bij de tijd

tramhalteLang niet iedereen zal dit soort haltemarkeringen bij een tram -of bushalte nog meegemaakt hebben, ik schat ‘m zo ongeveer uit de jaren 50.
Ik kan ze me nog wél herinneren,  met de minimale informatie over de route, begin en eindpunt met 1 of 2 tussenliggende haltes en zónder aankomsttijden zodat je geen flauwe notie had hoelang je op bus of tram moest wachten.
Ze zijn al vele malen vervangen voor steeds weer nieuwere uitvoeringen en plattegronden in de abri’s  met een  tabel van de te verwachten aankomst tijden.
De nieuwste versie is een elektronisch bord bij de abri waarop  alle gegevens  oplichten over wélke tram(s) of bus (sen) daar verwacht kunnen worden  met de tijd van aankomst, dit  álles (naar ik aanneem computer gestuurd) per minuut bijgewerkt ! Tel je zegeningen als wachtende trampassagier!

Zo stonden Henk en  ik van de week voor Hollands spoor in Den Haag te wachten op tram 1 ….16….0f …17. Met ál die lijnnummers kunnen we in het centrum van Den Haag komen en dus maken we een studie van de supermoderne borden waarvan er meerdere zijn.
tramhAchter lijn 1 en 16 staat als wachttijd 0 min. bij 17 staat 3 minuten,  we verwachten lijn 1 of 16 die iéder moment de hoek om kunnen komen…….. We kijken nóg maar eens op het bord…… en dan  staat er  achter álle trams een wachttijd van  2 min. Is ook te doen dus we wachten braaf….(want lopen zou ook kunnenzóver is het niet)  maar na 2 minuten is er nog steeds géén van deze trams te zien.
Na nog even wachten staat er achter lijn 17 ineens 7 min. wachttijd….. achter 1 en 16 staat weer 0 min. zonder dat er érgens een tram te zien is van deze lijnen.
We kijken nóg maar eens … om te zien dat er nu weer 3 min. wachttijd blijkt te zijn ….. maar  een paar seconden later komt dan volkomen onverwacht toch ineens lijn 1 tevoorschijn en kunnen we instappen!
Heel even denk aan wat zo’n bord gekost zal hebben en wat nou eigenlijk het praktisch nut  is van het nieuwe bord vergeleken met   het  oude bord  boven in het logje, eh…… ik vermoed  afleiding tijdens de onbekende wachttijd ?

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Dec 16, 2014 @ 21:41:18

    Trams heb ik niet zo heel veel ervaring mee moet ik zeggen. Ging wel met de bus en inderdaad daar stonden niet alle tijden op of die glazen kastjes lekten zodat het niet meer te lezen was. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat ze hier bij de bussen wel goed werken die electronische borden.

    Rietepietz zegt;

    Wij gebruiken weinig OV dus zou het zómaar kunnen dat ik alleen maar vette pech had;-)

    Beantwoorden

  2. Wieneke
    Dec 15, 2014 @ 13:23:40

    Hee, dat is raar. Ik ga zelden met het OV, maar in het voorjaar ben ik diverse keren met een bus naar en ook in de stad Groningen geweest. Het klopte precies allemaal en ik was vol bewondering over dit soort informatie.

    Rietepietz zegt;

    Oke… het kán dus werken blijkt hier;-) Ik geef toe dat ik er weinig gebruik van maak dus het zóu kunnen dat ik alleen maar pech had!

    Beantwoorden

  3. meninggever
    Dec 15, 2014 @ 12:55:56

    Tja, vroeger, toen de tram altijd op tijd reed en de wagens koud, de jassen van de bestuurder warm waren. Toen je aan de lijnkleur kon zien welke tram er op je af kwam. Rood voor Lijn 10, rood/groen voor lijn 4. Ze stopten vlakbij ons ouderlijk huis en het waren prima vervoermiddelen omdat je wist wanneer er een kwam. Hoorde je er een voorbij rijden kon je daarna de jas aantrekken, das om, deur afsluiten, spullen meenemen en naar de halte lopen. Was je gewoon op tijd voor de eerstvolgende. Ook wij hebben nu soortgelijke ervaringen met die digitale borden. Trams rijden niet in ons huidige woondeel, nee bussen, maar ook die kennen dit systeem. En ook wij zien de wachttijden op- en aflopen…opmerkelijk!

