mooie stukjes….

Al een paar jaar zie je  tussen het “straatmeubilair” ineens overal “mozaïekbankjes” opduiken.  Om precies te zijn sinds 2008 toen er in Den Haag een soort “bezigheidsproject”  van dak-en thuisloze  van start ging .
Er zijn práchtige bankjes bij en je ziet ze ondertussen óveral! Vorige week zag ik op dat gebied iets dat ik nog niet eerder tegenkwam… een picknickset, en wát voor een!

mozaiek9
De mozaïek is véél fijner dan  zo op het eerste gezicht lijkt, je zou er  eigenlijk een échte fotograaf op los moeten laten. Het tafelblad is een natuurfeestje dat prima  bij de natuurtuin past waar de set een plaatsje heeft gevonden. Ik zou  de tekening niet eens netjes in kunnen kleuren met kleurpotloden, laat staan in mozaïek leggen.

moziek3
Je zou de water lissen zó willen plukken en die fazant kan beter oppassen dat hij niet in de braadpan terecht komt.
Wat een piépkleine  stukjes zijn er gebruikt en wat moeten er bákken geduld in zijn gaan zitten.

mozaiek
Die twee grijzige wind molentjes linksonder kun je  écht in die natuurtuin vinden en dat papegaai achtige vogeltje is óók al zo minutieus in al z’n kleurnuances.

mozaiek2

Op één van de bankzittingen zou je nóóit gaan zitten wanneer de beestjes allemaal echt waren, zo’n stekelvarkentje zou zéker z’n sporen achterlaten en een boze bij kun je óók beter met rust laten. Ik zei het al, deze picknickset is een betere fotograaf waard dan ik ben.

mozaiek4
En dan heb ik óók nog te maken met schaduw van  de zon door het  tafelblad  waardoor op het andere bankje de lucht half donker- en half lichtblauw is, maar  die roofvogel heeft daar geen last van zo te zien….. is ie niet onwijs mooi gemaakt?

mozaiek7

Aan vlindertjes  is geen gebrek en ook die zijn stukje voor stukje in elkaar “gemozaïkt “…….. wát een priegelwerk!

mozaiek1
De meest kleurige zijn duidelijk naar het tafelblad gefladderd… logisch …. dáár is het meest aan groen en bloemen te vinden…

mozaiek10

en ook het  koolmeesje fladdert  zo te zien rustig rond zonder dat er  “veertjes ” uitvallen!

mozaiek8
En tot slot is het waterleven  niet vergeten …. op een bankje …… zonde om op te gaan zitten toch?
Echt een “bankstel” om alleen maar naar te kijken, daarom  wilde ik  deze afwijkende uitvoering  van de bankjes graag even laten zien. En geloof me,  in het écht is het een juweeltje!

mozaiek6

 

 

 

33 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Helene Breukel
    Aug 20, 2016 @ 09:29:59

    Hoi Riezepiets, weer een prachtig mozaiekproject oud straat meubilaire kijk op FB mozaiekprojectenzoetermeer

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 20, 2016 @ 12:51:31

      He at leuk om van je te horen, ik heb zlf geen face book en volgens mij kun je dan ook nergens kijken maar ik laat het m’n dochter wel even opzoeken als ik het niet kan vinden.

      Beantwoorden

  2. Nieske
    Mei 24, 2016 @ 12:55:19

    Wat mooi! ik zou graag dit exemplaar gebruiken voor een project voor school. Ik doe het Hout en Meubileringscollege. Ik zou graag willen weten wat het kost om zo’n exemplaar te maken. Klopt het dat er beton en mozaïek wordt gebruikt? Wat zijn de maten van dit exemplaar. Ik hoop dat u mij kunt helpen hieraan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 24, 2016 @ 13:33:31

      Dit zijn, als ik het goed begrepen heb, ook projecten voor groepen dak en thuis loze. Er is vast wel meer info over te vinden op het internet want ondertussen gebeurt het al in heel veel steden . Meestal zijn het subsidieprojecten want het gaat best wel veel geld in zitten. De maten zijn ongeveer van een gewone picknickset.
      Er is natuurlijk heel veel gereedschap voor nodig én veel verschillende kleurtjes mozaiek. Ik mocht later inderdaad eens komen kijken in de werkplaats en schreef daar ook over in een ander logje
      https://rietepietz.wordpress.com/2014/11/08/bezoek-stukje/

      Beantwoorden

  3. Frans Breukel
    Mrt 20, 2016 @ 23:37:52

    Op youtube staat ook een filmpje over ‘werk’ aan deze bank: picknicktafel westerpark

    Beantwoorden

  4. Corja
    Okt 29, 2014 @ 11:23:05

    Wat geweldig dat dit blog zo’n leuk vervolg krijgt!

