koppen…

krantenWie ook wel eens bij collegablogger Terrebel leest weet dat het effect van  “koppensnellen” één van stokpaardjes is.
Niét schrikken joh,  ik ga er hier geen knoeiboel van maken met “los slingerende hoofden”, dus lees rustig verder.
We hebben het hier over mensen die in kranten uitsluitend “de koppen lezen” en daarbij  dénken dat ze “van de hoed en de rand weten”.
Vooral de Telegraaf is heel sterk in “koppen” zetten die wel de aandacht trekken maar bij nadere beschouwing vaak niet écht onderbouwd worden door de tekst. En ik kan het weten want ik lees al jaren de Telegraaf.

Ja natuurlijk heb ik dan wel een voorbeeldje bij de hand, daar hoef ik geen week naar te zoeken. In de krant van 2 januari stond boven een artikel “Youp wint van Guido”. Je neemt dan  aan dat het gaat over de oudejaarsconference die ieder van de heren op TV had  op 31 december.
Het wekt óók de indruk dat Youp meer kijkers had dan Guido. Maar  wás dat nou allemaal wel zo!

G WNa lezing blijkt dat het artikel voor 3/4  gaat over het gebruik van  sociale media in de oudejaarsnacht, hoeveel mensen elkaar, en hoeveel  vaker met beeld, nieuwjaar wensten via Twitter en Facebook. Er is een bronvermelding ván deze cijfertjes en pas in het laatste kwart van het artikel staat dat de show van Youp het online won van de show van Guido want ……
“over Youp werd 4 x zoveel bericht als over Guido”
Dat  zegt dus helemaal niets over de het aantal kijkers, alleen over het aantal mensen dat er een berichtje over stuurde .
Het zegt ook niets over hoe de show ontvangen werd, want de inhoud van zo’n bericht  kan zowel positief als negatief geweest  zijn.

Winnen doe je als je de beste bent  maar dát kan ik niet uit het stukje halen en zelf weet ik het óók al niet want ik heb alleen Guido gezien.
youpGuido  vond ik trouwens wél erg goed, beschaafd en toch netjes  zou Wim Kan misschien wel zeggen,  maar dat is mijn mening.
Youp kijk ik niet meer tegenwoordig, hij is me te grof en te hijgerig om met plezier naar te kijken al is mijn kerst nog steeds niét compleet als ik zijn “flappie”niet gehoord heb.

Blijf ik dus zitten met een vraag ….en om bij Youp te blijven, “wat is de vraag”?
Wie had de  beste show … heb jij ze allebei gezien ?
Oh… je dacht dat de vraag was “waarom ik de Telegraaf lees”, gewoon omdat we altijd een ochtend én een avondblad hadden, een goed oordeel kun je immers pas vormen wanneer  je meerdere meningen “tot je neemt”!
Wie “begrijpend” kan lezen leert overal wel iets van, al is het maar hoe het niét moet.

 

 

 

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Jan 07, 2015 @ 23:00:55

    Heb ook vaak niet de tijd, of gun me niet de tijd om alle artikelen helemaal te lezen dus ben ook vaak een kopper ;). Ik heb Youp gezien ;s nachts toen het herhaald werd. Vind hem nog steeds goed. Guido heb ik niet gezien dus kan niet zeggen wie het beste was.

    Rietepietz zegt;

    Nee natuurlijk lezen we niet álles, dat geeft ook niets mits je niét aan de koppen je mening toetst want dan krijg je vaak een verkeerd beeld!

    Beantwoorden

  2. VoorHetBlogGezet
    Jan 06, 2015 @ 16:23:53

    Ook ik zag Guido en vond hem goed. Youp is ook bij mij al lang van het lijstje verdwenen…
    Voor jullie de allerbeste wensen nog voor 2015.xxx

    Rietepietz zegt;

    Hij was steengoed hé !
    Dankjewel, waar hang je toch uit? Niet op je blog want daar kijk ik nog regelmatig. En msn is óók al verleden tijd dus ff lekker chatten is er ook al niet bij!

