geen punten …

Geen zorgen hoor… , ik ga géén punten uitdelen voor de reacties , die zijn gewoon zonder uitzondering altijd  op álle punten héél veel   waard voor me. En nee, jullie hoeven óók geen punten uit te delen, of te sparen!
Ik heb het gewoon over taartpunten en dan éigenlijk juist over “géén taartpunten”. Wácht nou ff, niet zo ongeduldig, ik leg het heus wel uit hoor!
Wij eten niet héél vaak gebak en Henk al helemáál weinig. Inderdaad, Henk is zeker geen “ouwe snoeper”!
Maar voor een klein hazelnoottaartje, en dan de slagroomversie, is hij af en toe  wel te porren.
Punt is dan   dat het zo’n klein taartje is  (doorsnede is +/- 14  cm)  en dat het spul nogal bros als je het gaat snijden. Hoe maak je dáár nou mooie puntjes van!
Nou  géén puntjes dus, van wie moeten het trouwens punten zijn om er smakelijk van te kunnen eten, niemand toch?
gesn,taartjeOm even de puntjes op de i te zetten maakte ik een foto van hoe wij dat oplossen……. ,
Precies… het is wel weer eens tijd voor een logje waar je iets van opsteekt.
Eerst maak ik de linker verticale snede , het  afgesneden   stukje met één rechte en één half ronde kant wordt dan horizontaal door midden gesneden en dan hebben we twee handzame stukjes . Als er bezoek is doen we  aan de rechterkant precies hetzelfde  en kan het bezoek ook mee smullen.
Dan houden we voor de andere dag nog een mooi recht  langwerpig middenstuk over, dat in  twee of drie stukken gesneden kan worden (zelfs vier bescheiden plakken zou kunnen  als er nog iemand binnen valt)
Géén gedoe met puntjes die afbrokkelen en een knoeiboel achter laten  in het midden!
Ik zóu zeggen:  “een oplossing waar je een puntje aan kunt zuigen” alleen moet je  het taartje wel even zélf kopen. En eh….. deze is natuurlijk allang op en was héérlijk!

24 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Aug 25, 2014 @ 23:12:19

    Handig ja. Heel handig. Ga ik ook eens doen de volgende keer.

    Rietepietz zegt;

    Eet smakelijk dan hé!

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Aug 24, 2014 @ 10:01:09

    Juist morgen gaan we weer eens trachten te ‘lijnen’. Houdt in dat we dan juist dit soort lekkernijen even weglaten. PLus de broodjes kroket van Kwekkeboom, de appeltaart van schoonmama, de kirchbonbons uit Duitsland en zo meer. Wel normaal eten natuurlijk…maar er moet echt een stukje af van die bultrug di zijn dikke lijf heeft geparkeerd in mijn buik…Maar goed dat jij een hele theorie hebt ontwikkeld over hoe je taartjes als deze moet aansnijden. Op termijn zal ik nog eens teruglezen hoe dat werkt. Heb je ook een leuke snijtheorie voor Tom Poucen?

    Rietepietz zegt;

    Héél lang geleden dat ik een Tom Pouse gegeten heb, en daar kwam toen geen mes aan te pas. Gewoon de roze bovenkant eraf halen en afhappen , dán de pudding oplepelen waarna je de onderkant óók kunt afhappen;-)
    Succes met de afvalpoging, ik doe niét mee al staat er hier niet wekelijks taart op het menu hoor!

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Aug 23, 2014 @ 21:58:06

    Oeps kreeg er gewoon trek van. Nou ja heb het toch niet in huis. Het is wel een goeie oplossing zo, je kan er alle kanten mee uit.

    Rietepietz zegt;

    Het komt hier ook niet wekelijks op tafel hoor maar zo heel af en toe trakteren we onszelf. Het is ook een manier om iets kleinere stukjes te maken want heel grote taarteters zijn we óók niet.

    Beantwoorden

  4. Wieneke
    Aug 23, 2014 @ 19:37:18

    Dit, lieve Riet, is een geweldige tip. Heb dank heb dank. Ik ben altijd zo aan het hannesen met op de normale manier taart te ‘hakken’ en soms te ‘prakken’. Vooral die schuimen taarten zijn vreselijk. Die krijg je niet normaal op een bordje. Nou gaat het ook niet heel naar binnen natuurlijk, maar men wil toch een beetje beschaafd blijven tegenover bezoek 🙂

    Rietepietz zegt;

    Punten snijden is bij kleine taartjes inderdaad mééstal een rommeltje! Op deze manier is het makkelijker omdat je géén dunne géén dun uitlopende stukken hoeft te snijden. Ik begon hiermee omdat we we de punten te groot vonden en kwam uiteindelijk op een handig systeem uit! Er is géén octrooi aangevraagd dus “ga je gang”;-)

    Beantwoorden

  5. beauninoblog
    Aug 23, 2014 @ 14:16:30

    Oow, lekker Riet!!!
    Wat een leerzaam blog!

