kerstrecept?

Meestal ben ik niet zo “van de recepten” en ik weet  wel zeker dat niemand zit te wachten op het “vlees”recept dat ik van de week tegen kwam in een stokoud kookboekje.
zo koken wijIk durf het boekje eigenlijk niet eens te laten zien want het ziet er ronduit smerig uit,ligt helemaal uit elkaar en er missen wat blaadjes uit!
Het is mijn kookboekje van de huishoudschool  dat geschreven was door twee van de “huishoud leraressen” .
Nét 12 was ik geworden toen ik in 1954 aan de   2 jarige algemene opleiding begon  om aan de 8 leerjaren te komen die nodig waren om te mogen werken. Doorleren vond vader Rietepietz voor meisjes niet nodig! Leren koken wel!

Het is wel te zien, m’n hart lag tóen al niet echt bij koken en zéker niet bij de huishouding in het algemeen. Voor de kooklessen werd  je “in vol ornaat” verwacht, een gesteven wit schort én een wapperende kookmuts!
De kookmuts bestond eigenlijk uit niet veel meer dan een vierkante lap met hier en daar een grote en een kleine zoom én twee  bandjes eraan die je onder je haar vast knoopten.
Die kookmuts was trouwens het eerste werkstuk dat op de naailes gemaakt werd, helaas is de foto waarop ik als keukenprinses sta nérgens te vinden.
Maar ik dwaal af…. het recept !

Het is een vegetarisch recept al is het niét onder die noemer vermeld, logisch in die tijd  was vlees eten nog helemaal geen dagelijks gebeuren, in de meeste gezinnen kwam er slechts op zondag vlees op het bord.
De rest van de week was vrijwel iedereen vegetariër tegen wil en dank  omdat er domweg geen geld was voor vlees. Maar om aan jus te komen was men vindingrijk en zo stond er  lang vóór ” woensdag gehaktdag” regelmatig “schijngehakt”op tafel.

De smaak ben ik vergeten, zal dus niet héél vies of héél lekker geweest zijn , misschien had ik het  nog eens klaar moeten  maken vóór ik er een logje over maakte.Maar  bij nader inzien kan ik, in deze tijd van acties voor voedselbanken,  misschien óók wel een steentje bijdragen door  een goedkoop alternatief voor vlees aan te dragen.
Uiteindelijk ben ik zelf ook groot mee geworden al was er destijds geen sprake van voedselbanken, we wisten gewoon niet beter dan dat, naast mijn moeder,  in de keuken altijd  schraalhans keukenmeester was!

schijngehakt

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Mrs. T.
    Jun 16, 2017 @ 17:03:35

    Nou, ik denk dat ik dit receptje maar laat passeren in mijn ontdekkingstocht van de vegetarische wereld.

    Beantwoorden

  2. Rebelse Huisvrouw
    Dec 29, 2014 @ 16:51:15

    Wat leuk, zo’n kookboek. ‘Schijngehakt’ – van deze benaming had ik nog nooit gehoord!

    Rietepietz zegt;

    Het zou nú waarschijnlijk “vegetarisch gehakt” genoemd worden. In de jaren 50 van de vorige eeuw speelde dat verhaal nog nauwelijks.

    Beantwoorden

  3. riet(je)
    Dec 18, 2014 @ 18:46:57

    hai Riet, wat leuk dat je dit boekje nog steeds hebt! alvast fijne voorbereiding voor de Kerst…………..liefs riet(je)

    Rietepietz zegt;

    Ik heb het ook nog wel eens gebruikt;-) De boom staat al en de lichtjes branden in de kersthuisje dus we zijn goed op dreef!

    Beantwoorden

  4. cornma
    Dec 18, 2014 @ 11:52:48

    Het klinkt eigenlijk best lekker. Ik mocht vroeger na de lagere school naar de MMS, maar dat wilde ik niet want al mijn vriendinnen gingen of naar de huishoudschool, of naar de MULO. Ik heb toen voor de MULO gekozen en koken heb ik in de praktijk geleerd. Bij alles wat ik maakte toen ik eenmaal het huis uit was, belde ik mijn moeder. Zij was mijn wandelende receptenboek.

    Rietepietz zegt;

    Ik herinner me het ook niet als een gruwel zoals knolraap en lever wél waren en o ja, uierboord, wat was dát smerig!
    je had groot gelijk, koken is zó wel te leren en een MULO opleiding is nog steeds heel waardevol!

