lijmen?

Gisteravond ging door één van de vragen in de TV quiz “het mes op tafel” m’n fantasie weer met me op de loop! De vraag was;

“Hoe heet de soort lijm waarmee je pas kunt lijmen nadat je twee onderdelen vermengd hebt”.

Toen het juiste antwoord gegeven werd, “twee componentenlijn”,  keken Henk en ik elkaar glimlachend aan en dachten allebei aan Henk z’n vader.
Toen deze manier van lijmen in de handel kwam was wijlen m’n schoonvader al niet meer zo piep, en net als Henk nu, behoorlijk slechthorend waardoor hij die lijm consequent  “twee continentenlijm” noemde….tja en dán zie ik mogelijkheden………!
Dan ruk ik een atlas uit de boekenkast om te zien hoe het nou ook alweer zat met dat voor mij zo onbereikbare Amerika!

contn
Onbereikbaar voor mij omdat ik  reizen,  vliegen en varen in het bijzonder, verschrikkelijk vind. Bovendien is Amerika (net al vele andere landen) een land dat “te anders”is  om me er thuis te laten voelen.
De reis tussen twee die continenten is te lang ,  te duur én te belastend om “even een dagje aan te wippen” maar daar twee weken vertoeven is niets voor mij.
Wás er maar “twee continenten lijm”…….. ik zie op de kaart mogelijkheden en verbind Boston met Nederland d.m.v. een grote pijl…….

contnentplak1

Moet kúnnen….. je  trekt de twee continenten met groot materiaal  naar elkaar toe, wij Nederlanders zijn daar goed in toch?
Dán  een beetje schuiven en wrikken  om Boston op de hoogte van Nederland te brengen ….. waarna je aan de slag gaat  met flink wat tubes “twee continentenlijm“…….. en ziedáár….  de afstand is zelfs voor mij te overbruggen.
Over hier en daar wat overgebleven water ga ik niet moeilijk doen,  ik pak vanaf Scheveningen naar Boston dan wel een veerboot zoals die ook naar Vlieland vaart, dát is te overzien….mits het niet stormt!

continetplak

 

65 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. lisoverseks
    Mrt 05, 2015 @ 14:58:44

    Mijn moeder is de koningin van de versprekingen, zij is nu eenmaal ” dilékisch.” 😉

    Beantwoorden

  2. depetvantruus
    Mrt 03, 2015 @ 15:01:15

    Hahaha, een peulenschilletje voor jou, Rietepietz, om die twee met elkaar te verlijmen. Want je gebruikt toch al ‘twee componentenlijN’. 🙂

    Beantwoorden

  3. hanscke
    Mrt 02, 2015 @ 17:23:04

    En wat denk je dan van Oezbekistan? Daar gaat mijn zoon een tijd heen. Ik hoef er geen twee continentenlijm voor te hebben, maar het is toch een plek waar ik niet heen wil

    Beantwoorden

  4. Paul
    Mrt 01, 2015 @ 21:47:14

    En het is zo’n prachtig continent, lieve Riet, het mooie Amerika. Inderdaad, het is even vliegen maar daarna kun je er ook even verblijven. Je zou het eigenlijk gewoon alsnog moeten bezoeken. Pluk de dag!

    Beantwoorden

  5. tagrijn
    Mrt 01, 2015 @ 17:47:26

    In een niet zo verre toekomst kunnen ze in Scheveningen een raket afschieten en dan ben je in twee minuten aan de overkant. Maar daar durf je dan zeker ook weer niet in?

    Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Mrt 01, 2015 @ 16:34:04

    Zou toch geweldig zijn he als dat kon, maar we hebben in elk geval al vast skype en dat brengt de continenten ook al lekker dicht bij elkaar 🙂

    Beantwoorden

  7. Petr@
    Mrt 01, 2015 @ 15:43:37

    Haha waar zo’n verspreking al niet toe kan leiden 😉
    Was het maar waar, dan zou ik Australie naar Europa toe trekken, moet kunnen toch met wat knip en plakwerk.
    Nog een leuke verspreking: mijn moeder had een mooi boek gelezen, een dekteef! Jaren later pesten we haar nog mee, dat begrijp je.
    En pas had ze het over Hallo-vlees, kostelijk toch?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 01, 2015 @ 16:51:16

      Als ik toch bezig ben plak ik wel even door natuurlijk, Australië plakken we dan aan een andere kant vast.
      Ja die “verkeerde woorden” kunnen een bron van hilariteit in families waar ze voorkomen en gaan vaak hele generaties mee!

      Beantwoorden

  8. cornma
    Mrt 01, 2015 @ 12:15:33

    Superplan! Mocht je lijm tekort komen, volgens mij ligt hier in het laatje met van alles en nog wat nog een tubetje.
    Het zou geweldig zijn als je zomaar even binnen kunt wippen voor een bakkie koffie en een praatje. Ik ben bang dat je daar nog even op moet wachten. Die grote stukken grond schuiven niet zo makkelijk op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 01, 2015 @ 12:26:13

      Zuinig op zijn hé die lijm, ik weet bijna zéker dat ik niet genoeg heb dus bewaar het voor me!
      Ja dát is het probleem, het is óf altijd heel veel, óf helemaal niets en hoe ouder we worden hoe hoe meer de drukte je gaat opbreken. Gelukkig logeren ze nu bij dochterlief zodat we thuis rust hebben.

      Beantwoorden

  9. meninggever
    Mrt 01, 2015 @ 10:15:30

    Ik maakte die oversteek. In 1987 al. Lang hoor. Wij moesten daar nog even 2,5 uur doorvliegen naar de eindbestemming. Maar het was meer dan de moeite waard. Ik vond de VS een bijzonder land. Groot(s), totaal anders dan alles wat ik tot dan in de wereld om me heen had gezien. De mensen, het eten, de luxe, het verkeer. Een mooie ervaring. Maar nu vrouwlief het plan heeft om die kant nog eens op te gaan staan me die vlieguren ineens tegen. Tien uur in een vliegtuig is me domweg te lang. En met al de veiligheidsmaatregelen en inchecktijden, plus de af en aanvoer over de weg, ben je zowat een etmaal in touw. Nee, dan is Europa toch handiger en ook daar zijn plekken die de moeite waard zijn. Al woont daar dan wellicht geen familie van me….. Toch eens zien of die continentlijm wellicht soelaas biedt…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 01, 2015 @ 11:59:19

      Voor mensen die liever auto rijden dan vliegen is een beter optie dan” vliegen naar de Oostkust, Boston of New York( ronde de 6 uur) en dan met een camper gaan toeren. Het land heeft inderdaad staten met bijzondere natuur maar juist “al dan anders dan Nederland” maakt dat ik er niet heen wil, ik ga liever voor “vertrouwd”. Gelukkig hébben we het nu over de USA, dan ben ik hoogstens een lastige tante, zou ik het over Turkije of Marokko hebben discrimineer ik meteen .

      Beantwoorden

  10. Harrij Smit
    Feb 28, 2015 @ 16:39:04

    Wat een heerlijke fantasietje laat je hier weer op ons los. Voor ons als mede-emigrantenouders zeer herkenbaar. Misschien kan je Florida ook even met lijmen en slijmen deze kant op bloggen?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 28, 2015 @ 17:06:31

      tja dat zou ik natuurlijk gráág voor je doen maar dan nóg blijft Florida een flink eind verder liggen dan Boson, pakweg 3 uur verder vliegen dan naar Boston vanaf Schiphol . Gelukkig reizen jullie graag en Florida is geen onaangenaam gebied om heen te gaan. Henk is er ooit wel met het gezin van onze dochter geweest, ik bedank er écht voor! Maar op dit moment is zoonlief mét zijn zoon in Nederland dus valt er niets te lijmen.

