bezoek “stukje”

Een uitnodiging  om een  mozaïek werkplaats  te bekijken  krijgt bij mij niet de kans om  vergeten te worden! Met  het  adres in de Carmin vertrokken we op maandagmorgen naar Zoetermeer. Ik laat me natuurlijk weer in de luren leggen door de routeplanner, ( althans dat dénk ik) en rij drie x hetzelfde rondje zónder  het adres te vinden waar ik moet zijn.
Uitéindelijk blijkt eh… uche uche.. dat niet Carmin…. maar ik  iets fout interpreteer, na het herijken van m’n hersenpan  zie ik het parkeerterreintje dat het  juiste adres wel móet zijn en worden we hartelijk ontvangen door Helene.

mo-parkeren
Helene had al gezegd “we zijn bollen aan het maken”, en er zijn blijkbaar  al bollen “verzendklaar”.
Die “we” zijn Helene zélf en haar vriendin die 2 dagen in de week als vrijwilliger “de mozaïek  kar” trekken.  Zij geven leiding aan steeds wisselende groepen mensen die zich op het mozaïeken mogen storten.
Natuurlijk is niet iederéén tot kunstwerkjes  in staat,  de stukjes secuur in model  knippen kán heel lastig zijn,  maar onder  de bezielende leiding van de dames ziet  ook een  wat minder ingewikkelde voorstelling er prachtig uit.

mo-kinderen
De gemeente Zoetermeer subsidieert de projecten,  en de aanvragen  voor bepaalde objecten kunnen zowel van  bedrijven als van de gemeente komen. (als ik het goed begrepen heb!) Het voorgestelde ontwerp wordt door de dames “werkbaar” gemaakt en dan kan  de groep aan de slag, zelfs groepen met een beperking storten zich met plezier op de (ruim voorziene) bakken gereedschap.

mo-gereedschap
Niet iéder ontwerp wordt helemaal  in de werkplaats gemaakt, in “de  kade buurt”  waar ook mijn dochter woont (dus ik ga zéker  kijken als het klaar is)  staat een bankje in een parkje waar deze bol voor wordt gemaakt……. , bovendeel huisjes en onderdeel bootjes…….

M kades
Voor de bank zélf worden alleen de bootjes in de werkplaats gemaakt en op gaas gezet. Later worden ze dan gewoon buiten op de bank gemaakt en aangevuld.
M-kades2

Wie zegt daar ” dan moet je wel héél veel kleurige steentjes hebben”?  Nou dat klopt, je struikelt bijna over de  bakjes met kleurige steentjes,op de grond,  op de  tafels,   en natuurlijk is er ook een groot rek waar keurig op kleur de voorraad staat.

mo-voorraad
Om geen 6 meter lang log te maken zet ik alle foto’s in een slite-show maar ik maak nog even snel een plaatsje voor een “ei” in de sfeer van de picknickset dat weer een juweeltje gaat worden.

mo-nat-ei
Noodgedwongen kan ik niet álles helemaal navertellen, zó goed is m’n geheugen nou óók niet meer…. eh…. aantekeningen  maken…? Ja hoor nou even, ben ik een journalist dan? Het gaat toch éigenlijk om  de totaalindruk en die doe je vast wel op in de slite show!

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. jokezelf
    Nov 14, 2014 @ 14:01:46

    Wat ontzettend leuk om te lezen en te bekijken!