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat vroeger ook de wachttijden korter waren, of eigenlijk de frequente waarop het OV reed veel hoger omdat er toen véél meer gebruik van gemaakt werd, wie had er nou een auto in die tijd.
    Maar ik snap gewoon niet dat men zulke dure borden gebruikt die dus in wezen niets toevoegen omdat ze niet werken.Wij zullen wel te simpel denken als we zeggen ze zijn overbodig!

    Beantwoorden

  4. cornma
    Dec 14, 2014 @ 12:36:52

    In mijn tijd (sprak oma) wist je precies hoe laat de tram reed, omdat er gewoon elke tien minuten één kwam. Althans, dat was in Amsterdam. Ik heb geen flauw idee hoe het nu geregeld is, want maak al jaren geen gebruik meer van het openbaar vervoer.
    Laat ze die info dingen gewoon afschaffen, als je er toch niet van op aan kunt.

    Rietepietz zegt;

    Wij maken er ook niet heel vaak gebruik van, dus ik weet niet of het altijd zó weinig betrouwbaar is, ik heb gewoon een slechte invloed op het OV dat weet je;-) Maar ik ben het met je eens, als er zo ronde de 6 tras per uur rijden (bij veel stadslijnen het geval)heeft het niet zo veel nut. Pas als ze 1x per uur of half uur gaan heeft het nut dat te weten omdat je dan soms nog iets anders kunt doen i.p.v. wachten

    Beantwoorden

  5. reismeermin
    Dec 14, 2014 @ 12:30:24

    Nou het leverde in ieder geval een blog op waarbij ik niet op de tijd heb gelet

    Rietepietz zegt;

    Hoewel…. ik weet niet of ik zelf wel zo “bij de tijd ben”;-)

    Beantwoorden

  6. Paul
    Dec 14, 2014 @ 12:27:09

    Gelukkig kloppen de vermeldingen bij Holland Spoor meestal wel, toch? Ik vind het altijd wel handig die wachttijden die er vermeld staan…

    Rietepietz zegt;

    De borden voor de treinen kloppen meestal wel aardig, maar dit was dus vóór HS bij de tramhaltes en er klopte geen fluit van. Het leek wel een flipperbak zo vaak veranderde de lichtjes met informatie;-(

    Beantwoorden

  7. kakel
    Dec 13, 2014 @ 21:19:44

    Het is te zot voor woorden. In ons dorp staan ook zulke borden, terwijl er maar één bus per uur rijdt. Dan vraag je je af: moet dat nou zoveel geld kosten? Stop het alsjeblieft in de zorg!

    Rietepietz zegt;

    Ben ik hélemaal met je eens, misschien alleen bij treinstations waar véél verschillende trams en bussen stoppen maar verder écht overbodig.

    Beantwoorden

  8. datzalwel
    Dec 13, 2014 @ 20:26:52

    Wat zou er toch veel geld bespaard zijn als ze gewoon de oude manier aan gehouden hadden met de kaartjes. Ik weet zonder verandering geen vooruitgang. Maar elkevooruitgang is beslist geen verbetering aleen voor het heilig moeten.

    Rietepietz zegt;

    En dat in een tijdperk dat vrijwel iedereen de dienstregeling op de computer op kan zoeken! En práát me niet over die chipcard, we hebben éérst moeten zoeken in welke jas die ook alweer zaten, dat was dus nog een zomerjas, en toen bleek weer dat er niet voldoende saldo op stond…. zet wat mij betreft de conducteur mét kaartverkoop weer op tram en bus, geen zwartrijders meer én meer banen.

