet m’n sterkste kant en of we dus éven 12.500 vel per 100 af kunnen tellen en met een kartonnetje ertussen stapelen!
Eigen schuld dikke bult en dat hoeft niet de hele dag te duren dus dan kunnen we nog steeds lekker uit gaan waaien.
Op de “triltafel” (om de boel strak gelijk te kunnen stoten) zit een weegschaal. Daarop kán ingesteld worden wanneer er precies 100 vel op ligt maar…….
daar moet je wél geduld voor hebben….
*je gooit er een kluitje vellen op….
*wacht tot het apparaat het met zichzelf eens is hoevéél vellen dat zijn…..
*vult aan óf haalt er wat af…. en wacht wéér……
*en meestal moet dat nóg een keer……
Helaas gaan  wáchten  en Rietepietz  niet erg  goed samen.
We stellen dus wél het apparaat af, als globale controle maar tellen gewoon ff met het handje alles af. Dat klinkt erger dan het is hoor.

Toen Henk nog als drukker werkte was het doodnormaal dat je duizenden vellen moest aftellen. Hoofdzaak is….  het papier goed uit te waaieren, dat is een handigheid dat Henk me óók geleerd heeft. Komt goed van pas want vooral in kunstlicht  laten zijn ogen hem een beetje in de steek.
Wanneer je het goed doet kun je heel makkelijk per 5 velletjes aftellen (behalve natuurlijk wanneer  iemand gaat filmen)
Ik kan  maar nét tot 10 tellen dus doe ik dat 2x, Henk stapelt die 2x  50  dan netjes gelijk op de triltafel.

De aanvankelijk schouderhoge stapel wordt in twee delen  op een heftruckje gezet zodat ik lekker op de juiste hoogte kan blijven werken en zo gaan we door tot we uitgeteld zijn…..
Nou ja, kijk maar even mee en wees gerust, we hebben nog een héérlijke strandwandeling gemaakt.
Ook een lekkere tosti gegeten bij een strandpaviljoen want tja….. wij hebben wél gewerkt hoor!

47 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Veelschrijver
    Apr 03, 2015 @ 21:09:57

    Papier tellen. Ik werkte 40 jaar als drukker in de drukkerij. Het ergste aan papier is niet het tellen maar wel een snee in de vinger krijgen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 03, 2015 @ 21:20:15

      Klopt, ik heb ook standaard pleisters in m’n tas want bij het werk dat wij meestal doen (altijd handklusjes) kun je nou eenmaal geen bloed hebben. Maat het kan inderdaad gemeen diep snijden, erger dan een mes. Omdat wij ook vaak mailings verzorgen krijgen ook de nagelriemen het vaak zwaar te verduren van de scherpe envelop randen!

      Beantwoorden

  2. meninggever
    Apr 02, 2015 @ 09:37:45

    Grappig om te lezen hoe dit proces nog steeds gaat bij de ‘ouderwetse’ drukkerijen. Ik zat altijd aan de opdrachtenkant van het proces. Als, of namens, opdrachtgever(s). En dan was je soms blij dat ze vaak een ‘overtal’ leverden voor sommig drukwerk, waardoor je voor eigen gebruik, of ter vervanging van misdrukjes nog wat extra exemplaren beschikbaar had. Hard werken, maar vaak met mooi resultaat…

    Beantwoorden

  3. kakel
    Apr 01, 2015 @ 21:39:27

    “Even” 1200 vellen tellen 🙂 En ik hoor zelfs dat er nog iemand fluitend aan het werk is.Dat hoor je niet vaak meer!
    Liefs kakel

    Beantwoorden

  4. hanscke
    Apr 01, 2015 @ 13:49:31

    Jij verleert dat niet meer, tot 10 tellen

    Beantwoorden

  5. John
    Apr 01, 2015 @ 09:17:25

    Dat zou geen werkje voor mij zijn zie ik wel. Of mss als ik bezig ben dat het best wel meevalt. En jullie zijn zo ook weer even zoet geweest. Het uitwaaien erna was vast wel een stuk leuker 🙂

