workshop

Volgens mij is het wel tijd voor een logje “waar je iets aan hebt”,  ik kan natuurlijk niet altijd maar een beetje onzin uit zitten kramen!
Zeker niet als er nog zóveel problemen om een oplossing vragen, neem nu het probleem van de strammer wordende vingers  gezien in het licht van de steeds kleiner wordende knoopjes op overhemden die  alláng niet meer allemaal van dunne katoen gemaakt worden!
Bij aanschaf van zo’n overhemd zit alles keurig in elkaar gevouwen en met  genoeg spelden vastgezet   om een leuke verzameling voodoo poppetjes aan te leggen.

Het lukt je daarná nooit meer om alles zó netje in elkaar te vouwen na een strijkbeurt, maar je doet je best…… maakt het knoopje in de boord vast, nog een knoopje ergens in het midden én het onderste knoopje waarna je het spul om kunt draaien, de zijkanten omvouwt en de mouwen een plaatsje geeft…..
Iedereen die géén “loop-in-kast”  heeft (want dáárin hangt een overhemd op een hangertje) weet wat ik bedoel .

DSCN5524
Door de handel wéér om te draaien en dubbel te vouwen krijg je een flauwe afspiegeling van hoe het overhemd ooit in het cellofaan zakje gekocht werd…… (exuses, dit voorbeeld overhemd moest nog de was in, zó slecht strijk ik nou ook weer niet)

DSCN5526
Dat men tegenwoordig ook veel dikkere stoffen gebruikt dan katoen zou niet zo erg zijn maar het onhandige is dat ook dáárop dezelfde iniminie knoopjes genaaid worden. Meestal een héél gedoe om die knoopjes open … én weer dicht te krijgen, zeker voor wat oudere (lees strammere) handen.
Over zúlke zware levensvragen denk ik dan na…… van wie móeten we in hemelsnaam die knoopjes dicht maken na het strijken……
O ja, op  de HHschool geleerd omdat anders het overhemd niet op te vouwen is zonder dat het weer uit elkaar valt……. maar eh….. wie zegt dat het met de knoopsluiting naar búiten gevouwen moet worden?
Als ik nou eens de boel netjes tegen elkaar aanleg zónder knopen dicht te maken…..

DSCN5521
En ik draai het spul dan eens niét om maar sla de zijkanten nu over de voorkant heen waarna de mouwen volgen …. zoals ik anders aan de ándere kant zou doen……

DSCN5522
Daarna het spul dubbel klappen en….. er kan niéts uit elkaar vallen terwijl er geen énkel knoopje vast zit…….  waren álle wereldproblemen maar zo simpel op te lossen hé!

DSCN5523

 

73 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Feb 25, 2015 @ 21:24:51

    Goh als ik dat leest zo over die overhemden ben ik blij dat de mannen de deur uit zijn haha daar ben ik van af. (die hingen trouwens inderdaad gewoon aan een hangertje)

    Beantwoorden

  2. redstar
    Feb 23, 2015 @ 10:10:08

    Zo, ik moest behoorlijk scrollen om hier te geraken 😀
    Knoopjes hoeven van mij niet dicht. Dan moet ik ze weer open maken als ik een shirt aan trek. Nee. Lekker dicht vouwen zodat het niet uit elkaar kan vallen is prima.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 23, 2015 @ 15:13:51

      Ja dát is het nadeel van mijn huidige manier van reageren, via de reactiebutton.
      Ik vind het ook erg rommelig en zou in m’n hart het liefs weer de “reactie bewerken” zoals ik hiervoor altijd deed.
      Maar oke, ik begrijp wel dat dát voor veel anderen weer lastig is dus het moet maar.
      Ik zie jou met je grote knuisten ook niet écht voor me met die kleine knoopjes worstelend;-)

      Beantwoorden

  3. Renesmurf
    Feb 22, 2015 @ 23:14:38

    Nou, stel je ook voor zeg, dat je het strijken moest laten schieten, dat zou toch eeuwig zonde zijn! Nu kan je weer jaren voort.

