diervriendelijk….

Huize Rietepietz stevent af op een botsing met de dierenbescherming  die de laatste tijd nogal prominent bezig is “dierenrechten”.
Misschien wel goed hoor, ik vind óók wel eens dat zo’n hulphond niet op de wereld gezet is om als sloofje gebruikt te worden voor mensen maar heb dan weer niet de pit om daar iets tegen te doen.

Bij ons hebben nou juist dieren  zich vrijwillig “als huisdier”ingekwartierd…. zónder te vragen of zelfs maar aan te melden. Hoewel ik achteraf wel wat gerommel heb gehoord achter de gesloten deurtjes in de keuken  hebben wij dus niémand daadwerkelijk binnengelaten maar blijkt tóch  een hele familie harig tuig zich  reuze te amuseren  in de voorraad laden.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heeft dat álles te maken met het vertrek van onze Antilliaanse buurvrouw naar haar moederland. Haar huis liet ze voor verkoop achter en moest natuurlijk leeg opgeleverd worden, het  staat nu al twee maanden leeg …..wat een prima uitvalhaven om naar een nieuw onderkomen te zoeken.
muis60Dus toen ik argeloos de paneermeel wilde pakken  lag het pakje in kunstige vormen open gebeten  léég in de lade…. de  paneermeel , de ultieme  broodkruimeltjes, was  blijkbaar  gebruikt om zo nodig de weg terug te kunnen vinden , de kruimels  lagen  overal tussendoor.
Ook een  pak vermicelli was geheel leeg, de vermicellinestje  lagen één lade lager keurig opgestapeld tegen de achterkant….. alsof er bed van gemaakt was.
Tja en dán ga ik me zorgen maken over de dierenbescherming….. de rommel ruimen we natuurlijk zélf op… maar ….
mag ik stappen ondernemen deze familie uit te hongeren….. “alles uit de kast halen”  zal’k maar zeggen om te zorgen dat we zelf óók nog wat te eten hebben.
Ze hoeven géén kunstjes voor ons te doen, nou ja een verdwijntruc zou heel prettig zijn natuurlijk maar we trainen ze niét om dat te leren, dat kan dus het probleem niet zijn.
Bij nader inzien koop ik wel speciaal voedsel voor ze,  maar niét met het doel te vet te mesten als ik eerlijk ben!
Als ze dát nou maar begrijpen bij de dierenbescherming………

25 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Sep 22, 2014 @ 20:03:21

    O, wat vreselijk! Spinnen pak ik met m’n blote hand als het moet maar van een muis spring ik op de tafel! Een kat helpt sowieso altijd, daar zijn muizen niet zo dol op. En verder… brrrr. (En je weet het hè: een muis komt nooit alleen! 😀 )

    Rietepietz zegt;

    Nou tamme muisjes pak ik wel op, maar dit soort heeft van álles bij zich dus daar moet niets van hebben.We hebben ze 2 x een luxe viersterren maaltijd aangeboden en nu blijven ze( ik denk noodgedwongen) van onze spullen af;-)

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Sep 13, 2014 @ 09:25:52

    Ik moet er niks van hebben. Ongedierte. Brrr. Gelukkig hebben wij poezen in huis, die met een muisje spelen net zo fanatiek doen als Noord-Koreaanse voetballers spelen voor hun grote leider. Ooit, jaren geleden, liep hier een veldmuisje binnen. Via de hordeur die half open stond, en ontdekte toen dat hij/zij, het verkeerde huis had uitgezocht. Volgende dag lag er een lijk….de katten keken zeer tevreden. Tja…

    Rietepietz zegt;

    Wij hadden vroeger ooit een kat om de muizen van de naast ons gelegen gelegen zuivelhandelaar te verjagen. Kwam de kat de half versufte muisjes voor m’n voeten leggen, óók niet lollig hoor;-) Gelukkigg hebben ze ondertussen hun galgenmaal verteerd, niet meer te zien!