    Rietepietz zegt;

    Dit zijn de léukste dingen van het bloggen, interactie en daar hou ik van;-)

    Beantwoorden

  5. Trackback: soms…… | van koninklijk tot knettergek
  6. Helene Breukel
    Okt 28, 2014 @ 11:28:22

    Als je nieuwsgierig bent naar meer mozaiek werk van ons, kom dan een keer langs op onze mozaiekwerkplaats op de zegwaardseweg 27 in zoetermeeer. Wij zijn op maandag en donderdag aanwezig tussen 10.00 en 15.00 uur. Op dit moment zijn wij “bollen” voor verschillende wijken aan het mozaieken.

    Rietepietz zegt;

    O wat léuk, dat ga ik zéker een keer doen.Op donderdag kan ik meestal niet maar op een maandag moet wel lukken. Dankjewel voor de uitnodiging. Ik heb ooit zelf een badkamer vloertje gemozaiekt van restjes tegels, dat hoefde nergens op te lijken en dát vond ik al zo moeilijk!

    Beantwoorden

  7. Helene Breukel
    Okt 27, 2014 @ 15:58:07

    Ik ben trots op jullie ractie, heb deze samen meteen vriendin gemaakt, dankje

    Rietepietz zegt;

    O wat grappig dat je dan uitgerekend hier een stukje vindt over jullie inspanning.
    Ik heb genoten van alle mooi gemaakte diertjes die er op te vinden zijn, dat is een flinke geduld klus geweest stel ik me zo voor.
    Wat leuk dat je hierop reageert.

    Beantwoorden

    • Helene Breukel
      Okt 27, 2014 @ 17:17:27

      Wij hebben hier vier maanden drie dagen per week aan gewerkt. Het idee is gekomen doordat ik deze tafel verwaarloost in het westerpark zag staan. Wij werkte al aan de mozaiek banken in zoetermeer en heb toen een aanvraag gedaan of wij dez mochten mozaieken. het was een uitdaging. we kregen toestemming onder de voorwaarde dat we deze zouden toepassen aan de natuurtuin. als je goed kijkt hebben we de tekening van van Esher gebruikt waar de gouden vlinders weer tot leven komen. met andere woorden, een transformatie van oude zaden die in de natuurtuin tot leven komen. Reactie: wat leuk dat jullie er zoveel aandacht aan hebben besteed.

      Rietepietz zegt;

      Jullie hebben écht eer van je werk, het is een heel bijzonder stel geworden. Omdat onze kleindochter dicht bij het park woont wandelen we daar regelmatig met ons achterkleinzoontje. De tafel in z’n oude staat is me nooit opgevallen en we wandelen al minsten 25 jaar met enige regelmaat in het park.
      Eigenlijk wel een beetje jammer dat ik deze informatie nog niet had toen ik het logje schreef want deze info had er eigenlijk mooi bij kunnen staan. Ik ga er even over nadenken , misschien moet ik gewoon nog een nieuw logje maken waarin ik deze reacties verwerk …. lijkt me leuk.
      Dit is écht weer zo’n grappig loggebeuren…. om een reactie te krijgen van de, voor mij tóen nog onbekende makers, van iets dat mijn aandacht trok. Het zou helemáál gaaf zijn als je misschien nog “werkfoto’s hebt” die ik er dan bij zou kunnen plaatsen (als je dat leuk vindt)

      Beantwoorden

      • zzetg; Helene Breukel
        Okt 27, 2014 @ 22:06:37

        Ik zal morgen foto ‘ s voor je opzoeken, laat me even weten hoe ik deze aan je af kan leveren, misschien Mail?

        Rietepietz zegt;

        Hártstikke leuk, ik ga je mailen!

        Beantwoorden

  8. Rebelse Huisvrouw
    Aug 25, 2014 @ 23:11:06

    Schitterend. Wat is dat mooi. Zoiets zou ik graag in m’n tuin willen hebben. Ik zou er de hele dag naar kijken.

    Rietepietz zegt;

    Je bent vást niet de enige die ‘m graag in de tuin zou willen hebben en daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

    Beantwoorden

  9. beauninoblog
    Aug 23, 2014 @ 13:08:33

    Wat leuk Riet!

    Rietepietz zegt;

    Volgende keer als ik er in de buurt ben neem ik m’n boterham mee, dát zal smaken op die tafel!

    Beantwoorden

  10. minoesjka2
    Aug 21, 2014 @ 17:14:57

    Wat een prachtige kunstwerkjes zeg!!!

    Rietepietz zegt;

    En dat staan zómaar in de vrije natuur, om blij van te worden toch?

