muziekje?

Waarom niet,  uiteindelijk hou ik jullie al op de hoogte van kleinzoon Sebastians vorderingen op de piano vanaf dat hij 4 jaar was.
Ondertussen is hij 10 jaar en vindt piano spelen nog steeds leuk….. maar dan bij vóórkeur “lekker raggen” met  alle muziek die “in zijn hoofd speelt”.
En dan nog het liefst zó dat niemand  mee kijkt wat natuurlijk niet altijd lukt.
Noten lezen is niet zijn hobby, hij speelt liever uit z’n hoofd maar wat moet dat moet! Het  helpt dat hij soms zelf muziekjes bedenkt,   zijn muziekleraar ziet daar een goede aanleiding in hem die muziek ook in notenschrift om te laten zetten.
Aan het eind van het vorige schooljaar stapte hij van de internationale school over naar een school die veel aan vrije expressie doet en dus óók muziek maken met elkaar “een vak “vindt.
tromp.Hij mocht nog even “aan de contrabas ruiken’  maar voor het nieuwe jaar heeft hij toch een andere keuze gemaakt……. de trompet! De bedoeling is dat hij dan naast z’n pianolessen ook trompet les krijgt om op school in het schoolorkest z’n partijtje mee te gaan blazen.
Dat hij  al notenschrift kan lezen is dus  mooi meegenomen.
trompetDe trompet  krijgt  hij van de school in bruikleen en hij krijgt er zelfs al geluid uit…… néé wacht nou even,  daar ga ik jullie nog niet aan blootstellen.
Z’n ouders zegenen op dit moment het feit dat ze in een vrijstaand huis wonen …. die beginfase trompetspelen is niet bevorderlijk voor een goede sfeer van buren onderling  heb ik van “horen zeggen”!
Nee voor jullie heb ik een rustig stukje pianospel van onze drukbol en juist dat rustige  spel vindt hij heel moeilijk, nét als de camera die op hem gericht staat, het is hem aan te zien.

23 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Okt 05, 2014 @ 21:47:40

    O wat leuk! Ik kan zelf helemaal niets op het gebied van muziek, vind het altijd zo leuk als ik zie dat het ook anders kan.

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Sep 25, 2014 @ 20:01:21

    Leuk hoor, ja daar heb ik altijd nog wel spijt van dat ik onze zoon niet op de muziekschool gedaan heb. Maar ja hij had al twee sporten, misschien had het ook niets geworden. Maar hoort eigenlijk wel bij de opvoeding vind ik.

    Rietepietz zegt;

    Ja als het kán is dat natuurlijk altijd een leuke plus maar je doet er ook weer niet iéder kind een plezier mee. Je hoort soms echt drama’s van kinderen die móeten maar liever niet willen. Sebastian is al vanaf heel jong eén bonk muziek en beweging , veel minder sportman is vindt hij voetballen leuk.

    Beantwoorden

  3. roadlaura1969
    Sep 22, 2014 @ 20:46:44

    Heerlijk dat hij er zelf plezier in heeft en het talent ervoor. Ik heb genoten …Top !

    Rietepietz zegt;

    Hij speelt inderdaad graag, les is natuurlijk ook wel eens niét leuk maar hij snapt wel dat het erbij hoort als hij meer wil leren.

    Beantwoorden

  4. Joke
    Sep 22, 2014 @ 16:37:18

    Leuk hoor zo’n jochie dat piano speelt. Mijn jochie deed het op die leeftijd ook zo leuk, maar helaas is er niets van overgebleven (hij is nu 36). En hij kon het goed hoor, maar ja… vervelende pianoleraar en dan houdt het op natuurlijk. Ik snap heel goed dat je apetrots bent!

    Rietepietz zegt;

    Wat jámmer dat je zoon het plezier werd vergald door een “foute juf”. Het was Sebastian bijna ook gebeurd, toen hij 6 was had hij al twee jaar les van een juf die héél veel”eiste”maar vergat dat ze met een kleuter werkte, een ongeleide projectiel waar het muziek en bewegen betreft ,dat is waar maar toch!
    De man die hem nu al 3 jaar onder z’n hoede heeft heeft ongelooflijk veel lol in het mannetje en ziet kans hem te leren wat hij moét leren door in te haken op Sebastians belangstelling en gedrevenheid, hij weet hem te prikkelen en bereikt héél veel! Eigenlijk zou ieder kind natuurlijk zo’n gemotiveerde leraar moeten hebben.

    Beantwoorden

  5. Paul
    Sep 21, 2014 @ 21:41:14

    Wat ontzettend leuk dat hij ook zelf componeert op die leeftijd… Hoef je tenminste niet telkens dezelfde oefendeuntjes te beluisteren… en misschien heb je later een bekende ster in de familie!

    Rietepietz zegt;

    Nou kleine werkjes hoor, maar toch!Hij boft met z’n leraar die zélf nog optreedt als jazzpianisten Sebastian reuze weet te inspireren en begeleiden. Voor ons is hoofdzaak dat hij gelukkig wordt en beroemdheid draagt daar meestal niet aan bij, dat hoeft dus niet echt!

