vrije dag…

Poeh….. wat is 2015 vreselijk druk van start gegaan voor ons , we hebben onszelf drie slagen in het rond gewerkt! Geeft niks natuurlijk, er staan nu tóch geen geraniums in bloei dus wat moet je ánders.
Maar de donderdag is heilig, dan wordt er onder géén voorwaarde gewerkt, dan gaat Henk biljarten en ik ga met Marion aan de rol!

Nou was het niet écht geweldig weer, de regen kwam met bakken uit de lucht maar we wilden tóch even naar het overdekte winkelcentrum omdat de twee vorige donderdagen 1ste kerstdag en nieuwjaarsdag waren….. , toen viel er helemaal niets te stappen.
Hebben we nu even goedgemaakt, en daarna een stevig potje scrabble gespeeld waarbij Marion me op een gruwelijke manier ingemaakt heeft…..wát een ondankbaarheid hé, vul ik m’n vrije dag in met háár een leuke middag bezorgen….., slacht zij me af met  zo’n  150 punten verschil terwijl ik óók nog eens geen kans zag de Q weg te leggen.

scrabbleuitslagGeintje natuurlijk, juist doordat we twee weken ons uitje gemist hadden realiseerde ik me eens te méér  hoe ontspannend en waardevol deze bezoekjes voor mij altijd zijn. We hadden weer een onwijs gezellig middag want het spel liep lekker vlot en precies zoals we het graag hebben. Het hele bord zo egaal mogelijk benut en veel leuke woorden. We hadden zelfs tijd voor twee spelletjes , de eerste was de winst voor mij…. oke, nog geen 30 zielige puntjes maar winnen is winnen! De stand is dus tóch gelijk!
We spelen deels volgens heel oude spelregels en deels volgens onze eigen regels, of eigen interpretatie van de regels en dat maakt het spel véél leuker.

Normaal mag je dus aan al gelegde woorden alleen  iets aanleggen, wij mogen ieder al liggend woord zelfs veranderen….wel onder voorwaarde dat het woord minstens één letter langer wordt en eventuele aangesloten woorden intact blijven.
Zo stond waar nu “moederapen” staat aanvankelijk “moer” , dat werd “moeder”door de “r” twee vakjes  op te schuiven en  “de” er tussen te leggen. Dat maakt het spel zóveel leuker omdat  de mogelijkheden  groter worden. Ik kan het je aanraden en Marion vast óók!

scrabble

25 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Jan 15, 2015 @ 23:57:44

    Die ‘Q’ vond ik altijd irritant, maar sinds het woordje ‘qat’ in Nederland ingeburgerd raakte ben ik ‘m tegenwoordig veel sneller kwijt! Mooi spel!

    Rietepietz zegt;

    Ja die Q is lastig,ik kom ook nooit verder dan, qua, aqua en quasi. van qat heb ik nog niet gehoord, moet ik dus snel ff opzoeken;-)

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Jan 11, 2015 @ 23:09:54

    Ja ik wordfeut dan blijft leuk. Maar soms met mijn vriendin ook echt scrabbelen dat blijft zo leuk om te doen. Maar is dat een soort puntenbijhoudbordje of zo, heb dat nog nooit gezien. Wat grappig.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, het zijn scorebordjes die bij een oude, maar luxe, uitvoering van het zitten. Marion heeft het al zó lang dat ze niet meer weet hóe oud het is.

    Beantwoorden

  3. meninggever
    Jan 11, 2015 @ 12:15:13

    Scrabbelen. Ik ben er niet zo van, maar van alle boordspelletjes die ik liever niet speel, is dit wel het minst afstotelijke…..:) IK vind het aardig om woorden te maken, maar doe er weinig meer mee dan schrijven. Spelletjes zijn niet aan me te besteden. Zeker niet als er fanatieke medespelers aan tafel zitten…..:)

    Rietepietz zegt;

    O héérlijk hoor die spelletjes!
    Maar een stukje schrijven is toch ook een soort scrabble, en ook dáárbij is een grote woordkennis een pre!

