soms……

………. maak je als blogger érrug leuke dingen mee! In augustus maakte ik het logje “mooie stukjes“, precies, dat ging  over een mozaïek picknickset in het Westerpark in Zoetermeer.
Maandag vond ik op dát logje een nieuwe reactie  die ik jullie niet wil onthouden, er stond;

Ik ben trots op jullie reactie, heb deze samen meteen vriendin gemaakt, dankje

Die dank geldt duidelijk  niet alléén de aandacht voor het onderwerp door mij maar  óók  de  lovende reacties. Jullie kennen me langer dan vandaag en dus liet ik in de tegenreactie blijken hoe leuk ik dat vond en wilde  het  voegje van de mozäiek  naadje van de kous weten en dit is haar verhaal;

Mijn man en ik ontdekte deze tafel bovenop de berg van de schapenweide. En omdat ik gek van het mozaïeken ben zag ik het wel zitten om deze te decoreren.
Het eerste idee was schotsgeruite schapen erop te mozieken, maar de parkbeheerder wilde deze tafel vanwege het vandalisme daar niet laten staan.
Hij stelde voor de tafel naar de natuurtuin te verhuizen en deze te decoreren met alles wat in de natuurtuin voorkwam.
Hiervoor hebben wij contact met de natuurtuin beheerder gehad en tijdens het gesprek begrepen wij dat de wijze waarop de natuurtuin beheerd wordt de oude zaden terug komen die ook weer bijzondere insecten en dieren aantrekken.
Hierdoor werd het thema van onze bank helder. Een transformatieproces.
En omdat er in de natuurtuin bijzondere vlinders voorkomen hebben wij deze voor ons uitgangspunt gekozen. Op zo’n moment stromen de nieuwe ideeen binnen. We benoemde ons beeld dan ook “het verborgen goud “. Die we aan de linkerkant van de tafel met de gouden vlinders symbolisch vertaald hebben met het beeld van Escher. Deze gouden vlinders veranderen op de tafel langzaam in hun eigen kleuren en vliegen over de tafel en bank. En omdat Escher uit het Art nouveauté tijdperk komt hebben de omlijsting daarop aangepast.

Praktisch gezien hebben we eerst een tekening van de belangrijkste onderwerpen op de tafel getekend en voorbeelden op internet opgezocht
En van daaruit hebben we de verschillende kleuren en bijzondere soorten mozaieksteentjes gekozen. Zoals gestreepte steentjes voor de vleugels van de vogels of de gouden steentjes voor de vlinders. Deze steentjes zijn van glas van twee bij twee centimeter. De steentjes plakken we met betonlijm op de tafel. De kunst van het mozaieken is dat je deze in de juiste vorm kan knippen en je ook ziet welke vorm de tekening nodig heeft.
Wij hebben met veel plezier vier dagen per week in vier maanden aan deze tafel gewerkt”.

Daarna  werd ik écht brutaal en vroeg of ze  misschien nog foto’s had van “de making off”, ik vind het nog steeds een héél bijzondere set en het leek me leuk om er  nóg een logje tegenaan te gooien maar dan vanuit een iets ander gezichtspunt. En wat dénk je…… ik ontving al snel een aantal foto’s én een geweldig filmpje dat ik  mag gebruiken……. toppunt van interactie zou ik zeggen!  Dat het prachtige tafelblad zó ontstaan is is toch erg leuk om te zien,of niet soms!

helene1
Je kunt zo ook véél beter zien wat een monnikenwerk het geweest moet zijn om al die piepkleine stukjes op maat en vooral  in het juiste  model te “knippen”,  maar wat moet het mooi zijn al die onderdelen onder je handen te zien groeien.

helene2
Ik heb ooit van wat restjes tegels een douchevloertje “gemozaïekt, dat hoefde “” nergens op te lijken”, alleen maar een beetje leuk verdeelt kleurig vloertje te worden en dát is me wel gelukt. Maar vogeltjes uit beelden zou ik toch niets van gebakken hebben!

dubbelvogel
En dan waren dát nog ” tamelijk simpele” vogeltjes… voor zo’n grote roofvogel komt nog wel iets meer kijken, dát is wel duidelijk als je de opbouw ziet!

helene7

Leuk hé, zo’n inkijkje in de “mozaïek keuken”  en ik denk dat er ooit nóg wel een logje over komt. Ik ben n.l. uitgenodigd om een keer in de werkplaats te komen kijken, hoe leuk is dát!  Dat er een heleboel voor komt kijken eer zo’n mozaïekbankje op z’n plaats staat is in het filmpje wel te zien!