    Rietepietz zegt;

    Rustig aan jij hé, jij moet je darmen even een beetje ontzien!
    Eigenlijk een soort “workshop hé 😉

    Beantwoorden

  6. Blog Zonder Naam
    Aug 23, 2014 @ 04:40:22

    Wie niet van kruimelen houdt moet slim zijn! Dit is een oplossing waar menigeen nog niet aan gedacht heeft. Klasse! goed idee ook om dit met ons te ‘delen’, hebben wij er ook nog wat aan….. Je scoort weer punten bij je volgers!

    Rietepietz zegt;

    Als ik “het leed”onder m’n lezers iets kan verlichten ben ik er natuurlijk als de kippen bij, er moet geen dág langer geleden worden dan nodig is;-)

    Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Aug 22, 2014 @ 22:17:04

    Dit is inderdaad een log waar je een puntje aan kunt zuigen. Ik ga het van de week gelijk eens even uitproberen.

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, ik schrijf natuurlijk nóóit onzin maar soms heb je toch iets meer aan een logje;-)

    Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    Aug 22, 2014 @ 20:11:17

    Ik krijg er honger van!

    Rietepietz zegt;

    Nou ja honger…. laten we het “lekkere trek”noemen;-)

    Beantwoorden

  9. Albert y Mara fotoblog
    Aug 22, 2014 @ 09:28:59

    Zelfs bij een taart snijden in punten, komt er weer een logje van jou tevoorschijn. Plezant vooral omdat je geen bonuspunten uitreikt. Jij spaart toch altijd de kool en de geit 😉 Salu2 Albert

    Rietepietz zegt;

    O ja hoor, er is eigenlijk géén onderwerp waar ik géén logje over zou kunnen maken, of ik dat ook allemaal zou willen is een ander verhaal, maar eigenlijk komt op z’n tijd toch wel van alles aan bod.
    Meestal zaken waar iik in het dagelijks leven “tegenaan loop” en dat kan dan zowel positief of negatief uitpakken;-)

    Beantwoorden

  10. Paul
    Aug 22, 2014 @ 08:55:36

    Ik ben gezegend met een vriend die het taartsnijden tot in de puntjes beheerst. Dan komen er altijd mooie, gelijke taartpunten uit voort. Daarmee scoort hij natuurlijk regelmatig punten bij mij 😉

    Rietepietz zegt;

    Nou met grote taart lukt het me ook aardig, maar een kleintje (vooral de nogal kruimelige hazelnoot) is het vrijwel onmogelijk een beetje hebbelijke punten te snijden. Niet dat het aan de smaak afdoet natuurlijk….maar het oog wil ook wat hé!. Voor alle zekerheid toch maar zuinig zijn op je vriend!

    Beantwoorden

  11. gewoonhanny
    Aug 22, 2014 @ 00:16:38

    Oh Rietepietz. Maison Kelder. Het water loopt me in de mond. Slimme oplossing om deze verdeling te maken. Ga het een volgende keer ook zo proberen. Helaas niet met een taart van Kelder, maar die van ons hier van Boonstra komt in de buurt.

    Rietepietz zegt;

    Oh…. hier spreekt “de kenner”, héél goed.Inderdaad is het taartje van Kelder eh… Maison Kelder moet ik natuurlijk zeggen. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook andere winkels die de taarten mogen verkopen namens Kelder zodat we niet naar de Weissenbruchstraat hoeven om een taartje te halen. De kwaliteit is nog steeds geweldig en het gebak is op dag twee, (en desnoods dag 3) nog nét zo goed als op dag één!

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Aug 22, 2014 @ 00:10:30

    En het is anders als men denkt, men wordt er niet dik van……….

    Rietepietz zegt;

    Nou met taart is het als met alle andere lekkere hapje, overdaad schaadt. Maar inderdaad, goed gebak kun je rustig zo af en toe eten zónder meteen vierkant te worden.

    Beantwoorden

  13. Renesmurf
    Aug 21, 2014 @ 22:51:30

    ja, ik ben natuurlijk van de gebakjes, dat scheelt een heel mes af te wassen!

    Rietepietz zegt;

    Nou niet altijd, wij vinden de meeste gebakjes véél te groot en dan moet je tóch een mes hebben om het gebakte door te snijden;-)

    Beantwoorden

  14. Zus
    Aug 21, 2014 @ 22:00:37

    Riet ! Wat een subliem idee, dat ik daar nou nooit zelf opgekomen ben 😉
    Ik loop altijd te kruimelen en krijg de helft maar binnen en dat nog wel van mijn lievelings taartje.