    Beantwoorden

  4. Aukje van Rossen
    Jan 10, 2015 @ 21:00:02

    Ik ♥ scrabbelen. Ik krijg momenteel weinig zinnigs op papier. 2015 gaat niets dan goeds brengen hoop ik. Voor jou, voor mij, voor iedereen. Enne, ik word ook nog een keertje oma ♥ dit jaar!!!

    Rietepietz zegt;

    Het is echt een wéreldspel hé!
    Snap ik best dat je hoofd niet naar bloggen staat maar wat fijn dat er óók iets leuks staat te gebeuren. Wat leuk , een broer of zus voor Bram?
    Had je al meegekregen dat ik er ook een achterkleinkind bij krijg? Levi krijgt een zusje tussen nu en eind februari !
    Ik denk aan je, heb je vooral veel uit het de pakken gezondheid en geluk gehaald bij m’n kerstboodschap?

    Beantwoorden

  5. depetvantruus
    Jan 10, 2015 @ 18:16:35

    Het was donderdag inderdaad bar en boos met al die regen. Daarom ben ik vrijdag naar het asiel gegaan om te wandelen.
    Lang geleden dat ik scrabble heb gespeeld. Frans houdt ook niet zo van spelletjes en ik heb geen Marion. 😉

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, gelukkig konden we er nog wél even met de auto uit vóór we gingen scrabbelen. Je begrijpt dus joe blij ik met Marion ben. Je woont nét iets te ver om haar te kunnen delen;-)

    Beantwoorden

  6. Blog Zonder Naam
    Jan 10, 2015 @ 16:11:49

    Q10… Dat is toch een soort vitamine die in schoonheidsproducten voorkomt? (volgens de reclamemakers)
    Ook mijn jaar is druk en stressvol van start gegaan. Zorgen om één van je beste dieren gaat mij niet in de koude kleren zitten…. Maar we hebben hoop! Silvera, de koe dus, kan sinds drie dagen zelfstandig gaan staan, met een beetje hulp blijven staan en vanmorgen deed ze een paar pasje lopen.(hoi hoi hoi!!!) We zijn nog niet waar we moeten zijn, maar ze is goed op weg mewt haar revalidatie! En dat zonder de vitamine Q10!

    Rietepietz zegt;

    Bij ons was het gelukkig alléén maar druk,zonder stress en dus boffen we maar weer.
    Het lijkt me héél intensief als je met zieke dieren moet dealen, verschrikkelijk heftig. Maar gelukkig dat Silvera het lijkt te gaan redden.
    Q10 laten we maar over aan de dames die niets anders te doen hebben dan zichzelf te vertroetelen, das niks voor jou en mij1

    Beantwoorden

  7. riet(je)
    Jan 10, 2015 @ 10:30:44

    scrabbelen is zó leuk! heel wat uurtjes mee doorgebracht…………..fijn weekend, liefs van mij

    Rietepietz zegt;

    Dat kan ik alleen maar beamen, gewéldig spel. Henk houdt er helaas niet van dus je begrijpt, ik ben hëél blij met Marion!

    Beantwoorden

  8. Leidse Glibber
    Jan 10, 2015 @ 01:27:55

    Zodra je een telefoon hebt waarop je wordfeud kan spelen dan voe=ge je mij als eerste toe hoor 🙂 Ik speel bijvoorbeeld al maanden dagelijks met Esmeralda twee spellen tegelijk .

    Rietepietz zegt;

    Het ligt helemáál niet de bedoeling zo’n telefoon aan te schaffen, maar zeg nooit nooit natuurlijk;-)
    Je bedoelt waarschijnlijk Emmelinda, zeg haar dat ik haar nog steeds vréselijk mis in logland!