    Beantwoorden

  3. minoesjka2
    Sep 11, 2014 @ 11:33:05

    Ja, muizen zijn leuke beestjes, maar niet ongewenst in jou huis en zeker niet als ze met je mee willen eten 😦

    Rietepietz zegt;

    Mijn gastvrijheid gaat dan nog zó ver dat ze wel te eten krijgen maar dat is dan ook wel het láátste dat ze krijgen;-)

    Beantwoorden

  4. Suskeblogt
    Sep 10, 2014 @ 11:31:40

    muizen kunnen veel kapot make; electrische kabels doorbijten enz, Oppassen daarmee dus

    Rietepietz zegt;

    Dat is bekend ja, we gaan ze dus niet in de watten leggen;-)

    Beantwoorden

  5. Blog Zonder Naam
    Sep 10, 2014 @ 04:30:09

    “Blauwe haver” als laatste avondmaal??

    Rietepietz zegt;

    En ik ga dus niét de voetjes wassen!

    Beantwoorden

  6. Trees
    Sep 09, 2014 @ 20:22:03

    Nou dat wordt een hele klus! Want je hebt natuurlijk geen idee hoe groot die familie is… Succes!

    Rietepietz zegt;

    Ja dat moeten we even goed in de gaten houden…eh eigenlijk natuurlijk juist úit de gaten houden, ze moeten ergens door spleten in de vloer overgestapt zijn uit het buurhuis. ….zucht!

    Beantwoorden

  7. riet(je)
    Sep 09, 2014 @ 19:11:33

    inderdaad, geen eten meer geven………..en kijken waar ze binnen komen en dichtmaken……..ook kan de Gemeente hierin wel wat betekenen, ik heb het ook gehad in mijn vorige huis………..ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, liefs van mij

    Rietepietz zet;

    Nou eten géven…. in eerste instantie hebben ze dus gewoon gepikt wat zxe voor de pootjes kwam, maar nu hebben we iets voor ze neergezet dat speciaal bedoeld is voor ondeugende muizen;-)

    Beantwoorden

  8. Anna Naomi
    Sep 09, 2014 @ 16:40:04

    Wat vervelend zeg! Ik zou zeggen, ontneem ze gewoon het eten! Waarschijnlijk verhongeren ze niet, maar vinden ze een nieuw adresje, net zoals ze jou vonden.

    Rietepietz zegt;

    Maar ja, waar láát ik dan m’n etenswaren die niet in de koelkast hoeven, ze staan nu tijdelijk even op het aanrecht maar dat gaat ‘m niet worden op de langere termijn, denk ik;-)
    Ze hebben tijdelijk een mooie uitvalhaven doordat het huis van de buren leegstaat en ze dáár dus rustig overdag hun gang kunnen gaan met wat muizen zoal doen;-) Bovendien is problemen verplaatsen natuurlijk ook niet heel sociaal, de muisjes staan dus op “verlies”!;-)

    Beantwoorden

  9. datzalwel
    Sep 09, 2014 @ 12:46:37

    Is er niet iets waar muizen een hekel aan hebben zodat ze zelf verkassen? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord maar het zou toch fijn zijn als ze zelf vertrokken omdat het niet meer zo lekker ruikt in huize Rietepietz. Niet leuk!

    Rietepietz zegt;

    Nee inderdaad niet leuk maar zó bij het leven horend! Ook wij mensen worden afgestraft wanneer we verkeerde keuzes maken en dat is voor muizen niet anders.
    Ze zullen alléén maar vertrekken voor nóg heerlijker oorden, ik stel ze nu de muizenhemel in het vooruitzicht vind ik toch nog best nobel!

    Beantwoorden

  10. ingridblogs
    Sep 09, 2014 @ 11:03:36

    Dan moet je er niet zo’n lief plaatje bij doen…nu vind ik dat hartstikke zielig.

    Rietepietz zegt;

    Dat vind ik het in m’n hart óók, maar ja, als ik moet kiezen voor de muizengezondheid of de mijne dan ben ik toch al gauw “om”!

