goed begin…

Een goed begin ja …. als gewoonlijk loop ik weer tegen meerdere “log onderwerpen”  tegelijk aan. Meestal  zie ik dan al schrijvend wel welk onderwerp het gaat winnen en van de rest horen jullie nóóit meer iets,  zo werkt dat nou eenmaal bij Rietepietz.
Het zal tóch wel weer m’n eerste “blonde daad” van het nieuwe jaar worden….zucht en de rest waren héus aardige onderwerpen hoor.

toetsjesMaar goed, in het oude jaar was ik er niet meer aan toe gekomen nu éindelijk eens  de spullen van de oude laptop ergens veilig te stellen….. en ga nou niét meteen schreeuwen dat je daar tegenwoordig “wolken voor hebt” hé!
Wéét je toch, Rietepietz loopt altijd minstens  drie “vernieuwende  ontwikkelingen”  om de hete brei heen te draaien vóór ze het licht ziet en de vernieuwing ontdékt….(óf afwijst)

Dus vanmorgen toog Rietepietz naar de elektronicawinkel waar het,  geheel in tegenstelling tot hun reclameslogan,  een gekkenhuis was omdat  half Nederland  vrij  blijkt te zijn.
Maar geen nood, ze kan heus wel zélf vinden wat ze  zoekt…… alleen is ze de náám even kwijt maar dat is een detail…
Zodra ze ergens het juiste  doosje tegenkomt herkent ze de naam héus wel!
Helaas zijn er wel heel véél doosjes en staat er van álles op waar nou nét geen belletje van gaat rinkelen….eh…. toch maar  een verkoper aan schieten zodra er één even niét door zes mensen tegelijk aangeklampt wordt?

shogunZelfs nog  binnen een kwartier ziet ze  een “loslopende verkoper”, een leuke jonge knul met niet te lang  donker haar dat hij in een soort shogun staartje boven op z’n hoofd draagt. Hij is vriendelijk en straalt iets uit van “z’n weetje weten”, z’n hele houding zegt; ” jij kunt géén probleem hebben waar ik géén oplossing voor weet…..” weet zo’n jongen veel dat één  half-digibete muts  alle zekerheden uit je  beroepsleven onderuit kan halen.

Op zijn vriendelijk vraag wat hij voor haar kan doen zegt ze wat naar woorden zoekend  omdat de naam van het kreng dat ze zoekt nog steeds niet is komen bovendrijven…..,; ” ik zoek  een uitwendige opslag” !!!!!
De wenkbrauwen van de jongeman kunnen bijna bij zijn shogunstaartje gebonden worden, zó hoog schieten  ze  vragend céntimers omhoog! Hij herhaalt “uitwendige opslag”?  alsof ze om medicijnen tegen een enge ziekte heeft gevraagd……!
Ze legt hem uit dat ze iets zoekt om oude  bestanden,  ja dát woord gooit ze er klakkeloos  even uit, te bewaren, maar dan niét op de P.C…… !

Z’n wenkbrauwen zakken weer naar de plaats waar ze horen….”oooh… u bedoelt een externe schijf ” roept hij opgelucht uit! Je ziét hem denken, waarom zégt zo’n muts dat dan niet!
Weet zo’n 20 jarige knul iets van “zomaar tijdelijk van de harde schijf verdwijnende”   woorden  in  de  hardware  van een  muts die al 72 jaar meegaat.
Toch gniffelt de muts ishogunspeln stilte een beetje na, wat is nou “blonder” als Nederlandse oudere vrouw niet op een Engel woord kunnen, of……
als Nederlandse jongeman niet het Engelse woord  “Externe” kunnen linken aan het Nederlandse “uitwendige”,  eh…. gelijk spel dan maar zeggen?

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    Jan 10, 2015 @ 18:38:50

    Een herkenbaar moment van een verstandscrash, Rietepietz. 😉
    Zelf heb ik al een tijd zo’n ehhhhh, hoe heet het ook alweer? Heel handig om mijn foto’s op te zetten. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, e hebt ook zovéél van dit soort hulpmiddelen dat je véél te veel moet onthouden. Logisch dat onze hersenpan soms even dienst weigert 😉

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Jan 07, 2015 @ 23:10:27

    Zou me zo maar ook kunnen overkomen haha. Het is wel handig hoor zo’n externe schijf.

    Rietepietz zegt;

    Ondertussen ben ik er druk doende mee en weet dat je gelijk hebt, maar dit soort dingen schuif ik dan altijd weer véél te lang voor me uit!

    Beantwoorden

  3. missaislynn
    Jan 05, 2015 @ 20:37:06

    Leuk artikel. Fijn om te lezen hoe je in de wereld staat!

    Rietepietz zegt;

    Een beetje wankel in de digitale wereld, dát wel maar ik amuseer er gewéldig!

