shot gehaald…

Ja klopt hoor, Henk heeft z’n shot gehaald en was eigenlijk maar nét op tijd! Er was lastig aan te komen deze keer want de oogst was een beetje mager.  O ja, klinkt misschien wel een beetje suggestief dat “shot halen” maar  ik kan met de hand op m’n hart verzekeren dat Henk  gelukkig geen verslavingen heeft waarbij  een shot verlichting moet brengen.

Nee hoor, het is  véél onschuldiger al heeft het wél iets “beladens” en dateert van nu alweer 13 jaar geleden toen Henk nog in een stevig gevecht gewikkeld was met darmkanker .
Na eerst een serie bestralingen en een pittige operatie  was nog een, gelukkig milde,  chemo kuur nodig. En uit dié tijd stamt ” het shot” !
Je tiert uiteraard  niet écht lekker op  een chemokuur en tussen de kuurweken door werd Henk opgepept met wát maar gezond geacht werd .

DSCN5048Daaronder  hadden bramen een bijzondere plek vanwege hun  (veronderstelde ) bloedzuiverende werking, iets dat bij zóveel gif in je lichaam niet overbodig lijkt. Het park waar wij ook tóen al veel wandelden heeft een flinke hoek braamstruiken staan en dát werd dus het hoekje waar we zolang er rijpe bramen waren steeds  te vinden waren.
Het werd een grapje om te zeggen dat we nog even zijn  “shot” moesten halen  kankerpatiënten maken héus ook grapjes hoor. en dat werd een soort  jaarlijks terugkerend ritueel.

Of het écht geholpen heeft zullen we nooit weten maar  we blijven juist op dié plek ieder jaar de bramenoogst met argusogen volgen om toe te slaan bij de eerste rijpe braam en pas te stoppen wanneer er écht geen braam meer te vinden is.
bramenplukDit jaar was het lastig, door het vroege voorjaar waren de bramen zó vroeg dat  tijdens die warme weken de struiken een beetje verdroogden, de bramen bleven klein en verdroogden soms helemaal. Gelukkig ging het beter toen er meer regen viel dan we normaal prettig vinden maar voor “onze” bramen was het meer dan prettig en nét op tijd.
Henk heeft zijn “shot” weer ruim binnen en mag dus weer een jaar “in de verlenging”!Zucht…. allemaal onzin natuurlijk maar we durven het er toch niet op te wagen een jaartje over te slaan. nee joh,  bijgelovig…. ? Wie bedoel je…..wij?????

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Sep 06, 2014 @ 11:50:54

    Is bramenjam ook zo gezond? Ik ben niet zo van de verse vruchtjes hoor…zag ze overigens een paar dagen geleden ook ergens aan de struiken hangen, dat dan weer wel…

    Rietepietz zegt;

    Ik weet niet eens of de verse bramen zo gezond zijn als ik ze hier neerzet! Maar ik denk vers toch nog altijd gezonder dan ingedikt in de suiker tot jam;-)

    Beantwoorden

  2. ingridblogs
    Sep 05, 2014 @ 13:30:10

    Misschien een bramenstruik in de tuin Rietepietz?

    Rietepietz zegt;

    Nee toch maar niet, daar is te tuin te klein voor en hangen we steeds in de stekels. Het park is sowieso met de “kankerperiode” verbonden omdat we dáár de wandelingen steeds een stukje verder konden maken naarmate zijn gezondheid verbeterde. Eert nog met de auto naar het park (dat op een kwartiertje lopen ligt) om daar steeds wat langer te wandelen. Feest toen we eindelijk weer heen en terug naar het park konden lopen én genoeg puf overhadden om nog in het park te wandelen.

    Beantwoorden

  3. minoesjka2
    Sep 04, 2014 @ 20:19:38

    Nou, ik ben tot op heden bij alle bramenstruiken te laat geweest, er waren andere mijn voor. En dat terwijl mijn zus er zoveel had, dat ze een pot jam gemaakt heeft …. hoop dat jullie er lekker van kunnen snoepen.