    Beantwoorden

  11. Marion
    Sep 09, 2014 @ 09:22:44

    Misschien kan je in het dierenasiel een hulp kat aan vragen, als de familie muis is
    op gepeuzeld kan je hem altijd weer terug brengen.
    Ik heb trouwens gehoord dat hulp honden er zelf veel plezier in hebben.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Katten laten zich niet makkelijk voor “tijdelijk tewerkstellen” en voor vast wil er er geen. Meestal hebben andere mensen er last van als je de kat niet binnen kunt houden en dat zal hier niet lukken.
    Ja hulphonden doen goed werk en als ze een goed baasje hebben , die ook aan het dier denkt, is er niets op tegen. Zo is het naar mijn idee dus ook met in gevangenschap geboren circus dieren dus ik begrijp de hetze niet zo goed van de dierenbescherming tegen circusdieren.XXX

    Beantwoorden

  12. Marja
    Sep 09, 2014 @ 08:14:25

    Das nie leuk nie. Toch maar een kater regelen?

    Rietepietz zegt;

    Krijg ik alsnog met de dierenbescherming te maken als ik “dieren uit buit”;-)

    Beantwoorden

  13. kakel
    Sep 09, 2014 @ 08:03:17

    Vroeger heb ik in een kennel gewerkt en geloof het of niet: ook daar tierden de muizen welig. Terwijl die honden me toch een behoorlijk kabaal maakten! Ik moest muizenvallen zetten en leeghalen van mijn bazin. Zelf durfde ze het niet. Ik ben er mee gekapt. “Neem maar een kat,” zei ik. Ze is nu nog boos, denk ik 😉
    Als je voor je eigen voorraad en gezondheid kiezen, zou ik ook aan de korrels gaan. Maar als je ze van heel dichtbij bekijkt, zijn het toch hele kunstwerkjes om te zien. Die nageltjes en piepkleine snorhaartjes… Hou vol, Rietepietz ❤
    Groetjes aan Marion!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Behalve een schrikreactie, als er onverwacht een muis m’n pad kruist, ben ik niet bang van muizen en ik ben het met je eens, ze zijn schattig! Gewone witte muisjes pak ik ook rustig beet hoor, een tamme rat ook maar van dit “wilde spul” weet je nooit wat ze bij zich hebben dus daar moeten we af.
    Marion vindt jouw groeten vast zelf wel weer;-)

    Beantwoorden

  14. beauninoblog
    Sep 09, 2014 @ 06:34:31

    Wat vervelend Riet. Ik zou ook alles in plastic doosjes doen. En een kat nemen. Heb je sowieso veel lol van.
    Korrels is het laatste. Maar als ik echt last zou hebben van een plaag zou ik het wel doen. Dan moet je eigen gezondheid toch even voor gaan, hoe spijtig ook voor de muisjes:-((

    Rietepietz zegt;

    We nemen liever géén poes, ik wil niet dat andere mensen last hebben van ons huisdier(zoals wij soms wél hebben van een ander) en onze tuin is niet zó af te schermen dat een poes er niet uit kan! Zolang het huis naast het onze leeg staat zal het wel oppassen blijven, ze worden daar door niemand gestoord en wippen dan in de nacht even over naar de buren. We hebben ze dus toch een galgenmaal aangeboden.

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Sep 09, 2014 @ 00:28:38

    Het zal van mij ook wel als discriminatie gezien worden, maar als ze geen huur betelen; uitroeien die handel rietepietz! Ik sta helemaal achter je in dit geval!

    Rietepietz zegt;

    Je kunt ook té ver gaan in dierenliefde hé! Ik heb ze niet uitgenodigd en dus is het einde oefening voor ze.

    Beantwoorden

  16. Leidse Glibber
    Sep 09, 2014 @ 00:20:20

    Snap je nu waarom wij zo blij zijn met een kat in huis.:-) Heb ooit eens toen ik alleen was een muisje gehad en om die diervriendelijk te vangen begon het aardig op Tom en Jerry te lijken. Onsportief als ik ben heb ik toen de handdoek maar in de ring gegooid en ben hem gaan voeren met van die leuke gekleurde korrels. Heb hem daarna nooit meer gezien, was zeker kleurenblind 🙂

    Rietepietz zegt;

    O ja zéker beggrijp ik dat. WQij hadden ooit in Den Haag oók een poes omdat we naast melkboer woonden die ook levensmiddelen verkocht. Toen alle omliggende buren een kat hadden was het feest voor muizen bij Rietpietz….. en dus namen wij ook een kat die in korte tijd “orde op zaken stelde”

