Broek op Langedijk

Heeft iederéén vast wel eens, je hoort  een plaatsnaam en dan komt er een herinnering aan vroeger in je op!
Toen ik een paar weken geleden in de radiogids een stukje las over  een museum in  Broek op  Langedijk  wist ik metéén”daar wil ik heen” .
Broek op Langedijk “ken ik”uit de oorlogsverhalen van m’n vader, hij ging er in de hongerwinter lopend heen omdat dáár altijd wel aan eten te komen was.
Mijn oudste broer en zus hebben die tocht meegelopen en mochten daar bij verschillende mensen een weekje blijven om wat aan te sterken. M’n oudste zus vertelde dat ze het in drie dagen gelopen hadden met overnachtingen bij mensen,, meestal boeren,  langs de route waar m’n vader dan gewoon aanbelde.
Hoe ver kan het zijn dacht ik…. als  kinderen van krap  8 en 10 jaar in slechte conditie het kunnen lopen…… nou… dát viel toch tegen!De routeplanner geeft ruim 90 km aan naar het museum(pje)  “Zo was het in Broek op Langedijk.
Maar ik wil er heen en op een vrije maandag stappen we impulsief  in de auto en staan na iets meer dan een uur in de dorpsstraat van het dorp, bééldschoon alleen…. wáár is het museum… volgens het bord is het weg……..

museumweg
We hébben een wegwijzer gezien naar het museum en lopen over een brug en  zijn dan inderdaad op de juiste straat maar er is nérgens zelfs maar een huis te zien.
In het water ligt wél een prachtig oud gebouw, een veiling, maar daar kwamen we niet voor.

veilingmuseum
Geen nood, er staat een meneer  z’n auto te wassen dus we vragen het even,  volgens de meneer kunnen we er zó niet komen, we moeten omlopen en er in een grote bocht omheen lopen ….. en staan dan wél voor de ingang van  een museum maar dat blikt “de Broekerveiling”! later thuis ontdekken we dat het veilingmuseum zéker een bezoekje waard is  maar….. daar kwamen we niet voor en helaas heeft Henk nét een “brainwave” ….
Stom,stom,stom..hélemaal vergeten dat hij  om drie uur een afspraak  heeft bij de fysiotherapeut dus we kunnen er niet een dagje van maken zoals we van plan waren.
Nog maar eens terug naar de brug waar de meneer nog steeds de auto wast,  het misverstand over wélk museum we willen bezoeken wordt opgelost, we moeten aan de zijkant van de brug een vrijwel onzichtbaar trapje af en komen dan in een soort steegje.

museum-weg

Zodra we de hoek om slaan zijn we bij “Zo was het”. Het is klein, de intree is slechts  € 3,50 p.p. en de tentoonstelling is  is ook niet meer waard als ik eerlijk ben.
Maar de aandacht van  het oudere echtpaar die het museumpje als hobby beheert is  onevenredig groot. We worden persoonlijk rondgeleid en horen , vooral over héél oude kleding en doopjurkjes , van álles over wat “ooit was” .
Ook veel herkenning , van gehaakte kastrandjes….

museumkastrandje
….tot oude kinderboekjes en een soortgelijke bedstee als waar mijn grootmoeder nog in sliep en uiteraard álles met een verhaal!

meseubedstee
Over Broek op Langedijk horen we dat het vroeger eigenlijk een soort eilandjes had waarop landbouw werd bedreven en vandaar dat men er in de oorlog genoeg te eten had.  Daarna is  het  tijd om terug te rijden en we kunnen helaas niet  verder de omgeving bekijken, Mopper,mopper,mopper….. nou ja, dán nog maar een keertje terug…..voor die veiling en een wandeling!
Je weet wel , wie z’n hoofd niet gebruikt…….,

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Aug 25, 2014 @ 23:09:08

    Zo’n bedstee vind ik toch zo gezellig he… Veel knusser dan zo’n ruimte waarin je bed staat! Ik raak altijd in de war van de 2 Broeken: Broek op Langedijk en Broek in Waterland. Erg lastig. Die namen ook. Dat bedenk je toch niet?!?