    Beantwoorden

  5. beaunino
    Dec 18, 2014 @ 07:05:51

    Wat leuk Riet, ik hou wel van hartig brood. Misschien ga ik het eens proberen met knoflook er in of zo, en Italiaanse kruiden, lijkt me lekker bij een soepje. Doe ik het wel in de cakevorm.

    Enig boekje. Mijn moeder (jouw leeftijdsgenootje) heeft ook zo’n oudje. Er staat zelfs in hoe je een varken slacht.

    Van zus heb ik nu het oude handboek van de dierenarts waar ze werkt.

    Mocht er ooit oorlog uitbreken dan zorg ik dat ik ze bij me heb.

    En een mes niet te vergeten.

    I Will survive;-))

    Rietepietz zegt;

    Waarschijnlijk groeide je moeder meer landelijk op dan ik;-) een várken slachten…yégg, dan moet ik echt op sterven na dood zijn van de honger en dan misschien nóg niet ( ja ja, ik weet het , hypocriet van hier tot Tokio want m’n varkenshaasje smaakt me prima als een ánder maar wil slachten)
    Zuinig op zijn want je wéét maar nooit wanneer je inderdaad in zo’n oorlog gesleept wordt, er gebeuren zúlke rare dingen tegenwoordig. Ik zorg dat ik dan bij jou in de buurt ben want jij bent op alles voorbereid;-)

    Beantwoorden

  6. ♫ Mel☺dy ♫
    Dec 17, 2014 @ 20:36:11

    zo dan, da’s een oudje…(nu mag ik dit woord nog gebruiken want volgens de krant vanmorgen is er een actiecomite aan het werk om het woordje ‘ oudjes’ uit onze taal te laten wissen.

    Rietepietz zegt;

    Ja dit is met recht een oudje en niémand stoort zich daar aan hoor! Nederland is volkomen gek aan het worden, zodra men zélf voor een negatieve associatie bij een woord zorgt moet het woord verdwijnen.

    Beantwoorden

  7. marjak
    Dec 17, 2014 @ 14:55:35

    Mooi verhaal en een geweldig recept…. Vindingrijk was men toen zeker meer dan tegenwoordig.
    Maar ook met dit schijngehakt kun je heerlijk varieren: tijm en knoflook = Italiaanse bal, kerrypoeder = Indiase bal enz. enz…..;-)
    Grappig trouwens om te zien hoeveel reageerders een hekel hebben aan het huishouden, net als ik. Ik kok dan weer wel graag en experimenteer nog wel eens!

    Rietepietz zegt;

    Dat lijkt me zéker goed te doen voor de “liefhebber” , zelf heb ik weinig met kruiden en als helemaal geen uitheemse kruiden. Maar in een vegetarisch menu pas het best wel!
    Klopt, de huishouding is toch heel vaak een soort “noodzakelijk kwaad”, het moet gebeuren maar blij worden we er niet van. Koken is voor sommige dan weer wél leuk, ik kook wel maar niet héél avontuurlijk en ook niet als hobby.Je ziet, als er iémand niet op de Huishoudschool hoorde was ik dat wel;-)

    Beantwoorden

  8. John
    Dec 17, 2014 @ 09:41:27

    Alleen de naam van het gerecht al SCHIJNGEHAKT. Heerlijk gevonden. 😀
    Tja, de rechten van vrouwen zijn in Nederland flink vooruit gegaan. En goed ook. En we mopperen zo vaak op andere culturen en nog niet zo lang geleden waren we niet zo heel erg anders.
    Smakelijk eten Riet

    Rietepietz zegt;

    Dat is wel waar maar het is dan zó Nederlands om helemaal door te slaan. Nu móet iedereen leren, ook dié kinderen die veel beter af zouden zijn met in de praktijk leren en dat is jammer want die komen nu van school af zónder vaardigheden en vallen dus buiten de boot op de arbeidsmarkt. Scholing is prachtig maar niet voor iederéén zaligmakend.
    Bovendien is het “moeten werken” zolang je kleine kinderen hebt lang niet altijd zo geweldig voor de opvoeding van de kinderen. Ik ben nog altijd blij dat ik m’n kinderen zélf op heb kunnen voeden, het was de mooiste tijd van m’n leven.