      Beantwoorden

      • Harrij Smit
        Feb 28, 2015 @ 17:17:35

        Wij reizen inderdaad graag, maar net zo als jij gruw ik er van om ergens twee weken of langer (na zo’n dure en verre reis) in andermans huis te zitten. Mariet is er wel drie keer een week of zeven geweest rondom de geboorte van onze drie kleinkinderen aldaar. De VS trekken ons ook totaal niet aan (en dat is zeer zwak uitgedrukt) om een kort bezoek bijvoorbeeld te combineren met een trektocht door Amerika. En bovendien waar Boston te koud is, is Florida te heet. Gelukkig komen ze elk jaar met zijn allen een paar weken naar Nederland. En daar zijn we allemaal tevreden en gelukkig mee.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Mrt 01, 2015 @ 11:53:32

          Om door te trekken moet Amerika wel érg mooi staten hebben maar dan moet je geen probleem hebben met urenlang in een auto zitten, zoals ik.
          Florida is , als je reis net erg vindt wel een leuke tropische vakantie, Henk deed de reis ooit met het gezin van onze dochter(zonder mij) en hij heeft ervan genoten.
          Moet je natuurlijk niét de warmste tijd van het jaar kiezen.
          Wij zien Ruud ook meestal wel jaarlijks een keer hier, wanneer hij bij congressen uitgenodigd wordt als spreker of als een congres belangrijk is voor het bedrijf waar hij werkt. Hij probeert dan altijd zijn zoon bij ons te ” droppen” en zelf een paar dagen mee te pakken.

          Beantwoorden

  11. ♫ Mel☺dy ♫
    Feb 28, 2015 @ 16:15:43

    Afgezien van het feit dat die glimlach op jullie gezichten een prachtig verhaal herbergt…. gun ik jou van harte dat de continenten weer naar elkaar toe komen… en ja wij Nederland zijn daar goed in…

    Nou is het wel zo dat de natuur ook zijn kracht nog steeds laat gelden en alles diep, diep, diep naar beneden altijd in beweging is….. maar wij zullen het in onze tijd wel niet meer beleven…

    In de tussentijd bestaat er GodZijDank Skype, altijd beter iets dan niets, toch?!

    En met mes op tafel is een leuk programma he, ik kijk het ook vaak.

    Fijn weekend hoor.

    Beantwoorden

  12. IngridMoorenBlogs
    Feb 28, 2015 @ 11:51:44

    Laat Amerika maar lekker daar hoor….

    Beantwoorden

  13. John
    Feb 28, 2015 @ 10:12:52

    Ik vind Tweecontinentenlijm zo leuk klinken dat ik het standaard zou willen invoeren. 😀 en kon het maar he Riet. Dan was het wat makkelijker even bij je zoon en zijn gezin aan te wippen.
    Maar ik vlieg ook niet graag. En varen duurt lang. Ik snap je wel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 28, 2015 @ 12:19:01

      Varen mag dan op Rijnreisje lekker gladjes verlopen, op zo’n lange zeereis wil je dóód als je zeeziek bent, mij niet gezien! En vliegen is inderdaad ook niet echt mijn ding. Lange autoritten trouwens ook al niet en in de USA is bijna álles ver rijden.
      Zucht…. ja wat zóu het mooi zijn als het kon, maar goed voor een week heb ik een deel van de familie nu “heel dicht in de buurt” en daar ga ik van genieten!

      Beantwoorden

  14. Marion
    Feb 28, 2015 @ 09:38:16

    Dat zou fijn zijn, lekker fantaseren, ben ik helemaal goed in:-)

    Beantwoorden

  15. beaunino
    Feb 28, 2015 @ 07:25:41

    Kwestie van tijd Riet. Gewoon geduld hebben. En een beetje van die lijm;-)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 28, 2015 @ 12:13:18

      Maar van hoevéél tijd hé! dat gaat ‘m niet worden denk ik…..maar wat zóu het prachtig zijn ! Ik ga dan maar op de aanbiedingen van de bouwmarkt letten want dan héb ik wel een paar tubetjes nodig;-)

