voorpret…

Verdórie…. is het inééns al zo goed al 19 november en we vieren pakjes avond dit jaar vrij vroeg….  en ik moet nog voor iedereen een kleinigheidje kopen….en inpakken….. en nóg belangrijker….. de dichtklieren vet mesten!
Jawél, een gedicht móet, dat is nou precies het grote verschil tussen een Kerstcadeau  en een Sinterklaas cadeau…..  een geinig gedicht.

Een Sinterklaas gedicht mag trouwens bést een beetje rammelen en het hoeft niet direct poëzie te zijn. Een kleine steek onder water mág  als je het een beetje leuk weet te brengen en natúúrlijk is een complimentje nooit weg!
Op dit moment kan ik  er nog geen vierregelig rijmpje uit wringen, maar tegen dat de cadeautjes er liggen komt dat meestal wel vanzelf. Hoe méér gedichtjes ik maak hoe beter het gaat en de voorpret is altijd al half het feest.

Wie hier al langer leest weet wel dat het logje rond 5 december hier vaak  op rijm staat en het leuke is dat dan vrijwel iédereen op rijm reageert inclusief al die mensen die (naar eigen zeggen) niet kúnnen rijmen. Geloof me, ik heb daar altijd héél veel plezier in.
Het duurt nog even maar om alvast in de sfeer te komen (we moeten toch wát dit jaar) zet ik hier een reactie uit op een logje uit 2009 waarin  ik als Alzheimer Pietje (met een grote gele veer op de muts)  in een filmpje op kwam draven.  Uiteraard was de reactie op rijm en een juweeltje ! Dat inspireert mij dan weer in m’n tegenreactie  en dan krijg je zóiets…….”

nostalgie_12Riet, mag ik nu dan een moment
om de veer van piet te pikken
toon ik hier hoe groots je bent
door um in je *piep* te mikken.

want jouw woordenschat is top
je reacties om te kwijlen
ja jouw kreatieve kop
beheerst echt vele vele stijlen

daarom wens ik lieve riet
dat je spinsels blijven groeien
want dit gehalte kierewiet
zal mij altijd blijven boeien

groet, sint

@ Mama Muis

nostalgie_21O moeder aller Muizen
wat prikt die veer me scherp
ik wil hem niet verguizen
noch dat ik je lof verwerp

 de lof zou ik graag delen
ook jouw dicht mag er zijn
maar de veer, het is een héle
en het gaatje is maar klein

ik stel dus voor om samen
te delen deze veer
zonder onzin uit te kramen
jouw schrijfstijl verdient ook eer

Ik kan je nog vertellen
de kierewiet staat in knop
het zaad kan Piet wel pellen
hij stuurt een zakje op .

groeten , Piet

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    Nov 21, 2014 @ 16:57:39

    Ik vind ook dat er met Sint iets meer gebeuren moet dan alleen maar cadeautjes. Gedichten passen beter bij mij dan surprises. Daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten. Maar dit jaar ga ik ijn best doen. Een klein konijnen sokje breien voor kleindochter lief. Zij vraag hockeysokken met een konijn er op, dus die domme Sint heeft dat verkeer begrepen…hi hi. ik heb nu al lol

    Rietepietz zegt;

    Whahaha dát is de ware sinterklaasgedachte! Ik zie haar snuitje al voor me als ze het uit pakt, hartstikke leuk idee. Gelukkig schrijf je “die domme Sint’ want een domme zwarte Piet had je ongetwijfeld op een proces wegens racisme komen te staan in de huidige tijd;-(

    Beantwoorden

  2. cornma
    Nov 20, 2014 @ 14:33:28

    Het is echt het leukste onderdeel van het Sinterklaasgebeuren, het schrijven van gedichten. Onze jongens vinden Kerst leuker, helaas. Maar elk jaar krijg ik van mijn zus het verzoek om voor haar “slachtoffer” een gedicht te maken en dat houdt me dan toch een beetje in de running.

    Rietepietz zegt;

    Ja ook hier komt ieder jaar wel een aanvraag van de één of ander. Maar wat lét je om voor de jongens gewoon tóch een gedicht te maken en ze dat voor 5 december te sturen. Hoeft niet eens een cadeau bij want een leuk gedicht is al een cadeau op zich toch?

