niet getikt…

Kennen we allemaal wel hé, dat liedje van “roodborstje tikt aan  het raam tik, tik, tik”, laat me erin, laat enz…. !
Dus toen we de héle week een roodborstje in de tuin zagen scharrelen hadden we éigenlijk  wel verwacht verwacht dat er op het raam getikt zou worden…., niét dus!
Hij scharrelde wat heen en weer tussen de pergola waaraan van alles te eten hangt en de met klimop begroeide muur waaraan onze keuken grenst. Soms vliegend maar ook gewoon “te voet”als het zo uitkomt.

RB
Hij is me steeds te vlug af als ik even een stukje wil filmen, of een foto maken  en aan het raam van de serre  tikken is helemaal niet aan de orde.
Vanmorgen zat he diertje echter wel héél dicht tegen de serre aan, met het koppie half richting serre deur. Hij zit er een beetje futloos bij, alsof hij wel op het raam zou willen tikken maar er de fut niet  voor heeft.

RB2
We grijpen niet graag in in natuurlijke zaken en laten het beestje maar even,  hij ziet er niet  uit alsof hij   écht  binnen gelaten wil worden  zoals het liedje zegt.
Maar als ik na een uurtje nog eens voor het raam kijk zie ik dit……
Het is wel duidelijk, dit roodborstje gaat zéker niet meer aan het raam tikken.

RB4

Laten liggen is geen optie natuurlijk en dus pak ik uit de schuur een schepje en maak een bescheiden gaatje in het stukje tuin waar nieuw groen op moet komen omdat  er vorig jaar mei een plekje gemaakt werd voor Eyra, ons logeerhondje. Voorzichtig leg ik het beestje in het gegraven holletje en schep er weer wat aarde overheen. Niet direct een begrafenis met militaire eer  natuurlijk maar ja hé…. het is een róódborstje hoor en géén adelborst!
Het rubberen speeltje van Eyra geeft geen probleem, het piepertje is er uit gehaald en op een mooie zomeravond brand er wel eens kaarsje in het kasteeltje, dan mag je toch niet mopperen als roodborstje!

RB1

 

56 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. riet(je)
    Mrt 31, 2015 @ 09:12:00

    oeps, zo zielig…………….vind ze zo lief, hier komt er elke dag lekker smullen op mijn balkon……………

    Beantwoorden

  2. minoesjka2
    Mrt 28, 2015 @ 17:34:03

    Tja, zo is de natuur ……… het muurtje van jullie serre was dus voor hem een geschikt plekje om dood te gaan, of haar natuurlijk, dat zullen we nooit weten.
    Hij/zij boft maar met zo’n mooie laatste rustplaats.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 28, 2015 @ 17:57:31

      ik denk dat de meeste vogeltjes genoegen moeten nemen met wegrotten onder oud blad in het bos. Meestal zie je in een stadstuin geen stervende vogels, tenzij ze door een kat te grazen genomen zijn!

      Beantwoorden

  3. Blog Zonder Naam
    Mrt 28, 2015 @ 15:56:46

    Je heb dus een dierenbegraafplaats in de achtertuin. Dat doet me denken aan die muizen van een paar maanden terug…… Nog iets van gehoord of gezien nadat ze van de ‘tractatie’ gegeten hebben, of liggen ze daar ook soms ook onder de struiken?

    Beantwoorden

  4. Desire
    Mrt 28, 2015 @ 13:46:45

    Agossie, het arme beestje. Natuurlijk tegen het raam gevlogen in plaats van getikt.
    Volgens mij heb je gezorgd dat hij nu op een mooi plekje ligt.
    Doet me denken aan toen mijn pubers nog klein waren. Toen vloog er eens een jonge spreeuw tegen de achterraam van ons huis. Nek gebroken en op slag dood. Jongens vonden het vreselijk natuurlijk maar één van hen maakte achteraf de opmerking: “een teken dat de ramen mooi schoon zijn, mam!”
    Nou ja … 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 28, 2015 @ 15:22:17

      Met dit sombere weer gebeurt dat toch niet zo gauw, en ….stttt, niet verder vertellen maar de serre ramen moeten nódig gewassen worden. In de winter maak ik daar niet héél veel werk van.
      Jouw zoon weet hoe hij uit vervelende zaken toch iets goed kan halen én hoe hij een compliment moet maken….. laat hem dat erin houden hé! 😉

      Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    Mrt 28, 2015 @ 13:14:54

    Dat krijg je met dubbelglas he is niet meer tegenaan te tikken en dan geven ze het op. 🙂 Ik vind het toch wel een semi staatsbegrafenis geworden hoor.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 28, 2015 @ 15:18:25

      Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, maar natúúrlijk! Dat beestje heeft zicht te pletter zitten rammen op dat dubbele glas en wij hoorden maar niets!
      Als ik iets dóe ..doe ik het goed natuurlijk, dus mét decorum;-)

      Beantwoorden

  6. J@n.
    Mrt 28, 2015 @ 00:06:08

    Nou snap ik het niet helemaal Riet dat je mij mist tussen de 42 reacties die hier staan, maar ik waardeer het bijzonder en neem me voor om je blog eens wat beter in de gaten te houden, want het blijft echt de moeite waard.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 28, 2015 @ 08:11:56

      Nou 42 reacties is wat geflatteerd, sinds ik de reacties ánders beantwoord tellen óók m’n eigen reacties mee, dus de helft is van mezelf;-)
      Maar trouwe reageerders als jij en veel anderen mis ik inderdaad al gauw als ze een paar keer afwezig zijn. Vooral wanneer ze al bijna net zo lang reageren als ik log.
      Op die manier is destijds de vriendschap met Marion begonnen, ik miste haar bij de reacties, nam contact met haar op en toen bleek er van alles mis.
      Maar natuurlijk kan het gewoon voorkomen dat iemand niét reageert en als ik weet dat er verder niets mis is is dat ook goed hoor;-)

      Beantwoorden

  7. gewoonhanny
    Mrt 27, 2015 @ 23:48:22

    Sneu dat het roodborstje niet meer tegen jullie raam kan tikken. Hopelijk heeft hij/zij nog geen eitjes, waardoor de partner nu alleen moet broeden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 28, 2015 @ 08:13:55

      Dat hoop ik ook, het beestje was al ruim een week dagelijks in de tuin dus het zóu kunnen dat het in de buurt een nestje heeft.. Van roodborstjes heb ik nog niet eerder een nestje gezien , geen idee waar ze bij voorkeur in nestelen.

      Beantwoorden

  8. John
    Mrt 27, 2015 @ 17:45:24

    Ja, dat had je goed gezien dat er weinig fut in zat. Zo gata het hier ook wel eens. Dan ligt er opeens een dood. Die gaat ook in een gaatje in de grond alleen boor ik een gat met de grondboor.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2015 @ 17:56:27

      Dat zal bij jou inderdaad vaker voorkomen dan hier, jij woont zoveel landelijker!
      Hier gebeur het eigenlijk nooit dat zo’n beestje in het zicht ligt.
      Je pakt het wél stevig aan met een boor;-)

      Beantwoorden

  9. Melody
    Mrt 27, 2015 @ 15:15:35

    Niet dat ik het nog niet wist maar ehhhh wat ben je toch een schat!

    Beantwoorden

  10. powerpointgreetje
    Mrt 27, 2015 @ 13:48:53

    reuze lief dat je dat diertje begraven hebt, fijne dag toegewenst

    Beantwoorden

  11. Petr@
    Mrt 27, 2015 @ 12:53:47

    Ach dat arme stakkertje!
    Moge hij rusten in vrede!
    Wat heb je trouwens al veel in bloei staan in de tuin Riet! Wat is het?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2015 @ 15:20:22

      ja ook vogelleventjes zijn eindig natuurlijk, maar meestal zie je ze niet zo dicht bij huis sterven.
      Je ziet een stukje Skimmia, maar het meeste “bloem”is toch de roomkleurige Camelia. Daar had ik éigenlijk niet meer op gerekend want half januari zat de plant al onwijs dik in de knop. Omdat de Camelia best vorstgevoelig is was ik al bang dat alles alsnog kapot zou vriezen toen we tóch nog een paak nachten vorst kregen.
      In januari liet ik de knoppen nog in een filmpje zien in dit logje, maar toen had jij ándere dingen aan je hoord dan hier kijken.
      https://rietepietz.wordpress.com/2015/01/16/vroeg-voorjaar/

      Beantwoorden

  12. Marion
    Mrt 27, 2015 @ 12:43:19

    Ach, het was kennelijk te koud, maar hij ligt er nu lekker warm bij.
    XXX

    Beantwoorden

  13. Regenboogvlinder
    Mrt 27, 2015 @ 11:44:56

    Ach wat een zieltje! Maar een mooi grafje heeft hij wel verdiend, lief Riet!
    Het beeldende verhaal van Narda? Daar zit ik nu nog om te schuddebuiken ;-).