      Beantwoorden

  16. Blog Zonder Naam
    Feb 28, 2015 @ 04:59:00

    Tja….woorden zeggen zoveel; Mijn schoonmoeder deed vogens haar zeggen ORGANON-kruiden in de soep (oreganokruiden). Schoonmoeders’soep was, als je het letterlijk zou nemen, een chemisch zooitje. Ook heeft ze voor ons eens GALOSO (zo sprak ze het uit) gemaakt, dat verdacht veel op goulash leek. Waarom maken we eenvoudige dingen ook van die moeilijke woorden, Hè…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 28, 2015 @ 16:27:10

      Ik vind het grappig dat er in veel families dit soort versprekingen levend blijven.
      Soms , zoals bij ons vaak, doordat het gehoor beschadigd is en in eerste instantie het woord niet goed verstaan kan worden!

      Beantwoorden

  17. Renesmurf
    Feb 27, 2015 @ 22:49:50

    ja, maar, waar laten we al dat water dan? Vroeger schijnt het aan elkaar vast te hebben gezeten he, zegt men.

    Beantwoorden

  18. kakel
    Feb 27, 2015 @ 22:30:16

    Tweecontinentenlijm 😀 Ik zal nooit meer tweesecondenlijm kunnen horen zonder aan jouw lijmpoging te denken. Geweldig!
    Liefs Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 28, 2015 @ 12:01:27

      Dit soort versprekingen gaan altijd een eigen leven leiden, M’n schoonvader had dezelfde “hoorkwaal” als Henk nu heeft.Daardoor ontgaan je dan bepaalde tonen en of klanken , dat geeft soms héél rare uitspraken!

      Beantwoorden

  19. gewoonanneke
    Feb 27, 2015 @ 21:59:35

    Toevallig zag ik vanmiddag een uitzending op discovery dat over heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel jaren de continenten waarschijnlijk weer aan elkaar zitten. Dat zullen jij en ik niet meer beleven. Dus lijkt jouw oplossing met continentenlijm DE oplossing.

    Beantwoorden

  20. powerpointgreetje
    Feb 27, 2015 @ 21:58:04

    complimentje voor je geweldige fantasie, hoe kom je er op, echt leuk hoor

    Beantwoorden

  21. Corja
    Feb 27, 2015 @ 21:29:36

    Stel dat het kon…. Toch kun je aan de vorm van de continenten zien, dat ze ooit een geheel hebben gevormd. Het past echt in elkaar. Maar letterlijk, nee helaas…

    Beantwoorden

  22. Regenboogvlinder
    Feb 27, 2015 @ 21:15:27

    CreaRietje ben je! Wat een fantasie!
    Maar in theorie zou het inderdaad kunnen, een geweldig plan :-).

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 27, 2015 @ 21:17:09

      Misschien is hier alleen maar “de wens de moeder van de gedachte” ! Het zou té mooi zijn !

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Feb 27, 2015 @ 21:34:23

        Haal je nou je eigen mooie strategische plannetje omlaag? Gewoon in geloven dat het ooit kan. Jammer wel hè dat je het niet ziet zitten… Maar ja, wat niet gaat, gaat niet.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Feb 27, 2015 @ 21:48:31

          Ja jammer, maar ze leven daar zó anders, veel in de auto rijden, véél werken.
          Ze willen het me natuurlijk dolgraag naar de zin maken maar dat is onmogelijk en daar zou ik me dan weer heel ongemakkelijk onder voelen.

          Beantwoorden

          • Regenboogvlinder
            Feb 27, 2015 @ 23:40:14

            En veel vakantie hebben ze ook niet waarschijnlijk en die dagen zullen ze sowieso liever voor een echte vakantie willen bewaren. Dan is 2 weken inderdaad wel erg lang hoor. Of ze moeten een auto over hebben zodat jullie die kunnen gebruiken… Maar ja in de auto vind je ook niet alles begrijp ik.. En zonder kom je daar helemaal nergens natuurlijk… Maar binnenkort zie je gelukkig je zoon en kleinzoon weer hè. Geniet er maar van..