    Rietepietz zegt;

    En dan nóg leuker om er met je neus bovenop te staan;-)

    Beantwoorden

  2. Corja
    Nov 12, 2014 @ 11:43:59

    Wat een leuk blog! En die slide-show vind ik super, zo kun je alles rustig bekijken. Prachtig wat daar in die werkplaats gemaakt wordt. Laatst zag ik in Amsterdam op het Museumplein ook van die mozaïekbollen en -bankjes. Nu ben ik benieuwd of die ook uit Zoetermeer komen.
    Overigens, die navigatie is voor eigenwijze mensen een ramp. Ik heb een Tom Tom, maar ik meen het vaak beter te weten dan “Bram” (de stem). Waar ik al niet geweest ben…..! Maar zo zie je wel wat van de wereld 😉

    Rietepietz zegt;

    You tube heeft best wel leuke mogelijkheden,zowel voor filmpjes als foto’s.
    Mooi hé, je merkt gewoon dat de leidinggevende dames er vreselijk veel zin in hebben en de groepen die komen werken weten te inspireren. Waarschijnlijk heeft Amsterdam wel zélf zo’n project lopen, van Den Haag weet ik dat zeker.
    In dit geval had ik gewoon niet goed genoeg gekeken, Carmin wilde dat ik de eerste afslag rechts nam maar ik zag tot twee keer toe de eerste afslag over het hoofd omdat die een beetje verstopt lag en meer op een oprit leek! Pas bij de derde keer merkte ik de (voor auto’s doodlopende) weg op!

    Beantwoorden

  3. beauninoblog
    Nov 11, 2014 @ 07:27:17

    Mooi die ballen. Twee jaar geleden hebben we voor en met een vriendin op haar vrijgezellenfeestje gemozaiekt. Heel leuk drie-luik schilderij gemaakt. Had wel zere handen zeg!

    Rietepietz zegt;

    Ja blijft oppassen als je tegeltjes in model moet knippen, die scherven kunnen gemeen scherp zijn, maar wél een leuk aandenken aan die vrijgezellendag voor de bruid.

    Beantwoorden

  4. ingridblogs
    Nov 10, 2014 @ 18:51:58

    Prachtig…..

    Rietepietz zegt;

    echt een fééstje om daar even rond te lopen!

    Beantwoorden

  5. cornma
    Nov 10, 2014 @ 11:09:26

    Jeetje, wat mooi, die eieren vooral. Wat een geduld moet een mens daar voor opbrengen. Zelf gooi ik scherven altijd meteen weg, ook al brengen ze nog zo veel geluk. Geduld om er mee te knutselen (is dat niet te oneerbiedig?) heb ik echt niet.

    Rietepietz zegt;

    Nou zij werken in de werkplaats ook niet echt met scherven hoor. Er worden prachtige kleine steentjes gebruikt die ze in model knippen. Met scherven ben ik toch bang dat je scherpe uitstekende stukjes op het oppervlak krijgt 😉

    Beantwoorden

  6. Blog Zonder Naam
    Nov 10, 2014 @ 09:40:13

    Nu weten we dat we gebroken serviesgoed niet meteen weg moeten gooien, maar fijn knippen. Dan kunnen we er nog tuinbankjes e.d. mee versieren.

    Rietepietz zegt;

    Helene heeft me inderdaad een prachtig prive stukje mozaïek laten zien dat met kapot serviesgoed gemaakt was, echt een kunstwerkje in schilderijvorm!

    Beantwoorden

  7. Christel
    Nov 09, 2014 @ 23:05:16

    Stuk voor stuk zijn het prachtige werkjes van veel geduld.

    Rietepietz zegt;

    En dan zijn de meesten nog niet eens af, pas wanneer ze gevoegd zijn zie je het maximale effect.

    Beantwoorden

  8. minoesjka2
    Nov 09, 2014 @ 17:58:48

    Wat een mooie dingen kun je toch maken hé, met mozaik? Een nicht van mij heeft een hele lange terras tafel en iedereen die op visite komt, of zin heeft, mag daar een steentje aan bijdragen, juist, het bovenblad gaat helemaal gemozaïkt worden. Ik moet zeggen, ik was laatst bij haar en toen zag ik dat het blad bijna af was 🙂

    Rietepietz zegt;

    Wat een leuk idee van jouw nicht, dat zal een héél bijzondere tafel worden.