    Beantwoorden

  3. Marlou
    Jan 06, 2015 @ 12:36:54

    ha die Riet!*

    Ik hou ook van koppensnellen.
    Maar … daarna lees ik wél alles!! Of in ieder geval alles wat ik belangrijk vind.

    Ik wens jou een mooi en gezond jaar toe.
    Een jaar vol leuke en aangename verrassingen!

    Dag!
    Groetjes van Marlou

    Rietepietz zegt;

    Ik lees óók niet alles hoor en dat geeft niets …zolang ik maar niet op alleen de koppen af ga om een mening te vormen en dát doen we natuurlijk niet!

    .

    Beantwoorden

  4. IngridMoorenBlogs
    Jan 06, 2015 @ 06:49:34

    Ik heb Youp gekeken,maar vind hem ook te grof.Misschien ligt het aan de overgang hoor,vond ‘m eerst geweldig.Het liefst kijk ik naar Najib Amhali..

    Rietepietz zegt;

    En zeker onnódig grof en dat is jammer, ik kijk daar niet meer vrijwillig naar. Najib was er niet op oudejaarsavond maar ook die is best te pruimen ja!

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Jan 05, 2015 @ 23:12:44

    Ik heb altijd het vermoeden gehad dat Youp de zoon is van Mart Smeets.
    Of andersom?

    Rietepietz zegt;

    Zou zómaar kunnen, de beide heren hebben wel een tamelijk hoog irritatiegehalte 😉

    Beantwoorden

  6. Renesmurf
    Jan 05, 2015 @ 22:18:11

    Het is geen wedstrijd, dat maakt die krant er van. Youp is gewoon de man die hem dit jaar deed voor de publieken. En wat de commercielen doen volg ik dan weer niet.

    Rietepietz zegt;

    Zowel de publieke als de commerciële hebben hun goede en minder goede programma’s en ik zou wel gek zijn om één van de twee te negeren om “wat ze zijn”, er is bij allebei al zo weinig dat de moeite waard is.

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Jan 05, 2015 @ 19:39:36

    Ik word niet goed van Youp dus die kijk ik niet. Heel lang geleden een keer live gezien, maar pfffft, wat een akelige kwal.

    Guido opgenomen en ik vond hem prima. Met inderdaad een mooie boodschap ook nog.

    Rietepietz zegt;

    Ja het succes is het een beetje naar het hoofd gestegen denk ik, maar smaken verschillen natuurlijk.
    Van Guido was ik best een beetje onder de indruk, humor, zelfspot en tóch een serieuze ondertoon, knap!

    Beantwoorden

  8. John
    Jan 05, 2015 @ 13:53:58

    Ter lees ik met enige regelmaat. De Telegraaf niet. Dat is meest foute krant van Nederland en als ik er een blik werp is het om meer objectiviteit in zijn geheel te verkrijgen.
    Youp vind ik geweldig. Hij weet het precies te vertellen en ja, hij kan grof uit de hoek komen maar ik vind dat dat in dat vak moet kunnen.

    Rietepietz zegt;

    Ja dat weet ik natuurlijk want ik lees meestal ook hier en daar reacties mee.

    Het is inderdaad goed voor de objectiviteit om meerdere kranten te lezen maar hoofdzaak is toch dat je goed leest en vooral goed interpreteert en daar ontbreekt het nogal eens aan tegenwoordig.Dan kun je een “kwaliteitskrant” kopen, als je niet goed leest en/of interpreteert wordt je daar geen stuiver wijzer van.
    Youp vind ik tegenwoordig een beetje “schreeuwen om het schreeuwen” en daar hou ik niet van. Ik was dit keer echt onder de indruk van Guido die uiterst beschaaft toch heel goed een duidelijke boodschap overbracht.

    Beantwoorden

  9. cornma
    Jan 05, 2015 @ 11:20:30

    Ik heb geen van beide gezien, want houd niet van cabaret. Voor mijn gevoel is het altijd leuk zijn over de rug van anderen.
    Ik ben fan van De Telegraaf, maar heb toch vorig jaar het abonnement opgezegd, omdat we steeds vaker in ons hutje waren, dus gingen de kranten ongelezen bij het oud papier. Nu koop ik alleen op woensdag en zaterdag deze krant, met koppen die me vaak in lachen doen uitbarsten.