    Beantwoorden

  4. meninggever
    Jan 04, 2015 @ 14:44:34

    Jaja, externe schijven, handig voor de fotobestanden, en wat zaken die te veel ruimte vragen op de lapper. Maar als ik het tegen zoonlief vertel, die veel meer in de computers is dan ik, kijkt die met met net zo’n shogunface aan als die verkoiper van jou. En weet ik al dat ik voor eeuwig als dat niet snappende stuk digibeet door het leven zal moeten als jij op dat ene moment in de winkel. Want The Cloud is toch de moderne manier van opslaan? Hij snapt ook niet dat ik cd’s en DVD’s wil draaien…alsof ik hem vertel dat mijn auto op stoom en het vliegtuig een dubbeldekker was….Zooooooo vorige eeuw…!

    Rietepietz zegt;

    Mijn “jongere generatie”is veel minder bijdehand op de computer dan de jouwe, dáár heb ik dus weinig last van (helaas ook weinig gemak dus).
    De Cloud snáp ik best maar ik ben wat wantrouwend, het is nú nog gratis maar je wéét hoe het gaat, zodra iedereen het gebruikt moet er geld op tafel komen.
    Nou vind ik betalen niet eens erg maar ik wil wel graag zelf uitmaken hóe ik betaal en dat kan meestal niet tegenwoordig.

    Beantwoorden

  5. hanscke
    Jan 04, 2015 @ 14:43:29

    Ook ik heb altijd het idee dat ik drie stappen achteraan kom, maar als ik dan kennissen zie die echt digibeet zijn, dan voel ik mij toch wel weer knap. Ik blijf dus wel bij, ook al is het dan achteraan sukkelend.

    Rietepietz zegt;

    Zo vergaat hij mij dus ook een beetje, in m’n gevoel blijf ik overal hijgerig achteraan hollen maar als ik dan iemand van de jongere garde een beetje wegwijs blijk te kunnen maken maken in Windows 8 blijkt het toch nog aardig mee te vallen;-)

    Beantwoorden

  6. reismeermin
    Jan 04, 2015 @ 11:07:11

    Wel dat 2015 maar een mooi jaar mag worden voor jullie samen.
    Ik heb hier om dit blog niet alleen inwendig moeten lachen.
    En clouds daar doe ik ook nog niet aan, whatsappen wat is dat.
    Toch wellicht ga ik dit jaar toch over, om bij de tijd te blijven.
    Al draag ik al een jaar geen horloge meer.

    Rietepietz zegt;

    Daar gaan we hard aan werken meermin, en tja… dat bij blijven is een ramp! De veranderingen volgen elkaar zó snel op ik altijd weer een stap éxtra achterstand oploop bij vernieuwingen. Ik kijk nog even welke kant die “wolk”opwaait!

    Beantwoorden

  7. Blog Zonder Naam
    Jan 04, 2015 @ 05:09:15

    Een jongen met staartjes staat voor mij gelijk aan: dom blondje… Net als zo’n half baardje….. Ook zo’n twijfelaar die ’s morgens niet de keuze heeft kunnen maken van wel op niet scheren…. en dat 2 á 3 dagen achter elkaar. Je hebt een prima keuze gemaakt. Gewoon doen zoals het jouw goeddunkt! (doe ik ook)

    Rietepietz zegt;

    Ach ja, het modebeeld verandert nogal eens,de één “kan het hebben”en de ander loopt voor joker. Deze knul kon het hebben, kan me bést voorstellen dat de meiden voor hem in de rij staan;-)

    Beantwoorden

  8. IngridMoorenBlogs
    Jan 03, 2015 @ 23:06:16

    Haha…zeer herkenbaar!

    Rietepietz zegt;

    Goh… en ik maar denken dat ik uniék ben;-) Fijn je weer online te zien!

    Beantwoorden

  9. Suskeblogt
    Jan 03, 2015 @ 11:30:13

    veel geld aan externe schijven enzo geef ik niet uit. Meestal gebruik ik Google Drive om alles op te slaan.Moest er iets met de pc gebeuren heb ik nog een en ander bruikbaars om te herbeginnen. Veel foto’s en documenten zijn vroeger door pc en externe schijf problemen verloren gegaan.

    Rietepietz zegt;

    Hé jakkes, heb ik nét het gevoel dat ik goed bezig ben…. kom jij me vertellen dat je ook met een externe schijf niet altijd veilig bent….. nou ja, met alles op papier kun je natuurlijk ook een keer brand krijgen dus wat is veilig!

    Beantwoorden

  10. Petr@
    Jan 03, 2015 @ 10:57:57

    Haha jij redt je wel Riet!
    Het is toch nog goed gekomen 😉
    Tegenwoordig hebben ze overal moeilijke (engelse) woorden voor simpele dingen.

    Liefs Petr@

    Rietepietz zegt;

    Helaas gebeurt het ook wel met doodgewone woorden, dan kun je er gewoon niet ópkomen op het moment dat je het nodig hebt. Ik liep al weken te zeuren “ik moet ff achter een externe schijf aan”maar in de winkel kwam die naam gewoon niet boven;-)

    Beantwoorden

  11. redstar
    Jan 03, 2015 @ 10:45:01

    Hahahahaha uitwendige opslag. Geweldig Ik moet deze proberen te onthouden voor op een feestje. Het eerste feestje hebben we maandag al, dus dat moet gaan lukken 😀
    Maar de cloud is best te vertrouwen hoor Riet. Microsoft en Google dan. VAn de rest heb ik ook geen hoge pet op.

