beet….

phising2Soms vraagt een onderwerp van meerdere kanten tegelijk aandacht……..zo  hoorde ik vanmorgen in het journaal jubelend vertellen dat de banken “maar  9,5 miljoen Euro” aan schade leden  door fraude bij het internetbankieren.
Een peulenschil natuurlijk vergeleken bij de  81 miljoen die ze in 2012 nog moesten “verrekenen”.
Ook de schade door  het skimmen van pinpassen is teruggelopen van 39 miljoen Euro in 2011  naar een “schamele  640.000 Euro dit jaar!
Laat de bedragen maar even goed tot je doordringen….. nú dus bij elkaar “maar”ruim 10 miljoen Euro die de banken moeten vergoeden aan de rekeninghouder wanneer  het  niét “eigen schuld dikke bult”  is.

fishingNiet dat de banken die schade uit eigen zak betalen, nee hoor, daar hebben ze jou en mij immers voor!
Wij betalen met z’n allen dik de rekening om de “schadepot”van de banken tot aan de rand te vullen. Natuurlijk zóu je dan kunnen denken dat dit soort “meevallertjes voor de bank”  resulteren in minder kosten voor het betalingsverkeer en méér rente over de spaartegoeden , maar.. …. de bank is gekke Henkie niet!
Ik zie het ze denken bij de uitgespaarde miljoenen “ééns gegeven blijft gegeven” !
Ze claimen uiteraard met hard werken de internetfraude verlaagd te hebben en ook de klant let beter op.
Tja…… en dan hoor ik van een collega toch een verhaal waardoor  ik grote vraagtekens zet bij het succesaandeel van de bank in deze.

De collega krijgt een echt lijkende  mail van ING,…..
“Ongeautoriseerde Toegang.

Geachte cliënt,

Wat is er gebeurd?
ING heeft een melding ontvangen waaruit blijkt dat uw persoonlijke ING-account, buiten uw schuld, onrechtmatig wordt gebruikt .Om u te beschermen tegen mogelijk misbruik hebben wij uw ING account tijdelijk in een geblokkeerd. In de geblokkeerde toestand kunt u beperkt gebruik maken van uw account. U kunt onder andere geen betalingen aanmaken via uw rekening en u heeft tijdelijk geen toegang tot uw spaarrekening.
Voorzorgsmaatregelen.”         bla bla bla enz enz
en dan nog;
“Situatie verhelpen.
Om de blokkade op te heffen dient u in te loggen op ING internetbankieren. Ook starten wij een procedure om deze incident te voorkomen zodat u gemakkelijk en veilig kunt betalen door middel van uw internetbankieren. Bij deze procedure kunnen wij tevens om persoonlijke gegevens vragen die alleen de rekeninghouder heeft.

Nou telefishing1bankiert deze collega niét bij deze bank maar hij kan zich goed voorstellen dat hij , wanneer dat wél zo was,  nu in de stress zou raken.
Niet kunnen betalen en niet aan je geld kunnen komen als je salaris nét gestort is ….. dat kán toch niet.  Ondertussen rinkelt bij hém  het “phishingbelletje ” maar alles lijkt zó echt dat hij zich voor kan stellen dat je erin trapt wanneer je wél telebankiert bij deze bank.
Zijn vrouw is héél bijdehand in het internet verkeer en zoekt uit waar de mail vandaan komt…… ze ziet kans wat belangrijke gegevens te achterhalen van de man die de mail verzonden heeft.
De collega stapt met die gegevens naar de politie om aangifte doen  maar… “daar wordt meestal geen onderzoek naar gedaan”  en er is weinig animo een aangifte op te nemen maar oke, als hij erop stáát!
Met de aangifte én de gegevens gaat de collega naar de bank maar….. “daar kunnen ze er niets mee….. het gebeurt zovéél meneer…. er staat zó weer ander in zijn plaats” !!!!
phising
Kortom de bank doet geen flúit om jouw en mijn geld te beschermen en rekent de schade gewoon dóór aan de klant….. en als ónze oplettendheid dan de schade met  miljoenen Euro’s  terugbrengt is de winst voor de bank …. gevalletje  phishing  en de bank heeft (ons)  béét!

plaatjes van het internet.