    Beantwoorden

  4. Petr@
    Feb 22, 2015 @ 22:55:01

    Wat een goeie workshop Riet, bij mij hangen ze wel in de kast maar als we op vakantie gaan moeten ze wel opgevouwen worden, dus dank!
    Tip mijnerzijds: als je niet zo veel wilt strijken doe je de overhemden, t-shirts e.d. heel kort even in de droger, daarna ophangen aan de lijn en voila, bijna kreukloos droogt het op.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 23, 2015 @ 07:52:55

      Klopt, dunne overhemden doe ik nooit in de droger maar hang ik op een hangertje te drogen, dan valt er verder weinig te strijken maar omdat ze moeten “liggen: moet ik ze wel vouwen.

      Beantwoorden

  5. gewoonhanny
    Feb 22, 2015 @ 22:26:25

    Heel slim bedacht Rietepietz. Ik vouw een overhemd al jaren op deze manier. 😛

    Beantwoorden

  6. Regenboogvlinder
    Feb 22, 2015 @ 22:20:05

    Ik streek ze altijd en daarna hingen ze gewoon in de kledingkast, maar dat hoef ik dus nu nooit meer te doen! 😉

    Beantwoorden

  7. kakel
    Feb 22, 2015 @ 21:17:32

    Overhemden hang ik altijd op om te drogen. En wij mogen dan geen inloopkast hebben, toch hangen Liefs gestreken overhemden op aan hangertjes in een gewone kast. Daar doe ik alleen het bovenste knoopje bij dicht 😉
    Liefs Kakel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 22, 2015 @ 21:26:59

      Als je daar de ruimte voor hebt in de kasten is dát de allerbeste oplossing denk ik, bij ons is die ruimte er helaas niet. Nou ja, misschien bewaar ik gewoon véél te veel oude zooi;-)

      Beantwoorden

  8. Myriam
    Feb 22, 2015 @ 17:43:13

    Aha, dat lijkt me leuk, kan het meteen ook uitproberen….

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Feb 22, 2015 @ 17:11:37

    Hier hangen we alles maar op scheelt een hoop ergernis 🙂

    Beantwoorden

  10. Suskeblogt
    Feb 22, 2015 @ 16:11:24

    Met de moed der wanhoop zie ik me er in gedachten aan beginnen. Dan maar enkele hemden kopen die niet kreuken bij het wassen.

    Beantwoorden

  11. meninggever
    Feb 22, 2015 @ 15:28:21

    Heb toch het geluk dat het allemaal voor me wordt gewassen, gestreken en opgehangen. Vouwen doen we pas als we vakantietripjes maken. En dan ben ik allang blij dat ik de koffer niet hoef in te pakken. Overigens heb ik ooit op internet gezien dat er mensen zijn die alles oprollen. Dat schijnt redelijk kreukvrij te kunnen…wellicht een tip??

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 22, 2015 @ 17:37:06

      Die mazzel heeft Henk óók maar behalve dat we het wel opgevouwen moeten wegbergen en dán moest hij altijd de knoopjes die ik vastmaak weer losmaken.
      Rollen kán goed gaan maar dan moet je daar toch ook wel zorgvuldig bij te werk gaan.

      Beantwoorden

  12. Blog Zonder Naam
    Feb 22, 2015 @ 14:51:39

    Kunnen we je nomineren voor de tip van het jaar op de huishoudbeurs? Ik ben daar ook nog nooit geweest, ik ben niet zo huishoudelijk. In mijn stal ziet het er netter uit dan bij mij in huis, waar het dan wer meer op een zwijnenstal lijkt….. Maar goed, ik zal bij een strijkbeurt deze tip uitproberen en testen ( en hopelijk duurt dat nog even want ik ben niet zo van de strijkerige……)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 22, 2015 @ 15:22:17

      Ik denk dat het nog wel mee zal vallen bij jou thuis. maar strijken is dus duidelijk niet je hobby. Geeft niks, onder een overal zie je tóch niet of wat er onder zit wel netjes gestreken is;-)

      Beantwoorden

      • Boerin Zonder Naam
        Feb 22, 2015 @ 22:41:46

        Nou….. het is meer tijdgebrek en bij de aankoop letten op het etiket “strijkvrij”. Veel in de wind laten drogen zodat het al glad gewaaid is en als ik er echt niet onderuit kan, de strijk van weken verzamelen en dan in één keer strijken met een leuke dvd op de buis of een prettige CD op de achtergrond. Want er zijn karweitje die misschien moeten, maar ook leuk te maken zijn.