    Rietepietz zegt;

    Zég ik toch, dit logje is gewoon een “leermomentje”, nou ja, ik vertel toch nóóit onzin;-)

    Beantwoorden

  15. Suskeblogt
    Aug 21, 2014 @ 21:29:38

    geen taart voor mij, ik heb al calorieën genoeg in mijn lijf; maar het is een superbe uitvinding van je.Daar moet je een boek over schrijven en uitgeven op bol.com.

    Rietepietz zegt;

    Nou misschien beter maar workshops geven door het land;-) Heel verstandig om weinig taart te eten, je moet héél wat karate oefeningen doen om het er weer af te trainen!

    Beantwoorden

  16. Marja
    Aug 21, 2014 @ 21:16:03

    Briljant! Ik zou er patent op vragen. Nooit meer omvallende punten en wiebelige uiteinden. Eindelijk behapbare porties.

    Rietepietz zegt;

    Had dát nou eerder gezegd….. nu is het te laat natuurlijk, jammer,daar gáát m’n octrooi;-) Maar inderdaad, voor kleine taartjes is het het ei van Columbus!

    Beantwoorden

  17. ♫ Mel☺dy ♫
    Aug 21, 2014 @ 20:55:58

    Zo doen wij het ook al jaren….. en toch, hoe voor de hand liggend het ook is, ik zie vaker mensen stoeien met een zucht….

    Rietepietz zegt;

    En dan laat je je medeloggers gewoon nog jaren door tobben….. nou já, dat had ik nou weer niet verwacht;-)

    Beantwoorden

    • ♫ Mel☺dy ♫
      Aug 23, 2014 @ 21:09:20

      ach jeetje ja, mijn nederige excuses…. je kent mijn blogs, dat gaat nooit over kook-& bakperikelen, laat staan tips en trucs want ja …. koken en bakken doe ik niet….dat zijn ’s mans zaakjes en daar bemoei ik me nooit mee….

      Rietepietz zegt;

      Geef maar toe, je wou het gewoon lekker voorjezelf houden;-)

      Beantwoorden

  18. ria
    Aug 21, 2014 @ 20:53:58

    De puntjes dit keer niet op de i op de taartjes.
    Goed idee.

    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Soms zijn we gewoon zó gewend aan iets dat we niet meer nadenken of het béter kan;-)

    Beantwoorden

  19. powerpointgreetje
    Aug 21, 2014 @ 20:45:58

    dat is nou een goede tip, nooit aan gedacht……
    zal hem onthouden, dankjewel

    Rietepietz zegt;

    We zijn eigenlijk gewoon gewend om punten te snijden, maar bij zo’n klein taartje is dat best lastig, zéker als het kruimelspul is!

    Beantwoorden

  20. terrebel
    Aug 21, 2014 @ 20:28:10

    Wat een geweldige oplossing, Riet! Dat moeten meer mensen weten.

    Rietepietz zegt;

    Ach je kent me toch…. heb ik óóit onzin onderwerpen? 😉

    Beantwoorden

  21. Marion
    Aug 21, 2014 @ 20:06:20

    Hartstikke goed idee, nou nog een hazelnoottaartje,:-)
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Tja… helaas, dáár moet je zelf voor zorgen;-)XXX

    Beantwoorden

  22. minoesjka2
    Aug 21, 2014 @ 19:58:41

    Jullie zijn ook niet voor één gat te vangen hé 😀 Zelfs niet door punten. Ziet er trouwens erg lekker uit dat taartje.

    Rietepietz zegt;

    Deze taartjes komen van banketbakker in Den Haag die een grote reputatie heeft op het gebied van hazelnoottaart.

    Beantwoorden

  23. datzalwel
    Aug 21, 2014 @ 19:57:38

    Hij ziet er héérlijk uit, ik ben ook wel van wat slagroom erop. Hier heb ik inderdaad een goeie tip gekregen , ik vond het altijd een beetje moeilijk een kleine ronde te snijden. Nu ik het zo zie denk je had ik daar nu zelf niet op kunnen komen. Nu vlug naar de bakker voor het uit te proberen. 🙂

    Rietepietz zegt;

    En als het niet in één keer lukt gewoon blijven oefenen hé! Misschien moet je dan wel wat vaker taart eten maar het is voor de goede zaak;-) Je kunt zo ook heel makkelijk inspelen op mensen die liever een klein stukje willen hebben , dat rechte midden stukje kun je soort plakjes van maken.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