    Beantwoorden

  3. Rebelse Huisvrouw
    Nov 20, 2014 @ 12:46:07

    Er zijn een paar mensen in Blogland die echt zo leuk kunnen limericken en dichten – ik blijf het knap vinden. Ik kan het niet. Het kwam met Sintgedichten nooit verder dan: Sint zat te denken wat hij je nu weer zou schenken… 😦

    Rietepietz zegt;

    Ja ik ken er wel een paar;-) nou is een limerick eigenlijk niet zo moeilijk als je het ritme een beetje in de gaten houdt.
    En met die beginregel die jij gebruikt is gewoon niéts mis bij een Sinterklaas gedicht, twee regels extra en je hebt al een gedicht.

    Beantwoorden

  4. ♫ Mel☺dy ♫
    Nov 20, 2014 @ 12:33:21

    Als alle rijmzaadjes in goede grond zijn gezaaid
    zijn dichtregels in een poep en een scheet bijeen gegraaid
    en nee, nou niet gaan zeuren
    want rijmwoorden gaan voorbij zonder naar te geuren.
    Met jouw rijmtalent zit het wel snor, ik ga er in ieder geval niet over klagen.
    Tot aan jouw 5-decemberrijm zal ik ongeduldig kruisjes gaan zetten bij alle dagen.

    Rietepietz zegt;

    tegen die tijd moet ik roaal op stoom zijn, ik oefen tenslotte iedere zondag bij jou en Marja 😉
    Maar met jouw dichtklier zit het altijd wel goed, en dat is zelfs meestal dichten, en niet rijmen;-)

    Beantwoorden

  5. Marlou
    Nov 20, 2014 @ 10:55:15

    ha die Riet,

    heb ik me daar gisteren m’n schoen gezet.
    Liedje gezongen voor de kachel.
    Wat denk je??

    Zat er vanmorgen niks in!
    Ik mag die man niet… hij is er alleen voor kindertjes.
    Ik wil ook marsepein!

    Boehoehoe…

    hahaha….
    dag!
    groetjes van Marlou

    Rietepietz zegt;

    je bent toch niét ondugend geweest hé, want je weet dat alleen brave kindertjes hun schoen mogen zetten. Als ik jou was zou ik stiekem zélf een lekker stukje marsepein kopen, mjammie!

    .

    Beantwoorden

  6. Albert y Mara fotoblog
    Nov 20, 2014 @ 01:17:48

    Evenals vorig jaar is Sinterklaas “De ver van onze bed show” geworden omdat we 8 maanden per jaar in Spanje wonen. Even na Sinterklaas vliegen we terug (ticket moeten we nog aanschaffen via internet) en dan blijven we tot even na Drie Koningen in Holanda, voor Kerstmis, de verjaardag van Albert op de 28e, Oud & Nieuw en dat meestal met kinderen en kleinkinderen.
    Grtz Mara

    Rietepietz zegt;

    Jullie schuiven dus gewoon een beetje met de feestdagen. Altijd wel druk als je óók nog verjaardagen hebt in die periode, weten we alles van! Dan wens ik jullie alvast een goede vlucht terug t.z.t.

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Nov 19, 2014 @ 19:46:05

    Oh, geweldig weer.

    Rietepietz zegt;

    Van dat soort dingen kan ik zó genieten!

    Beantwoorden

  8. ingridblogs
    Nov 19, 2014 @ 13:09:47

    Haha…geweldige gedichten Sint (@Mama Muis) en Piet!

    Rietepietz zegt;

    Ik vind ze na al die jaren ook nog steeds helemaal top!

    Beantwoorden

  9. datzalwel
    Nov 19, 2014 @ 13:00:17

    Gedichten zijn het halve werk op een sinterklaas viering. De “kinderen “zijn er beter in als ik maar ik doe mijn best.

    Rietepietz zegt;

    Maar met elkaar maak je het dan toch gezellig, en zoals ik zeg, een Sintgedicht mág een beetje rammelen, dat hoort er gewoon bij!

    Beantwoorden

  10. meninggever
    Nov 19, 2014 @ 10:55:17

    Nu de Sint ziet dat je al op de 19e van zijn cadeautjes gaat genieten moet hij zeker even in overleg met al zijn managementpieten. Immers de route was bij de PaardTom ingelegd, had het even wat eerder tegen me gezegd. Nu moet ik samen met de NavigatiePiet weer wat gaat zitten klooien om op tijd al die pakjes door de schoorsteen bij jullie te kunnen gooien. En omdat de Piet geen knecht meer mag zijn kijkt hij me aan met een blik die nog het meeste lijkt op Sint na het drinken van azijn…. Wordt vast een feestje onze Rietz meer dan waardig, soms was ze dit jaar ook voor haar medebloggers erg aardig. Maak er een mooie avond van Prinses Rietz met jouw Henk, ik kijk terug naar de fraaie filmpjes van de Sint die je plaatste en zie dat nog steeds als groot geschenk…….

