vruchtbaar….

Nééhee…. er komen géén nieuwe  (achter)kleinkinderen aan hoor, ik wil even inhaken op de hype die AH veroorzaakt heeft met z’n “moestuintjes“.
Nou kom ik sinds november niet meer bij die firma. Maar  iedereen die er wél koopt moet ondertussen zowat  een ha. grond  huren om alle verspeende moesgroenten uit te kunnen planten  en dus….. kreeg ik een potje a.s. brocoli én een potje  rucola “in wording” onder m’n hoede.
Moest ik wél zelf nog even knoeien met een soort mini hamburger en water op een schoteltje  die een potje aarde moest worden maar dat lukte wonderwel.

tuintje
Nadat de zaadjes, die verstopt zitten in een stukje papier, bedekt zijn met het restje zelfgemaakte aarde is het wachten op het ontkiemen……. en dat duurt een paar dagen.
De zielige sliertjes overleven een verboden zonnebad en worden daarna uiteraard vertroeteld en na een week of drie  zijn het iets minder zielige sliertjes die in een groter potje de ruimte krijgen!

brocoli
Ondanks alle vertroetelen ziet het er niet héél vruchtbaar uit maar wat kan een mens méér doen dan water geven en tegen praten. De  pan nog maar niét opzetten denk ik, tenzij ik even langs onze groentenman gelopen ben.
Bij die groentenman koop ik dan bijvoorbeeld een klein rood kooltje, dat is nog véél te veel voor ons dus de helft bewaar ik in de groentelade van de koelkast.
Vroeger hadden ouders soms nog wilde verhalen over kindertjes die in de rode kool groeide ….. dát is pas vruchtbaarheid  natuurlijk maar…… het is blijkbaar niét helemaal gelogen!
Geen mensenkindertjes natuurlijk…. maar kijk nou eens wat ik in de groentelade aantrof toen ik die halve rode kool een tijdje vergeten was…….

rodekool3
….. een heus rodekool baby’tje…. zónder water, zónder aarde en zonder licht…… want het lichtje van de koelkast gaat héus uit hoor voor de twijfelaars onder ons!
Moeder en kind gaan nog maar even terug in de groentelade, wie ben ik om bruut abortus te plegen en moeder en kind te scheiden. Na weer een week is het kind alwéér gegroeid….

rodekool2
Maar ineens krijg ik een schuldgevoel…. ik had deze moeder natuurlijk óók een beetje moeten vertroetelen….. maar het is misschien nog niet te laat. Ik leg haar bij het keukenraam in het licht nadat ik er wat water over heb laten lopen……

rodekool1
Waarna kind als kool groeide  maar moeder knapt er niet écht van op. Omdat kind er ook niet écht florissant uit ziet  besluit ik ze de schaaf te besparen en bezorg  ze samen een mooi plekje in de groencontainer…. wat kun je méér wensen als rode kool!

45 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Mrt 16, 2015 @ 10:05:14

    Verhip, doet me terugdenken aan de tijd dat ik zelf op de flat waar we ooit woonden, aardappelen en tomaten teelde in gewone bloembakken. En dat was nog lekker spul ook, al smaakten de aardappelen wat zoet. Je liet gewoon een aardappel wat uitlopen en stopte hem dan in de grond. Binnen de kortste keren kreeg je ‘jonkies’….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 16, 2015 @ 13:50:58

      Ik moest zelfs nóg verder terug denken, aan de sponzendoos die wij op de basisschool nog bij een lei gebruikten, een boon bij de vochtige spons leverde in no-time een ontkiemde boon op!

      Beantwoorden

  2. Leidse Glibber
    Mrt 14, 2015 @ 02:02:39

    Toch denk ik dat die bladeren het begin van kindertjes zijn hoor, want mij hebben ze het ook geleerd dat kindertjes uit de rode kool komen. Als jij het in Rijswijk hebt geleerd en ik in Leiden dan moet het waar zijn. Hebben misschien wat weinig lucht vandaar die kleur.

    Beantwoorden

  3. gewoonhanny
    Mrt 14, 2015 @ 00:37:50

    Dat was een pittige rode kool, om zo maar in jouw donkere koelkast zulke mooie bladeren te produceren. Jammer dat het einde zo banaal was.

    Beantwoorden

  4. Renesmurf
    Mrt 13, 2015 @ 22:34:42

    Het is toch allemaal een wonder he, als het goed mag gaan, maar net zo goed als het niet goed mag gaan.
    Het enige wat hier binnenkomt zijn bananen.

    Beantwoorden

  5. Christel
    Mrt 13, 2015 @ 20:25:10

    Wat mooi, het geschoten ding van je rode kool.

    Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    Mrt 13, 2015 @ 16:37:57

    Jongste had op school zo’n bakje van de AH gekregen. De aardbeien ook nog. ik ben benieuwd.

    Beantwoorden

  7. Suskeblogt
    Mrt 13, 2015 @ 16:01:34

    ik vraag me af welke sproeistoffen ze gebruikt hebben om zo’n mutatie te kunnen veroorzaken.

