de ballen….

Nee nee nee, ik bedoel deze kreet “de ballen…” niet zoals men ‘m vaak gebruikt en dan  iets bedoelt als ; “bekijk het maar”! Nee ik bedoel zaadballen ….nééhee… nou begrijp je me alwéér verkeerd al  heeft Henk er wél alles mee te maken. Ik bedoel zaadballen voor de vogels want nu het kouder wordt denken we natuurlijk ook aan de vogels Bij ons is het altijd Henk die zich het vuur uit de sloffen loopt om voor de vogels te zorgen en dat weten onze  kinderen,  kleinkinderen én Sinterklaas! Niet vreemd dus dat er voor Henk ook sinterklaascadeautjes waren met voer voor “z’n vriendjes”. Misschien  niet heel vreemd dat het uitpakken van  dit cadeau bij de jongere garde  voor de nodige woordspelingen en hilariteit zorgde , “de zaadballen van opa ” lagen, bij wijze van spreken, bij iedereen voor in de mond ! Maar oke, Henk was reuze blij met het vogelvoer en niet hij alleen…. ook de “doelgroep”  is er blij mee en maakt korte metten  met de goed gevulde groene netjes. Zelfs de halsbandparkieten weten er raad mee! Het lukte om het keukenraam open maken en  een stukje te filmen zonder dat het spul zich liet storen. Altijd leuk om het vogelvolkje te bespieden  terwijl ze “aanzitten aan het diner”……..

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. ♫ Mel☺dy ♫
    Dec 12, 2014 @ 12:48:49

    Dit is weer bij uitstek zo’n berichtje van jou dat in de categorie waarin jij het plaatst perfect past en ik tegelijkertijd die vraag met een volmondig JA moet beantwoorden ;-))

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij staan er bij mij juist in deze rubriek de meeste logjes, het is gewoon maar al te vaak de vraag of iedereen dat wel wil weten;-)

    Beantwoorden

  2. ingridblogs
    Dec 12, 2014 @ 06:35:02

    Daar word je toch blij van….van de ballen van Henk 😉

    Rietepietz zegt;

    Rn je ziet, ik laat iedereen rustig meegenieten van Henk z’n ballen!

    Beantwoorden

  3. Mrs. T.
    Dec 11, 2014 @ 18:26:33

    Ik weet niet wat die vinkjes hebben dit jaar. De vogelpindakaas wordt alleen bezocht door een hongerige merel en de zaadcontainer, dat blieven ze ook niet. Tssss!

    Rietepietz zegt;

    Het zijn gewoon verwende nésten! Vinkjes zien we hier niet vaak, meer musjes, koolmezen, soms een roodborstje en natuurlijk duiven, eksters merels en de halsbandparkieten maar allemaal mee eten hoor!

    Beantwoorden

  4. Rebelse Huisvrouw
    Dec 11, 2014 @ 17:25:06

    Ooo, wat een leuk filmpje! Prachtig!

    Rietepietz zegt;

    het is altijd leuk om een poosje te kijken naar dat spul, er zitten acrobaatjes bij hoor!

    Beantwoorden

  5. powerpointgreetje
    Dec 11, 2014 @ 14:35:37

    heel leuk en mooi filmpje,
    ja, de vogeltjes hebben ons vooral in de winter hard nodig,
    wat een rot en onaangenaam weer vandaag pfffff……….

    Rietepietz zegt;

    Het was koud hé, Ik ben er met Marion tóch wel uit geweest maar dan zoveel mogelijk overdekt!En verder lekker gescrabbeld , dan heb je geen last van het weer;-)

    Beantwoorden

  6. cornma
    Dec 11, 2014 @ 11:43:54

    Haha, bij dat soort cadeaus kan je geweldige gedichten maken. Het blijft altijd leuk om naar de vogels te kijken. Wij voeren gewoon het hele jaar door, of het nou nodig is of niet. De vogels zijn er in ieder geval blij mee en komen dus vaak op bezoek.