    Rietepietz zegt;

    Dat is wel een beetje waar maar als het met fatsoen gebeurt kan het toch wel érrug leuk zijn hoor.
    Wij zijn in de Telegraaf gerold omdat vroeger iemand op het werk altijd die krant doorschoof, toen hij er niet meer was miste ik het krantje in de ochtend en hebben wij er dus zélf een abonnement op genomen, lekker naast het ontbijt dat is toch weer héél anders dan het avondblad dat we óók hadden.
    Maar inderdaad, als je twee adressen hebt kun je beter losse nummers kopen.

    Beantwoorden

  10. Marion
    Jan 05, 2015 @ 09:29:18

    Ik kan er niet over oordelen want ik heb ze geen van twee gezien, verder lees ik iedere dag de telegraaf en een keer in de week het AD. vind ik genoeg.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Jij had gewoon een ander leuk uitje en dan ga je niet voor de TV thuiszitten natuurlijk. XXX

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Jan 05, 2015 @ 00:33:08

    Koppen zijn steeds belangrijker boven een artikel in de krant. Sterker nog, de kop van mijn artikel elke dinsdag in het Leidsch Dagblad wordt niet door mij verzonnen maar door de krant gemaakt. 🙂 Zou niet weten wie ik beter vond, ze waren allebei erg goed en totaal verschillend. Wie ik trouwens elke jaar ook weer erg goed vind ik Sjaak Bral op TV West. Snap niet dat hij nog steeds niet doordringt bij het grote publiek.

    Rietepietz zegt;

    Een echt goede kop verzinnen is nog niet zo eenvoudig. En inderdaad is de Telegraaf meer bezig om lezers te trekken dan ter zake doende koppen te schrijven. Niet heel erg, als je dat maar wéét!
    Klopt, Sjaak Bral is ook meestal erg goed, ik heb al een flink stuk gezien van zijn conference maar Guido was toch nog beter. Misschien wordt Sjaak belemmerd door zij echte Haagse uitspraak?

    Beantwoorden

  12. ♫ Mel☺dy ♫
    Jan 05, 2015 @ 00:07:00

    Guido hebben wij ook gezien…… maar die Griezel niet….
    Succes over de ruggen van anderen ….is geen succes, hopelijk wordt hij ooit op tijd wakker…. of wellicht kijkt hij ooit een woordenboek in dat iemand hem kado doet…

    Rietepietz zegt;

    Nou ja cabaret gaat eigenlijk altijd wle een beetje “over de rug van een ander” maar dat kan ook bést beschaafd gebeuren en ik vond dat Guido dat ook keurig deed. Bovendien ging hij ook zelfspot niet uit de weg en daar hou ik van zoals je weet;-) Als je anderen wilt bespotten moet ook jezelf niet sparen. ik heb van hem genoten.

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Jan 05, 2015 @ 00:02:09

    Voor mij wint Joep met afstand, ook nog ff naar Freek gekeken, maar die was wel weer veruit de minste. maar het is alleen maar de simpele mening van mij en smaken verschillen.

    Rietepietz zegt;

    Ja natuurlijk heeft iedere cabaretier in principe z’n eigen publiek, maar op dit soort avonden kijken er meestal meer mensen dan de echte liefhebber. Ik was Youp al tijdje zat, net als Freek die in zijn begintijd ( Neerlands hoop in bange dagen) écht heel goed was. Maar zowel Freek als Youp zijn me te grof geworden, misschien ook wel een tikkie te “elitair”. Maar misschien moet ik het nog even opzoeken bij uitzending gemist dan kan ik beter oordelen over déze show.

    Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    Jan 04, 2015 @ 23:59:37

    heb ze allebei gezien Riet, vond Guido leuker als Youp

    Rietepietz zegt;

    Hij was leuk en had toch óók wel een mooie boodschap vond ik, niet belerend maar wel degelijk een boodschap.Ik heb genoten.