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2015 @ 15:24:02

      Tja, als zo’n beestje vlák voor de deur z’n laatste adem uitblaast voel ik me daar toch een beetje verantwoordelijk voor, raar maar waar!
      Narda heeft hier al bijna een gastlog;-)
      Leuk dat iedereen zo in de reacties grasduint, het voelt echt aan als een hechte groep lezers.

      Beantwoorden

  14. Harrij Smit
    Mrt 27, 2015 @ 11:00:44

    Dit vogeltje was kennelijk zelf getikt 🙂
    Klein leed met een eervolle teraardebestelling.

    Beantwoorden

  15. Anna Naomi
    Mrt 27, 2015 @ 10:19:29

    Ahh gos het arme beestje. Hij ligt er ook wel echt heel sneu bij op die foto! Wat lief dat je hem begraven hebt. Ik had hem misschien wel stiekem aan mijn kat gegeven 😛

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2015 @ 15:29:27

      De tegenwoordige katten zijn meestal te verwend om een vogel of muis op te eten, ze spelen er hoogstens mee. Wij hebben zelf geen katten maar soms komt er een kat “buurten” en dan heb ik toch liever niet dat die er mee gaat spelen, vandaar “de begrafenis”

      Beantwoorden

  16. IngridMoorenBlogs
    Mrt 27, 2015 @ 09:44:30

    Achhh!! Je had even moeten waarschuwen voor schokkende beelden Rietepietz!

    Beantwoorden

  17. sweet Lake
    Mrt 27, 2015 @ 08:50:51

    Wel met het mooie liedje van Robert long toch tijdens de begrafenis…..vanmorgen vloog ze nog……! Erg mooi plekje voor het roodborstje, fijn bij Eyra , is ze niet meer zo alleen. XX

    Beantwoorden

  18. lisoverseks
    Mrt 27, 2015 @ 03:37:11

    Wat een mooi plekje voor roodborstje.
    Ik speelde dat liedje zo vaak ( piano) dat mijn ouders er knettergek van werden. Maar dat was jij al 😄
    Leuk verhaal van Narda! Dat soort dingen moet je opschrijven, sommige vergeet je en het is zo leuk voor later.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2015 @ 08:03:05

      Klopt, al is mijn “knettergekke tijd” vooral gerelateerd aan de knettergekke filmpjes die ik maakte rond de troonrede waarin ik mezelf tot Hare Majesteit transformeerde en een alternatieve troonrede voorlas. Maar ja, Trix moest er zo nodig mee stoppen
      Maar ik heb nog genoeg “tikken”over om aanspraak te mogen blijven maken op de titel”knettergek” en dat komt dus niét door het roodborstliedje.
      Maar verhalen als van Narda zijn natuurlijk héérlijk!

      Beantwoorden

  19. Corja
    Mrt 26, 2015 @ 23:37:05

    Wat een mooi, triest blog. Maar ja, zo is de natuur. Jij bent gelukkig ook iemand die zo’n beestje een echt grafje geeft en het niet in de kliko dumpt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2015 @ 07:56:46

      Nee als het even kan liever niet in de kliko natuurlijk, maar soms kan het niet anders als je op een flat woont bijv. Het beestje zag er zó mooi uit met de kleurige veertjes zo helder en gaaf. Het is de natuur, dat is waar maar toch is het van zo dichtbij een soort van “indrukwekkend”!