Advertenties

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Trackback: Riet’s gelijk | van koninklijk tot knettergek
  2. Rebelse Huisvrouw
    Okt 05, 2014 @ 21:55:58

    Het is inderdaad ongelooflijk hoe écht het lijkt, die mailtjes. Ik krijg ze ook regelmatig en de laatste was nog foutloos ook. Je kunt ze melden bij de bank – als je Googelt op ‘valse email melden’ o.i.d. dan krijg je het e-mail adres te zien waar je de melding naar toe kunt sturen. Niet dat de bank er nu direct keihard tegenop treedt maar toch, alle beetjes helpen.
    Ja, die banken… Het is wat. Gelukkig doen ze er alles aan om ervoor te zorgen dat hun eigen zakken goed gevuld blijven. Van ONS geld, dat dan wel weer…

    Beantwoorden

  3. ♫ Mel☺dy ♫
    Sep 26, 2014 @ 23:03:43

    dit allemaal met toestemming, uiteraard nooit in het openbaar toegegeven, van het stelletje over lijken gaande zakkenvullers in DH …..

    Dat zijn de grootste vissers! En zij leren het de kleinen want ja straf bestaat alleen maar op papier … de politieagenten kun je niets kwalijk nemen, die mogen ook niks… het enige waar zij voor dienen is die ‘1e’ klap opvangen

    Beantwoorden

  4. hanscke
    Sep 26, 2014 @ 14:56:58

    Je moet met deze brieven heel goed op het taalgebruik letten , Het is namelijk dit incident en niet deze. Een paar maand geleden ben ik door en visamedewerker gebeld die het wel heel vreemd vond dat ik iets voor een heel groot bedrag had aangeschaft. Hij checkte dit want dit paste niet in mijn koopgedrag. Heel attent!!. Het kan dus ook anders.

    Rietepietz zegt;

    Ik speel helemáál op safe en doe niet aan internetbankieren, ik weet dus altijd zeker dat die brieven nep zijn en amuseer me er mee! Onder jonge mensen zijn toch héél veel mensen die dit soort fouten niet eens opvallen, ze praten zelf óók zo! “Die meisje” zeggen vinden ze normaal, om maar een voorbeeld te geven hoor je vaak in het taaltje dat is ontstaan in de multiculturele samenleving.

    Beantwoorden

  5. Paul
    Sep 25, 2014 @ 21:50:11

    En ondanks dat iedereen tegenwoordig die nepmailtjes wel herkent, moeten er nog genoeg mensen intrappen. Als het niet lucratief is, gaan die spammers er namelijk niet mee door. Bovendien worden die mailtjes steeds overtuigender. Gelukkig is mijn bank niet bekend genoeg om door de spammers gekopieerd te worden.

    Rietepietz zegt;

    De bedragen liegen er niet om nee, dat legt meteen het zwakke punt van internetbankieren bloot. Er zijn gewoon heel veel mensen die weliswaar iets met een computer kunnen maar eigenlijk maar een bar slechte algemene ontwikkeling hebben en dus in een simpele val trappen. Ik wéét dat ik maar een halfdigibeet ben, ik begin er dus niet aan, ik heb domweg geen computer;-) Ik heb wél een “tekstverwerker” en een leuk “speeltje” maar daar héb je niets aan om te bankieren….toch?

    Beantwoorden

  6. gewoonanneke
    Sep 25, 2014 @ 19:28:14

    Gelukkig sturen ze van zulke brieven waar iemand die een beetje kan lezen al meteen weet, dit klopt niet. Wel goed dat ze er wat aan doen om het te verminderen het verlies. Ja iets teruggeven is er toch niet bij natuurlijk.

    Rietepietz zegt;

    Ik betwijfel of de jongere garde er iets vreemds in ziet, zij spreken vaak een mengelmoes van straattaal en afkortingen uit de sociaal media, die breken zich het hoofd niet over wat vreemde zinsbouw. Er wordt niet héél veel door de banken en politie gedaan gezien de ervaringen van die collega van ons. En zolang de banken de schade aan ons doorberekenen zullen ze er niet écht wakker over liggen. Wél hard blijven roepen dat alles zo veilig is….. ja voor de bank vast wel maar voor ons véél minder.

    Beantwoorden

  7. John
    Sep 25, 2014 @ 10:00:17

    Ja Riet, er gaan heel wat van deze mails rond. EN dat de banken ons dit allemaal aanrekenen is natuurlijk bekend en een crime. Ze zouden beter voor goede beveiliging kunnen zorgen. En straks worden de regels ook weer strenger. Het hek is van de dam.