    Beantwoorden

  15. datzalwel
    Jan 04, 2015 @ 22:44:10

    Ik heb ze allebei gezien. Ik ben het met je eens dat Yoep altijd een driftkikkertje was wat dat betreft was deze conference een verademing want veel rustiger als we gewend waren.Vanavond Yavier gezien op Belgie. Die heeft voor mij gewonnen :-).

    Rietepietz zegt;

    Yavier Gusman (of zoiets) bedoel je? die heb ik niet gezien, wel eens een andere show en dat was wel wat herinner ik me.
    Bij youp is het toch een beetje jammer dat hij vaak onnodig loopt te vloeken en te schelden, juist als je echte fouten aan de kaak stelt kan dat beter fatsoenlijk gebeuren vind ik eigenlijk.

    Beantwoorden

  16. kakel
    Jan 04, 2015 @ 22:01:08

    Ik heb een klein stukje van Youp gezien. Puur toevallig omdat Lief zat te zappen. Gelukkig was dat snel over… Youp vind ik een uitslover. Iemand die van zichzelf zegt dat hij een “intellectueel” is, heb ik bij voorbaat al gegeten en gedronken. Guido vind ik een beetje druk, dus die hoef ik ook niet te zien.
    Ach, die chocoladeletters van de Telegraaf… Een krant van niks. Alleen de financiele pagina is goed!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Youp lijkt me ook geen prettige man maar ik kén hem niet persoonlijk ,dus dat zegt niets. Beetje druktemakertje die het erg met zichzelf getroffen heeft zo op het oog!
    Guido valt qua drukte wel mee, Henk kon het goed volgen en bij echt”drukke” mennekes haakt hij afomdat hij het gebrabbel niet kan verstaan. Hij had humor én een boodschap, ik vond hem erg goed.
    De telegraaf is best te lezen als je wéét hoe de krant in elkaar zit, hij heeft een paar bijzonder goede columnisten.

    Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    Jan 04, 2015 @ 20:04:43

    Er is weinig kwalitatieve journalistiek heden ten dage. Ik lees in het weekend de standaard omdat dit zowat de enige krant is die de nodige achtergrondinfo brengt. De weekend editie is dan wel een turf van 3,50 € maar het is zijn prijs waard als ik dit vergelijk met het geschreeuw en sensatiefoto’s van bv “Het laatste Nieuws”.

    Rietepietz zegt;

    Het blijft toch altijd zaak je om je mening aan meerdere “interpretaties”te toetsen. Vooral tegenwoordig kunnen de media je laten zien wat willen dát je ziet. Ik vlij me niet met de hoop “dat ik er verstand van heb” maar gebruik waar mogelijk alleen mijn gezonde verstand;-)

    Beantwoorden

  18. Marja
    Jan 04, 2015 @ 19:54:31

    Van mij word je niet wijzer. Wij hebben geen van beide shows gezien. De tv is niet aan geweest. Kranten lezen we alleen online, omdat alle abonnementen al jaren geleden zijn wegbezuinigd.

    Rietepietz zegt;

    Nou ja een krant is een krant, ook online kom je natuurlijk wel “krantenkoppen” tegen die de lading niet dekken.
    Als we thuis zijn kijk ik wél graag naar een oudejaarsconference, aangenomen dat de cabaretier een beetje in m’n straatje valt, Youp doet dat niet meer, ik wordt erg moe van dat driftkikkertje!

    Beantwoorden

  19. beaunino
    Jan 04, 2015 @ 19:47:02

    Nog steeds Guido hoor.
    Wat een wijze laatste woorden Riet.

    Rietepietz zegt;

    Ja van jou wist het, dat had ik gelezen bij je. Verder heb ik eigenlijk alleen maar mensen gesproken die wél Guido gezien hebben maar Youp niet!
    Ja hé, ik hou nooit zo van dat “elitegedoe” zowel bij Youp liefhebbers als bij sommige kranten kom je dat tegen. Je kunt pas “algemeen ontwikkeld” zijn als je in “alle milieus” wat rond kijkt!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