    Beantwoorden

  9. IngridMoorenBlogs
    Jan 09, 2015 @ 18:23:33

    De woorden uit elkaar halen….dat kan echt niet Rietepietz en Marion 😉

    Rietepietz zegt;

    O já hoor, bij ons werkt het prima;-)

    Beantwoorden

  10. ♫ Mel☺dy ♫
    Jan 09, 2015 @ 17:04:53

    Nou als ik weer eens bij je ben wil ik dat ook wel!!

    Rietepietz zegt;

    Dan moet ik het spel van Marion los zien te bietsen want het is háár spel;-)

    Beantwoorden

  11. Mrs. T.
    Jan 09, 2015 @ 16:46:53

    Wat een leuke variant op het scrabbel. En handig die scorebordjes. Want dat zijn het toch neem ik aan?

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, het zijn héél handige scoreplankjes. Het scheelt veel schrijfwerk en ik snap eigenlijk niet zo dat ze in latere versies van het spel( dit is al heel oud) verdwenen zijn.

    Beantwoorden

  12. minoesjka2
    Jan 09, 2015 @ 15:44:12

    wat een leuke variant van het spel zeg! die ga ik onthouden.

    Rietepietz zegt;

    Ja leuk hé, het maakt dat je langere woorden kunt maken en ook beter het hele bord kunt benutten.

    Beantwoorden

  13. cornma
    Jan 09, 2015 @ 11:22:55

    Jee, wat handig die letterplankjes met ministeck. Dat maakt het leven een stuk gezelliger op zo’n grauwe natte dag, samen een spelletje doen.

    Rietepietz zegt;

    In de winter spelen we het vaak, omdat we dan meestal niet zo lang naar buiten kunnen als in de zomer. Dat telsyteem is geweldi, ik snap niet dat het bij de huidige spellen niet meer gemaakt wordt.

    Beantwoorden

  14. Hartelijke Hot Hulk
    Jan 09, 2015 @ 10:47:01

    Ik haat de Q
    Vond het altijd een van de leukste spelletjes

    Rietepietz zegt;

    Ik vind het nog stééds het leukste spel dat bestaat, zelfs mét Q. Die raak ik meestal wel kwijt als ik hem in het begin van het spel tref, nu was het ongeveer de laatste steen die ik pakte, dan ligt het bord al vol en past hij nergens meer.

    Beantwoorden

  15. John
    Jan 09, 2015 @ 10:24:14

    De regen was inderdaad niet mals gister maar ook dat heeft zijn nut.
    Tja, omkopen met een leuk dagje uit werkt tegenwoordig ook niet meer he 😀
    Als het maar gezellig is en dat was het dus. Het lijkt me ook dat jullie het missen als het een keer niet door kan gaan.

    Rietepietz zegt;

    Nee wat je zegt, loop je lief met die rolstoel te sjouwen krijg je zó ’n afstraffing!
    We hebben inderdaad allebei heel erg ons uitje gemist, dat gebeurt maar zelden en nu dus twee weken achter elkaar.

    Beantwoorden

  16. Marion
    Jan 09, 2015 @ 09:03:24

    Ik heb weer genoten,
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Anders ik wel, wat hébben we gelachen hé!
    Je begrijpt natuurlijk wel dat ik je gisteravond niét in m’n gebeden heb meegenomen, je hebt zonder dat al genoeg geluk;-) XXX ❤

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Jan 09, 2015 @ 00:07:48

    Goh wat een flitsend scrabble spel heb je. Met dat telapparaatje. ik noteer alles nog zelf. Spelen het in het eggie eigenlijk alleen nog maar in de vakantie, maar wel elke dag tegen meerdere tegenstanders op mijn telefoon. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Hetspel van Marion is al heel oud maar het telsysteem is werelds en geeft veel gemak. Ik heb nog seds geen telefoon waar ik het op zou kunnen spelen…..maar wie weet …óóit!