    Rietepietz zegt;

    Ach hemeltje , dan ga ik óók nog over de tong;-)
    Nou ja, moet kunnen hoor want lachen is gezond en ik heb er zelf óók om gelachen.
    De cloud zál best redelijk betrouwbaar zijn, uiteindelijk heb ik geen geheimen maar ik ben reuze wantrouwend, wat vandaag nog gratis is moet je morgen voor betalen. En betalen vind ik niets eens erg maar ik wil wel graag zélf kiezen hoe ik betaal en dan kan dan vaak weer niet.

    Beantwoorden

  12. Marion
    Jan 03, 2015 @ 10:12:35

    Heeeeeeeeeeeeel herkenbaar 🙂
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja zélfs de puzzel meesturen vergeten we soms, zullen we dan maar sámen even uitjanken;-) XXX

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Jan 03, 2015 @ 02:05:49

    Je bedoelt zo’n zwart doosje van ongeveer 100 euro waar je alle foto’s op kwijt kan 🙂

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, ik had jóu natuurlijk mee moeten nemen, jouw uitleg is veel begrijpelijker;-) Maar “de zwarte doosjes” worden , waarschijnlijk onder invloed van “de wolk” toch wat goedkoper. Ik betaalde rond de 60 euro voor 1 terabyte opslag. Voor jou misschien te weinig omdat zóveel foto’s maakt!

    Beantwoorden

  14. beaunino
    Jan 03, 2015 @ 01:27:11

    Ik zou het er geloof ik niet veel beter vanaf brengen hoor Riet. Respect voor je hoor!

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat iederéén wel eens een moment heeft dat hij/zij niet op een naam of woord kan komen, maar naarmate je ouder wordt valt het meer op;-)

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Jan 03, 2015 @ 00:46:41

    Klopt helemaal, als je ze niet in het Engels aanspreekt verstaan ze je niet eens meer.
    Nog een gezegend en gelukkig nieuwjaar rietepietz!

    Rietepietz zegt;

    Ja al dat moderne spulheeft uiteraard Engelse namen maar…. ik moet eerlijk bekennen dat het me ook met puur Hollandse namen wel eens overkomt dat een woord of naam tijdelijk even hélemaal verdwenen is…zucht, je wordt ouder mama ,geef het maar toe!

    Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Jan 02, 2015 @ 23:54:55

    Maar uiteindelijk begreep je elkaar! ja, en wat nu gewoon is is in de toekomst toch weer hopeloos ouderwets. En gedoe is het altijd.

    Rietepietz zegt;

    Een paar jaar geleden struikelde je over de externe schijven in zo’n winkel, maar sinds “de cloud” is hun plaats behoorlijk terug gedrongen.

    Beantwoorden

  17. Albert y Mara fotoblog
    Jan 02, 2015 @ 23:47:28

    Goed bezig C1000 is de reclame boodschap. Wij zijn zo vrij om voor C1000 Rietepietz in te vullen. Felicidades met je aanschaf. Nu in alle rust alles overzetten.

    Rietepietz zegt;

    Dat was wel zo ongeveer mijn reactie toen ik met Henk én de externe harde schijf de winkel uitliep 😉 Ik ben moed aan het verzamelen om aan de slag te gaan.

    Beantwoorden

  18. Corja
    Jan 02, 2015 @ 21:45:44

    Wedden dat híj geen idee heeft wie ‘meneer Sonneberg’ is! 😉

    Rietepietz zegt;

    Zeker weten van niet, want waar is de humor “op heden, dat vraag ik U af” 😉

    Beantwoorden

  19. kakel
    Jan 02, 2015 @ 21:08:54

    Kom nou, Riet…zelfs ik weet daar je daarvoor een externe harde schijf nodig hebt. En ik ben toch een stuk blonder dan jij!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, ik wéét dat ook, maar ik kon op dát moment met geen mógelijkheid om die naam komen, dat komt natuurlijk wel eens meer voor en meestal kunnen Henk en ik dan met een soort “hints” elkaar wel uit de problemen helpen, helaas wéét Henk gewoon niets van computers en aanverwante artikelen en kon hij me niet helpen.
    Het lever in ieder geval altijd wel weer een logje op;-)

    Beantwoorden

  20. Marja
    Jan 02, 2015 @ 20:20:37

    Ik zie er al meteen van die etterende zweren bij waardoor er geen kroket meer verkocht gaat worden. Je hebt weer een onvergetelijke indruk gemaakt op staartmans.

    Rietepietz zegt;

    Eigenlijk had ik natuurlijk met een diepe zucht moeten zeggen; ‘ik ben te oud voor die rotzooi” eveneens á la Sonneveld 😉

    Beantwoorden

  21. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Jan 02, 2015 @ 19:48:07

    Liebe Grüße von uns. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    En nog de beste wensen voor 2015 voor jullie.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