    Rietepietz zegt;

    Als ik geld opneem aan de bali van de bank wil de baliemedewerker altijd de pas controleren …. dan zitten dus zijn/haar vingerafdrukken erop, hoe kan ik dan ooit bewijzen dat alleen ik de pas niet uit handen gegeven heb. Nou kun je met mijn pas gelukkig niet pinnen dus een crimineel heeft er weinig aan maar dat wéten ze niet natuurlijk als ze ‘m jatten.Ik zou al blij zijn als de banken eindelijk eens zouden erkennen dat het geldverkeer nooit veilig te maken is en dat ook internetbankieren gevoelig is voor fraude. Het zijn me nogal geen bedrágen die maar gewoon afgeboekt worden als kosten… en dan maar hard roepen dat het zo veilig is.

    Beantwoorden

  8. Leidse Glibber
    Sep 24, 2014 @ 23:41:37

    Ik vind het nog steeds geweldig hoe je terecht blijft strijden tegen alles wat de banken ons proberen op te leggen. Ze hebben aan mij ook een slechte, ik delete alles ook al weet ik 100% zeker dat het wel klopt. Vinden ze ook niet leuk 🙂

    Rietepietz zegt;

    Ik héb gelukkig niet eens een computer;-) ze blijven er wél over zeuren als ik bij de bank geld op kom nemen , altijd leuke sparringpartijtjes met de balie medewerker;-)

    Beantwoorden

  9. datzalwel
    Sep 24, 2014 @ 23:34:55

    En dan heb je het nog niet gehad over de kerstpakketten en bonussen etc.

    Rietepietz zegt;

    Breek me de bek niet ópen!

    Beantwoorden

  10. RenéSmurf
    Sep 24, 2014 @ 22:41:22

    Zo betalen we ook met z`n allen aan de winkeldiefstallen en dat wat allemaal gesloopt wordt! En dat ze niks doen tegen dat gespam, is jammer, maar vast geen beginnen aan, Zulke mails altijd wantrouwen.

    Rietepietz zegt;

    Dat klopt als een bus, er zijn genoeg criminelen die daar hun rechtvaardiging in vinden “de verzekering betaalt het slachtoffer wel uit” daarbij voorbijgaand aan het feit dat we daar dus met ‘zn allen voor betalen.

    Beantwoorden

  11. Suskeblogt
    Sep 24, 2014 @ 21:43:44

    Cybercriminaliteit is niet de verantwoordelijkheid van de banken maar van de politie. Als die geen poot uitsteken zullen er nog veel slachtoffers vallen.

    Rietepietz zegt;

    Nou de banken nemen het óók wel erg makkelijk hoor, ze doen niét aan controleren van handtekeningen en/of toestemming voor automatische incasso, je moet als klant maar zelf in actie als er iets niet klopt. Maar inderdaad, de politie laat ook de boel maar de boel,dat bleek maar weer bij die collega van ons.

    Beantwoorden

  12. gewoonhanny
    Sep 24, 2014 @ 20:26:25

    Regelmatig krijg ik dit soort mailtjes. Helemaal geen probleem als het van een bank is waar ik niet bankier. Als het wel van mijn bank lijkt, krab ik me wel eens achter mijn oren, want dan ga ik twijfelen. Maar het Nederlands is zo slecht, dat het mij snel duidelijk een gevalletje fishing is. Ik lees deze mailtjes al tijden niet meer. Als mijn bank me iets te vertellen heeft, dan komt dat ‘gewoon’ met de post.

    Rietepietz zegt;

    Ik denk dat heel veel jongelui niet eens doorhebben dat dat soort mailtje vaak in slecht Nederlands is geschreven, ze spreken het zelf niet beter!Maar het is óók listig dat men steeds actuele zaken “meepakt”zoals de overstap naar het nieuwe banknummer met 18 nummers werd uitgebuit door dat gespuis. En de bank kan het weinig schelen ,die verhaalt de kosten gewoon op de klanten.

    Beantwoorden

  13. Corja
    Sep 24, 2014 @ 20:20:56

    Straks weer een bericht in de krant dat er minder cybercriminaliteit is geconstateerd. Dan weten wij hoe dat komt: er wordt gewoon niet meer geregistreerd. Uit gemakzucht. Wat je ook probeert aan te geven bij de politie (gestolen fiets, knikkers door de ruiten geschoten), er is totaal geen interesse. Goed blog. (Helaas, natuurlijk 😉 )

    Rietepietz zegt;

    En het wérkt hé, gevangenissen worden gesloten omdat de criminaliteit gedaald zou zijn….. , whahaha, de pakkans is gewoon nihil en de rechterlijke macht vind iedereen zielig en geeft een taakstrafje. Dat de politie gedemotiveerd raakt snap ik dan nog, ze moeten met zóveel beperkingen werken dat je meestal de pisang bent áls ze iemand oppakken.
    Dank voor je compliment .