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Feb 28, 2015 @ 12:10:32

              Je hebt het hélemaal door, ik zou er dan écht voor familiebezoek heen gaan maar de familie maaktt inderdaad lange dagen. En wanneer ze wél vrij zijn wordt er inderdaad véél auto gereden om ergens te komen en een rit van een uur vindt ik al lang, zij rijden rustig 3 uur om een dagje te gaan hiken. …én weer terug natuurlijk!
              Hoe groot de tuin ook is, die heb ik na 2 weken dan wel gezien, dáár ga ik de vliegellende niet voor aanhalen. En dan héb ik het nog niet eens over het eten;-)

              Beantwoorden

              • Regenboogvlinder
                Feb 28, 2015 @ 12:25:15

                Ja ik begrijp het echt hoor! Zo zou het ook met het gezin van mijn zoon gaan.. Iedereen vraagt nu aan me, als je dan volgende winter op vakantie gaat op Gran Canaria ga je zeker bij je zoon logeren? Nou het is een lieverd, maar ze gaan, al kom ik maar een uurtje of 2 langs, toch allemaal hun eigen ding doen. Ik voel me al snel overbodig en wil dan liever alleen zijn en dus weg.. En die mogelijkheid had ik ook altijd natuurlijk. Dus het wordt tzt een pakketreis met alles erop en eraan, vrijheid blijheid! Maar voor jou is ook de afstand nog eens een struikelblok…
                Het zij zo hè Rietepietz… niks aan te veranderen.

                Beantwoorden

  23. gewoonhanny
    Feb 27, 2015 @ 20:17:53

    Hahaha, Rietepietz is voor geen zeegat te vangen. Geniale oplossing!

    Beantwoorden

  24. datzalwel
    Feb 27, 2015 @ 19:23:53

    Meteen doen. Al is het maar voor twee weken zo dat je even hun dagelijkse werkelijkheid kunt ervaren.

    Beantwoorden

  25. Marja
    Feb 27, 2015 @ 17:34:21

    Je schoonvader was duidelijk een man met visie. Wij kijken ook altijd naar die quiz. Hij doet het best aardig als vervanger van Joost, vind je niet? Lastig om de juiste toon te vinden.
    Ik zou ook het liefst willen dat iedereen “om de hoek” zou wonen. Ben net zo min een reiziger als jij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 27, 2015 @ 18:09:03

      Nou wel érg wennen hoor, Joost is toch een héél aparte man en lastig te vervangen! Hij past in de quiz…wat zeg ik hij is de quiz.!
      Klopt, dat geld ook voor mij en helaas mochten er óóit dit soort mogelijkheden komen zal het voor mij wel te laat zijn!
      Maar zegt nooit “NOOIT” , toen hij 20 jaar geleden daarheen trok had ik nog geen geen internet 10 jaar later kwamen er voorzichtig skype mogelijkheden die nu zó verbeterd zijn dat ze vrijwel in de kamer zitten.

      Beantwoorden

  26. Mrs. T.
    Feb 27, 2015 @ 17:15:31

    ik weet niet of dit zo’n goed idee is eigenlijk.

    Beantwoorden

  27. J@n.
    Feb 27, 2015 @ 16:32:27

    Je hebt een levendige fantasie rietepietz, ik denk bij die lijm dat hij dan op twee continenten te gebruiken zou zijn, maar die van jullie is zonder meer grappiger.
    Zo heb ik bij iemand gewerkt die consequent als het over een “concentratiekamp” ging over een “consecratiekamp”, dan kijk je bij de eerste keer ook vreemd op als katholiek.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 27, 2015 @ 16:36:51

      Mijn fantasie laat me gelukkig nóóit in de steek al is jouw interpretatie natuurlijk wél reëler dan de mijne;-)
      Altijd práchtig hé dat soort “versprekingen” ! Soms lúkt het mensen ook gewoon niet om het te zeggen zoals het eigenlijk moet.
      Ik verheug me al op méér van dit soort versprekingen bij de reacties.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

