natte vingerwerk?

Eigenlijk wéét iedereen wel dat je uitkomsten van “onderzoeken” beter met een korreltje zout kunt nemen. Wat zeg ik…. haal maar een hele émmer bij de gemeentereiniging want daar liggen nu bérgen zout  klaar voor  de plaagstootjes van de winter.
strooizoutMaar weet iedereen waaróm de bevindingen meestal weinig met de realiteit te maken hebben? Nee dat dácht ik al, maar geen nood, ik help jullie uit de droom!

Vier weken geleden gleed er hier een grote A4 enveloppe in de brievenbus van het Centraal Bureau van de Statistiek.
Aan mij geadresseerd , anoniem gekozen en  met het verzoek of ik  “deel wil nemen aan de Nationale Enquëte Arbeidsomstandigheden”.
Het formulier is te downloaden op het internet d.m.v een persoonlijk gebruikersnummer én toegangscode…. alsof ik  over een computer beschik als het om instanties of de overheid gaat! Maar daar is in voorzien, ik mag een antwoordkaart insturen als ik de vragenlijst op papier wil ontvangen, het mag wat kosten.

form.Midden in die eerste brief staat in duidelijke cijfers mijn geboorte datum in het jaar 1942 onzes heren….. vát je ‘m….. en dán staat er dat mijn eventuele medewerking “ons helpt om een beter beeld te krijgen van Uw arbeidsomstandigheden en hoe u deze ervaart”!
Nou geef ik toe dat Henk en ik nog regelmatig werken op een nul uren contract. Maar dat kan men dáár weer niet weten, je weet wel, er wordt  blind en anoniem “geprikt” wie er mee mag doen en Rutte kan er alleen maar van drómen dat werken t/m je 72ste  de norm zou zijn. maar wat is niet is nog komen.

Maar oke, ik kieper de brief bij het oud papier…. ligt er na 2 weken wéér zo’n grote flop op de mat….. dat ik misschien nog geen tijd…..bla bla bla  maar of ik toch a.u.b alsnog bla bla bla enz….. en de brief voegt zich bij z’n voorganger in de krantenbak.  Maar toen j.l. zaterdag alwéér een flop op de mat viel waarin toch echt dwingend werd gevraagd om de vragenlijst in te vullen ging ik op zoek naar een telefoonnummer.

Vanmorgen dus maar eens gebeld en wat denk je….? De mevrouw zag helemaal niets vreemds in het feit dat mij verzocht werd om mee te doen “mevrouw wij werken met van 0 tot 100”  !!!!
Formulier-invullen2Kijk, dát verklaart  dus héél veel over de  uitslagen van dergelijke onderzoeken. Ik probeer nog of gezond verstand aan die mevrouw besteed is en zeg; ” als U iets wilt weten over arbeidsomstandigheden lijkt het me niet logisch om kinderen en bejaarden aan te schrijven” maar mevrouw is geërgerd en zegt ; “geef me Uw postcode maar dan haal ik Uw adres eruit”.
Een  “goede morgen” kan er niet meer af terwijl ze de hoorn erop kwakt.
Ik heb zo’n flauw vermoeden dat de Arbeidsomstandigheden van die mevrouw niet helemaal lekker uit verf zullen komen mocht ze zélf een vragenlijst in willen vullen.

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. cornma
    Nov 27, 2014 @ 11:22:55

    Ambtenaren hè, die kijken niet op een jaartje meer of minder. Oeps, valt het Bureau voor de Statistiek eigenlijk wel onder het kopje ambtenaren? Zou wel moeten als je kijkt naar hun handelen.

    Rietepietz zegt;

    Het zou me niet verbázen als het ambtenaren zijn maar dat weet ik eigenlijk óók niet. Maar dat ze niet zo bijdehand bezig zijn is wel zeker;-(

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Nov 26, 2014 @ 22:28:09

    Ja die onderzoeken, je wordt er gek van. Momenteel als je maar met iemand gesproken heb krijg je meteen een mailtje of je een review wil geven op het gesprek. Gezeur allemaal. Inderdaad wat kost het allemaal niet die onzin.

    Rietepietz zegt;

    En wát er onderzocht wordt is meestal niet erg goed uitgewerkt zodat het nog zinloos is ook!

    Beantwoorden

  3. Christel
    Nov 26, 2014 @ 13:28:09

    En dan schrikken ze ervan dat ze van de 100 geselecteerden, 0 antwoorden krijgen. Tja. 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou volgens mij schrikken ze niet eens, ze vinden het gewoon vreemd. Het komt niet in hun hoofd op dat leeftijd een rol kan spelen in een onderzoek en dat ónder een bepaalde leeftijs sowieso geen antwoord te verwachten is.

