1 2 3, 1 2 3, enz…

We zijn  niét  aan het walsen, nee hoor! We waren toch aan het werk weet je nog?  Ondertussen hebben we vandaag weer wél kunnen genieten  van de terugkeer van de zomer, dus géén zorgen!
Gisteren hebben we afgemaakt waar we maandag aan begonnen waren,  een heleboel vergaarwerk. Een deel in drievoud en een ander deel in tweevoud.
Nee luister  nou, het ging niet 2 of 3 keer fout maar sets vergaren in drievoud wil zoveel zeggen als  steeds drie velletjes papier waar hetzelfde op staat in een bepaalde volgorde op elkaar leggen .
De drie soorten papier zorgen er dan later zélf voor dat wat je op vel één invult ook op vel twee en drie te lezen is.
Daar had je in lang vervlogen tijden carbonpapier bij nodig  maar als ik géén fouten maak weten de velletjes papier precies waar ze wél en niet op door mogen schrijven.

Voor dat vergaren zijn wel machines maar die zijn te duur voor een klein bedrijf terwijl er ook steeds minder met sets gewerkt wordt in de bedrijven, barbonnen, om maar iets te noemen worden bijna niet meer gedrukt.
Vroeger deed Henk dat soort werk vaak wanneer de drukpers aan stond voor een grote oplaag, de toenmalige drukpersen deden hun werk in een zó rustig tempo dat  de drukker de handjes moest laten wapperen als er dit soort werk was.
Ook bij de vouwmachine was er genoeg tijd om “er iets bij te doen”.
Grote oplages die vergaard moesten worden nam hij meestal mee naar huis, ik deed het graag want het werd goed betaald, een cent per vel maakte  dat je bij 1000 vel in het uur  10 gulden kon verdienen, in de jaren 60/70  verdiende winkelpersoneel dat nog lang niet en ik was sneller.

Belangrijk is dat de vergaarde vellen goed gelijk gestoten worden, uiteraard op een aangegeven”aanlegkant”, het staat wat slordig wanneer wat op het bovenvel op regel 3 geschreven is op het ondervel ineens half op regel 4 staat!
Dat gelijk stoten moet met kleine stapeltjes gebeuren, hoe dikker de stapel hoe lastiger , en hoe meer je de randen kapot slaat waarna het noóit meer goed komt.
Slordig vergwaaierenaren maakt dat dus nóg lastiger en daarom werk ik altijd tussen twee stapels in zodat de vellen niet héél ver weg kunnen.
Gelukkig gebeurt het mij maar héél zelden dat ik een dubbele pak zónder het te merken, iets dat vooral héél vervelend kan uitpakken als het genummerd werk is.
Bij het gelijkstoten wordt ook regelmatig de boel even uitgewaaierd, je ziet het zo diréct wanneer er iets niet klopt omdat er dubbele gepakt zijn.
Een vak apart dat gelijk stoten, de truc is om  lucht tussen de vellen te krijgen waardoor ze op hun plek kunnen schuiven en dát kan ik wel aan Henk over laten, hij heeft dat héél veel gedaan.
Een klein stapeltje  flinterdunne velletje kán los op z’n kant rechtop blijven staan als je het goed doet. Tjonge …wat sla ik weer op hol hé! Komt gewoon omdat ik het zo leuk vind, écht waar! Eigenlijk  ben ik gewoon een vergaarmachine denk ik….. druk maar even op het äan” knopje…..

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Paul
    Aug 30, 2014 @ 20:18:08

    Het zou me een heerlijk klusje lijken voor een paar dagen. Volgens mij word je, als je er eenmaal een methode voor hebt bedacht, helemaal zen van.

    Rietepietz zegt;

    Nou iédere dag en de héle dag is wat veel van goede denk ik. Maar het is inderdaad heerlijk ontspannend als je een paar uur je verstand op nul kan zetten!Ik doe het graag!Wat helpt is natuurlijk dat we van niemand móeten!

    Beantwoorden

  2. roadlaura1969
    Aug 29, 2014 @ 17:03:09

    Zooo behendig beiden !
    Ik zou met de kleuren onzeker worden *had ik nu 1 geel 1 roze en 1 wit ?* 😉

    Rietepietz zegt;

    Juist door de kleuren is het makkelijk, soms is gewoon alles wit en dan is het lastiger onthouden ( en controleren) waar je gebleven bent. Maar ik kan dan vaak nog wel aan de papiersoort zien wat onder,boven of in het midden moet.Omdat het papier door moet kunnen schrijven zijn de randen anders van kleur door de inktbolletjes die in het papier zitten.

    Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Aug 29, 2014 @ 16:53:23

    Het leukste vind ik dat jullie er nog steeds zo’n lol in hebben.

    Rietepietz zegt;

    Dat is het leukste, maar wanneer je al 60 jaar bij een bedrijf over de vloer komt is het ook een beetje “thuis” natuurlijk. En ach… andere ouderen gaan naar de dagopvang en doen zinloos werk om maar bezig te zijn, dan hebben wij het véél beter.

    Beantwoorden

  4. minoesjka2
    Aug 29, 2014 @ 13:08:52

    O, leuk, dit vond ik ook nooit vervelend om te doen. Inderdaad verstand op nul en je handen laten gaan 🙂

    Rietepietz zegt;

    Je moet gewoon jezelf “een beetje bezig kunnen houden” onder het werk;-)
    het was ook niet schrikbarend veel, 2500 vel in tweevoud en 2500 vel in drievoud!

    Beantwoorden

  5. Hartelijke Hot Hulk
    Aug 29, 2014 @ 10:09:49

    Ik krijg er de zenuwen van!

    Rietepietz zegt;

    Daar ben je écht niet de enige in hoor, de meeste mensen verklaren me voor gek omdat ik het zo leuk vind;-)

    Beantwoorden

  6. Spencer
    Aug 28, 2014 @ 21:29:24

    Cor was sneller!

    Rietepietz zegt;

    Destijds al nauwelijks(met tril handen werkt niet handig) maar nú ben ik zéker sneller dan hij;-)

    P.S. We komen je morgen wel even de oortjes wassen!

    Beantwoorden

  7. kakel
    Aug 28, 2014 @ 20:35:25

    Nou, petje af voor jullie prestatie! Ik zou de hele stapel uit mijn handen laten vallen, of de stapel van de tafel laten vallen… Aan mij zouden jullie echt niets hebben.
    Met bewondering naar jullie verrichtingen gekeken: leuk filmpje!
    Liefs Kakel

    Rietepietz zegt;

    Nou er valt bij natuurlijk ook wel eens iets maar niet zo’n grote stapel maar ik dénk dat ik het zo moet interpreteren” jij kwakt gewoon zélf alles met een zwaai op de grond en kijkt dan onschuldig in het rond 😉

    Beantwoorden

  8. Wieneke
    Aug 28, 2014 @ 10:45:49

    Fascinerend filmpje. Zoals Henk dat doet zonder handjes :-))

    Rietepietz zegt;

    We zijn gewoon allebei lekker “vingervlug” denk ik;-)

    Beantwoorden

  9. ingridblogs
    Aug 28, 2014 @ 10:06:27

    Ik ken niemand die zo’n plezier in z’n werk heeft 😉

    Rietepietz zegt;

    Voor ons is het geen móeten meer natuurlijk en dat scheelt behóórlijk!
    Maar mrs. T heeft ook al menigmaal in haar logjes laten blijken dat ze zulk leuk werk doet dus het kómt voor;-)

    Beantwoorden

  10. Suskeblogt
    Aug 28, 2014 @ 09:47:34

    zo heb ik ook weer wat bijgeleerd,

    Rietepietz zegt;

    het is bijna een workshop hé! Maar dat heb jij niet nodig in jouw beroep denk ik, weinig papierwerk in de fietsenmakerij;-)

    Beantwoorden

  11. Blog Zonder Naam
    Aug 28, 2014 @ 04:31:15

    Hele kunstige reportage; vooral de bijdrage van Henk was een interessant gedeelte. Hoe krijg je lucht tussen de velletjes om deze op z’n kant te krijgen…….

    Rietepietz zegt;

    Nou die lucht komt er al tussen tijdens het vergaren maar die moet je er dus niét uitstrijken vóór je alles netjes op elkaar hebt. Door de manier van beetpakken kun je die lucht erin houden en verplaatsen om te benutten. Dat overeind zetten heeft geen praktisch nut, is alleen een grapje en lukt je niet als je niet met de lucht kunt “spelen”.

    Beantwoorden

  12. beauninoblog
    Aug 28, 2014 @ 00:56:54

    Haha, kan jouw Henk nou ook al goochelen?
    Lekker bezigheidstherapietje Riet, gezellig zo samen.

    Rietepietz zegt;

    Net wat je zegt, ik zeg ook vaak dat we naar “de dagopvang” gaan, qua leeftijd zou dat ook een optie zijn 😉 Het houdt ons fit…. al zijn we soms wel een beetje verkreukeld wat de spieren betreft!

