geen stress….?

Blijf nou kalm joh…. nergens voor nodig al die kerststress! De winkels zijn tegenwoordig nog nauwelijks gesloten, zelfs met de kerstdagen zijn er al winkels open.
ijsGoh…. hoe deden we dat vroeger toch, alleen  slagers en kroegen hadden  ijskasten en  dat waren inderdaad “kasten met ijs”, ijs dat in grote  staven van pakumbeet (wel even handschoenen aan hoor)  100 x 20 x 20 gebracht werd door  wagens die door grote Belgische paarden getrokken werden.

ijs1
Ik vergeet ook nog wel eens dat een ijskast de laatste halve eeuw “koelkast”genoemd wordt.
Vroeger werd bederfelijk spul in de winter gewoon op het balkon (of schuur) bewaard, zelfs al  waren ze  veel bederfelijker dan tegenwoordig met al die conserveringsmiddelen en strakke verpakkingen.
Maar ja, nú zijn de winkels dus minstens 12 uur per dag open én de hele zaterdag en vaak ook nog de zondag én we hebben koelkasten…., volgens mij behoorlijk dubbelop, de boodschappenstress mag dus gerust de koelkast in.!

Eigenlijk is de énige reden om kort voor kerstmis stress te hebben  deze….;
Je hebt je in een lastig pakket gemanoeuvreerd door een aantal jaren je kerstwens in een beetje gestoord filmpje te proppen …. en daarbij de mogelijkheden toch wel een beetje uitgeput…… kijk dát is stress!
Mezelf overtreffen zal niet meer lukken maar opgeven is niet aan de orde …… op kerstavond staat hier natuurlijk weer gewoon een kerstwens, uitgesproken door een “kerstgerelateerde figuur” en op tweede kerstdag de bloopers…… je hoort mij niet vertellen dat ik volmaakt ben!

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Dec 29, 2014 @ 16:49:33

    Al met al ben ik toch altijd weer blij als dat kerstgebeuren achter de rug is, gek is dat hè?

    Rietepietz zegt;

    Je bent de enige niet, ik heb er zelf wat minder last van. Dat komt misschien ook wel omdat we ons niet héél erg uitsloven en er ook voor anderen geen druk op zetten.

    Beantwoorden

  2. Hartelijke Hot Hulk
    Dec 24, 2014 @ 12:51:40

    Gelukkige Kerstdagen Rietz met al je geliefden.
    Voor het nieuwe jaar veel gezondheid en GEEN STRESS gewenst.

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel Hulkie, en van harte hetzelfde !

    Beantwoorden

  3. hanscke
    Dec 24, 2014 @ 12:48:08

    Ik begrijp echt helemaal niets van die stress. Een oud gezegde van mijn moeder is: wat ik niet heb, heb ik niet en kan ik ook niet geven. En zo is het maar net

    Rietepietz zegt;

    Hier gelukkig óók geen sprake van stress hoor…nou ja behalve of het weer gaat lukken een maf kerstfilmpje te maken …maar dát doe ik mezelf aan!

    Beantwoorden

  4. meninggever
    Dec 24, 2014 @ 09:29:40

    Kerstmis was vroeger vooral leuk door de lichtjes, de sfeer. Het kerstmaal dat we op dag 1 aangeboden kregen. Die tweede dag was toch een beetje van de kliekjes…Maar dat er ook toen al stress was over alle voorbereidingen weet ik nog goed. Dat van die ijskasten weet ik ook nog wel. Mannen met een soort lederen vesten aan waar ze dan die ijsstaven op droegen, idd met handschoenen, en met een soort pikhaken dan dat ijs uit de vrachtwagens haalden. Je had dat spulk nodig om eten tenminste een dag op temperatuur te houden. Kom er nu maar eens om. Alles gaat in de vriezer of koeling, en idd zijn de E-nummers goed voor lang bewaren…Heel fijne kerstdagen toegewenst Rietz en ik blijf je lezen hoor, ook met een volle maag….:)

    Rietepietz zegt;

    Je beschrijft die mannen perfect, met één forse haal beukte ze zo’n haak in een paal ijs. Ik heb weinig meer in huis gehaald dan in een “normaal weekend” zij het dan wél X aantal personen die tweede kerstdag mee komen eten. Niets overdreven, gewoon gourmet zodat we zelf ook gezellig aan tafel kunnen blijven zitten!
    Ik weet dat je een fan van m’n filmpjes tijdens de kerst bent dus we zien elkaar hier nog;-)

    Beantwoorden

  5. RenéSmurf
    Dec 23, 2014 @ 22:39:33

    Stress is nergens voor nodig, gewoon halen wat je nodig hebt.
    De meeste mensen gaan op het laatst, dan is de boel het verst, vandaar dat het zo druk is, denk ik. En dat lijkt dan heel wat.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb weinig last van de drukte gehad, zelfs vanmorgen niet maar ja, tegenwoordig winkelt iedereen liever in de avond. De paar dingen die ik vanmorgen nog moest halen kon ik héél rustig winkelen.