      Beantwoorden

  20. datzalwel
    Mrt 26, 2015 @ 22:54:56

    Wauw wie heeft als klein vogeltje zo’n monument op zijn grafje :-).Mooi gedaan hoor. Hier krijgen ook alle dieren en diertjes een mooie begrafenis, alleen nu we op een appartement wonen moeten de visjes toch met iets minder genoegen nemen. Wat groter mag altijd bij de kinderen in de tuin gelukkig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 27, 2015 @ 07:53:39

      Op een flat heb je natuurlijk gewoon geen mogelijkheden, maar als je naar de kinderen mag uitwijken is dat geen probleem. Hier was het omgekeerd. Dochter Inge heeft alleen een patio en daarom ligt haar hondje Eyra bij ons in de tuin. mét z’n speeltje!Het begint een beetje een “massagraf”te worden want ook de poes die we ooit hadden ligt er.

      Beantwoorden

  21. Renesmurf
    Mrt 26, 2015 @ 22:42:44

    Hier zou die met de vuilnis meegaan. Ja, altijd triest, een dood vogeltje, maar ja, uiteindelijk eindigen ze allemaal zo.

    Beantwoorden

  22. gewoonanneke
    Mrt 26, 2015 @ 22:04:53

    Ach gut kan je hem eindelijk op de foto zetten gaat ie dood. Dat is toch wel erg, hoewel ik van dit verhaal ook wel een beetje moest lachen hoor. Hij heeft een mooi plekje gekregen voor een roodborstje hoor…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2015 @ 22:13:13

      Even stil zitten voor foto is leuk maar dit is natuurlijk erg overdreven! En toch wie ik tegen Henk “kijk eens naar het vogeltje” .
      Lachen mag hoor , leven en dood hoort ook voor vogeltjes bij het leven en tja…. dan moet je maar niét bij Rietepietz voor de tuindeur de laatste adem uitblazen!

      Beantwoorden

  23. Marja
    Mrt 26, 2015 @ 21:17:32

    Hier tikt er wel regelmatig een vogeltje tegen het raam. Soms heel erg hard en dat overleeft ie niet. Prachtig zoals jij hem een plekje hebt gegeven. Het borstje van Narda zie ik ook voor me. 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2015 @ 21:49:35

      Wij trekken daarom ook meestal de lamellen niet helemaal weg maar laten ze gekanteld open. Vooral in de zomer schijnt alles door van voor naar achter en dat maakt vogels in de war.
      Zo’n beestje laat je niet liggen natuurlijk, een enkele keer komen er wel buurkatten in de tuin en dan wordt het een slachtveld.
      Leuk hé, zo’n kinderopmerking, we zullen natuurlijk nóóit de waarheid weten over de kleur van de “genoemde onderdelen” van Narda! 😉

      Beantwoorden

  24. kakel
    Mrt 26, 2015 @ 21:00:28

    Dit vogeltje vliegt niet meer.
    Laten we er maar niet van uitgaan dat het beestje getikt was.
    Wie weet had hij een narcistisch trekje dat hij niet anoniem tussen het struikgewas wenste te liggen maar met een blogje van Rietepietz herinnerd wilde blijven. We zullen het helaas nooit weten…
    Liefs Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2015 @ 21:16:31

      Henk vroeg zich wel eens af waar vogels sterven omdat je ze bijna nooit dood ziet liggen, behalve als verkeersslachtoffer dan.
      Nu heeft hij dus kunnen zien dat het wél voorkomt. Onze tuin is best wel groen met veel “rommelhoekjes” onder heggetjes, nee dan kiest zo’n beestje voor een de rand van het terras(je)

      Beantwoorden

  25. beaunino
    Mrt 26, 2015 @ 20:55:52

    Och, wat fijn dat hij dan nog bij jullie heeft aangeklopt in tijden van nood.

    Dat liedje van Roodborstje was vroeger Kylians favoriet. Mijn vader had het hem geleerd en hij kon er geen genoeg van krijgen. Gek werd ik ervan. Ik begreep niet wat hij er nou aan vond, tot hij op een goede morgen -terwijl ik voor de zoveelste keer met hem op schoot Roodborstje zong- mijn badjas opendeed en vroeg: ‘Heb jij ook een rood borstje mam?’ Ik heb zo vreselijk gelachen Riet. Zag mezelf natuurlijk meteen staan daar, basjas open, met mijn borsten op het raam zwiepend:’Laat mij erin, laat mij erin’.
    En jij ziet het ook meteen voor je hè, zoiets.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