Met dank aan Helene Breukel.

 

27 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonhanny
    Nov 02, 2014 @ 00:03:57

    Leuk is dat nietwaar om reacties op eerdergeplaatste logs te krijgen. En als er dan nog een vervolg op komt, is het helemaal super.
    Mozaïeken maken vragen geduld. Een invalide oom van mij maakt prachtige tafeltjes. Maar niet zo kunstzinnig als deze tafel.
    Ik ben benieuwd naar de foto’s van je bezoek.

    Rietepietz zegt;

    Dat is héél leuk ja, helaas ontgaan ze me wel eens omdat er maar tien reacties in de kantlijn staan en wanneer de betreffende “late” reactie daar al uitgevallen is kom ik ‘m vaak niet meer tegen.
    Het mozaíeken is inderdaad een mooi tijdverdrijf en heeft wel iets weg van een legpuzzel…. maar dan met méér artistieke inbreng;-)

    Beantwoorden

  2. Paul
    Okt 31, 2014 @ 09:25:29

    Dit zijn de dingen die bloggen (naast het schrijven) zo ontzettend leuk maken. Gaaf ook die making of foto’s.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben het 200 % met je eens en geniet ervan. Zo wonderlijk dat iemand via via haar eigen werk terug vindt. Extra leuk dat ze zo lovend reageerde!

    Beantwoorden

  3. kakel
    Okt 30, 2014 @ 21:44:01

    Je wordt er helemaal vrolijk van als je leest met hoeveel plezier mensen deze tafel gemaakt hebben. Ik hoop dat-ie tot in lengte van dagen te bewonderen valt. Je hebt me echt een plezier gedaan met dit blog!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Plezier hebben in wat je doet is heel belangrijk,dat is altijd af te zien aan het resultaat! Ik heb het logje óók met plezier emaakt, het heeft de laatste restjes van m’n “logdipje” weggeblazen;-)

    Beantwoorden

  4. roadlaura1969
    Okt 30, 2014 @ 16:42:28

    Prachtig en echt mensen werk, ook mooi dat jij beeldmateriaal kreeg en met ons deelt. Ik hoop dat jullie een hele mooie dag gaan beleven achter de schermen van het mozaieken 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ja best wel bijzonder allemaal hé! Ik verheug me inderdaad reuze op het kijkje achter de schermen.

    Beantwoorden

  5. John
    Okt 30, 2014 @ 12:10:55

    Dat zijn de leuke dingen van het bloggen ja 😀 En super super leuk dat we nu iets meer achter het verhaal van dat log te lezen krijgen. Het is ene behoorlijke klus dat mozaïeken. Zoveel is nu wel duidelijk 🙂

    Rietepietz zegt;

    Grappig dat het ook wel een klein beetje aansluit op juw logje vandaag. Over ongevraagd foto’s plaatsen want ik wist natuurlijk op het moment van het logje niet wie de mozaïek gemaakt had. Maar uiteindelijk vond de maakster het alleen maar leuk dat ik er over geschreven heb.

    Beantwoorden

  6. Hartelijke Hot Hulk
    Okt 30, 2014 @ 11:39:27

    Prachtig!
    En als puzzelfreak zal jij er wel dubbel van genieten.
    En het allermooiste, soms is die interactie er zomaar.
    Ik maak het ook vaak mee.

    Rietepietz zegt;

    Klopt hélemaal, het is ook wel een soort legpuzzel maar dan met de extra moeilikheid dat je zélf het “plaatje” moet maken terwijl je het in elkaar legt.

    Beantwoorden

  7. cornma
    Okt 30, 2014 @ 11:25:32

    Wat leuk! Als je een keer op bezoek geweest bent om te zien hoe het allemaal in z’n werk gaat, volgen er natuurlijk nog meer mooie stukjes, met foto’s. Ik vind het razendknap hoe die afbeeldingen zo goed gelijkend kunnen worden gemaakt van kleine stukjes glas of steen.

    Rietepietz zegt;

    Zeker weten, dat wordt genieten. Ook ik ben altijd vol bewondering voor mensen die goed kunnen tekenen of op andere wijze iets gelijkend neer kunnen zetten. Dat komt natuurlijk omdat ik zélf nog niet eens een fatsoenlijk “harkpoppetje”kan maken 😉

    Beantwoorden

  8. Blog Zonder Naam
    Okt 30, 2014 @ 10:11:54

    Soms krijgen ‘mooie stukjes’ een vervolg…… Een waardering waard! (waarvan acte)

    Rietepietz zegt;

    Leuk toch om iemand eens in het zonnetje te zetten, het is zwaar verdiend.