    Beantwoorden

  9. powerpointgreetje
    Dec 13, 2014 @ 12:35:28

    Omdat ik vaker met trein en bus reis vind ik die nieuwe borden ideaal,
    je weet precies wanneer een bus komt en hoe lang je moet wachten.
    Die oude hadden wel iets,
    groetjes Greetje

    Rietepietz zegt;

    Wij gebruiken weinig OV en ik weet dus niet of het normaal wél goed werkt. In dit geval werkte het voor geen méter en was totaal niet te voorspellen hoe laat de tram zou komen. maar misschien had “het bord” gewoon een slechte dag!

    Beantwoorden

  10. John
    Dec 13, 2014 @ 09:25:07

    Het eerste bord ken ik inderdaad alleen maar van plaatjes. Ik was er nog niet toen ze die afschafte.
    Die nieuwe borden heb ik overigens ook nog nooit gezien. Ik ga nooit met de tram. Hier rijden ze niet.

    Rietepietz zegt;

    Nee klopt, in Zeeland heb ik die nieuwe borden destijds óók niet gezien en uitsluitend bushaltes. Trams lijken me inderdaad minder praktisch in dun bevolkte gebieden vanwege de benodigde rails!
    De nieuwe borden zijn ook meer een grote “stadsgebeuren” en zelfs dan nog niet overal maar op drukke punten waar veel verschillende bussen en/of trams komen.

    Beantwoorden

  11. Marion
    Dec 13, 2014 @ 09:17:10

    Haha, het houd je lekker bezig, de oude borden hadden wel iets ja.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik heb dagelijks bij zo’n oud haltebord staan wachten op de Loosduinseweg in begin jaren 50! Maar dan stond er HTM in dat ronde kringetje!XXX

    Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Dec 13, 2014 @ 01:18:54

    Al die tijd dat we hier mee bezig zijn komt het niet in ons op om te gaan klagen over de te lange wachttijden denk ik. Off topic. Mocht je nog deze kant uit komen, de komende week is echt een aanrader met de kerstmarkt, ijsbaan en nostalgische kermis. Er zou inderdaad alleen nog een dun laagje sneeuw bij horen.

    Rietepietz zegt;

    Nou dat je lange moet wachten kan gebeuren, maar dat ze steeds ándere tijden aangeven, en dan meer of minder in willekeurige volgorde is toch wel een vreemde zaak.
    OT .Het leuks is natuurlijk als het donker is en daar zit de kneep, dan kruisen we Henk z’n middagtuk waar hij echt niet meer buiten kan.

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Dec 12, 2014 @ 23:26:03

    Ehm, die borden zou je blind moeten kunnen vertrouwen.
    Ik heb ze tijdens vakantie`s wel meegemaakt, en dat is in dan goed op de juiste lijn letten en het klopte dan altijd.

    Rietepietz zegt;

    Wij maken te weinig gebruik van het openbaar vervoer om een betrouwbaar beeld van deze borden te hebben, dit keer klopte er dus hélemaal niets van. Geen idee op dat altijd zo is!

    Beantwoorden

  14. J@n.
    Dec 12, 2014 @ 23:02:40

    Hier in onze omgeving vraag ik me af; Wat is eigenlijk een tram?

    Rietepietz zegt;

    Maar bussen zullen bij jullie wél bekend zijn en die gebruiken hiet in de randstad óók deze borden.

    Beantwoorden

  15. Rebelse Huisvrouw
    Dec 12, 2014 @ 22:08:21

    Haha, de reactie van Marja! Ja, het zou best wel eens kunnen: het is gewoon om ons af te leiden. Anders wordt het ook zo saai allemaal! Mooi hè, dat bord. Wat een aandacht besteedden ze toen nog aan vormgeving. Daar kunnen ze tegenwoordig wat van leren.

    Rietepiez zegt;

    Ik hou erg van die oude spulletjes, voorál uit de eerste helft van de vorige eeuw!Al die nieuwe techniek is natuurlijk óók prachtig……. áls het werkt!;-)

    Beantwoorden

  16. Marja
    Dec 12, 2014 @ 21:53:32

    Je snapt het niet. Het is een spel. Hartstikke spannend. Komt ie of komt ie niet?

    Rietepiez zegt;

    Oh….. dat veklaart waarom we steeds van het ;ene been op het andere stonden te hippen…we werden steeds “op het verkeerde been gezet”;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