    Rietepietz zegt;

    Nou …. ik denk dat het héél benauwd is in zo’n klein hokje, lijkt me hélemaal niks.
    Onhandige namen inderdaad, ik twijfel altijd weer of het nou Broek “in”of “op” Langedijk is!

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Aug 23, 2014 @ 21:23:20

    Nou je kan nog voor de herkansing. Ik moet zeggen de naam Broek in Langendijk herinner ik me altijd toen we vroeger galgje speelden met plaatsnamen. Een moeilijke naam maar na een paar keer wist iedereen hem wel en vergeet je hem nooit meer.

    Rietepietz zegt;

    Ja gekke naam hé, en inderdaad lekker bij galgje, heb ik ook veel gespeeld.
    We gaan ook zeker voor een bezoekje aan die veiling en kunnen dan meteen het gebied een beetje bekijken.

    Beantwoorden

  3. ingridblogs
    Aug 20, 2014 @ 16:00:33

    Bijzonder….

    Rietepietz zegt;

    Het mooie is dat ik dóór dit logje van m’n oudere broer en zus nog veel meer hoorden over die voettocht destijds. vreemd genoeg hebben we het daar éigenlijk nooit echt over gehad.

    Beantwoorden

  4. minoesjka2
    Aug 18, 2014 @ 15:52:14

    Leuk zo’n uitstapje. En juist dat soort kleine musea zijn zo leuk. De persoonlijke aandacht, het verrassende en meestal inderdaad ook de omgeving. Zo ben ik ooit in Barneveld beland in een oud-ambachten museum, waar ze toonkamers hadden ingericht van de 50 en 60 jaren ….. zo leuk,

    Rietepietz zegt;

    Dat lijkt me óók leuk die toonkamers uit die tijd, dat is voor mij pure nostalgie. Moet ik aan denken als ik er in de buurt ben.

    Beantwoorden

  5. meninggever
    Aug 17, 2014 @ 13:23:19

    Ja, als je ook nog een afspraak in de vergeten agenda hebt wordt het wel haasten. Maar grappig is het wel dat wij Nederlanders zoveel van die min of meer verborgen schatten hebben op museaal gebied. Overigens zorgden die eilandjes en vaartjes daar ook dat er veel met van die lange smalle boten werd gevaren. Vroeger met een boom, later met buitenboordmotor. Mooi gebied voor een vaartoechtje ook. Je snapt alleen idd niet hoe men in de oorlog dit soort afstanden lopend of met een oud kromme fiets zonder banden kon afleggen. Honger maakt ook sterkt dus…moet wel!

    Rietepietz zegt;

    Dat veilingmuseum moet inderdaad een juweeltje zijn, en alleen al als je dat gebouwtje ziet geloog je dat metéén! Er wordt inderdaad ook een vaartocht gemaakt als je dat veilingmuseum bezoekt. We móeten dus echt nog een keer terug.
    Als ooit is gebleken dat een mens méér kan dan hij denkt dan was dat wel in de oorlog. Tijdens de vierdaagse van Nijmegen lopen kinderen in het jaar dat ze 12 worden dus drie dagen lang 30km. Maar dat zijn goed doorvoede kinderen, op goed schoeisel en met álles bij de hand dat je nodig hebt onderweg.Daar was natuurlijk allemaal geen sprake van tijdens die “hongertochten”. Ik moet tóch bij gelegenheid het onderwerp nog eens opgooien als ik m’n oudste broer en/ of zus zie, ze lopen ondertussen natuurlijk ook richting 80 !

    Beantwoorden

  6. Boerin Zonder Naam
    Aug 17, 2014 @ 10:18:46

    FF een raar vraagje…
    Ik dacht dat ik hier een stukje geschreven had….. Maar ik kan het niet terug vinden??
    Misschien in de spam beland of ben ik vergeten om op reactie plaatsen te klikken??