    Beantwoorden

  9. Marion
    Dec 17, 2014 @ 09:27:14

    Hieraan kan je zien hoe goed we het nu hebben. Ik ben niet op de huishoud school geweest maar moest gelijk in een dienstje, vreselijk vond ik het, in mijn herinnering moest ik daar vaak peen en uien schoon maken, en maar janken daar bij, maar we zijn er flink van geworden, niet klagen maar dragen, zei mijn moeder altijd.
    Leuk, zo’n oud boekje.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Aan een dienstje ben ik gelukkig ontsnapt, dat lijkt me écht vreselijk. Meestal was dat nog intern ook en werden die jonge meiskes gewoon uitgebuit.
    je bent er in ieder geval héél flink van geworden dát is waar, maar ik ben toch blij dat je nu in staat bent jezélf een beetje te verwennen! XXX

    Beantwoorden

  10. Blog Zonder Naam
    Dec 17, 2014 @ 04:45:47

    Dat verhaal van dat niet hoeven leren…. dat ken ik! Toen ik van de MAVO afkwam mocht ik ook niet doorleren, want dat was niet nodig, ik mocht wel nog een jaartje naar de huishoudschool, om te leren koken…… Ik eb mijn vader briessend verteld dat ik als 16-17-jarige toch echt niet meer tussen brugsmurfjes van 12 paste. Een leraar van school, mr. De Hon is toen met mijn vader gaan praten en heeft uitgelegd dat de schoolsystemen uit de tijd dat mijn vader jong was niet meer de schoolsystemen van 20 jaar later waren en dat als ik wilde leren koken (wilde ik niet!!), dat ik dan naar de Technische school-koksopleiding moest gaan. Het is toen Middelbare Landbouwschool geworden, want dan zag hij nog wat van zijn geld terug. Ik mocht niet naar de Laboratorium-opleiding. Ik ben dus nog steeds geen ster in koken, poetesen en boenen, daar mijn hart ook niet bij de huishouding ligt.
    Vlees hebben wij wel op tafel staan, ook bij de broodmaatlijd, daar smaken vleeswaren ook wel bij. Mijn man is ‘rijk’ opgevoed…… dus, die gewoonten moeten volgehouden worden. (hij wil zelfs geen groen in de prei en dat ben ik van huisuit wel gewend, want dat was ook eetbaar) Ik ben zelf meer van de ‘arme’ tak, van mijn mag het best wat minder. Zeker in de tijd die er nu weer aankomt. Al die overdaad en waarvoor? Misschien niet eens zo’n gek idee om dit met kerst eens op de kaart te zetten: schijngehakt.

    Rietepietz zegt;

    In mijn tijd was er dan MULO of de MMS voor meisjes en dat vond m’n vader nergens voor nodig, die kon beter in een dienstje gaan daar leerde je alles dat je nodig had als je getrouwd was. Maar hij had het tij tegen, juist in die tijd werd de leerplicht tot 14 jaar ingevoerd. Hij had dus geen keus ik móest naar school voor twee jaar en was zelfs toen ik geslaagd was nog maar 13, maar met 8 leerjaren mocht je dan wél werken.
    Het was ook de tijd van de grotere gezinnen en dan kregen de jongens méér kansen “omdat die een gezin moesten onderhouden”.
    Boeren waren in die tijd inderdaad meestal veel beter af en waren rijk in vergelijking met veel anderen. Toch waren juist boeren vaak héél zuinig,op het vrekkerige af dus die “witte prei” was vast meer uitzondering dan regel. Ik vind het zelf niet eens lekker als het geelgroene deel van de prei niet meegesneden wordt en snij alles mee dat niet stug is.

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Dec 17, 2014 @ 00:56:48

    Het zegt mij niets, maar mijn moeder kennende zullen we het best wel eens gegeten hebben. Over oude gerechten gesproken, weet je waarom ik een bloedhekel aan bloedworst heb. Moest bloedworst gaan halen bij de slager, waarop de slager vroeg is het voor de hond jongeman. Huilend en woedend kwam ik thuis, die rotzooi eet ik niet, de slager vroeg of het voor de hond was en we hebben niet eens een hond ondanks dat ik er al jaren om vraag 🙂 Je begrijpt na mijn verhaal at niemand op mijn moeder na bij ons in de familie meer bloedworst.