    Beantwoorden

  11. gewoonhanny
    Aug 21, 2014 @ 16:53:48

    Mozaïek leggen is al een oeroude kunst. Dat men dat vroeger in de Romeinse tijd deed, kun je je wel voorstellen. Het leven was toen nog niet zo jachtig als nu. Maar ook later zijn er prachtige mozaïeken gemaakt. Denk aan de mozaïekbanken van Gaudi. Ik heb altijd bewondering voor de kunstenaars die het geduld hebben om alle stukjes bij elkaar te zoeken en er vervolgens de meest prachtige voorstellingen van kunnen maken.
    Ook deze picknicktafel en -banken zijn prachtig.
    Niet zo min over jezelf denken. De foto’s zijn prima geslaagd!

    Rietepietz zegt;

    Nou ik zou er wél het geduld voor hebben, is gewoon een soort legpuzzel maar dán zijn de stukjes allemaal al op maat, bij mozïek moet daar natuurlijk zélf voor zorgen;-)
    Ja vooral het tafelblad is machtig mooi en ik weet zéker datjij er mooier foto’s gemaakt zou hebben. Maar in psp kan ik gelukkig nog wel iets bereiken met fotocorrectie en snijden, en hoofdzaak is dat het idee toch over komt!

    Beantwoorden

  12. ingridblogs
    Aug 20, 2014 @ 15:55:22

    Prachtig……

    Rietepietz zegt;

    Je zou hem bést in je tuin willen hé!

    Beantwoorden

  13. jokezelf
    Aug 20, 2014 @ 12:24:33

    Prachtig vind ik dit soort bankjes en deze is wel heel erg mooi. Begrijpelijk dat je er lyrisch van wordt.

    Rietepietz zegt;

    Voorál het tafelblad zou je zó aan de muur willen als het in olieverf gemaakt zou zijn! Maar al die andere bankjes zorgen toch ook voor lichtpuntjes in de stad.

    Beantwoorden

  14. Mrs. T.
    Aug 20, 2014 @ 11:43:31

    Zo wat gaaf! Voor het gebouw waar ik werk staat ook een gemozaïekte bank.

    Rietepietz zegt;

    Je ziet ze ineens overál hé! Er zijn héél mooie exemplaren bij en volgens mij worden ze steeds mooie. Zal wel iets te maken hebben met “oefening baart kunst”;-)

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Aug 19, 2014 @ 23:58:41

    Ze zijn inderdaad heel erg mooi. Ze maken het stadsbeeld een stuk fleuriger.

    Rietepietz zegt;

    Helemaal waar, je ziet ook steeds mooiere exemplaren opduiken.

    Beantwoorden

  16. Blog Zonder Naam
    Aug 19, 2014 @ 23:12:01

    Het is een idee om iets creatiefs te doen met gebroken seriesgoed. Mozaïken dus.

    Rietepietz zegt;

    Nou zóveel breekt er hier in huis niet, dat wordt héél lang opsparen eer je zoiets kan maken.
    Maar we kúnnen natuurlijk klein beginnen;-)

    Beantwoorden

  17. gewoonanneke
    Aug 19, 2014 @ 22:32:30

    Wat mooi zeg en wat een werk moet dat inderdaad geweest zijn zeg. Knap hoor. Inderdaad eigenlijk te mooi om op te gaan zitten.

    Rietepietz zegt;

    Het is een juweeltje, het is natuurlijk ruim stevig genoég om op te zitten maar ja… dán zie je niks;-)

    Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    Aug 19, 2014 @ 22:15:45

    schitterend Riet, echt heel erg mooi, en dat staat zomaar gewoon op straat, niet te geloven

    Rietepietz zegt;

    Nou déze staat in een groot park, maar ook dat is gewoon voor publiek toegankelijk. Maar toch iets meer beschut tegen vernielzuchtig jong spul dan op straat.

    Beantwoorden

  19. Suskeblogt
    Aug 19, 2014 @ 22:00:19

    Heel erg mooi inderdaad. Leuk initiatief,
    Dit doe ik zeker niet na.

    Rietepietz zegt;

    Ik ga er wél van uit dat het onder “deskundige begeleiding” gebeurd, dit doet een amateur écht niet zomaar in z’n uppie !

    Beantwoorden

  20. meninggever
    Aug 19, 2014 @ 20:44:00

    Mooi gemaakt zeg. Soortgelijk straatmeubilair in wat rondere vorm in een stad als Barcelona brengt miljoenen mensen in extase…is het gewoon te zien in het Haagse…knap hoor!

    Rietepietz zegt;

    Nou dit bijzondere setje staat niet in Den Haag maar in een groot park in Zoetermeer. Omdat daar al járen nogal wat familie woont komen we daar héél regelmatig en weten er goed de weg.
    We wandelne vaak in dat park,vroeger met de kleinkinderen tegenwoordig met de achterkleinzoon.