    Rietepietz zegt;

    Hallo Boeinnetje, je zat niét in de spam, dus waarschijnlijk inderdaad vergeten om op plaatsen te klikken, overkomt ons allemaal wel eens;-) jammer van je werk want je schrijft meestal uitgebreide reacties. Het komt een héél enkele keer voor dat er iets in de spam verdwijnt maar de laatste tijd heb daar eigenlijk helemaal geen last van.

    Beantwoorden

  7. Suskeblogt
    Aug 17, 2014 @ 07:15:42

    Het is een leuke omgeving zo te zien. Reden genoeg om er eens terug te keren.

    Rietepietz zegt;

    Alleen dat veilingmuseum is al de moeite waard denk ik maar ook de omgeving heeft veel te bieden.

    Beantwoorden

  8. gewoonhanny
    Aug 17, 2014 @ 00:12:51

    Geluk bij een ongeluk dat je nu nog een keer mag gaan. Controleer dan je agenda goed en neem de tijd om ook van de mooie omgeving te genieten.

    Rietepietz zegt;

    Hoewel… je kent me, nu moet ik nóg een keer een (voormijndoen) lange rit maken. Maar ik wil dat tóch ooit doen want dat veilingmuseum lijkt me reuze de moeite waard, dat is zo’n apart wereldje en onze nieuwe schoonzoon zit in dat werk, die probeer ik natuurlijk mee te troggelen;-)

    Beantwoorden

  9. Mrs. T.
    Aug 16, 2014 @ 17:00:55

    Leuk zeg die persoonlijke aandacht. En mooi dat je nog een keer kunt gaan voor de rest. WEl doen hoor.

    Rietepietz zegt;

    Ik ben het écht van plan,maar ja, om mij in de auto te krijgen voor een flinke rit heeft altijd tijd nodig.

    Beantwoorden

  10. powerpointgreetje
    Aug 16, 2014 @ 15:41:24

    een heel mooi verslag om te lezen met erg mooie plaatjes er bij, fijn weekend toegewenst

    Rietepietz zegt;

    Het foto’s maken is er eigenlijk wat bij ingeschoten want ik nog héél veel mooie plaatjes kunnen maken, ik vergat het gewoon omdat er zoveel info op ons af kwam.
    Jij ook een fijn weekend natuurlijk.

    Beantwoorden

  11. ♫ Mel☺dy ♫
    Aug 16, 2014 @ 12:39:31

    Ach wie het kleine niet eert….

    het moest gewoon zo zijn….de rest komt een andere keer…. en zo heb je 2x feest, ook niet mis toch?

    Rietepietz zegt;

    Nou ja, ik moet wél weer eerst moed verzamelen om weer een dik uur in de auto te kruipen, én weer terug natuurlijk. Maar ik ben het oprecht van plan….oooit!

    Beantwoorden

  12. Marion
    Aug 16, 2014 @ 09:14:28

    Dat was pech, volgende keer beter.
    XXX

    Rietepietz zegt;

    Nou het was niet helemaal een verloren dag hoor, maar wél jammer dat we al die andere dingen nu niet konden doen.XXX

    Beantwoorden

  13. liz
    Aug 16, 2014 @ 07:44:31

    Wat leuk Riet!!!! Je was in het “duizend eilandenrijk” ( ailandenroik) er is een liedje van ook. In de veiling is ook nog een klein museumpje……

    Rietepietz zegt;

    Zo te zien ben jij daar bekender dan ik , wij hebben er dus helaas lang niet genoeg van gezien maar dat gaan we ooit overdoen. Daar érgens moet iemand gewoond hebben die verantwoordelijk is voor mijn voornaam, ik ben vernoemd naar iemand die in die tijd veel betekend heeft voor het gezin.
    Die veiling lijkt me zéker de moeite waard en de bezoeker moet minsten 2,5 uur uittrekken voor een bezoek staat er op de site omdat er ook een boottocht aan vast zit.