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, een jeugdtrauma….oeps, daar mag ik niet om lachen natuurlijk! Gebakken bloedworst werd vaak bij rode kool gegeten en was best wel te eten herinner ik me al zou ik me ook dáárvan de smaak niet voor de geest kunnen halen.
    Wij hadden wél een hondje en kregen soms de “afsnijsels” die achterbleven bij vleeswaren snijden mee naar huis voor de hond. De hond kreeg dat pas nádat we alles dat nog herkenbaar was als worst of kaas er door de kinderen uit gegeten was;-)

    Beantwoorden

  12. gewoonhanny
    Dec 17, 2014 @ 00:08:32

    Op de huishoudschool heb ik alleen een jaar vormingsklas gedaan. Ik dacht lerares koken te worden. Maar als je dat diploma haalde, was je ook lerares huishoudkunde. En als de meisje op de hhschool ergens een bloedhekel aan hadden, was het hhk. Daarom ben ik nooit kooklerares geworden. Maar als ik dit soort gerechten had moeten aanleren, was ik waarschijnlijk toch wel snel de klas uitgejaagd.

    Rietepietz zegt;

    Eén van de dames die het kookboekje heeft geschreven trof ik bij huishoudkunde, ze was een dráák dus dat was dubbelop, én een vak waar ik een hekel aan had én een lerares waar ik niets mee kon en die me óók niet kon motiveren. het is nooit wat geworden met die huishouding, zélfs niet met koken …. maar ja, ’t moet toch allemaal gebeuren dus ik doe het al járen zo goed en zo kwaad als ik kan!

    Beantwoorden

  13. datzalwel
    Dec 17, 2014 @ 00:05:11

    Ik was nog op zoek naar een recept voor kerstmis, maar dit was nu ook net niet de bedoeling. je zou je bijna schamen als je dit recept ziet en dan nog iemand hoort mopperen. Puur nostalgisch, goed bewaren :-).

    Rietepietz zegt;

    Nou dit recept kwan bij ons thuis ook niét met Kerstmis op tafel, dan was er meestal rollade, dat wilde de slager dan wel voor m’n moeder snijden nadat ze het vlees gebraden had ( dat deelde lekker uit) Maar ik dénk dat het nog best te eten is, het is niet héél veel anders dan wentelteefjes. Maar tegenwoordig is men veel eerder “zielig”, wij wisten niet beter en m’n ouders hadden het wel eens over mensen uit de buurt “die in armoede leefden” wij voelden ons dus niet eens echt arm!

    Beantwoorden

  14. RenéSmurf
    Dec 16, 2014 @ 23:49:19

    Ja, dat zijn nog eens recepten! En alles is tegenwoordig ook op internet te vinden he, want daar kan niemand meer zonder.

    Rietepietz zegt;

    Ik heb niet gezocht of dit recept op internet te vinden is, nú misschien wel al heb ik in de titel niet het woord schijngehakt gebruikt;-)

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Dec 16, 2014 @ 23:48:22

    Helaas, (gelukkig) ken ik die tijd niet, we hadden vroeger, zoals de meeste mensen in de buurt wel een varken, dus……..

    Rietepietz zegt;

    Het is je gegund hoor J@n, in de grote steden heeft het natuurlijk veel langer geduurd eer men de oorlog helemaal te boven was wat eten betreft.
    Op het platteland had men het met eten veel makkelijker. Maar dit recept is éigelijk niet heel veel anders dan wentelteeftjes en dié werden en worden gegeten “voor de lekker”!

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Dec 16, 2014 @ 21:47:11

    Ja ik heb niet op de huishoudschool gezeten dus daar weet ik niet zoveel van. En koken is en was helemaal al niet mijn ding. Al maak ik wel graag stamppotjes, suddervlees en lekkere soepjes, het liefst in het groot allemaal en dan de vriezer in. Mijn ex was een voortreffelijke kok die niets liever deed dus dat mis ik nog wel eens (als enigste). Mijn zoon en zijn lief vinden het allebei leuk en kunnen ook samen goed koken. Dat is toch wel leuk om te zien zeker als ze het voor mij doen. 😉

    Rietepietz zegt;