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Aug 28, 2014 @ 00:02:26

    Zo, daar zou ik veel langer over doen! Wat een gedoe zeg, en dat dat dan ook nog allemaal gelezen moet worden.

    Rietepietz zegt;

    Maar álles is te leren hoor, hoofdzaak is dat je er een beetje lol in hebt dan komt het wel goed. Nou ja, ik kán ook wel een deurpost verven maar ik weet zéker dat jij dat beter doet;-)

    Beantwoorden

  14. J@n.
    Aug 27, 2014 @ 23:53:49

    Voor jullie routine en voor mij abrakadabra.

    Rietepietz zegt;

    En toch vindt menigeen dit “dom werk” ! Je hoeft er natuurlijk geen professor voor te zijn maar het heeft, als ieder werk, z’n voetangels en klemmen!

    Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    Aug 27, 2014 @ 23:47:40

    Ja ik heb jaren al de salarisstroken zo moeten sorteren, had er nooit een hekel aan. Grappig is dat wat jij zegt over dubbel papier pakken. Dat is denk ik een gevoel of zo wat je krijgt door het veel te doen. Ik had het met het inpakken van de salarisstroken, ik voelde gewoon als ik er per ongeluk twee in een envelop deed. Gewicht of gevoel ik weet het niet, maar ik zat er zelden naast. Geloof in al die tijd dat ik ooit een strook verkeerd verstuurd heb.

    Rietepietz zegt;

    Klopt, als je dit soort werk regelmatig doet voel je het metéén wanneer je een dubbel vel pakt en dan maakt het niet uit of het dun 60 grams papier is heel dik 250 grams, je merkt gewoon dat het “dubbeldik”is.
    Bij loonstroken lijkt het me inderdaad wel héél slordig als je er 2 in de flop gedaan zou hebben;_)

    Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Aug 27, 2014 @ 22:54:16

    hartstikke leuk toch!!! Mooi verslag heb je gemaakt.

    Rietepietz zegt;

    De meeste mensen vinden dit géén leuk werk maar ik dus wél. Zal wel een afwijking zijn;-)

    Beantwoorden

  17. gewoonhanny
    Aug 27, 2014 @ 22:19:44

    Hartstikke leuk werk. Heb het veel gedaan op kantoor, als er weer eens voorlichtingsfolders de deur uit moesten. En inderdaad, lucht er tussen brengen, dan kun je het stapeltje gemakkelijk gelijk stoten.

    Rietepietz zegt;

    Die lucht zit er natuurlijk tussen door het vergaren maar die moet je er dan wel tussen houden en kunnen benutten. In de loop der jaren heb ik het zelf natuurlijk ook wel onder de knie maar het was bést lastig te leren.

    Beantwoorden

  18. ♫ Mel☺dy ♫
    Aug 27, 2014 @ 20:17:03

    nou weet je?
    Ik hou het er maar op dat jullie en wij ons in het zweet hebben gewerkt vandaag ;-))

    Rietepietz zegt;

    En misschien wilde ik niet ééns ruilen, want Madurodam hoef je inderdaad niet vaker dan 1x in de 10 jaar te zien;-)

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      Aug 28, 2014 @ 22:05:05

      ik zou het woordje ‘niet’ aan jouw regel willen toevoegen 😉

      enne 1x per 10 jaar…. iets te vaak misschien 😉

      Rietepietz zegt;

      oeps…. klopt, foutje;-)
      Nou dat hangt er van af of er vernieuwingen zijn én of je met heel jonge kinderen ging.

      Beantwoorden

  19. Marja
    Aug 27, 2014 @ 20:11:28

    Wat gaaf! Met de juiste muziek erbij word je helemaal ZEN van dit soort werk.

    Rietepietz zegt;

    Zó heerlijk verstand op nul, muziek staat er altijd wel aan maar probeer ik niet te horen want ik heb m’n eigen tempo;-)

    Beantwoorden

  20. Marion
    Aug 27, 2014 @ 19:17:49

    Leuk hoor, jullie zo bezig te zien.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    We zijn bést een beetje krasse knarren toch? XXX

    Beantwoorden

  21. terrebel
    Aug 27, 2014 @ 18:55:20

    Leuk inkijkje in de werkzaamheden, Riet! Erg leerzaam!

    Rietepietz zegt;

    Het is één van de werkzaamheden die we daar verrichten en het komt steeds minder voor. Maar gelukkig zijn er nog genoeg andere leuke klusjes!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