    Beantwoorden

  9. gewoonanneke
    Okt 29, 2014 @ 23:55:03

    Zo dat is echt een klus geweest en wat leuk dat ze er zo positief op reageerde. Een mooie aanvulling op je vorige blogje.

    Rietepietz zegt,

    Ik vond het onwijs leuk dat ze reageerde en ook op zoek ging naar foto’s en het filmpje.

    Beantwoorden

  10. ♫ Mel☺dy ♫
    Okt 29, 2014 @ 22:06:39

    wat je zegt monnikenwerk… daar zou ik nooit aan beginnen, maar het resultaat is prachtig en ik heb altijd heel veel bewondering voor de doorzettingsvermogen van mensen die dat doen.

    En ja dat loggen tot veel leuks kan leiden hoef ik jou niet te vertellen, zeker nu niet meer

    Rietepietz zegt,

    Het geduld zou ik er wel voor hebben, het is toch ook “een soort legpuzzel” maar ik kan totaal niet uit de voeten met tekenen en dat is dan wel lastig.
    Klopt, ik heb al heel véél leuke ervaringen met loggen gehad en eigenlijk nooit vervelende dingen meegemaakt zoals je soms van anderen wel eens hoort.

    Beantwoorden

  11. Petr@
    Okt 29, 2014 @ 19:54:47

    Wat leuk! Dat vond ik nu echte kunst!
    Heel erg mooi geworden.

    Rietepietz zegt;

    Dat is het ook, véél mooier dan sommige onbegrijpelijke kunst met een “grote” K maar die éigenlijk op een tekening van een drie jarig kind lijken! oppervlakkig gezien

    Beantwoorden

  12. Suskeblogt
    Okt 29, 2014 @ 17:00:24

    Indrukwekkend om het kort te zeggen.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben sowieso altijd vol bewondering voor mensen die kunnen tekenen en schilderen, maar dit is nog een stap verder!

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Okt 29, 2014 @ 16:58:15

    Leuk dat filmpje erbij en ja dit is nu interactief bloggen 🙂

    Rietepietz zegt;

    Gááf hé, ik heb zón lol in dit soort dingen, ze maken het bloggen toch wel héél bijzonder!

    Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    Okt 29, 2014 @ 16:55:49

    Ontzettend knap…..zelf ben ik niet zo creatief,
    erg mooi om te zien

    Rietepietz zegt;

    Ja knap hé, ik kan het óók niet hoor maar gelukkig hebben wij dan wel weer ándere dingen waar we plezier aan beleven. Maar we mogen wél meegenieten gelukkig!

    Beantwoorden

  15. terrebel
    Okt 29, 2014 @ 15:49:42

    Razend knap, zeg! Dat doe ik die mensen echt niet na. Leuk dat je dit met ons deelt, al die creativiteit. Ik word daar helemaal blij van.

    Rietepietz zegt;

    Heel stiekem ben ik altijd een klein beetje jaloers op mensen die zó creatief zijn. In het echt sprankelt de picknickset je tegemoet en is écht een mooie vertaling van de natuurtuin waar hij z’n plekje heeft gevonden.

    Beantwoorden

  16. Mrs. T.
    Okt 29, 2014 @ 15:48:40

    Wat leuk zeg deze ontwikkeling(en).

    Rietepietz zegt;

    Ja hé, toch wel een beetje de krenten uit de logpap zal ‘k maar zeggen!

    Beantwoorden

  17. datzalwel
    Okt 29, 2014 @ 13:10:03

    Meer dan leuk, geweldig. Ook voor de Ik kan wel zeggen kunstenares om je blog te vinden en dan het vervolg. Ik kan je vast een heel mooie dag wensen voor als je er naar toe gaat.

    Rietepietz zegt;

    Wat kan het logwereldje toch verrassend zijn hé! Voor mij val het inderdaad ook wel onder kunst en ik verheug me erop daar even rond te mogen kijken. Natuurlijk gaat de camera mee!