    Rietepietz zegt;

    Kijk… dát bedoel ik, zien rijmen dóet rijmen.Het is wel duidelijk dat jouw dichtklier al flink op stoom is! Bij mij gebeurt dat meestal pas in de laatste week, een beetje onder hoogspanning lukt dat het best, maar dan kan ik ook nog amper praten zónder te rijmen;-)

    Beantwoorden

  11. John
    Nov 19, 2014 @ 10:28:24

    Echt Riet, reageer ik ook altijd in rijm? Ik moet eens op gaan letten dan want ik kan er geen snars van 😀
    Jij des te meer, en dat is elk jaar weer leuk.

    Rietepietz zegt;

    Ik kan het me niet herinneren of jij rijmend gereageerd hebt, zoniet is dat óók geen punt hoor.Ik snap wel dat niet iedereen iets met rijmen heeft en jouw reacties zijn gewoon altijd oke.

    Beantwoorden

  12. Marion
    Nov 19, 2014 @ 09:37:20

    Ik ben al blij als ik er vier regels uit krijg, maar gezellig is het.
    Ook wij doen er al jaren niet meer aan, de laatste keer was toen de kleinkinderen nog klein waren, jammer maar het is niet anders.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Het wordt inderdaad lastiger om iets te organiseren als iedereen een eigen gezin heeft en uitwaaierd over Nederland (of daar buiten) dit jaar vieren we het daarom tamelijk vroeg, iedereen heeft ook met schoonfamilie of andere “verplichtingen”te maken natuurlijk. Maar tot nu is het (op één jaar na) altijd gelukt de boel grotendeels bij elkaar te krijgen.Helaas ontbreekt Ruud natuurlijk altijd, maar ja, wij zijn ook nooit bij zijn “thangsgiving” diner aanwezig!

    Beantwoorden

  13. Marja
    Nov 19, 2014 @ 08:34:24

    Wat enig dat je die reactie hier plaatst. Ik had jouw blog toen nog niet ontdekt en mama muis ken ik niet. Super die gedichten van jullie.
    Wij doen niet meer aan sintvieringen. Er was te weinig animo bij de kinderen. Ik was hier thuis de enige die graag gedichten schreef. Mijn ouders konden het wel. Vooral mijn vader schreef hele vellen vol.

    Rietepietz zegt;

    Best wel jammer dat op die manier jouw dichtader niet kan vloeien tijdens de decemberdagen. Ik geniet er altijd ten volle van en het leuke is dat de meeste lezers toch hun best doen om op rijm te reageren. Mama muis kán er wat van maar blogt helaas niet meer, ik mis haar nog altijd en heb soms nog wel mail contact. Klopt 2009 las jij nog niet hier dus deze heb je dan nog te goed;-)
    https://rietepietz.wordpress.com/2009/12/04/zal-je-altijd-zien/ tijdens de kerst dagen was ik in dat jaar een “schattig”kerstengeltje…..

    Beantwoorden

  14. Marlou
    Nov 19, 2014 @ 08:19:46

    ha die Riet!

    wat gaat de tijd toch snel..
    Gelukkig is er steeds een feestje te vieren…
    En dat doen we graag!
    Zonder dichten vind ik het Sintfeest helemaal niks, als zijn het maar vier regeltjes.

    Ben benieuwd, naar jouw Sinterklaasblog!!

    Rietepietz zegt;

    Ik heb nog geen idee wat het dit jaar gaat worden, mijn logjes ontstaan over het algemeen spontaan. Maar soms vraagt het toch enige voorbereiding, als er een filmpje gemaakt moet worden bijv. zoals in 2009 waar de geciteerde reactie uit komt ……https://rietepietz.wordpress.com/2009/12/04/zal-je-altijd-zien/
    in het archief zijn in de decembermaanden die “kierewiet”logjes te vinden rond Sinterklaas en Kerst.

    dagdag… Heb het goed vandaag…
    Groetjes van Marlou

    .

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Nov 18, 2014 @ 23:52:22

    Dichten? Daar houd ik me ver van! 😉

    Rietepietz zegt;

    Nee nee, je leest natuurlijk gewoon mee en dat je zélf geen gedichten maakt is niet zo erg hoor.

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Nov 18, 2014 @ 23:35:04

    Ja ik doe al jaren niet meer aan Sinterklaas, eigenlijk niemand bij ons in de familie. Maar vanavond was ik bij een lezing op een vrouwenclub over Sinterklaas, de geschiedenis en het ontstaan er van. Echt zo leuk en met 100 vrouwen van gemiddeld zo 60 jaar Sinterklaasliedjes zitten zingen zo leuk, kreeg gewoon weer een beetje heimwee. Koop nog wel altijd ieder jaar een chocolade letter voor kind en schoonkind. ;).

    Rietepietz zegt;

    Best jammer toch dat het feest soms zo indut. Maar het helpt natuurlijk niet als je alleen bent, maar toch, die chocoladeletters zijn toch ook een vorm van traditie, maak er gewoon een leuk gedicht bij dit jaar, vinden ze vást hartstikke leuk!

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Nov 18, 2014 @ 23:31:53

    Je weet dat het bij ons ook echt leeft. En dit jaar wel een heel bijzondere Sinterklaasviering. Dit mailtje kregen we vorige week 🙂

    Sint zat al op de boot te denken wat hij Emile en Hill eens moest schenken…
    Toen kwam hij op het idee dat Hill en Emile eens bij moesten tanken…
    Dus weet je wat zowel Emile als Hill in het schoentje vindt…
    Een weekendje weg met de groeten van Sint…

    Vrijdag 5 december a.s. is jullie kamer op de begane grond van hotel De Stee te Odoorn gereed vanaf 15.00 uur. Daarna worden jullie vanaf 17.00 uur verwacht aan de xxxxxxxxx te Odoorn om daar samen met Tim, Bas, Ronald, Janny, Omi, Marjan en Nikos te wachten tot de sint incl. Americo en zijn echte zwarte pieten langs zullen komen om het sinterklaas feest te vieren…

    Zaterdag 6 december gaan de jongens eens lekker spelen met al hun cadeautjes en hebben jullie de tijd om het mooie Drentse land eens te ontdekken.. In de avond is er een reservering bij ’t Oelnbret waar jullie samen met Janny, Marjan en Nikos een heerlijk diner te wachten staat…

    Zondag 7 dec laten we jullie weer vrij om terug te keren naar de bewoonde wereld of zelf nog een activiteit te verzinnen..

    Dit is ons cadeau aan jullie voor Sinterkerstennieuw

    Leuk he , dan voel je je opeens echt opa en oma Hhaahhahahahah

    Rietepietz zegt;

    W\auw…. Sinterklaas heeft heel goed opgelet zou ik zeggen en waardeert jouw inspanningen om Sinterklaas niet verloren te laten gaan!
    Héél veel plezier en als je Sint spreekt …doe hem de groeten van me;-)

    Beantwoorden

  18. Christel
    Nov 18, 2014 @ 23:16:25

    Rijmen en dichten zonder uw “…” Op te lichten.

    Rietepietz zegt;

    Dat gaat voor mij inderdaad wel op, ik draag nooit een hemd 😉

    Beantwoorden

  19. kakel
    Nov 18, 2014 @ 22:53:24

    Ik lees elke keer met verbazing jullie dichtwerken. Niet alleen van jou, maar die van Melody, Marja… Ik krijg er de zenuwen van 😉 Ik ben dus echt zo’n geit die niet kan dichten. Oké, ik heb ooit een gedicht “De Tijd” geschreven, maar dat was een klein beetje met behulp van het woordenboek… Ik beloof dus niet op rijm te reageren.
    Liefs en een knuffel,
    Kakel

    Rietepietz zegt;

    Nou écht dichten en een Sinterklaasrijm maken liggen nog een behoorlijk stuk uit elkaar hoor. Van gedichten maken heb ik ook weinig kaas geweten maar rijmen kán ik ,dat is waar. Hoe meer woordenschat je in huis hebt hoe makkelijker rijmen is! En dus is rijmen mét het woordenboek net zo goed als zonder, je hoeft je van mij dus niet in te houden, een Sinterklaasrijm mág rammelen, dat is nou juist de charme;-)

    Beantwoorden

  20. powerpointgreetje
    Nov 18, 2014 @ 22:04:40

    leuke plaatjes en een erg mooi gedichtje, schitterend gewoon

    Rietepietz zegt;

    Alleen het tweede de is van mij hé, maar van dit soort interaktie word ik altijd heel blij!

    Beantwoorden

  21. ria
    Nov 18, 2014 @ 21:57:18

    Riet jij verdient een gouden veer, dit doet niemand je na

    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Nou maar een halve hoor, het eerste deel was dus gemaakt door “mama muis” een toenmalige lezeres. En zij was heel goed in dichten dan wordt ik makkelijk meegesleept!

    Beantwoorden

  22. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Nov 18, 2014 @ 21:37:35

    Gute Nacht. Bis später. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    Ook voor jou een goede nacht Wolfgang.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