    Om te leren koken heb je geen huishoudschool nodig, integendeel. je leert het beter “al doende” of van iemand in je omgeving. Ik ben zeker geen avontuurlijke kok geworden en kook tamelijk ouderwets! De laatste jaren kookt Henk meestal en die doet gewoon mij na 😉

    Beantwoorden

  17. Hartelijke Hot Hulk
    Dec 16, 2014 @ 21:28:55

    Heel leuk log, Rietz
    Zelfs een Hulk kan van dit vrouwendingetje genieten

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, in dié tijd was ik nog niet écht een vrouw natuurlijk! En mannen moeten toch óók eten;-)

    Beantwoorden

  18. ria
    Dec 16, 2014 @ 21:09:08

    Gehaktbrood zag er uit als een langwerpige cake. Twee zussen en jongste zusje gingen naar de huishoudschool en ik naar de Mulo. Dat was toen al heel wat. Koken heb ik wel geleed in latere jaren maar aan poetsen heb ik een broertje dood.;-)
    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Henk z’n zus deed óók de MULO, zijn ouders waren veel moderner dan de mijne. In de cakevorm was het natuurlijk makkelijker delen in een groot gezin dan er ballen van maken zoals dit recept. Maar we moesten op school zélf opeten wat we gekookt hadden en daar was de hoeveelheid op aangepast.

    Beantwoorden

  19. kakel
    Dec 16, 2014 @ 20:58:32

    Mijn reactie was dezelfde als die van Marja: aha, de spinazieacademie! Halverwege de zesde klas ben ik daar een dagje wezen kijken. Ik vond het helemaal niks. Je moest vies eten koken en het dan zelf opeten. Kindermishandeling, vond ik het 😉
    Ik ging naar de havo. Toen ik die voltooid had, vonden mijn ouders het de hoogste tijd dat ik werk ging zoeken. Doorstuderen, daar deden wij/zij niet aan.
    Toch vind ik het een heel leuk boekje. Juist omdat het bijna uit elkaar valt!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Tegenwoordig noemen ze HAVO en het hogere beroepsonderwijs óók studeren hoor, dus je hébt gestudeerd;-) Voor mij is alleen een opleiding aan een universiteit “studeren” maar in die dingen ben ik dan weer ouderwets en jij blijkbaar ook!
    Er is geen sprake van “bijna”uit elkaar vallen, de meeste bladzijden liggen al los;-)
    Maar je kunt altijd nóg gaan studeren hoor, heel soms denk ik ook wel eens “zál ik”? Ik heb gelukkig wél de achterstand weg kunnen werken toen de kinderen de deur uit waren, vond het gewéldig om alsnog te zien dat huisvrouw niet hóeft af te stompen want ik deed op m’n sloffen met hoge cijfers de examens waar de jeugd met krappe zesjes doorkwam…als ze mazzel hadden.

    Beantwoorden

  20. terrebel
    Dec 16, 2014 @ 20:22:23

    Dus nog niet zo lang geleden vonden ‘wij’ dat vrouwen niet konden of mochten studeren? Gelukkig zijn de tijden veranderd!

    Rietepietz zegt;

    Juist in die tijd begon het tij te keren,mijn vader was reuze ouderwets in die dingen, Henk z’n ouders waren al veel moderner. Op dit moment vind ik de weegschaal een beetje naar de ándere kant omgeslagen en wordt “doorlereen”een beetje overschat.
    Voor sommige kinderen is in de praktijk leren gewoon beter maar die móeten nu tot hun 18 jaar doorleren, vaak in richtingen waar helemaal geen werk in is.

    Beantwoorden

  21. Marja
    Dec 16, 2014 @ 20:21:57

    Aha. De spinazieacademie. Het water loopt me in de mond, maar niet heus. Wij hadden in mijn kleutertijd één maal per week vlees en één maal een eitje. Ik heb er niet onder geleden. Boekje bewaren hoor, Rietepietz.

    Rietepietz zegt;

    Yep… tegen heug en meug!Het heeft niet héél lang geduurd eer er ook bij ons soms een plak gebakken bloedworst of dat soort goedkope oplossingen als doordeweektussendoortje kwamen. Ik kan me nog el herinneren dat er héél lang flink wat brood of havermout door het echte gehakt gemengd werd om van een paar ons genoeg voor 7 personen te maken.
    Bewaren doe ik natuurlijk maar het ziet er rampzalig uit!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