    Beantwoorden

  21. liz
    Aug 19, 2014 @ 19:27:49

    Wat prachtig!!! Kunst op straat…. geweldig gewoon.En zo goed gefotografeerd ook Riet.

    Rietepietz zegt;

    De banken staan inderdaad meestal op straat, dit picknicksetje staat iéts beschutter, in een park dicht bij een natuurtuin. Altijd genieten als ik er langs kom! De foto’s kunnen véél beter maar met mijn “automaatje: én een fotobewerkingsprogramma wordt het nog aardig wat gelukkig!

    Beantwoorden

  22. Marja
    Aug 19, 2014 @ 19:27:46

    Juweeltjes. Zo’n bankje wil ik ook wel in de tuin.

    Rietepietz zegt;

    Alléén voor het mooi dan hé, want ze zijn natuurlijk knetter hard aan de billen;-)

    Beantwoorden

  23. Marion
    Aug 19, 2014 @ 19:25:11

    Schitterend, ooit was ik van plan dat ook te gaan doen maar er is nooit iets van gekomen, jammer.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Als je wil gaan we ‘m een keer bekijken, hij staat in het Wester[ark in Zoetermeer en is volgens mij wel over de fietspaden te bereiken;-) XXX

    Beantwoorden

  24. ♫ Mel☺dy ♫
    Aug 19, 2014 @ 19:18:53

    schitterend zeg……. en ja voor zoiets moet je geduld hebben…. dat zou ik niet kunnen opbrengen, gelukkig anderen wel.

    Rietepietz zegt;

    Mooi hé, ik wist niet wat ik zág de eerste keer dat ik er in dat park tegenaan liep!Het geduld zou ik (als legpuzzelaar) best wel hebben maar niet de kunstzinnige aanleg om de stukjes zó te snijden dat jet het ook echt die figuren worden.

    Beantwoorden

  25. Christel
    Aug 19, 2014 @ 18:43:19

    Daar moet je allicht ook een engelengeduld voor hebben. Iets wat ik nu net niet zo heb… 🙂

    Ontzettend knap.

    Rietepietz zegt;

    Ja zeker weten, je hebt héél veel geduld nodig, én tijd!
    Nou leg ik graag legpuzzels, dus geduld heb ik genoeg maar ik zou nooit als die steentjes zo mooi passend en in model kunnen maken, dat lijkt me onwijs moeilijk.

    Beantwoorden

  26. Wieneke
    Aug 19, 2014 @ 18:16:26

    Jee, wat ongelooflijk mooi gedaan is dat. Je hebt het goed weergegeven, hoor. Staat dat zomaar op straat? Ik krijg meteen visioenen van vandalisten. Mozaïek is geweldig lastig, hoor. Ik heb eens samen met een vriendin een dag-workshop gedaan waarin we een bestaande schaal gingen ‘bekleden’ met stukjes van gekleurde tegels. Je zit je half gek te puzzelen. Het resultaat was echt erg leuk, maar we waren zowat kapot na afloop 😉

    Rietepietz zegt;

    Dit setje staat in het Westerpark in Zoetermeer en is voor iedereen te zien. Maar het staat vlak voor de natuurtuin aldaar, toch een plek waar wat meer natuurliefhebbers komen dan “kwaadwillenden”. Ik weet ook álles van “het mozaïeken” nadat ik ooit met wat oude tegels een badkamervloertje “mozaïkte” maar wél leuk geworden.

    Beantwoorden

  27. datzalwel
    Aug 19, 2014 @ 18:09:22

    Mooi beschreven, Nelleke van der Kroft ( tussen kunst en kitsch ) zou jaloers worden. Wat mozaiek betreft ben ik wel verwend geworden in park Gúel in Barcelona maar ik moet zeggen dit is ook héél knap gedaan met zulke mooie gezellige tafereeltjes en kleuren.Dat de zon maar heel lang mag schijnen zodat je er ook heel lang van kan genieten.

    Rietepietz zegt;

    Verschil moet er zijn natuurlijk, dat park in Bacelona is natuurlijk het neusje van de zalm. Ik weet niet zeker of deze zet óók gemaakt is dak-en thuisloze mensen maar áls dat zo is zitten er talentjes tussen, zelfs al is de voorstelling meestal wél door “iemand die er verstand van heeft” getekend.

    Beantwoorden

  28. J@n.
    Aug 19, 2014 @ 16:51:01

    GEWELDIG MOOI!!!
    Wat een werk.
    Dát zouden meer gemeenten moeten doen!

    Rietepietz zegt;

    Volgens mij wórdt er ondertussen inderdaad al op meerdere plekken mee gewerkt.
    Maar zo mooi als déze had ik ze nog niet gezien, er is héél fijn gewerkt! We komen er wel vaker langs en ik moet áltijd weer even kijken.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