    Beantwoorden

  6. Paul
    Dec 23, 2014 @ 22:38:55

    Die winkels mogen dan doorlopend open zijn, de schappen zijn ook doorlopend leeg… of althans, op de momenten dat ik er ben. Ik ben dus nog op jacht naar aubergines (echt, nergens meer verkrijgbaar in Enschede), portobello’s en pastinaken.

    Rietepietz zegt;

    Misschien kun je aan personeel vragen wat voor je te bewaren zodra er weer nieuwe voorraad binnen komt want het wordt natuurlijk wel steeds aangevuld. Ik zie hier weinig lege schappen.
    OT. Je was dan een flink eind uit de buurt om je eetkamertafel te kopen, de MEGA store ligt op een half uurtje wandelen van mijn huis af;-)

    Beantwoorden

  7. ♫ Mel☺dy ♫
    Dec 23, 2014 @ 19:55:41

    kom maar op!!!

    Rietepietz zegt;

    😉 Nee nee, gewoon ff wachten tot het kerstavond is, eerder wens ik géén kerstwensen , nou ja, laat in de middag dan want op kerstavond heeft iedereen het waarschijnlijk druk!

    Beantwoorden

  8. beaunino
    Dec 23, 2014 @ 16:26:33

    Je hebt helemaal gelijk.
    Kerststress, poeh! Hou toch op;-)
    Waar zouden we ons druk om maken?
    Leuk, Riet, verheug me nu al op je onvolmaakte filmpje.

    Rietepietz zegt;

    We hebben gelukkig ook helemaal geen kerststress hier, we hoefden de laatste dagen ook vrijwel niet te werken dus dat helpt. alles onder controle voor de familie gourmet op tweede kerstdag.
    En heel stiekem verheug je je natuurlijk nóg meer op de bloopers;-)

    Beantwoorden

  9. cornma
    Dec 23, 2014 @ 16:12:43

    Stress is niet goed voor de mens, dus daar doe ik niet aan. Ik hoop wel dat jij nog een klein beetje stress kunt opbrengen om tot een prachtig kerstfilmpje te komen en dan verheug ik me extra op de bloopers.:-)

    Rietepietz zegt;

    Daar was ik al bang voor, ik heb éven met de gedachte gespeeld dan maar alléén de bloopers neer te zetten…… temeer daar het filmpje( als gewoonlijk) niet helemaal goed is, maar tja…… je gaat in de kerstnacht natuurlijk géén grappen en grollenplaatsen…..dat is een beetje heiligschennis …;-)

    Beantwoorden

  10. Marion
    Dec 23, 2014 @ 09:32:06

    Die ijsman kan ik me nog wel herinneren, als hij zijn ijs afleverde pikte wij gauw de klontjes die er afgevallen waren, Zondags zie je mij niet in een winkel, veel te druk.
    Verheug me op je bloepers:-) XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja jij zeker denk ik, je bent nog iets ouder dan ik;-)
    Nee op zondag winkelen is geen pré, hoogstens als je behoefte hebt aan wat drukte om je heen maar niets hoeft te kopen;-)
    Ik zóu je een voorproefje blooper kunnen sturen hoor, maar ik weet dat je dat niet leuk vindtXXX

    Beantwoorden

  11. redstar
    Dec 23, 2014 @ 09:27:02

    tja, vertel de mens dat ze een koelkast nodig hebben en iedereen koopt er een. De enige kerststress die ik heb is als ik boodschappen ga doen en ik merk dat de mensheid de halve winkel heeft leeggekocht uit angst niet genoeg te hebben.

    Rietepietz zegt;

    Nou in warme zomers is het natuurlijk een uitkomst, maar inderdaad, met de huidige winkeltijden zóu je zonder kunnen zolang de winkel maar koeling heeft.
    Dan haal je gewoon dagelijks wat je nodig hebt.
    Jouw probleem speelt in de randstad minder, wanneer de éne winkel niet heeft wat je nodig hebt heeft een andere dat wel. Je grijpt niet gauw mis !

    Beantwoorden

  12. francky
    Dec 23, 2014 @ 07:53:18

    mijn leven is één en al bloopers, dus ik zal je niet met de vinger nawijzen ! 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ach, je weet wat ze zeggen, van je fouten leer je het meest dus we blijven leren Suske;-)

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Dec 22, 2014 @ 23:28:40

    Gelukkig kunnen we het filmpje dus nog wel verwachten, een hele geruststelling 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ik zie iedereen al wachtend voor de computer zitten….. natuurlijk het meest voor de bloopers want geen beter vermaak dan leedvermaak;-)

    Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    Dec 22, 2014 @ 22:57:14

    Ik verheug me er nu al op. En het zal altijd prima zijn.