    Rietepietz zegt;

    ja klopt, er is altijd wel één cadeautje dat de hele avond goed is voor grappen en grollen, dat waren dit keer de zaadballen;-)
    Wij voeren alleen in de winter, doordat de beestjes ook veel morsen krijg je óók veel onkruid in de tuin en daar worden we niet blij van.

    Beantwoorden

  7. John
    Dec 11, 2014 @ 10:11:31

    Ja zaadballen… daar kunnen wel grapjes over gemaakt worden.
    Hier krijgen de vogels het hele jaar door wel wat bijgevoerd.
    Het stikt hier dan ook van de vogels en nu het kouder wordt zitten ze al vroeg voor het raam aan de achterkant te kijken wanneer ze iets krijgen.

    Rietepietz zegt;

    Het is hier zeker niét nodig om bij te voeren als het niet koud is en dus doe ik dat ook niet. Ze zitten het hele jaar in de klimop te rommelen want daar schijnt plenty te eten te zijn. Maar het blijft leuk om er naar te kijken, het zijn soms kunstenmakers hé!

    Beantwoorden

  8. Marion
    Dec 11, 2014 @ 09:16:58

    Weer leuk om naar te kijken. Hier zie we af en toe ook van die halsbandparkieten
    maar het meest zijn het kraaien en kauwtjes, brood mogen we hier niet strooien vanwege de muizen. Tot straks,
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Er zitten echt acrobaten bij hoor!
    Dat begrijp ik wel, als iederéén gaat voeren krijgen de beesten meer dan ze op kunnen en hebben de muizen het goed. Wij voeren alleen maar als het koud is en ze de bessen uit de vuurdoorn al op hebben.
    tot zó XXX

    Beantwoorden

  9. Blog Zonder Naam
    Dec 11, 2014 @ 04:23:21

    Het is dan ook de tijd van het jaar om de ballen in de boom te hangen! Nog een paar lekkere pindaslingers erbij en er kan geen glitterboom meer tegen op!
    Mijn vader mocht ook altijd graag naar de vogeltjes kijken. Speciaal voor hem hingen we dan ook wat vogelballen in de boom, zodat hij de koopmeesjes kon zien zitten….. en de kraaien, want die kwamen er ook op af……

    Rietepietz zegt;

    Ja zo is dat! Het zal vast nog vreemd zijn deze kerst dagen , je vader zal gemist worden. Een eerste keer zónder een geliefd iemand is de meest pijnlijke.

    Beantwoorden

  10. datzalwel
    Dec 11, 2014 @ 00:07:17

    Mooi hé, al die vogeltjes. Nu kun je ze steeds beter zien met die kale bomen. Hier kwam bij de buren zelfs een bonte specht aan de pindakaas. Ik vroeg me al af of ie verdwaalt was.

    Rietepietz zegt;

    Vogels kijken is reuzeleuk tijdverdrijf, spechten heb ik hier nog nooit gezien maar ooit zag ik een vogel die hier éigenlijk nooit zou kunnen zijn, een hop. Die moet écht verdwaald geweest zijn!

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Dec 11, 2014 @ 00:01:58

    Ja het wordt weer tijd aan onze gevederde vrienden te denken. Je ziet hier zo nu en dan halsbandparkieten en als je ze ziet zijn het er gelijk een heleboel

    Rietepietz zegt;

    Dat klopt, ze zijn meestal met een heel stel. Deze was ook niet alleen maar z’n soortgenoten hadden de sierappeltjes in de buurtuin ontdekt;-)

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Dec 10, 2014 @ 23:46:13

    Parkieten zie je hier geen, maar koolmeesjes des te meer.

    Rietepietz zegt;

    We zien ze hier steeds meer, en niet meer alleen in parken maar ook gewoon in de bewoonde wereld. Het zijn druktemakers.

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Dec 10, 2014 @ 23:43:07

    ha, dat is gewoon een prachtige natuurfilm! En de inleiding doet toch heel anders vermoeden!