    Rietepietz zegt;

    Ze waren ook érg vroeg dit jaar en dan ook nog veel die gewoon verdroogd waren door de warmte. Ze zijn gelukkig wél te koop dus je kunt je slag nog slaan;-)

    Beantwoorden

  4. kakel
    Sep 03, 2014 @ 22:17:50

    Even vroeg ik me af of Henk misschien de griepprik had gehaald 😉 Deze shot klinkt gelukkig een stuk gezonder. Ik denk dat al deze bramen er ook voor gezorgd hebben dat Henk nog steeds gezond rondloopt.
    Mijn vader moest na de operatie en bestralingen tomatensap drinken. En als hij ergens van gruwt is het daarvan… Maar ook hij kan het navertellen!
    Nog een lang en gezond leven samen.
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Griepprikken doen we nooit aan, hoewel allebei risicogroep laten we dat aan ons voorbij gaan wegens alle slechte ervaringen om ons heen en dat gaat prima!
    Van tomaten heb ik inderdaad óók gehoord dat die werken tégen darmkanker,of het waar is weet ik niet. Wat bij darmkanker 13 jaar geleden nog een nieuwe aanpak pas, eerst bestralen om de tumor zo klein mogelijk te maken, en dán pas opereren werkt blijkbaar wél prima. Omdat Henk een lymfklier had die al aangedaan was( die werd natuurlijk ook weggehaald) werd er toch ook nog chemo aangeraden . Maar geweldig dat jouw vader het ook na kan vertellen .

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Sep 03, 2014 @ 21:35:06

    Onlangs stond ik op de oude vuilnisbelt waar een wielerparcours is aangelegd.
    Ik zie een van de coureurs driftig in de bramenstruiken plukken al was het een struikrover.
    Ik zeg tegen hem, “stoppen met die doping”!
    Laat hij nu juist de wedstrijd winnen waarop ik hem na de koers nog even aansprak en wij beiden de grootste schik hadden.

    Rietepietz zegt;

    Zié je nou wel, wij zijn heus niet gek hoor;-) Ik hoop wél dat hij niet stiekem ándere dingen aan het doen was , dat is minder voor de vólgende snoepers!

    Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    Sep 03, 2014 @ 19:16:35

    Ik zou hetzelfde doen hoor.

    Rietepietz zegt;

    Ja het hééft toch iets van “de Goden verzoeken” als je een jaar overslaat, vást onzin maar dit is duidelijk zo’n gevalletje van “baadt het niet dan schaadt het niet”dus waarom niet!

    Beantwoorden

  7. riet(je)
    Sep 03, 2014 @ 13:01:26

    heerlijk bramen en ook nog gezond ook! liefs van mij

    Rietepietz zegt;

    Ik ben zelf veel minder fruit eter , ik proep wel een paar bramen maar dan heb je het wel gehad!
    Ze bevatten ook veel vitamine C las ik ergens dus gezond zijn ze sowieso!

    Beantwoorden

  8. ♫ Mel☺dy ♫
    Sep 03, 2014 @ 12:45:51

    Zie je nou wel dat 13 geen ongeluksgetal is!
    En natuurlijk hebben die bramen geholpen 😉

    Hier staan ze ook zeer talrijk, we snoepen ervan alsof het leven ervan afhangt. En ja dat die regen welkom was gold ook hier hoor!

    Rietepietz zegt;

    Klopt, ik heb 13 nooit als een ongeluksgetal gezien en nú zéker niet, dit zijn 13 jaren in blesuretijd zoals de voetballers zouden zeggen!
    De eerste oorgst was zelfs al verdroogd en pas later kwamen er toch nog mooie bramen.Maar ondertussen is alles toch wel op, het was een vroeg bramenseizoen, eigenlijk zou het nu pas moeten beginnen 😉

    Beantwoorden

  9. powerpointgreetje
    Sep 03, 2014 @ 11:04:04

    Heb hier nog nooit van gehoord Riet, of ze werkelijk genezend zijn betwijfel ik,
    maar zijn toch heel lekker om te eten met een beetje suiker er op……

    Rietepietz zegt;

    Ik eerlijk gezegd óók niet maar dat doet er niet heel veel toe.
    Het kan in ieder geval geen kwaad en dus blijven we bramen zoeken op onze vast plek. Henk eet ze zonder suiker!

    Beantwoorden

  10. gewoonhanny
    Sep 03, 2014 @ 00:30:59

    Een heerlijk shot. Moet je er zeker inhouden.

    Rietepietz zegt;

    Ja hoor, bijgeloof of niet voor alle zékerheid blijven we de rituele in stand houden!

    Beantwoorden

  11. beauninoblog
    Sep 02, 2014 @ 23:59:48

    Het is jammer dat ze zo woekeren en van die scherpe stekeltjes hebben… Zo lekker zijn ze. Met als bosbessen. Ik koop ze ingevroren.
    Fijn van die dertien jaar Riet.