    Beantwoorden

  14. kakel
    Sep 24, 2014 @ 20:14:30

    Lief en ik hebben bij een (Engelse handels)bank gewerkt. Ik kan je dingen vertellen die je niet wil weten. Ons maken ze niets meer wijs. Jammer dat banken altijd zo hautain zijn. Ze weten en doen alles beter. Ik zou bijna blij zijn dat de Engelse bank in elkaar is gestort. Bijna…
    Liefs, ook aan Marion,

    Rietepietz zegt;

    Nou mijn vertrouwen in banken is al niet heel groot hoor dus veel verontrustend nieuws kun je niet vertellen denk ik. Maar ja, de tijd dat we iets hadden kunnen bereiken door ons geld weg te halen is voorbij, we zijn nu veel te afhankelijk van ze gemaakt. Maar ik blijf tot m’n laatste snik dwars liggen waar ik kan!

    Beantwoorden

  15. Marja
    Sep 24, 2014 @ 19:44:12

    Het is inderdaad angstaanjagend. Gelukkig weet ik dat onze bank nooit per e-mail om nummers of codes zal vragen. Alle bankspam donder ik dus onmiddellijk in de prullenbak.

    Rietepietz zegt;

    Dat zeggen álle banken tot vervelends toe maar tóch gaan er steeds weer mensen het pak in. Ik heb het heel luxe want ik omdat ik weiger te telebankieren én te pinnen weet ik dat het nóoit voor mij kan zijn en om oplichting gaat!

    Beantwoorden

  16. Marion
    Sep 24, 2014 @ 19:06:55

    Schuldig. tot morgen,
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Whahaha, gekkie! Maar het is wel zo dat we de macht over ons geld uit handen gegeven hebben en dat de banker daar misbruik van maken is schandalig.

    Beantwoorden

  17. Trees
    Sep 24, 2014 @ 18:16:34

    Kreeg laatst ook zo’n mail, ze wilden me meer dan een miljoen geven, ik heb het niet aangenomen 😉

    Rietepietz zegt;

    O ja, dié mailtjes komen ook regelmatig,uiteraard óók met de bedoeling om aan je bankgegevens te komen. Maar phising is nóg riskanter omdat het lijkt alsof de bank zélf je vraagt je gegevens te bevestigen, meestal haken ze in op actuele zaken als het veranderen van de banknummers naar Europese nummers. Dan lijkt het al gauw écht!

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Sep 24, 2014 @ 18:15:09

    Tja rietz het Was in het verleden zo en zo is het nu en in de toekomst, geld heeft de macht.

    Rietepietz zegt;

    Nou wat de banken betreft hebben we toch wel even beetje zélf de boel uit handen gegeven. Jaren geleden hadden we allemaal ons geld van de bank moeten halen om een punt te maken, maar de gemakzucht is toegeslagen en dat mag wat kosten blijkbaar.

    Beantwoorden

  19. Blog Zonder Naam
    Sep 24, 2014 @ 16:39:31

    Ik krijg ook wel eens van dit soort vis-berichten binnen. Dus dat is klik-weg-prullenbak-blokkeer afzender werk.
    Maarre….. Je maait wel weer het gras voor mijn voeten weg! Ik zal voor de vrijdag een anders-soortig blogje moeten verzinnen!
    (En ik had er al van die leuke plaatjes bij….. )

    Rietepietz zegt;

    Er zijn toch nog veel mensen die erin trappen 10 miljoen is toch nog een heel bedrag voor iets “dat zo veilig is”, (volgens de bank dan) !
    Maar waarom zou je je plan voor het logje veranderen ? Het kan nooit kwaad als er véél aandacht voor dit onderwerp is, hoe meer hoe liever toch? Mensen aan het denken zetten! Bovendien heb jij misschien wel weer andere gezichtspunten dan ik én natuurlijk ook weer andere lezers!Vooral dóen hoor, word ik blij van!

    Beantwoorden

  20. ria
    Sep 24, 2014 @ 16:35:59

    Het allerergste is dat er niets tegen te doen is.Het gaat gewoon, zoals met zoveel fraudes de doofpot in. Ze pakken geen multinationals.

    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    En iedereen blijft gewoon “voor het gemak”gaan. Want natuurlijk zou de bank wel zélf in aktie komen wanneer iedereen aangeeft niet meer te willen telebankieren omdat het te duur en te onveilig is. Ik vertik het om er aan mee te werken, ik hoef me dus ook nooit af te vragen of een mailtje van de bank écht is want de bank weet niet eens dat ik een PC héb!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: