jacht op….

Tja  glipt er tóch een  krantenonderwerpje door vandaag. ” Goede doelen openen de jacht op geldbuslopers”  stond er dinsdag in de krant.
Dan schrik je je rot natuurlijk en vraagt je af of de olifanten nu écht uitgeroeid zijn en de collectanten met een jachtgeweer overhoop geknald zullen worden.
Zo héél ver bezijden de waarheid is dat niet eens want collectanten zijn ondertussen “vrij wild” en moeten soms onder bedreiging hun bus met het ingezamelde geld af geven.

collectHet is ook onbegrijpelijk dát er nog steeds mensen met geldbussen over straat gaan, alsof  de banken én de overheid ons niét onder druk zetten om vooral géén geld op zak te hebben omdat het zo onveilig is. Zelfs  een pakje kauwgom zie je met een pinpas afgerekend worden, wel zo veilig zegt men!
Maar nee, voor het goede doel móet er  gecollecteerd  worden en is het blijkbaar  ineens niét gevaarlijk.
Helaas vinden veel collectanten het vervelend dat ze zo vaak uit moeten leggen waarom er zóveel geld niet terecht komt waar het voor bedoeld is haken af …. nou dáár kan ik komen!

Veel goede doelen hebben als hoofddoel zichzelf in stand houden en daar is héél veel geld voor nodig.
Stort één keer een bedragje per jaar en men blijft je achtervolgen met post om méér geld. Ook hier weer,  het  is óveral te duur om nog iets over de post toegezonden te krijgen maar… bij de goede doelen zijn papier en postzegels blijkbaar gratis. Nou ja niet gratis maar de collectanten moeten gewoon maar een stapje harder lopen.

collecIk maak me dus zo klein mogelijk voor de jagers  op collectanten.
Goede doelen moeten éérst maar eens in de kosten gaan snijden, geen dure kantoren en directeuren.  maar ook  sponsors  van  ludieke acties als bijv. het glazen huis moeten maar eens nadenken of het niet béter is het geld rechtstreeks te doneren  i.p.v. te betalen voor het opbouwen van zoiets als het glazen huis. Dat de DJ ’s niet eten dient geen doel en krijgen ze allen een stinkadem van.Z e zouden beter hun salaris kunnen doneren en verder gewoon hun werk doen op de radio.
Mensen die  kilometers rijden om daar een plaat je aan te vragen door wat geld te doneren kunnen dus beter thuis blijven en  het benzinegeld er extra bij doneren ….om maar iets te noemen.

imagesCA3J5ZGJNou ja, het is wel duidelijk, ik ga niét collecteren en stuur collectanten onverrichter zeken weg zolang goede doelen “een goeie zaak”zijn. Ik kan bést het banknummer vinden als ik iets wil storten maar nú even niet.  Eérst geld dat op de plank ligt benutten, er is geld zát maar  niet alléén geld is zaligmakend, er moeten ook geschikte onderzoeken voorhanden zijn. Soms is tijd nodig want soms  is het wachten domweg op een beetje geluk.
Goh…. het begint toch  een beetje pinnig logje te worden voor iemand die nét als zonnetje is toegejuicht……. !
Ik bén al weg…..!

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Sep 17, 2014 @ 00:18:43

    Ja ik krijg nog steeds brieven van instanties waar mijn broer toen hij nog leefde altijd aan gaf en die voor het gemak toen ik hem “afschreef” mijn emailadres nu maar gebruiken voor hun reclames. Of de Zonnebloem waar ik donateur van ben toch nog weer iedere keer brieven stuurt om nog extra geld te vragen terwijl ik toch al een paar keer aangegeven heb dat ik dat zo irritant vind. Alleen de collectanten aan de deur krijgen van mij allemaal 1 euro, kijk niet eens waarvoor. Vind het gewoon heel knap dat die mensen op pad gaan. Ik ben zelf regelmatig gevraagd om te collecteren maar ik wil veel doen vrijwillig maar dat niet. Voor geen goud, lijkt me vreselijk werk. Trouwens ook nog wel eens ruzie gehad met een collectant, goed idee voor een blogje trouwens haha.

    Rietepietz zegt;

    Goede doelen zijn gewoon “een industrie”geworden dfie in eerste instantie goed voor zichzelf zorgt. Het is ook flink tegenstrijdig dat iédereen vindt dat je niet meer met contant geld over straat kunt terwijl goedwillende vrijwilligers met duidelijk zichtbare bussen met geld over de straat gestuurd worden.
    Moeten ze zelf weten natuurlijk maar raar is het wel.

    Beantwoorden

  2. gewoonhanny
    Sep 14, 2014 @ 23:57:04

    Waar ik me vreselijk aan erger is dat men je blijft bestoken met bedelbrieven, terwijl je al een bijdrage hebt gestort. Zonde van het papier en zonde van het geld. Als men dat geld niet aan die bedelbrieven uitgeeft, kan de begroting rooskleuriger worden.
    En al die goede doelen loterijen is ook zoiets. Waarom zulke waanzinnige bedragen weggeven. Gebruik dat voor de goede doelen.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, als ze je eenmaal in hun greep hébben kom je er niet meer uit los en blijven ze om meer vragen. Het zijn goede klanten voor drukkerijen want de crisis lijkt aan goede doelen volkomen voorbij te gaan.
    Het vervelende is dat mensen zélf ook steeds vaker “iets terug willen hebben”voor hun donatie vandaar al die goede doelen acties en loterijen.

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Sep 14, 2014 @ 21:27:13

    Blijft altijd een beetje dubbel gevoel geven al die Goede Doelen zolang de directies vaak nog drie keer de Balkenende norm verdienen

    Rietepietz zegt;

    ja onder anderen, al die evenementen kosten vaak ook veel geld dat beter rechtstreeks gedoneerd zou kunnen worden.

    Beantwoorden

  4. kakel
    Sep 14, 2014 @ 21:08:55

    Er zijn een aantal goede doelen waar Lief en ik grif aan geven, maar het moet niet de spuigaten uitlopen, anders kunnen we wel voor onszelf gaan collecteren 😉
    Liefs. Ook voor Marion!

    Rietepietz zegt;

    Hier wordt niet meer aan grote goede doelen gegeven, dat zijn bodemloze putten waarin alleen maar geld verdwijnt en nooit meer iets uit komt op de juiste plek. En ja , je kunt met gemak je héle salaris kwijt aan goede doelen ….dat gaat ‘m niet worden natuurlijk!

    Beantwoorden

  5. ria
    Sep 14, 2014 @ 11:41:29

    Rietepiet TOPPIE . Bij mij wordt aan de deur niet gekocht, bekeerd ben ik ook al en geld voor goede doelen in Den Haag.

    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Heel verstandig hoor, het is sowieso beter om voor onbekende de deur dicht te laten,dat doe ik ook!

    Beantwoorden

  6. Rebelse Huisvrouw
    Sep 13, 2014 @ 21:04:17

    Dit had gewoon mijn logje kunnen zijn. Ik zeg het ook wel eens tegen de collectanten bij mij aan de deur. Dan zeg ik: je weet dat je nu het salaris van je baas bij elkaar scharrelt hè??? Ik kan me er ZO kwaad om maken! De baas maar lachen, achterover leunen en weer een paar ton opstrijken en waarvoor??? Wat doet zo’n man in Godsnaam dat DAT salaris rechtvaardigt? Ik heb wel eens uitgerekend hoeveel euro sommige zgn. ‘topmanagers’ per uur verdienen – ik zat al ver over de 100 euro p/u en dan hadden ze alleen nog maar een kop koffie gedronken en de krant gelezen. Ik stop nu, ik draaf weer veel te veel door. Maar dit soort praktijken… Grrrrr.. 😀

    Rietepietz zegt;

    En juist die collectanten zijn meestal echt betrokken mensen waar ,onder ons gezegd en gezwegen, misbruik van gemaakt wordt.
    Over het algemeen schrijf ik weinig “maatschappij kritische “logjes om wat jij hier zegt, ik vreet me al schrijvende óp van kwaadheid en dat is bar slecht voor m’n bloeddruk. Maar zo af en toe moet het maar en dan blijkt vaak dat ik niet de énige ben die zo denkt.

    Beantwoorden

  7. Wieneke
    Sep 13, 2014 @ 17:53:24

    Ben ik weer. Ik heb zojuist aan de nieuwe eurocommissaris (oftewel de tolk van d slecht zijn talen sprekende voorzitter Juncker) Frans Timmermans een briefje geschreven en hem gevraagd om in mijn naam te doneren aan allerlei goeie doelen. Laten we zeggen dat hij het gemakkelijk kan missen met zijn salaris van € 27 mille per MAAND. *knarst een paar tanden*

    Voor meer info klik hier:
    http://www.elsevier.nl/Europese-Unie/achtergrond/2014/9/Dit-gaat-Frans-Timmermans-doen-in-Brussel-1595657W/

    Rietepietz zegt;

    Ik wil het niet wéten, de tandarts kost een hoop geld en dat tandenknarsen richt heel veel schade aan!

    Beantwoorden

  8. ♫ Mel☺dy ♫
    Sep 13, 2014 @ 17:43:38

    Je hebt helemaal gelijk, alweer!!!
    Zeker als je dit log leest, enkele minuten nadat je jouw ‘piet in zak’-film hebt bekeken.

    Ik vind het een grote schande zoals men met ons en ons goed hart omgaat.
    Waar ik me nog wel het meest kwaad om maak, is die ‘firma list en bedrog’ achter giro 555. Van al het geld dat voor Haiti is ingezameld is slechts 1.8% naar Haiti gegaan en de rest blijft gewoon op de rekening staan …..

    Kan een hele lijst maken van al die ongein en tja ook hier gaan de, ‘overigens goedbedoelende collectanten’ zonder een cent extra weer het tuinpad af.

    Rietepietz zegt;

    Al te goed is buurmans gek of zoiets toch? Sneu voor de collectanten maar uiteindelijk zouden die toch onderhand ook eens wakker moeten worden. Nederland speelt Sinterklaas in landen waar het gekregen geld in dubieuze zaken gestoken wordt en is nog te laks te controleren of het goed gebruikt wordt.

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      Sep 13, 2014 @ 17:45:10

      bei de weg…. ik stort niets meer ongeacht welk doel ook. Ik leg het geld dat ik wil geven rechtstreeks in de handen van iemand het goed kan gebruiken, soms letterlijk maar meestal in ; acties en goederen.

      Rietepietz zegt;

      Dat is helemaal mijn idee, dan zie je tenminste wat er mee gebeurd!

      Beantwoorden

      • ♫ Mel☺dy ♫
        Sep 14, 2014 @ 13:00:09

        De ‘grote’ goede doelen krijgen meer dan genoeg… zeker als je bedenkt waar het geld uiteindelijk wel aan besteed wordt en waaraan niet.

        Hier in de stad zijn ‘kleine’ goede doelen die iedere cent die ze krijgen wel besteden aan het werk waar ze voor staan ipv een dikke auto onder hun jeweetwel. Dat zal hier vast niet alleen zo zijn… locaal is er genoeg te vinden waar jouw euro zeer welkom en zeer goed besteed, is.
        Rietepietz zegt;

        Precies , ik wil wel zelf kunnen volgen waar het geld heengaat en dan moet je het in je eigen omgeving zoeken.

        Beantwoorden

  9. Suskeblogt
    Sep 13, 2014 @ 14:17:08

    Die geldbussen heb ik hier reeds lang niet meer gezien, maar daar stopte ik niets in gezien ik dat nooit vertrouw. Ik doneer dus niets maar geef zelf liever aan mensen die het kunnen gebruiken. Daar heb ik tenminste nog zicht op en er zit geen CEO tussen mij en de betrokken persoon om het geld in zijn zakken te stoppen.

    Rietepietz zegt:

    Precies, gewoon zélf om je heen kijken wát je voor iemand kunt doen.Korte lijnen waar niemand tussen hoeft te zitten. Het lijkt me inderdaad vervelend voor de collectanten want dát zijn vaak idealisten waar misbruik van gemaakt wordt.

    Beantwoorden

  10. cornma
    Sep 13, 2014 @ 12:48:54

    Goede doelen zijn heel mooi natuurlijk, maar als je ziet hoeveel geld er bij iedere extra actie wordt opgehaald, zou je toch bijna denken dat die goede doelen inmiddels opgeheven zouden kunnen worden. Maar ja, waar moeten de organisatoren dan van leven?:-(

    Rietepietz zegt:

    In het Leger des Heils heb ik nog wel enig vertrouwen, daar zie je nog wel iets terug van wat ze doen met het geld. Maar veel anderen investeren het geld blijkbaar alleen maar in een stichting met gebouwen, directeuren en “noodzakelijke” reserves! Moeten ze zelf weten maar liever niet over mijn rug.

    Beantwoorden

  11. Wieneke
    Sep 13, 2014 @ 11:02:37

    Ik ben geheel en al klaar met de grote goede doelen. Daar blijft echt veel te veel hangen dat niet op de juiste plek terecht komt. Als belastingbetaler draag je al zoveel bij, dus ik voel me niet schuldig als ik nee zeg tegen collectanten. Een klein overzichtelijk projectje van mij bekende mensen……. oké, daar doe ik wel aan mee. Maar ik zeg ook nee tegen sponsorlopen van schoolkinderen en mandarijntjes en stroopwafels voor de sportclub. Ik betaal ook gewoon zelf voor mijn clubs en liefhebberijen. Als ik het niet zou kunnen betalen…… dan doe ik het ook niet. Maar dat zal wel weer erg ouderwets zijn 🙂

    Rietepietz zegt:

    helemaal mijn idee, de goede doelen zijn echt “ontdekt” als bron van inkomsten en in veel gevallen wordt er met geld gesmeten om méér geld binnen te halen, geld dat dáár natuurlijk niet voor bedoeld is. Geld binnenhalen lijkt een doel op zichzelf geworden te zijn.Ik ben misschien nóg wel ouderwetser;-)

    Beantwoorden

  12. meninggever
    Sep 13, 2014 @ 09:34:03

    Voor de door ons zelf te bepalen goede doelen maken we echt wel wat geld over. Helaas zijn er idd orgaisaties die dan daarna een actie opzetten om je nog meer geld uit de zak te troggelen. Zoals Cliniclowns en recentelijk Artsen zonder grenzen. Dat is meteen reden om die lui van de lijst goede doelen te schrappen! En als ik er achter kom dat er directeuren zijn die dikke salarissen verdienen bij dit soort organisaties eindigen de donaties ook meteen. We zijn niet helemaal gek natuurlijk. Wat was er trouwens mis met die bussen die je moest doorgeven in de bios vroeger van het BIO-vakantieoord…. Gaf toch een solidair gevoel als je daar een dubbeltje instopte…

    Rietepietz zegt:

    Ik kan me nog kind herinneren dat er aan het eind van dat fimpje over de bio vakantie oorden altijd een kind met een scheef koppie zei; “dóet U het…? hé toe…. fijn dankUwel;-)
    Ik hou het op kleinschalig in m’n eigen omgeving zodat ik kan zien waar het geld blijft.

    Beantwoorden

  13. Marion
    Sep 13, 2014 @ 09:13:52

    Helemaal waar, hier hebben we geen last van collecteren,
    XXX

    Rietepietz zegt:

    Hier is het de laatste tijd regelmatig bal, ik moet eens een bordje voor aan de deur maken zodat ze meteen door kunnen naar de volgende zonder mij lastig te vallen!

    Beantwoorden

  14. Marja
    Sep 13, 2014 @ 08:51:48

    Ik ben het helemaal met je eens. Ik geloof ook dat er meer aan de strijkstok blijft hangen dan dat er bij het doel terechtkomt.

    Rietepietz zegt;

    En je hoort ook véél te weinig over wat er met het ingezamelde geld is bereikt. Ondertussen lijkt het in stand houden van “het goede doel” de hoofdzaak.

    Beantwoorden

  15. Blog Zonder Naam
    Sep 13, 2014 @ 05:12:55

    Ik heb een potje me “klein geld” achter de hand voor de bedelaars….. Wat collecteren betreft komen de meesten bij mij veelal voor een geslotenn deur. De meest colectanten komen ’s avonds onder etenstijd….. en dan zit de boerin te melken. Diegenen die dan nog zo brutaal zijn om door te lopen naar de schuur hebben pech want daar heb ik géén centjes en ik loop niet weg als er een melkstel onder de koe hangt. Die mensen die ‘onder de middag’ komen, zeg maar terug komen op een ander tijdstip om het nog eens te proberen….. ja….. die hebben hart voor de zaak en zal ik dan ook rijkelijk belonen met een centje uit het potje. Maar grote bedragen zullen ze van mij niet ontvangen. De overheid ondersteund de goede doelen ook en aangezien ik belasting betaal (net als velen met mij) steun ik indirekt alle doelen die daar om vragen.

    Rietepietz zegt;

    Waarschijnlijk is dat persoonlijke contact ook de reden dat het collecteren gehandhaafd blijft. Zo’n vrijwilliger is altijd oprecht begaan met het doel en heeft geen bijbedoelingen en dat komt over.
    Dáárom is weigeren dan veel lastiger dan wanneer er in een tv spotje geld gevraagd wordt.
    Hier worden ook geen grote goede doelen gespekt, slechts kleine projecten die te overzien zijn mogen op m’n support rekenen. Geld in een bodemloze put storten kan altijd nog en doen we al door belasting te betalen;-)

    Beantwoorden

  16. J@n.
    Sep 12, 2014 @ 23:54:47

    Goede doelen zijn net hetzelfde als loterijen, de organisator wint!

    Rietepietz zegt;

    Nou misschien dat er wel wat uitzonderingen zijn maar dat zijn dan meestal kleinschalige projecten. Bij de grote goede doelen is volgens mij het Leger des Heils nog het minst “strijkstokkerig”

    Beantwoorden

  17. datzalwel
    Sep 12, 2014 @ 23:22:43

    Een logje waar ik hélemaal achter sta.

    Rietepietz zegt;

    Er gaan steeds meer mensen zo over denken en dat verontrust natuurlijk “de goede doelenbazen” en dát snap ik ook!

    Beantwoorden

  18. Renesmurf
    Sep 12, 2014 @ 22:14:05

    Even over het glazen huis van 3FM, dat is om 3FM te promoten, dat goede doel hangt er maar een beetje bij, omdat het anders vast niet mag.
    Het zou toch jammer zijn als er meer geld binnenkwam maar we minder spectaculaire programma`s kregen, of niet natuurlijk.

    Rietepietz zegt;

    Ja precies, dat bedoel ik. Mensen zijn niet onbaatzuchtig waar het om de goede doelen gaat “ze willen er zelf óók iets aan overhouden”. Nou vind ik het persoonlijk meer dan genoeg beloning als men er uiteindelijk een bepaalde ziekte mee kan uitroeien dáár zou het om moeten gaan.

    Beantwoorden

  19. Anna Naomi
    Sep 12, 2014 @ 21:04:02

    Een ‘meer serieus blog’ waar je het in je vorige blog over had, heb je bij deze wel te pakken 😉 En je maakt een heel goed punt! Wanneer ik geld doneer, doe ik dat ook veel liever vanachter mijn computer, als ik even goed kan kijken waar het nou om gaat, dan dat ik geld in een collectebus gooi.

    Rietepietz zegt;

    Er glippen wel vaker iets serieuzere logjes tussen door hoor, soms ben ik nét een normaal mens;-) Het lijkt tegenwoordig wel of mensen altijd willen laten zién wat ze doneren, of er iets voor terug willen. Verder kijk ik het liefst om heen waar ik kan helpen zodat ik kan zien dat de hulp ook goed terecht komt. In de drukkerij waar we nog regelmatig werken zie je ook hoeveel drukwerk er rondgaat bij de organisaties van goede doelen, leuk voor de economie maar niet bedoeling van de donateurs.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