        Beantwoorden

  13. ria
    Feb 22, 2015 @ 14:45:42

    Dacht ik iets nieuws te leren, nee hoor zo doe ik het al jaaaaaaaaaaaren 😉

    fijne middag
    groetjes, Ria

    Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    Feb 22, 2015 @ 14:28:39

    Ik vind het een geniale oplossing.

    Beantwoorden

  15. Harrij Smit
    Feb 22, 2015 @ 13:31:13

    Ik heb de workshop niet helemaal gevolgd, want het opvouwprobeem is bij ons lang geleden al geëlimineerd. Overhemden die gestreken moeten worden zijn (ongestreken) naar de Kringloop gegaan en de overige hangen keurig op stok in een hangkast tot ze aan de beurt zijn. Als de stok vol raakt, stoppen we met overhemden kopen tot er een paar versleten zijn – dit is ook een prima tip voor mensen die regelmatig verhuizen 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 22, 2015 @ 14:11:16

      Ja dat ik óók een oplossing natuurlijk, helaas hebben wij niet genoeg hangruimte om overhemden ‘te hangen”. Strijken vind ik niet héél erg dus daar let ik bij de aankoop niet op. Net als bij de hoeslakens, wát er ok op staat,…..ik strijk ze tóch omdat ik dat mooier vind.

      Beantwoorden

  16. IngridMoorenBlogs
    Feb 22, 2015 @ 12:09:10

    Heb je geen leukere workshop. 😉

    Beantwoorden

  17. datzalwel
    Feb 22, 2015 @ 11:59:05

    Ik deed er altijd maar twee dicht om open vallen tegen te gaan maar deze tip verdient navolging.

    Beantwoorden

  18. Marion
    Feb 22, 2015 @ 10:40:09

    Het zijn niet alleen de overhemden , tegenwoordig zitten ze zowat overal aan, die priegel dingen. Ik vind jou idee goed, ik deed het al een tijdje.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 22, 2015 @ 10:44:36

      Nou já zeg…. en dan geef je mij die tip niet door? Zit ik hier in m’n uppie het wiel weer uit te vinden;-) Ik wist natuurlijk wel dat jij slim bent dus verbazen doet het me niet! XXX

      Beantwoorden

  19. Marja
    Feb 22, 2015 @ 08:39:52

    Briljant gevonden. Ik zou er patent op aanvragen. Wij hebben geen kast om in te lopen, maar de overhemden hangen in een gewone kast. Ik doe geen knoopjes dicht en Robbert strijkt zelf.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 22, 2015 @ 08:58:18

      Zuinig zijn op die man…. hoewel, Henk zou het ook wel kúnnen maar de strijk doe ik liever zelf.
      Wij hebben helaas niet genoeg “hangdeelkast”om alles op hangertjes te hangen want als het te strak in de kast hangt wordt het er ook niet beter op!

      Beantwoorden

  20. Corja
    Feb 22, 2015 @ 00:21:20

    Geniale oplossing!

    Beantwoorden

  21. beaunino
    Feb 22, 2015 @ 00:08:04

    Briljant!

    Beantwoorden

  22. J@n.
    Feb 21, 2015 @ 23:26:34

    Helemaal voor Rietepietz, dat bespaart mij de moeite om die knoopjes weer open te maken, want dat kan wel eens erg vervelend gaan. Kunnen we niet een alternatief voor knoopjes bedenken, bij voorbeeld klittenband?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Feb 22, 2015 @ 08:52:05

      Nou Joke leest hier gelukkig ook dus je hoeft het haar niet uit te leggen…. ik vrees dat dáár i.v.b met de kjakkies op de late avond ,niets van terecht gaat komen;-)
      Maar het klopt, ook Henk worstelt vaak met die knoopjes en daarom heb ik dit bedacht.
      Er wordt soms inderdaad wel eens met klittenband gewerkt bij speciale kleding, maar dat heeft blijkbaar toch ook nadelen anders zou je het wel meer zien.

      Beantwoorden

  23. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Feb 21, 2015 @ 21:11:02

    Wenn es schön Kuschlig ist. LG. Wolfgang

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