    Beantwoorden

  6. spontanity (@spontanity)
    Sep 21, 2014 @ 18:49:57

    Leuke tip, ga ik zeker eens heen. Tenminste, als je het goed vindt dat ik dit als een tip lees 🙂

    Rietepietz zegt;

    ’t is goed dat je het erbij zet anders zóu ik gedacht hebben dat je “even” naar de USA vliegt om Sebastian te horen spelen;-) Maar natuurlijk mag je dat als tip lezen , het is er gelukkig nog steeds gratis toegang én gratis parkeren al zijn de parkeeropties op een weekend dag met mooi weer wél snel vol. Het Monkeybos ligt vlak bij het pannenkoekhuis, zeker doen hoor!

    Beantwoorden

  7. spontanity (@spontanity)
    Sep 21, 2014 @ 18:47:59

    Jeetje wat knap. Ik kan het niet.

    Rietepietz zegt;

    Ik óók niet hoor, hartstikke jammer want het lijkt me reuze leuk als je dat kunt!;-)

    Beantwoorden

  8. Boerin Zonder Naam
    Sep 21, 2014 @ 17:48:33

    Allereerst nog bedankt voor je felicitatie in het ‘grieks’. Leuk!
    Je kleinzoon gaat dus van toeten en blazen leren?

    Rietepietz zegt;

    Nou van Grieks weet ik nou weer niet toeten en blazen…ben benieuwd wat ik uitgespookt heb;-)

    Beantwoorden

  9. Trees
    Sep 21, 2014 @ 16:27:08

    Geweldig als zo’n kind een instrument bespelen kan! Echt zo leuk om te zien. Ik wou dat ik die gave gehad had… of een van mijn kinderen. Ook bij onze kleindochters blijft het bij de blokfluit ;-). Geniet er maar van hoor! Hij kan zich heerlijk uitleven!

    Rietepietz zegt;

    Ja dat is toch altijd jammer als je niet muzikaal bent, hij heeft het ook beslist niet van mij, ik kan aardig “op m’n poot spelen” maar dan heb je het wel gehad. Een andere kleindochter speelde heel aardig dwarsfluit maar is daar met het volwassen worden mee gestopt, best wel jammer.

    Beantwoorden

  10. ingridblogs
    Sep 21, 2014 @ 13:22:12

    Knap hoor! Wat zul je trots zijn! Ik heb nooit iets begrepen van die noten…..

    Rietepietz zegt;

    Ik snap óók niets van het notenschrift en het is grappig dat zo’n kleintje dat onder de knie heeft. Het áller belangrijkste is natuurlijk dat hij er plezier in heeft!

    Beantwoorden

  11. hanscke
    Sep 21, 2014 @ 12:51:55

    Klinkt mooi. Ik word er altijd heel blij van als ik zie dat kinderen zich voor muziek interesseren. Ik zou het zelf muziek verzinnen heel erg stimuleren, maar noten leren lezen blijft belangrijk. Daar blijf je je hele leven plezier van hebben.

    Rietepietz zegt;

    Muziek is een fijne uitlaatklep zonder dat je anderen nodig hebt.en dat kunnen kinderen wel gebruiken!Zijn muziekleraar is een praktiserend jazz pianinst die lol in het mannetje heeft dus dat komt wel goed.

    Beantwoorden

  12. Suskeblogt
    Sep 21, 2014 @ 11:56:26

    Het klinkt goed in ieder geval. Dat hij nog lang plezier kan beleven met muziekmaken.

    Rietepietz zegt;

    Ik doe het hem niet na, was het maar waar! Het lijkt me heerlijk als je zelf muziek kunt maken.

    Beantwoorden

  13. Petr@
    Sep 21, 2014 @ 10:38:00

    Wauw, geweldig! Nooit leuk als er iemand op je handen kijkt, maar hij speelt foutloos door! En dat hij ook nog zijn eigen muziek componeert, heel knap.
    Ik denk dat zijn toekomst in de muziek ligt!
    (alles gaat goed hoor Riet, met jongste, hij heeft erg naar zijn zin en dan zijn wij ook gelukkig ;-))
    Liefs Petr@

    Rietepietz zegt;

    Leuk hé, al zijn het geen grote werken natuurlijk maar “hij hoort muziek in zijn hoofd”en dat is leuk. Maar natuurlijk moet hij ook gewoon leren van muziek van anderen te spelen, de rest is gewoon een extraatje dat misschien wel of niet goed uitpakt.

    (fijn om te horen, én voor jullie natuurlijk. Afstanden zijn zó niet leuk als het niét goed gaat)

    Beantwoorden

  14. ♫ Mel☺dy ♫
    Sep 21, 2014 @ 10:21:17

    mooiiiiiiii en er geluid uitkrijgen is in het begin inderdaad niet zo heel eenvoudig, zeker niet voor langere periode….. des te vaker hij oefent des te eerder zal zijn embouchure groeien en dat vormt dan de mooie klanken. Fijn voor hem dat hij op een andere school is gekomen… ik hoop dan ook dat de muziekleraar hem goed heeft geadviseerd want een blaasinstrument willen bespelen betekent niet per definitie dat het instrument van keuze ook de juiste is.