    Beantwoorden

  6. Blog Zonder Naam
    Mrt 31, 2015 @ 17:03:20

    Met de hand gaan sommige dingen soms veel makkelijker en simpeler dan met een machine. Neem nu het melken van één koe. Het melken duurt misschien langer, maar je hoeft aan het eind maar één emmer schoon te maken en niet het hele melkmachien, wat zo’n half uur in beslag neemt. Maar ja…… leg dat de jeugd maar eens uit. Die willen alles machinaal en digitaal.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 31, 2015 @ 21:06:00

      Ja dát is me vaak een door in het oog, ook in verpleeghuizen gaat veel met apparaten , duurt allemaal véél langer! Ik heb zelf weinig elektrische apparaten…ben ik stik allergisch voor !

      Beantwoorden

  7. terrebel
    Mrt 31, 2015 @ 16:13:01

    Goed bezig, Riet! Het doet mij ook denken aan mijn tijd als vrijwilliger bij mijn favoriete politieke partij; de folders en boekjes verzendklaar maken. Altijd gezellig!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 31, 2015 @ 16:20:40

      Het blijft een grote hobby van me dat gerommel met papier. Misschien wel een soort “oorlogsyndroom” want toen ik opgroeide was er nóóit papier in huis waar je mee kon vouwen,plakken en tekenen.

      Beantwoorden

  8. Harrij Smit
    Mrt 31, 2015 @ 15:58:37

    Er zit toch een prima teller op zo’n drukpers? Waarom schrijven ze jou dan dat soort arbeidstherapie voor? Om je tot rust te brengen misschien 🙂 ??? Of zie ik wat over het hoofd?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 31, 2015 @ 16:18:30

      Klopt, en in Henk z’n tijd werd dat ook wel gedaan, om de 100 een strookje ertussen. Met de huidige persen gaat dat niet meer lukken, die draaien véél te snel!

      Beantwoorden

      • Harrij Smit
        Mrt 31, 2015 @ 16:27:30

        Ik weet het, niet meer bij te houden die dingen. Ik heb in een grijs verleden – ook – nog eens een tijdje op een klein offset drukkerij gewerkt. Het rook er altijd zo lekker, door die inkten en het papier en zo.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Mrt 31, 2015 @ 21:02:54

          Tegenwoordig heb je veel meer met chemicaliën van doen, er gaat heel veel digitaal. Er staat nog wél een oud degeltje, er worden nog klusjes als slitten, rillen en stansen op gedaan. En eh… bij mij komt álles op z’n tijd in een logje…dit moet je wel herkennen
          https://rietepietz.wordpress.com/2008/09/25/druk-drukker-drukkers/

          Beantwoorden

          • Harrij Smit
            Apr 01, 2015 @ 09:35:26

            Ja goud van oud voor mij, dat blog van jou uit 2008. Prachtige zo’n statige zwarte oude Heidelberg en wat een contrast met die geavanceerde drukwerkfabrieken die er nu staan.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Apr 01, 2015 @ 13:11:38

              Voor Henk natuurlijk óók goud van oud, hij werk al sinds 1953 voor dat bedrijf, zelfs al vóór hij mij kende. Ik kan dus wel zeggen dat ik mijn héle huwelijk van die drukkerij gegeten heb! In deze tijd toch wel een unicum ,zeker nu er niet veel drukkerijen overleven.

              Beantwoorden

              • Harrij Smit
                Apr 01, 2015 @ 13:50:50

                Henk mag zich gelukkig prijzen met zoveel herinneringen aan die veel kleinschaliger en ambachtelijker tijd. Maar dat hoef ik hem vast niet meer te vertellen 🙂

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  Apr 01, 2015 @ 14:15:36

                  Gelukkig is de sfeer er nog steeds “kleinschalig” Henk werkt er dus ondertussen al 60 jaar ( zij het nu met een 0 uur contract en leerlingen die hij in al die tijd zag binnenkomen werker er ook al ruim 20 en ruim 30 jaar.De huidige baas is ook als collega begonnen. Je begrijpt, we komen er héél graag en ons werk (alleen maar handkarweitjes tegenwoordig) wordt heel erg gewaardeerd.