    Beantwoorden

    • Helene Breukel
      Okt 29, 2014 @ 13:57:29

      Ik heb de link van je blog van een vriend ontvangen

      Rietepietz zegt;

      O wat leuk om te horen, wat hebben we dan toch een klein wereldje hé!
      Via Google is er natuurlijk wel veel te vinden maar ik doe nooit extra dingen om gevonden te worden omdat ik al zo blij ben met m’n lezerskringetje en als dat héél groot zou worden kan ik het niet meer onder controle houden.
      Maar het is onwijs leuk om zo via via in contact te komen met “de veroorzaker” van m’n logje;-)
      Ik hoop dat je ook blij bent met dit logje!

      Beantwoorden

  18. ingridblogs
    Okt 29, 2014 @ 12:18:55

    Wat bijzonder…en nog een uitnodiging ook.Komt vast weer een logje over 😉 erg leuk!

    Rietepietz zegt;

    Het is zó grappig dat deze mevrouw mijn logje vond, moet toch eens vragen hoe dat kwam;-) Dit zijn echt de krenten uit de logpap hé!

    Beantwoorden

  19. sweetlake
    Okt 29, 2014 @ 12:18:06

    Echt ontzettend leuk om nu eens te lezen en te zien hoe die mooie tafel is gemaakt.Lijkt mij heerlijk als je dat toch in de vingers hebt.Jaloers! In Zoetermeer zijn vele mooie mozaïek bankjes ……is dat ook het werk van of via deze mevrouw?
    Alles is altijd zo precies aan de omgeving aangepast.Deze picknick bank is echt een plaaaatje

    Rietepietz zegt;

    Dat ga ik vragen als ik er op bezoek ga, ik denk eigenlijk wel als ik het stukje lees dat ze zelf geschreven heeft. De bank in het speeltuintje achter jouw huis is ook al zo’n leukertje!

    Beantwoorden

  20. ria
    Okt 29, 2014 @ 12:09:50

    Dit is mooi. Bedankt Riet dat wij hiervan mochten meegenieten.

    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Wat een bezieling hé! Het is een feest om naar te kijken.

    Beantwoorden

  21. Marja
    Okt 29, 2014 @ 12:08:19

    Wat enig dat we nu het ontstaan kunnen zien. Ik ben diep onder de indruk.

    Rietepietz zegt;

    Het lijkt me zó geweldig als je dit soort dingen kunt maken. Ik zou er wél het geduld voor hebben maar mis de “tekenvaardigheid” om zoiets moois te maken.

    Beantwoorden

    • Marja
      Okt 29, 2014 @ 12:50:16

      Als ik googel op afbeeldingen met de steekwoorden mozaïek, natuurtuin en Zoetermeer, verschijnen jouw foto’s op de 7e en 8e rij. Zo heeft ze je blog misschien gevonden.

      Rietepietz zegt;

      Dat hád gekund, maar ze heeft ondertussen bij de reacties geschreven dat ze de link van m’n site van een vriend heeft gekregen, grappig toch!

      Beantwoorden

  22. Corja
    Okt 29, 2014 @ 11:24:04

    Wat leuk zeg! Zo zie je maar: een “brutaal” mens krijgt een inkijkje in het halv…. eh hele project. Benieuwd wat we er nog meer over te zien en te lezen krijgen.

    Rietepietz zegt;

    Ja ik verheug me om in die werkplaats rond te mogen kijken en reken maar dat de camera mee gaat!

    Beantwoorden

  23. J@n.
    Okt 29, 2014 @ 11:19:47

    Geduld is een schone zaak en zij hebben er nog een schonere zaak mee gemaakt.
    Petje af!

    Rietepietz zegt;

    We snappen natuurlijk zó al dat het heel veel werk is,maar als je dit ziet krijgt je toch nóg een duidelijker beeld!

    Beantwoorden

  24. Marion
    Okt 29, 2014 @ 11:12:48

    Wat enig om dit te zien, het lijkt me inderdaad monniken werk, maar reuze leuk.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat het wel een klein beetje te vergelijken is met een legpuzzel maken wat geduld betreft. Maar bij een legpuzzel hoef je dan natuurlijk niet zélf het “plaatje te tekenen” !
    veel plezier straks met je achterkleindochter XXX

    Beantwoorden

  25. Wieneke
    Okt 29, 2014 @ 10:58:29

    Echt enorm leuk én heel mooi om te zien hoe de picknick-set tot stand is gekomen. Nogmaals een dik compliment voor de maaksters.

    Rietepietz zegt;

    Het is ook zó leuk om haar waardering voor dat logje van “toen” tegen te komen.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