    Rietepietz zegt;

    Nou prima…., ik zou zeggen, in ieder geval afwijkend van het “normale”;-)

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Dec 22, 2014 @ 22:06:13

    Och Rietz, je kent het gezegde: Nobody is perfect and my name is Nobody?

    Rietepietz zegt;

    Opvallend …dat iemand die altijd zegt geen Engels te spreken een Engelse naam heeft;-)

    Beantwoorden

  16. kakel
    Dec 22, 2014 @ 21:49:10

    Ik ben zo dat jij geen volmaakt mens ben! Want wat zou je dan sáái zijn. Jij en trekken ons niets aan van alle kerstdrukte. Een mens kan zich zo druk maken als hij/zij zelf wil. Vandaag heb ik speciaal gekookt en dan hoeft het niet met kerst 🙂 Joris ligt dubbel als ik weer een tikkeltje dwars doe en hij eet alles op voor zoete koek. Helemaal als ik spruitjes voor hem kook. “De winterkoninkjes,” noemt hij die. Roos en ik eten nog liever gras.
    Geeft niets dat je geen kerstfilmpje hebt gemaakt. Je volgers zouden er eens aan gaan wennen 🙂
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt; <p Nou prijs de dag niet voor het avond is… ik zou er géén vergif (of spruitjes) op innemen dat er géén filmpje komt;-) veel te leuk om even uit m'n dak te gaan, maar het was lastig dit keer!

    Beantwoorden

  17. Blog Zonder Naam
    Dec 22, 2014 @ 21:24:53

    Ik wacht het filmpje af…. dan is mijn kerst weer compleet!

    Rietepietz zegt; <p Ik hoop dat je toch ook nog wat gezelligheid thuis zal hebben… alleen een filmpje is toch wat weinig;-)

    Beantwoorden

  18. datzalwel
    Dec 22, 2014 @ 20:58:21

    Bij mij zit het ritme van 6 dagen winkels open en voor de zondag wat extra in huis halen er nog steeds in. Ik kom nooit op zondag in een winkel, wie weet verandert het op de lange duur nog maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen die met z’n twee werken toch wel makkelijk is.

    Rietepietz zegt; <p Aanvankelijk waren veel winkels zelfs al op zatermiddag gesloten. Maar inderdaad, ook bij mij zit het er nog ingebakken en na 6 uur of op zondag doe ik nooit boodschappen.

    Beantwoorden

  19. gewoonanneke
    Dec 22, 2014 @ 20:06:55

    Ben heel benieuwd, heb het nog niet eerder gezien denk dat ik nog geen jaar bij je blog ;). Zat zaterdag op een winkelcentrum met een bakkie koffie zo te kijken naar die mierenhoop van mensen en dacht. Mij niet gezien blijf hier gewoon zitten ga maandagochtend wel voor wat boodschappen en dat was een goed idee,lekker rustig vandaag….

    Rietepietz zegt;

    Je hebt het gewoon verdrongen denk ik;-) vorig jaar stond je al wél bij de reacties, het kerststuk dat uit de tafel omhoog kwam. met het volgende logje met de bloopers.;-)
    Het jaar ervoor was ik een kerstster …..https://rietepietz.wordpress.com/2012/12/23/kerstwens-2012/#comments
    het jaar dáárvoor …eh… kerstman geloof ik maar ik was ook al sneeuwpop, engel en kaars ….gaat nu toch wat lastig worden;-)

    Beantwoorden

  20. terrebel
    Dec 22, 2014 @ 20:02:10

    Bij onze huisjes in Frankrijk houden wij het voedsel ook in de zomer koel door het in de kelder, diep in de aarde (nu ja, een metertje of drie diep) te bewaren. Werkt prima! En een kip die wij ’s middags vangen en slachten eten wij gewoon ’s avonds op. Dat bespaart de moeite van invriezen. Zo simpel kan het zijn. 😉

    Rietepietz zegt;

    dat is ook een prima manier, natuurlijk ben ik wel blij met de koelkast maar voor mij hoeven de winkels dus niet zulke lange openingstijden te hebben.
    Maar ja, we hebben ondertussen toch een soort 24 uursmaatschappij!

    Beantwoorden

  21. Marja
    Dec 22, 2014 @ 19:53:42

    Leg de lat niet te hoog en pak zo’n ijspakket als je een opvlieger krijgt. Succes, blogkoningin!

    Rietepietz zegt;

    Tja , toen we Beatrix nog hadden was het makkelijk;-)
    Van de lat hebben we geen last gehad maar er zijn weer tranen gevloeid…..gelukkig wél van het lachen!

    Beantwoorden

  22. riet(je)
    Dec 22, 2014 @ 18:51:58

    boodschapjes zijn binnen! dus nu kalme dagen………….liefs van mij

    Rietepietz zegt;

    Hier is ook vrijwel alles al p de rails op wat spullen na die ik liever vers haal!

    Beantwoorden

  23. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Dec 22, 2014 @ 18:40:41

    Frohe Weihnachten. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Ook fijne Kersdagen voor jullie !

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