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Jan 08, 2015 @ 23:46:50

    Wij spelen nu ‘Word feuw’ met onze smartphones, hetzelfde spelletje, dezelfde lol. maar wel met een strenge scheidsrechter. Aanbevelenswaardig. Ook een leuk woord nietwaar?

    Rietepietz zegt;

    Bij dat telefoon spel is volgens mij de dikke van Dale scheidsrechter, dan worden vervoegingen dus niet goedgekeurd en móet het woord “vet”in dat boek staan. In wezen zijn wij net zo strng maar hanteren gewoon iets andere regels. Zolang die voor beide partijen gelden is er niets aan de hand. Door onze regels zou de kans dat je “aanbevelenswaardig “kunt maken een stuk hoger zijn/ Aangenomen dat er genoeg vakjes zijn;-)

    Beantwoorden

  19. Renesmurf
    Jan 08, 2015 @ 22:19:29

    ha, ik denk dat dat uren gezelligheid is met een leuk eindresultaat! Zo fijn kan het leven zijn.

    Rietepietz zegt;

    Dat heb je hélemaal goed gezien Rene!Dat zijn gouden uurtjes voor ons allebei!

    Beantwoorden

  20. beaunino
    Jan 08, 2015 @ 21:34:15

    Ik heb ons bord niet meer gevonden, maar nu ik dit zie, met dat handige puntentellingplankje, wil ik misschien gewoon ook wel zo’n modern spel!

    Rietepietz zegt;

    Helaas, dit is juist een heel óud spel van Marion. Een luxe uitvoering met een soort vakjes op het bord waardoor je niet met je mouw de woorden door elkaar sleept.Volgens mij is het allang niet meer in de handel, wel jammer hoor. Misschien de fabrikant eens aanschrijven?

    Beantwoorden

  21. kakel
    Jan 08, 2015 @ 20:44:33

    Goh, wat heb ik dat spel al lang niet meer gespeeld. Waarschijnlijk omdat mijn vader er zo’n kei in is. Hij puzzelt in doorlopers met zeven sterren. Echt geen schijn van kans heb ik. Thuis win ik altijd van Lief en King. Ook geen partij 😉 Blijft er niets anders over dan met jou en Marion te spelen.
    Liefs Kakel
    PS: Q-10 is een begrip, dus mag je dat overal neerleggen.

    Rietepietz zegt;

    Ja dan wordt het lastig;-) Marion en ik zijn aardig aan elkaar gewaagd, meestal blijven we aardig bij elkaar in de buurt.
    Maar natúúrlijk maak ik “stennis” wanneer Marion zo grof wint en heb gezegd “dat ik haar vanavond niét in m’n gebeden gedenk”;-)

    Beantwoorden

  22. Corja
    Jan 08, 2015 @ 20:39:57

    Q10, dat is toch een ingrediënt van dure, voedende, verzorgende, oppeppende, gevitaminiseerde, verjongende anti-rimpelcrême? 🙂

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, jij mag meedoen!
    Tja, als je de Q pas laat in het spel krijgt kun je er meestal niets meer mee!

    Beantwoorden

  23. terrebel
    Jan 08, 2015 @ 20:05:42

    Spelen is altijd leuk. Vooral samen. 😉

    Rietepietz zegt;

    Zeker weten!

    Beantwoorden

  24. Suskeblogt
    Jan 08, 2015 @ 19:23:20

    dit lijkt me van een niveau te zijn dat heel hoog is voor mij.

    Rietepietz zegt;

    Valt reuze mee hoor! Het belangrijkste is en blijft dat je een beetje woordkennis in huis hebt.

    Beantwoorden

  25. Marja
    Jan 08, 2015 @ 19:14:04

    Jeetje. Dit is scrabbelen op hoog niveau. Zo heb ik het nog nooit gespeeld. Ik zou meteen verliezen van jullie beiden.

    Rietepietz zegt;

    Nou dat valt reuze mee hoor, als je volgens dezelfde regels speelt heb je immers óók meer mogelijkheden, het is zó leuk!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