    Rietepietz zegt;

    Zolang ze niet in onze tuin woekeren is dat niet zo erg natuurlijk;-) We zijn héél erg blij met die dertien jaren en Henk klaagt nooit ondanks dat hij er wel wat “kleinigheden” aan overgehouden heeft. Had iedereen maar zoveel geluk hé!

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Sep 02, 2014 @ 23:35:46

    Nooit gehoord dat bramen op dat gebied zouden kunnen helpen,
    Je moet er in geloven………

    Rietepietz zegt;

    Ik ook niet hoor, hoogstens dat ze een bloedzuiverende werking hebben en dat z;ou kunnen. maar dan nog genzen ze geen kanker. Maar in die omstandigheden is een mens éérder bereid zich ergens aan vast te klampen, net zoiets als artiesten dat hebben met bepaalde rituelen. Gelukkig tamelijk onschuldig zolang je je leven er niet door laat beheersen.

    Beantwoorden

  13. roadlaura1969
    Sep 02, 2014 @ 22:50:56

    Gefeliciteerd dat Henk 13 jaar kankervrij is.
    Zo’n “shot” zou ik ook niet overslaan. Het geeft toch ondanks de toen donkere periode ook een mooi lichtpunt em dat is dat jullie het nog allemaal SAMEN mogen doen en hopelijk nog heeel lang en gezond !

    Rietepietz zegt;

    Dankjewel, het is nog altijd een wondertje! We hebben natuurlijk altijd bramen gegeten als we ze tegenkwamen maar nu zit er toch een soort heilig moeten achter;-)

    Beantwoorden

  14. Paul
    Sep 02, 2014 @ 22:42:41

    Riet, wat een prachtig verhaal. En ik snap dat het bramen plukken een soort ritueel is geworden voor jullie. Mocht je nu behoefte hebben aan extra shot, de Albert Heijn XL heeft doosjes ingevroren bramen. Heerlijk voor een smoothie, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
    Rietepietz zegt;

    Het was een heftig jaar met aanvankelijk geen ál te gunstige vooruitzichten, vandaar dat de impact nog altijd groot is.
    Maar óók de dankbaarheid , we leven toch al 13 jaar samen in “blesuretijd”. Bramen kópen we vreemd genoeg nooit, de magie zit in de plek waar we plukken , de plek waar we stukje voor stukje de wandeling weer langerkonden maken naar mate Henk alle ellende weer te boven kwam.

    Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    Sep 02, 2014 @ 21:46:39

    Bovendien zijn ze ook nog eens heel erg lekker trouwens…….. hoewel plukken met een witte lange broek aan is niet aan te raden haha bij mij tenminste niet ;).

    Rietepietz zegt;

    Oéps…. ik zie je witte broek vóór me, dat krijg je er nóóit meer uit;-)

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Sep 02, 2014 @ 21:45:25

    Ik geloof niet dat het een bijgeloof ik. Bramensap en ook het sap van zwarte bessen is heel goed om weerstand op te bouwen. Zie bijgaand artikel:
    Dr Moerman was een omstreden arts die verkondigde dat je door veel fruit eten minder kans op kanker hebt. Zelfs op de meest sceptische website van internet die allerlei vermeende kwakzalvers probeert te ontmaskeren, http://www.kwakzalverij.nl, staat in de biografie over Moerman dat fruit eten meehelpt kanker te voorkomen. Dr. Moerman at veel groente en fruit en is er 95 jaar mee geworden. Moerman was zijn tijd ver vooruit; inmiddels zegt heel de wetenschappelijke wereld exact hetzelfde over groente en fruit: het voorkomt kanker. In de databank van wetenschappelijke onderzoeken van the journal of biochemical chemistry staat een onderzoek waaruit blijkt dat het fytonutriënt cyanidin-3-glucoside uit bramen een extra hulpmiddel is om kanker tegen te gaan. De stof wordt een natuurlijke chemokuur genoemd. Daarnaast zit er ellagzuur in de braam, waarvan ook kankerbestrijdende effecten uitgaan. Het polyfenol ellagzuur bevordert de apoptose, dat is de plotselinge dood, van kankercellen.
    Dus volgens mij is het nog zo gek nog niet dat “shot” en het lijkt me gezonder dan een nieuwe chemo. ;)…… Wel serieus op ingegaan hè maar volgens mij zitten er in bepaalde voedingsmiddelen echt dingen die we nodig hebben.