    Beantwoorden

  4. meninggever
    Nov 26, 2014 @ 10:56:48

    Bij die diensten werken geen mensen, maar in soort van mensenlijven verpakte robots. Die denken niet zelfstandig maar doen automatisch wat bij hen is ingeprogrammeerd….meer niet, en zeker niet minder…vandaar….

    Rietepietz zegt;

    Een góed geprogrammeerde robot zou zelfs beter werk afleveren,maar ja, dan moet die robot natuurlijk niét laten programmeren door mensen met aanstormende hersenverweking;-(

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Nov 26, 2014 @ 10:44:58

    Prachtig log over de DURE bureaucratie.
    Ik krijg hierbij altijd het idee, “ben ik nu gek”?
    Gelukkig ben ik dat ! 😉
    Ontoerekeningsvatbaar zelfs.
    Op die voorwaarden zijn mij in het verleden weleens mijn ‘misdaden’ vergeven.
    Een Cruyffie, Elk nadeel…………….!

    Rietepietz zegt;

    Nou zó gek ben jij nou ook weer niet denk ik;-)
    Maar in dit soort gevallen moeten we ons dus niet “voor de gek laten houden” !

    Beantwoorden

  6. Marlou
    Nov 26, 2014 @ 08:31:15

    Dag Riet!
    We gaan gewoon fluitend verder en laten ze maar gewoon het “rambam” krijgen…
    Oftewel: “Niet op reageren, Lena!”

    groetjes!
    Marlou

    Rietepietz zegt;

    Ik heb toch maar wél gereageerd want ik erger me groen en geel aan dat doordrammen met stééds maar weer post waarom ik nog geen lijst ingevuld heb.
    Maar ik hoor het Wim Sonneveld nog nóg zeggen dat “Niet op reageren, Lena”! Vroeger gebuikte ik die kreet ook nog wel eens;-)

    .

    Beantwoorden

  7. datzalwel
    Nov 25, 2014 @ 11:53:18

    Niet betrouwbaar en niet voor 100% anoniem, ze weten immers precies wie niet of wel gereageerd heeft?

    Rietepietz zegt;

    Precies…., nou heb ik er ooit moeite mee dat men weet wát ik “vind en zeg” daar sta ik altijd wel achter, maar dit soort geneuzel klopt van geen kant.

    Beantwoorden

  8. ♫ Mel☺dy ♫
    Nov 25, 2014 @ 11:26:17

    Dit is weer zo’n schoolvoorbeeld van hoe iets tegelijkertijd totaal achterlijk en als totaal hilarisch beschouwd zou moeten worden als je niet wilt dat je lijf last krijgt van de ergernis…
    Net als met mails van de overheid….. waar altijd een regel bij staat…. dat je even goed moet nadenken over de gevolgen voor het milieu als je besluit iets uit te printen…..

    Pennenlikkers doen wat hen opgedragen word, in een vacature staat al dat je voor die functie geen verstand nodig hebt of…. indien je het wel hebt, het geen functie-eis is ;-)))

    Rietepietz zegt;

    Als ik héél eerlijk ben heb ik er dan ook wel lol in om ze “even op het vestje te spugen” met wat voor onzin te bezig zijn, het levert vaak leuke gesprekjes op maar deze azijn zure tante had ;
    a. geen humor en
    b. geen gezond verstand, nou ja, ik ben nu in ieder geval van “de dreigbrieven”af;-)

    Beantwoorden

  9. John
    Nov 25, 2014 @ 10:04:41

    JA Riet, Daarom neem ik uitslagen van onderzoeken ook altijd met een flinke korrel zout. Beter met een zeecontainer zout, want ze doen alles om de uitslag te manipuleren en door van 0 tot 100 aan te schrijven krijg je een behoorlijk opgezette uitslag.
    Maar ik doe nooit ergens aan mee. Zelfs niet als ze me blijven aanschrijven.

    Rietepietz zegt;

    In ieder geval krijg je op deze manier géén representatieve uitslagen maar dat schijnt ze niet te deren. Het moet toch niet moeilijk zijn om mensen te selecteren die wél tot de doelgroep behoren. Maar je hebt gelijk en uitslagen van onderzoeken staan dus ook terecht al jaren in een slecht daglicht.

    Beantwoorden

  10. Marja
    Nov 25, 2014 @ 09:46:17

    Wat een belachelijke actie. Jouw reactie is helemaal terecht.

    Rietepietz zegt;

    En dan zeggen dat ik niet hóef te werken nadat ik al 2x een “soort van” dreigbrief kreeg ! Ze lijken wel gek…. nou lijken….

    Beantwoorden

  11. Marlou
    Nov 25, 2014 @ 08:23:32

    ha die Riet!

    haha… wat een onderzoek…
    Wat heb je daar nou weer aan?
    Stomstomstom…

    Je hebt gelijk: Oud Papier!
    Doeiii! Dag ambtenaartjes…..