    Rietepietz zegt;

    Hij is een heel geschikt kind voor een school die werk maakt van expressie,hij is er dolgelukkig al ging het op de andere school niet slecht. Maar hier kan hij z’n talenten beter ontwikkelen. Zelfs áls de expressie lessen een beetje ten kosten gaan van de gewone lessen.Hij groeit op in een omgeving van wetenschappers en ligt daardoor qua algemene ontwikkeling wat voor op veel andere kinderen.

    Beantwoorden

  15. meninggever
    Sep 21, 2014 @ 10:00:03

    Mozart in de dop dus….In een wereld van ‘talent’ dat ons te pas en te onpas wordt opgedrongen is een natuurlijk en spontaan echt talent meer dan welkom. Dorgaan….voooral dooorgaaaaannn..

    Rietepietz zegt;

    Nou Mozart was iop die leeftijd al verder ,maar misschien had die in die tijd weinig anders te doen dan piano spelen;-) Gelukkig heeft hij er nog steeds veel lol in ondanks dat er natuurlijk ook wel eens saaia dingen moeten gebeuren ,dat hoort er nou eenmaal bij.

    Beantwoorden

  16. Marion
    Sep 21, 2014 @ 09:14:07

    Mooi stuk, lekker rustig.
    Ik kan me voorstellen dat hij zich niet happy voelt als er op je handen gekeken word,
    ik ga prompt de fout in zo’n geval maar hij speelt dapper door, knap hoor.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja mooi stukje, ik weet niet wie de componist is, zal het vragen als ik weer skype.
    Iedereen zal er wel een beetje last van hebben als er de volle aandacht op staat, daar zal hij wel mee leren omgaan hoop ik.

    Beantwoorden

  17. gewoonhanny
    Sep 21, 2014 @ 00:03:42

    Hij speelt hartstikke goed! En dat hij liever zonder publiek speelt, kan ik me helemaal indenken. Dat was, populair gezegd, ook nooit mijn ding. Voorspeelmiddagen haatte ik. Leuk dat hij ook trompet gaat spelen. Hij wordt een allround muzikant. Hopelijk blijft hij ook de piano trouw. Want met twee handen verschillende melodieën spelen, is heel goed voor de hersenen.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, ook Sebastian is geen liefhebber van de voorspeel uurtjes. Je ziét ‘m ook denken als hij na afloop wegloopt, “zó, en nou voorlópig niet meer zeuren met die camera hé” !

    Beantwoorden

  18. J@n.
    Sep 20, 2014 @ 23:28:23

    Hij kan het beter dan ik en een trompet is voor mij niet zo’n groot verschil met een piano, op beide instrumenten zitten toetsen. 😉

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij zit daar toch nog wel aardig wat verschil in maar zo zal ieder instrument wel z’n moeilijkheden hebben. Maar ik zou er, net als jij, op beiden instrumenten niets van bakken;-)

    Beantwoorden

  19. powerpointgreetje
    Sep 20, 2014 @ 22:34:23

    een jongetje van 10 en dan al zooooooo kunnen spelen, dik compliment van mij

    Rietepietz zegt;

    Het compliment is eigenlijk voor z’n pianoleraar, de man kan heel goed uit het drukbolletje halen wat er in zit!

    Beantwoorden

  20. kakel
    Sep 20, 2014 @ 21:25:17

    Het is toch fantastisch zoals hij al kan spelen! Een kereltje van tien! Dat zegt toch veel over zijn talent en doorzettingsvermogen. En trompet spelen kan alleen maar beter worden 🙂
    Fijne zondag en liefs,
    Kakel

    Rietepietz zegt;

    Hij krijgt gelukkig ook alle kansen, dat is niet voor ieder kind weggelegd. Talent heeft hij zeker maar ook wel een beetje faalangst volgens mij, hij heeft moeite met “publiek”!
    In ieder geval kan het trompetspelen inderdaad alléén maar beter worden;-)

    Beantwoorden

  21. datzalwel
    Sep 20, 2014 @ 21:19:19

    Wat mooi al!! Ik heb met genoegen geluistert, en dan ook nog zo’n knappe pianist.

    Rietepietz zegt;

    Ik doe het hem helaas niet na, het lijkt me héérlijk als je muziek kunt maken. Hij is gek op muziek maar zou het liefst op z’n eigen houtje bezig zijn. Maar natuurlijk moet hij toch een goede basis hebben en die krijgt hij!

    Beantwoorden

  22. Marja
    Sep 20, 2014 @ 20:30:08

    Dit klinkt prima. Ik kan bijna niet wachten op een stukje trompetmuziek….

    Rietepietz zegt;

    Hij doet ook erg z’n best hé! Maar op de trompet heb ik hem nog niet gehoord en dat is volgens mij nog even géén aanrader;-)

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