    Beantwoorden

  9. Zus
    Nov 09, 2014 @ 15:40:16

    Riet, Heb heel lang met bejaarden gewerkt met dit materiaal, Wij versierden foto en spiegellijstjes, onderzetters, kleine tafeltjes. Maar zoveel primitiever, en de kleuren waren ook zo mooi niet.Ik weet hoeveel energie er in gaat zitten. Dus mijn bewondering kent geen grenzen. Ook voor jouw werk :Hoedje af ! Ben heel blij dat ik het zo uitgebreid heb kunnen bekijken.Wat mooi. Zo’n bol staat op mijn verlanglijstje, zou mooi staan in mijn tuuntie. Groetjes en een X

    Rietepietz zegt;

    Dan weet je wel waar je het over hebt;-) Misschien moet je eens op zoek of er bij jou in de buurt óók zo’n project loopt.Ze zijn er in steeds méér steden.
    Mijn werk was dan best wel simpel hoor, foto’s maken is geen kunst met de huidige camera’s en zo’n sliteshow maken is in you-tube een fluitje van een cent. Beetje op wat knppen klikken en er staat zelfs muziek bij;-)
    Ik zou je wel zo’n bol gunnen hoor! XXX

    Beantwoorden

  10. ♫ Mel☺dy ♫
    Nov 09, 2014 @ 15:26:05

    ik weet niet meer waar ik het schreef in een reactie… maar ergens liet ik al achter dat ik enorme bewondering heb voor de mensen die zich aan zo’n klus wagen!
    Mooi hoor!! Mijn jeugd zit hierboven vaak te ‘knoeien’ met soortgelijk spul (niet oneerbiedig bedoeld) … en maken dan dingen van glas-in-lood

    Rietepietz zegt;

    Ben ik óók gek op, die soort “Tiffany” spulletjes. ook daar kun je heel veel creativiteit in kwijt. Is óók een feestje om te zien maken , ik zag het vroegen héél veel omat er een glas in lood werkplaats was in de buurt van een vriend van m’n vader. Ik stond er uren te kijken.

    Beantwoorden

  11. meninggever
    Nov 09, 2014 @ 14:55:18

    Leuk hoor, ik ben dol op creativiteit. Vooral van anderen. Kan er uuuuuren naar kijken…..:)

    Rietepietz zegt;

    Nou hier zou ik heel stiekem toch wel eens willen proberen wat ik er van bak;-)

    Beantwoorden

  12. roadlaura1969
    Nov 09, 2014 @ 14:01:31

    Prachtige stukken en heel leuk beschreven dat wel alle mozaeïk stukjes zijn blijven zitten maar je aantekeningen euhh mooi weergegeven is in je slideshow met muziek 🙂

    Rietepietz zegt;

    Er zit één foto tussen (die met dat schaakbord) waar al te zien is dat er ook wel eens iets fout gaat. Maar dat wordt wel weer gemaakt;-)

    Beantwoorden

  13. gewoonanneke
    Nov 09, 2014 @ 13:12:08

    Zo mooi die dingen hoor zijn echt kunstwerken geworden zo. DIe bol met die kinderen er op vind ik leuk. Doen me denken aan ons logo van het jeugdwerk.

    Rietepietz zegt;

    Waar die bol komt te staan is me ontgaan maar het zal ongetwijfeld iets met kinderen te maken hebben, ik vind die bol in al z’n eenvoud óók prachtig.
    In de sliteshow zit óók nog een bol die naar een tennisvereniging gaat, de tennisbal is al te herkennen al is de bol nog lang niet af.

    Beantwoorden

  14. Suskeblogt
    Nov 09, 2014 @ 12:06:52

    Door sommige bolle geraak ik zowat in paasstemming.
    Heel mooi.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, de eieren lijken toch een beetje door de paashaas gedropt te zijn;-)

    Beantwoorden

  15. Paul
    Nov 09, 2014 @ 11:12:35

    Ontzettend mooi Riet, en wat een prachtig lijkt het me om je zo te kunnen uiten in je werk….