    Rietepietz zegt;

    Tja, en dan óók nog doof voor een terechte klacht. Doof én blind dus voor het feit dat onderzoeken zo nooit een bruikbare uitslag zullen geven en dat is nou juist wat ze wél pretenderen!

    We gaan gewoon fluitend verder!
    Heb het goed vandaag!

    groetjes van Marlou

    Beantwoorden

  12. Blog Zonder Naam
    Nov 25, 2014 @ 07:33:32

    Ach ja, een stagegairreke waarschijnlijk die als stage-opdracht een onderzoekje uit moet voeren….. In dat geval is een foutje snel gemaakt. De overheid maakt namelijk geen fouten (ahum…)

    Rietepietz zegt;

    Ik denk het niet, men werkt gewoon zo ,blind kiezen en dan logischerwijze ook blind voor het feit dat men dan géén representatieve selecte voor dát onderzoek sorteert.

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Nov 25, 2014 @ 00:48:19

    Zo ging het hier met de inkomstenbelasting, ze gingen er van uit dat mijn echtgenote een inkomen van 0,00 euro had en dus……. Weet de overheid dan niet dat mijn echtgenote een AOW-tje en een pensioentje heeft? Enfin, ze zijn er ondertussen achter, dus ik kan straks die 1600 eurotjes teruggeven die ik van hen in de schoot geworpen kreeg. Maakt me niet uit, maar ik bedoel maar…….

    Rietepietz zegt;

    De belastingdienst maakt het helemáál bont, je moet er maar niet vreemd van opkijken als ze je rente laten betalen over het geld dat door hún fout op joúw rekening stond.

    Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    Nov 24, 2014 @ 23:49:28

    wat een tijdverspilling…..hebben ze nu werkelijk niets anders te doen, bah

    Rietepietz zegt;

    In ieder geval heb ik wel iets anders te doen dan vragen beantwoorden die niet voor mij bedoeld zijn!

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Nov 24, 2014 @ 22:58:34

    Maar je werkt toch nog Rietepietz 🙂 Belachelijk inderdaad en ik hoef jou niets te vertellen over geld weggooien en nutteloze onderzoeken etc

    Rietepietz zegt;

    Nou misschien hébben onderzoeken wel nut… maar dan alléén als je zorgt dat de vragen do0or de doelgroep beantwoord worden.

    Beantwoorden

  16. Corja
    Nov 24, 2014 @ 20:55:09

    Riet, dank je wel voor deze overduidelijke uiteenzetting. Wat een verspilling: van papier, tijd, geld, humeur, arbeidsvreugde, zout….. Niet te geloven hoe er in Nederland onderzoek wordt gedaan. Je hebt toch wel een lekkere frisse vaatdoek op je aanrecht liggen, mag ik hopen? En je koelkast op 100 gezet? De krant staat bol van de ingezonden brieven over op tijd luiers verwisselen in……. juist! In één keer raak: verzorgingshuizen. De zorg, daar kunnen nog wel een paar eurootjes bij.

    Rietepietz zegt;

    En maar onderzoeken op poten zetten waar dan nóóit iets uit kán komen dat klopt omdat ze geen mensen selecteren die er ook écht een oordeel over kunnen hebben.
    Maar ja, de subsidie moet natuurlijk helemaal benut worden anders worden ze volgend jaar gekort.

    Beantwoorden

    • gewoonanneke
      Nov 26, 2014 @ 22:27:08

      Breek me de bek niet open. Ik kreeg van de week te horen dat mijn moeder die incontinent is nog maar 1 broekje per dag vergoed krijgt. Het is toch te belachelijk voor woorden dat ze zich gewoon niet ’s morgens en ’s avonds mag verschonen.

      Beantwoorden

  17. Marion
    Nov 24, 2014 @ 20:51:26

    Hebben ze weer niets anders te doen?
    XXX

    Rietepietz zegt;

    En dan moeten wij geloven dat het onderzoek secuur is uitgevoerd!
    Die troel zei nog heel pinnig dat ik het niet hóefde in te vullen maar dan wel 2 x een brief sturen waaróm ik nog niets had ingestuurd want dat was belangrijk…. en dat terwijl ik helemaal niet tot de doelgroep behoor! XXX

    Beantwoorden

  18. Suskeblogt
    Nov 24, 2014 @ 20:44:20

    daar die ik niet aan mee. Gewoon tijdverlies.

    Rietepietz zegt;

    En in mijn geval dus volledige onzin, voor arbeidservaringen moeten bij jongere mensen zijn!

    Beantwoorden

  19. ria
    Nov 24, 2014 @ 20:30:18

    van 0 – 100 😉

    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Lekker betrouwbaar zo’n onderzoek!!!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