    Rietepietz zegt;

    Ach ja, je leest hier lang genoeg om te weten dat mijn logjes lang niet altijd zijn waar het aanvankelijk op lijkt;-)

    Beantwoorden

  14. terrebel
    Dec 10, 2014 @ 22:52:26

    Bij ‘de zaadballen van opa voor in de mond’ ben ik gestopt met lezen…;-) Mijn avondeten kwam omhoog!

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, zolang het de jouwe niet zijn heb je geen klagen toch? 😉

    Beantwoorden

  15. beaunino
    Dec 10, 2014 @ 22:26:13

    Zet het gelijk op mijn ‘to do’ lijstje van morgen. Er ligt nog zo’n dikke Zaad-staaf in de inloopkast ook geloof ik. Daar komt weer de Vlaamse Gaai op af. Meestal strooi ik het parkietenvoer wat over is van Bink zijn bakje in de tuin. En gemengd graan natuurlijk. De Turkse tortels zitten al op me te wachten hoor. Vorige week een Roodborstje.
    Gezellig hoor.

    Rietepietz zegt;

    Nou héél erg nodig is het eigenlijk nog niet hoor, er is nog genoeg eten in de natuur al hebben ze hier de vuurdoorn al helemaal kaal gevreten;-)
    Maar net wat je zegt, het is hartstikke leuk om het spul bezig te zien!

    Beantwoorden

  16. kakel
    Dec 10, 2014 @ 22:22:30

    Ik heb nog nooit zo’n grote, groene parkiet van dichtbij gezien. Horen doe ik ze wel.
    Leuk hè die vogeltjes in de tuin. Ze vreten me wel arm: afgelopen week hebben ze twee potten pindakaas gegeten.
    Mijn man geeft altijd “de stand” door. Aan de pergola hangen verschillende bollen en dan houdt hij bij van hoeveel bollen er gegeten wordt. Alleen tijdens het eten in het weekend, hoor. Doordeweeks heeft hij wel wat beters te doen 😉
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Wat schrééuwen die beesten hé, komt ook wel omdat ze vrijwel altijd met meerdere bij elkaar vliegen. We zien ze hier in straat veel dankzij de de bomen in de straat én de ruime voortuintjes, groen genoeg dus. Wij voeren alleen als het wat kouder wordt want we willen ze niet te veel verwennen. Bovendien knoeien ze veel zaad en dat levert veel onkruid op.
    Henk staat ook vaak te kijken naar de vogels als hij in de keuken bezig is en houdt óók bij wanneer er nieuwe bollen moeten kopen. Pindakaas hebben we nog nooit gedaan, maar wie weet!

    Beantwoorden

  17. gewoonanneke
    Dec 10, 2014 @ 21:15:58

    Ik geniet er ook volop van hoor al zie ik hier geen halsbandparkieten,wel musjes, meesjes, merels, kauwen, duifjes, vinken, spreeuwen, eksters dus volk genoeg, ze zitten al te wachten ’s morgens zo van komt er nog wat van.

    Rietepietz zegt;

    Ja leuk hé, vinkjes zien we hier nauwelijks de rest allemaal wel maar niet allemaal tegelijk. Veel musjes ook en dus regelmatig ook die halsbandparkieten.
    Ze hebben bij jou dus blijkbaar nu écht je mooie voederhok gevonden, dat is extra leuk natuurlijk.

    Beantwoorden

  18. Marja
    Dec 10, 2014 @ 20:28:16

    O, die heerlijke humor van jullie. Dankjewel! Je filmpje is ook schattig. Kreeg je geen koude kluifjes?

    Rietepietz zegt;

    We zijn gelukkig allemaal éven gek en gelukkig weten de kleinkinderen (volgens mij) niet dat Henk een “jeweet wel kater is” Nee hoor, ik stond gewoon in een lekkere warme keuken en dan kan ik best even voor een open raam staan zonder te bevriezen!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