  9. J@n.
    Mrt 31, 2015 @ 15:48:50

    En na gedane arbeid is het goed rus….euh….uitwaaien, en dat zal wel lukken.

    Beantwoorden

  10. IngridMoorenBlogs
    Mrt 31, 2015 @ 14:04:37

    Jullie hebben wel een tosti verdient…..

    Beantwoorden

  11. Regenboogvlinder
    Mrt 31, 2015 @ 14:03:55

    Wat leuk dat inkijkje bij jullie! Handigheid leer je vanzelf en de beloning was lekker begrijp ik! 🙂

    Beantwoorden

  12. datzalwel
    Mrt 31, 2015 @ 12:40:47

    Letterlijk en figuurlijk uitgeteld :-).
    Na gedane arbeid is het verdiend een lekkere tosti die dan natuurlijk dubbel smaakt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 31, 2015 @ 15:57:37

      Ach dat viel wel mee hoor, die paar uurtjes maken ons niet écht moe! Maar zo’n héérlijke tosti (ze zijn daar anders dan bij anderen) gaat er natuurlijk graag in na een strandwandeling in de storm.

      Beantwoorden

  13. beaunino
    Mrt 31, 2015 @ 12:27:15

    Tuurlijk. Het meisje komt na het werk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 31, 2015 @ 15:56:18

      Het meisjhe kwam ook écht na het werk, heel toevallig liep ook dochter Inge met man op het strand, je begrijpt, met rode koontjes van de wind gezellig samen lunchen in een warm strandpaviljoen

      Beantwoorden

  14. Hartelijke Hot Hulk
    Mrt 31, 2015 @ 09:56:55

    Vreselijk! 😉
    Het tellen
    Van vellen
    Kan wel stellen
    Knap dat je niet gaat rellen

    Beantwoorden

  15. Marja
    Mrt 31, 2015 @ 09:28:00

    Het meest vermoeiend is het staan. Ik zou het zittend langer volhouden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 31, 2015 @ 15:52:58

      Klopt, als we alléén maar werk hebben waar je bij moet staan houdt het ook ergens op ja. maar dat was maar ruim 2 uurtjes .Was wél lekker om dan even te kunnen wandelen om te “stretchen” 😉

      Beantwoorden

  16. riet(je)
    Mrt 31, 2015 @ 09:13:04

    best leuk werk.vooral als je nadien lekker ’n wandeling maakt en van ’n tosti smult als beloning………………fijne week…………..

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Mrt 31, 2015 @ 00:48:32

    je weet het toch als je er langs gaat dat je het niet kan laten even te helpen 🙂

    Beantwoorden

  18. gewoonhanny
    Mrt 30, 2015 @ 23:36:03

    Heerlijk als ik je zo bezig zie. Vond dat vroeger op kantoor altijd een van de leukste klusjes als er weer eens voorlichtingsmateriaal gemaakt moest worden.

    Beantwoorden

  19. gewoonanneke
    Mrt 30, 2015 @ 22:37:45

    Pff wat een klus zeg maar het is inderdaad een kwestie van doorgaan. Ik deed dat iedere maand met alle loonstroken 500, 1000 bijlages erbij. Gewoon doorgaan en inderdaad niet gestoord worden door of van 😉

    Beantwoorden

  20. RenéSmurf
    Mrt 30, 2015 @ 21:47:36

    Al lezende lijkt me dat zo`n gedoe, maar als ik het aanzie vind ik het wel rustgevend!

    Beantwoorden

  21. Suskeblogt
    Mrt 30, 2015 @ 20:05:39

    hopelijk raak je de tel niet kwijt en moet je opnieuw beginnen.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