    Beantwoorden

  8. IngridMoorenBlogs
    Mrt 13, 2015 @ 13:47:42

    Vergeten groenten…..is weer helemaal in hoor 😉

    Beantwoorden

  9. ♫ Mel☺dy ♫
    Mrt 13, 2015 @ 13:33:56

    wij hebben ook een paar in de vensterbank van de keuken staan…..

    ik ken echter ook mensen die ladingen van die handel in de keuken hebben staan

    Beantwoorden

  10. cornma
    Mrt 13, 2015 @ 11:20:59

    AH sla ik tegenwoordig regelmatig over. Of ze hebben niet wat ik zoek, of het is tegen of over de datum. AH holt hard achteruit.
    Die rode kool van jou ziet er super uit, jammer dat hij uiteindelijk in de groenbak terecht kwam.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2015 @ 15:07:17

      Het wás al niet mijn winkel, maar wel de dichtstbijzijnde supermarkt, maar na november vorig jaar ben ik er niet meer binnen geweest, geen sinterklaassfeer dan ook geen Rietepietz in de winkel.
      Wel sneu ja voor dat kooltje maar het zag er nu toch wel uitgedroogd uit.

      Beantwoorden

  11. Harrij Smit
    Mrt 13, 2015 @ 10:28:03

    Je beschrijft de groei van deze rodekoolbaby zo mooi en liefdevol dat ik verwacht had, dat je de resten na het onverwachte en snelle levenseinde met een gepaste ceremonie in de tuin zou hebben begraven. Zo cru – gewoon in de groene bak 🙂

    Beantwoorden

  12. John
    Mrt 13, 2015 @ 09:49:06

    Bij AH kom ik ook niet. Hier bijna niet te doen gezien de ligging van de AH winkels en ik vind ze prijzig. Zal wel aan mij liggen, maar goed.
    Boeren doen we hier wel op het erf. En tot grote tevredenheid.
    RIP rodekooltje. Je hebt het geprobeerd Riet 😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2015 @ 10:01:32

      Hier heb ik de keuze uit drie supermarkten dis dat is tamelijk riant!
      ik héb wel eens boontjes “geteeld” maar dat was geen héél groot succes, gelukkig heb ik nog een ouderwetse groenteman in het dorp.
      De rode kool had mijn hulp helemaal niet nodig en ging tot m’n grote verrassing gewoon zélf aan vermeerdering doen, is nog nooit eerder voorgekomen in 54 jaar huwelijk terwijl ik toch altijd 2x keer van zo’n kooltje eet en er dus altijd een helft bewaard wordt!

      Beantwoorden

  13. Petr@
    Mrt 13, 2015 @ 09:29:37

    Haha wat leuk, nooit gezien!
    Ik heb gisteren ook mijn moestuintje geplant, 3 doosjes.
    Dat zal me een oogst geven, ik hoop maar dat we het wegkrijgen 😉

    Beantwoorden

  14. Marion
    Mrt 13, 2015 @ 09:00:08

    Haha, zo iets geks heb ik nog nooit gezien, maar je ziet, het gebeurde echt.
    XXX

    Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    Mrt 13, 2015 @ 00:37:19

    O gut die rode kool is wel grappig. Wel zonde is zo lekker maar hou ook wel vaak zo’n halve over. Heb ook van mijn zoon een zak met AH zaadjes gekregen. Ben benieuwd. Heb de helft in huis en de rest de dubbele in mijn kasje gezet. Ik zie het wel. Vind het wel leuk voor kinderen hoor, ook grote kinderen haha hoor ik dat ze er mee bezig zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 13, 2015 @ 08:04:00

      Rode kool kun je ook goed bewaren, meestal doe ik dan een plastic folie over de overgebleven helft maar dit keer dus vergeten.
      De AH actie is inderdaad leuk voor kinderen, zeker stadskinderen weten vaak weinig van hoe alles groeit en bloeit! Ik herinner me van “vroeger”nog de dat je een boon kon laten ontkiemen in een sponzendoos !

      Beantwoorden

  16. Regenboogvlinder
    Mrt 12, 2015 @ 23:58:42

    Goh wat een prachtige baby, maar je had hem beter in die koelkast kunnen laten… Je hebt hem nu mishandeld hoor, staat straf op 😉

    Beantwoorden

  17. powerpointgreetje
    Mrt 12, 2015 @ 22:22:51

    dit heb ik nog nooit gezien, niet te geloven……………..heel wonderlijk

    Beantwoorden

  18. Desire
    Mrt 12, 2015 @ 22:02:49

    Ook ik heb dit verschijnsel echt nog nooit gezien! Je hebt vast een bijzondere koelkast. Ik leg vanavond een briefje van € 10,– in de mijne 😉

    Beantwoorden

  19. kakel
    Mrt 12, 2015 @ 21:20:20

    Dit heb ik nou werkelijk nog nooit gezien. Beslist een fenomeen.
    Je had ze samen kunnen begraven 😉 Ik koop in het voorjaar altijd een netje uien die ik in de grond zet. Groeien hartstikke mooie bollen uit en bijna voor niks!
    LIefs, ook voor Marion.

    Beantwoorden

  20. datzalwel
    Mrt 12, 2015 @ 21:03:44

    Wát leuk! Ook eens proberen met witlof b.v al heb ik er niet veel hoop op dat zoiets hier ook gebeurt. Ik heb nl al een vensterbank vol minipotjes met na een week en paar zielige puntjes groen :-(. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik het zaadjes velletje veel te diep in de grond gestopt had kwam ik te laat achter.

    Beantwoorden

  21. Marja
    Mrt 12, 2015 @ 20:47:29

    Oh wat schattig. Gebeurt dit echt met kool als je het laat liggen? Gaaf!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