    Rietepietz zegt;

    Nou serieus kan natuurlijk helemaal geen kwaad, en fruit heeft zeker een functie om de gezondheid te bevorderen. In Moerman had ik eigenlijk niet heel veel vertrouwen. Ik denk zelf dat “goed in je vel zitten” nóg belangrijker is dan wat je eet en drinkt. Dan kán het dus helpen als je je prettiger voelt wanneer je aandacht besteedt aan wat je eet.
    Mijn zus die niet rookte of dronk en heel gezond at stierf jonger dan ik nu ben aan longkanker. Zij was een type dat het altijd iedereen naar de zin probeerde te maken. Mijn andere zus rookt al 50 jaar als een schoorsteen en drinkt dagelijks haar 2 glaasjes sherry , ze is zeer overtuigd dat ze goed en gezond leeft en is nu al 14 jaar ouder dan mijn andere zus werd.
    Het “geloof” in de braam kán dus best iets doen en de braam is sowieso gezond fruit dat ben ik met je eens.
    Ik hoorde dat ook tomaten het risico op darmkanker kunnen verkleinen en laten wij nou toevallig vaak tomatensoep van verse tomaten koken.
    Maar al met al móeten wij in deze tijd altijd achter “een shot” aan onder het moot , baadt het niet dan schaadt het niet;-)

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Sep 02, 2014 @ 21:10:17

    Helemaal gelijk dat jullie het shot in ere houden. Alleen je weet dat je bramen moet plukken vanaf ongeveer een meter vijfentwintig boven de grond he. Ik zal niet uitleggen waarom alleen dat ik ooit in een stilstaande file eens hoge nood had.Even over de vangrail geklommen en opgelost was mijn hoge nood. Sindsdien pluk ik alleen nog bramen op meer dan een meter hoogte. 🙂

    Rietepietz zegt;

    Daarom gaan wij ook altijd naar dat park, daar komen niet veel mensen, je moet er lid voor worden, én er mogen geen honden in want ook die kunnen tot op een halve meter hoogte de bramen flink “sausen” 😉

    Beantwoorden

  18. Suskeblogt
    Sep 02, 2014 @ 21:03:10

    of ze genezend zijn weet ik niet maar lekker zijn ze wel !

    Rietepietz zegt;

    Nou ik dénk het niet ,maar in ieder geval wél gezond fruit dat kan helpen je conditie te verbeteren.

    Beantwoorden

  19. Petr@
    Sep 02, 2014 @ 20:47:15

    Een heerlijk bijgeloof! Haha, ik heb ook al een flinke voorraad bramenjam en bramenprutje (voor door de yoghurt) klaar.
    Heerlijk zijn ze! Laat het je maar smaken Henk!

    Rietepietz zegt;

    We zijn normaal gesproken broodnuchtere mensen maar in dit geval doen we toch een beetje “meuterig”.Gelukkig doen we er geen kwaad mee;-)

    Beantwoorden

  20. Marja
    Sep 02, 2014 @ 20:45:32

    Wat een heerlijk fruitig shot.

    Rietepietz zegt;

    En hioj wordt er gelukkig niet “high” van;-)

    Beantwoorden

  21. Christel
    Sep 02, 2014 @ 20:29:30

    Mooi toch, zeker blijven halen dat shot,

    Rietepietz zegt;

    Voor álle zekerheid hé! je zou er bijgelovig van worden!

    Beantwoorden

  22. datzalwel
    Sep 02, 2014 @ 19:33:46

    Mocht het niet helpen dan zijn ze altijd nog lekker. En gezond zeker dus altijd goed.Ik keek er ook naar uit tijdens onze fietstochtjes maar inderdaad ze waren klein en het bleek dat ik niet de enige was want ik heb er niet één gehad ;_(

    Rietepietz zegt;

    Henk is er gek op, ik wat minder! Maar inderdaad was het dit jaar best slecht. En dan zag ik ook nog in een ander park mensen onderweg met een emmer en een hark om zovéél mogelijk te plukken.

    Beantwoorden

  23. Marion
    Sep 02, 2014 @ 19:30:44

    Hopelijk heb je er nog een paar voor mij laten hangen:-)
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Dit “shot” halen we altijd in het park “te werve”, daar kun jij niet bij de bramen komen, dát zijn de enige echte om als shot te dienen;-) Maar donderdag komen we ze vast wel tegen in het Delftse hout! XXX

    Beantwoorden

  24. wolfgangpowerpoint.wordpress.com/
    Sep 02, 2014 @ 19:12:47

    Die Fotos sind gut. LG. Wolfgang

    Rietepietz zegt;

    dankjewel Wolfgang

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