    Beantwoorden

  17. terrebel
    Sep 08, 2014 @ 23:57:41

    Er bestaan gelukkig diervriendelijke vangmethodes want ook de Dierenbescherming weet dat niet alleen schattige aaibare dieren recht hebben op een fijn leven. En het blijft lastig: mensen die hun kat verse eendagskuikentjes geven zijn blijkbaar echte dierenvrienden. Maar denken die kuikentjes daar ook zo over? 😉

    Rietepietz zegt;

    Tja, maar gevangen “stadsmuisjes” naar het bos brengen is toch een beetje een circusleeuw in de jungle uitzetten ben ik bang. Gaat óók niet goed komen met die verwende huismuis in het bos.
    Zo’n muis moet ook “de beroepsrisico’s incalculeren bij waar hij gaat eten.

    Beantwoorden

  18. ♫ Mel☺dy ♫
    Sep 08, 2014 @ 23:20:12

    ach gosjjjjjjjjj …. succes!

    Rietepietz zegt;

    Ik bied ze gewoon een smakelijk hapje aan, het galgenmaal natuurlijk maar dat weten ze dan nog niet!

    Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    Sep 08, 2014 @ 23:19:24

    Die beestjes kunnen er niks aan doen, die willen ook gewoon leven, en waar dat kan doen ze het! En je kan ze naar het bos brengen, daar kunnen ze lekker vrij rondlopen tot een roofvogel ze oppikt en eet.

    Rietepietz zegt;

    Nee natuurlijk kunnen die beestjes er niets aan doen maar als ik op straat verkeerde beslissingen neem ga ik er ook aan en word ik platgereden. Ik ben trouwens niet bang voor muizen maar wél voor de ziektes die ze kunnen overbrengen als ze aan m’n etenswaren zitten!

    Beantwoorden

  20. gewoonanneke
    Sep 08, 2014 @ 22:53:14

    Ja twee jaar geleden had ik ze ook in de kelder. Ben heel diervriendelijk maar zulke ongenode gasten hoef ik ook niet hoor. Lokdoosje hielp goed hoor… Succes met de muizenmissie.

    Rietepietz zegt;

    Mijn idee, ik ben niet zo mild voor “krakers” als onze wetgevers, krakers en knagers vrágen erom! Eerste doosje is leeg, dat het ze wel moge bekomen!

    Beantwoorden

  21. Mrs. T.
    Sep 08, 2014 @ 22:49:32

    He bah vervelend. Hopelijk emigreren ze snel.

    En ‘Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid’ vind ik zo’n leuke woorden.

    Rietepietz zegt;

    Weinig kans op, wat wil je mooier , een leeg huis voor overdag en een huis met veel eten voor de nachtelijk uurtjes!

    Ja heerlijk hé, ik gebruik het regelmatig;-)

    Beantwoorden

  22. Zus
    Sep 08, 2014 @ 22:39:43

    Ooooo Rietz muizen ! Daar schrik je van, die zijn zo vlug, Ik heb vroeger een invasie van torretjes gehad, die zaten ook in al de meelspijzen. Sindsdien doe ik alles meteen in glas en dozen die ik goed af kan sluiten, want dat schijnt dikwijls voor te komen. Maar je hebt ze al ander eten aangeboden, doe er een beetje sambal op dan missen ze de buurvrouw niet zo. XXX

    Rietepietz zegt;

    Ja klopt, i9k ben niet bang van muizen, ze zijn schattig om te zien maar in huis heb ik ze toch liever niet , ténzij ze in een hokje zitten. Je schrikt je inderdaad te pletter als ze ergens uit floepen waar je ze niet verwacht. Ze hebben hun feestmaal blijkbaar graag genoten want één van de doosjes was al schoon leeg! XXX

    Beantwoorden

  23. ria
    Sep 08, 2014 @ 22:25:23

    Eigenljk is dit niet leuk. Ik bereid me vast voor op een muizenuitvaart 😉

    groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Nee inderdaad ,dit is helemáál niet leuk want muizen zijn scháttige beestjes, maar ja, ze moeten wél van “mijn en dein”afweten natuurlijk anders gaat het fout!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