    Rietepietz zegt;

    Op dit soort creativiteit ben ik dan weer stinkend jaloers. Ik kan nog geen harkpoppetje tekenen;-)

    Beantwoorden

  16. John
    Nov 09, 2014 @ 10:43:42

    1. Leuk dat je werd uitgenodigd Riet, en ik neem aan na aanleiding van je eerdere blog.
    2 wat ontzettend leuk. Ze zouden die bollen door het hele land moeten plaatsen en er een nationaal product van maken.
    Ik vind het echt gaaf namelijk.

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, de dames vonden het reuze leuk dat ik er zo’n loven ;logje over had gemaakt.
    Volgens mij komen er steeds méér projecten in andere steden, al die vrolijke kleurtjes slaan inderdaad goed aan.
    Aanvankelijk werden er alleen maar bankjes gemaakt maar ondertussen zie je steeds meer dingen. Volgens mij is de rek er nog láng niet uit.

    Beantwoorden

  17. Marion
    Nov 09, 2014 @ 09:30:08

    Wat een leuke middag zal je daar gehad hebben, het lijkt me enig om dit te doen.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik zou er úren kunnen kijken hoe ze bezig zijn maar je moet mensen die aan ’t werk zijn natuurlijk niet teveel op de vingers kijken.XXX

    Beantwoorden

  18. Leidse Glibber
    Nov 09, 2014 @ 02:20:10

    Echt mooi om te zien, wist niet dat ze in Zoetermeer zitten. J eziet steeds meer bankjes, bollen en dergelijke op straat. Het maakt het allemaal gelijk een stuk gezelliger.

    Rietepietz zegt;

    Er zijn ondertussen heel veel steden die dit soort projecten opzetten, ieder in de eigen omgeving. Misschien is er in Leiden óók wel een dergelijk project.

    Beantwoorden

  19. J@n.
    Nov 09, 2014 @ 00:57:41

    Leuk initiatief en mooi resultaat!
    En dan zou ik de berichtgever nog vergeten,
    mooi rietepietz!

    Rietepietz zegt;

    En het mes snijdt aan twee kanten, er zijn mensen zinvol bezig én het stadsaanzicht fleurt behoorlijk op.

    Beantwoorden

  20. Mrs. T.
    Nov 09, 2014 @ 00:34:59

    Wow, daar worden mooie dingen gemaakt zeg.

    Rietepietz zegt;

    En die kom je dan later weer overal in Zoetermeer op straat tegen, het fleurt er écht van op.

    Beantwoorden

  21. ria
    Nov 08, 2014 @ 23:22:23

    Zo mooi. Dat ei is het helemaal voor mij.Dank dat je dit laat zien.
    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    ja práchtig hé, dat is ook mijn favoriet!k heb er genoten dat snap je!

    Beantwoorden

  22. kakel
    Nov 08, 2014 @ 20:52:18

    Met een leuk swingend muziekje onder de slite-show. Jij doet echt niet onder voor de crea-bea’s van het moazieken, Rietepietz 🙂 Dat ei vind ik het knapst!
    Fijne zondag en liefs (ook voor Marion)
    Kakel

    Rietepietz zegt;

    Iedereen heeft natuurlijk zo z’n eigen kwaliteiten, maar we willen dan toch áltijd weer net dát kunnen wat niet binnen de mogelijkheden ligt;-)
    Jij ook een fijne zondag!

    Beantwoorden

  23. Marja
    Nov 08, 2014 @ 20:11:28

    Indrukwekkend. Het gaat zelfs bewegen als je er even naar blijft kijken. Gaaf!

    Rietepietz zegt;

    Ze zijn héél bezield bezig en dat is reuze leuk om te zien. Het is een heel mooi project om mensen te laten zien dat ze iets kúnnen!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