    Beantwoorden

    • liz
      Aug 16, 2014 @ 10:37:18

      Klopt, Riet ik woon daar inderdaad in de buurt. Mijn grootouders woonden in St. Pancras en daar ben ik half opgegroeid. De veiling is echt leuk om mee te maken, zelfs als je uit de buurt komt 🙂

      Rietepietz zegt;

      Wat leuk, dan ken je de omgeving natuurlijk goed. De enige naam die ik hoorde in dit verband was de naam van een meneer “Cor Bak” maar daar is al Googlend niets op terug te vinden omdat ik er echt veel te weinig van af weet.
      Die veiling gaan we zeker een keer doen, onze schoonzoon koopt altijd in op veilingen dus we wachten tot hij een keer mee kan, dan hebben we een “deskundige “bij ons;-) Mijn zus weet niet zeker of ze bij een gezin en Broek op Lagendijk logeerde óf in St Pancras maar ook zij weet alleen die éne naam. Nou ja wie weet wat een volgensd bezoekje ons brengt.

      Beantwoorden

  14. Renesmurf
    Aug 16, 2014 @ 00:05:08

    Ik ben daar ook ooit een keer geweest, als kind.
    En weet alleen nog dat het zo mooi gebouwd was allemaal.

    Wie zoekt zal vinden.

    Rietepietz zegt;

    Wij kwamen gelukkig aan de goede kant van het “dorp”binnen, volgens de mevrouw van het museum is er tegenwoordig ook véél te veel nieuwbouw.

    Beantwoorden

  15. J@n.
    Aug 16, 2014 @ 00:00:51

    Jij zou het moeten weten meis, zoiets valt altijd tegen! Maar dat wist je wel.

    Rietepietz zegt;

    Het was natuurlijk stom dat we die afspraak over het hoofd gezien hadden , het zou anders zéker de moeite waard geweest zijn. Maar dat doen we dus nog een keer over.

    Beantwoorden

  16. beauninoblog
    Aug 15, 2014 @ 23:48:52

    Doet me een beetje denken aan de brocanteboerderijen. Ja, dat aansterken. Mijn vader moest dat ook. In Groesbeek. Met nog een broer en een klein zusje Toen ik ongeveer toen jaar was was zijn we op die boerderij geweest. Er was nog niets veranderd. Wat een hartelijke mensen waren dat.

    Rietepietz zegt;

    Helaas zijn bij ons blijkbaar de contacten helemaal verloren gegaan, jammer want ik moet vernoemd zijn naar iemand uit die omgeving en het zou zéker leuk geweest zijn “mijn naamgever”te leren kennen. Maar gek genoeg speelde dat dus veel minder bij m’n ouders dan bij jouwe, jammer eigenlijk wel.

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Aug 15, 2014 @ 21:48:39

    Volgens mij staat of stond dat veilinggebouw ook in Madurodam

    Rietepietz zegt;

    Dat zou zéker wel kunnen al kan ik het me niet herinneren. het is de oudste veiling ter wereld en lijkt me zéker een bezoekje waard omdat er óók een veiling is voor de bezoekers, lijkt me leuk!

    Beantwoorden

  18. ria
    Aug 15, 2014 @ 21:32:09

    Mooi om te lezen ,maar bij mij komen ook weer oorlogsherinneringen komen en daar wil ik bewust niet aan terugdenken, dan slaap ik nachten niet.
    Fijn dat jij van het uitstapje hebt kunnen genieten.

    Groetjes, Ria

    Rietepietz zegt;

    Voor mij speelt dat niet, ik heb er zélf geen herinneringen aan want ik was veel te jong. Maar ik moet gewoon nog een keer terug als we er wél een hele dag van kunnen maken!

    Beantwoorden

  19. Marja
    Aug 15, 2014 @ 21:03:54

    Tja, dan maar een half uitstapje. Was het wel de moeite waard?

    Rietepietz zegt;

    Wij hebben eigenlijk iets vergelijkbaars “om de hoek” dus alleen dáárvoor zou ik niet ruim een uur gaan rijden (ik heb de pést aan lange autoritten) maar alles bij elkaar, dus met de veiling en de omgeving had het zéker de rit waard geweest.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

